Tv out via s-vhs, component, composiet, scart :S

Pagina: 1
Acties:
  • 773 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Topicstarter
Als ik via de s-vhs tv-out aansluiting op mijn Asus Geforce 8500GT mijn tv met een s-vhs naar scartkabel aansluit, krijg ik alleen zwart-wit beeld (FOTO). Dit is niet vreemd; het is een oude tv dus die kan waarschijnlijk geen s-vhs aan. Op mijn tv zitten geen s-vhs, composiet of component aansluitingen. Alleen scart dus.

Als ik op de videokaart de met de videokaart meegeleverde s-vhs naar component verloopstekker (rood, groen, blauw) aansluit, en ik sluit de rode tulp van de rgb-verloopstekker aan op de rode audioaansluiting van een andere scartkabel en de groene tulp van de rgb-verloopstekker op de gele composietaansluiting van de andere scartkabel heb ik kleur op mijn tv (FOTO1). Als ik alleen de groene
aansluiting van de rgb verloopstekker aansluit op de gele composietaansluiting op de scartkabel heb ik alleen zwart-wit beeld op mijn tv (FOTO2). Wat ik met de blauwe aansluiting van de rgb-verloopstekker en de witte audioaansluiting op de scartkabel doe maakt niet uit. Ik heb dus kleur met of zonder die laatste 2 aangesloten.

Ik heb overigens voor het gemak, ik was immers een beetje aan het experimenteren, een los groene tulp kabeltje en een 2 kanaals rood/wit audio kabeltje gebruikt. De scartkabel die ik gebruik is een niet originele Playstation 1 kabel met extra composiet en audioaansluitingen op de kabel. Het extra blok met de composiet en audioaansluitingen zijn echt bedoeld als zodanig en niet als component (rgb). Er staat namelijk naast de rood/witte aansluitingen: audio R, audio L. Om het één en ander te verduidelijken heb ik foto's gemaakt van de aansluitingen.

Is dit een normale verbinding? Ben ik veilig bezig? De balken/randen van de Windows/programma menu's op m'n tv flikkeren een beetje in kleur maar in principe wordt alles goed en stabiel weergegeven. Als ik resolutieveranderen enz. doorvoer, hoor ik een beetje verontrustend gekraak door de speakers van m'n tv maar verder is alles ok.

Ik heb De grote tv-out FAQ gelezen maar ik begrijp nog niet helemaal of het goed is wat ik doe. Excuses voor m'n n00bness alvast.

FOTO
FOTO1
FOTO2

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Paar punten:

1) S-VHS is een videobandstandaard. De connector die verdacht op PS/2 lijkt is een S-Video connector. Maar goed, je bent niet de enige die die fout maakt - soms staat zelfs in manuals en op connectoren. Misschien dat als je zoekt op S-Video je meer informatie vindt.
2) het is een misvatting om te denken dat S-Video een nieuw standaard is, het dateert uit de vroege jaren '60 en is daarmee veel ouder dan SCART en de meeste andere losse RGB implementaties :o Dat oudere apparaten in NL het niet ondersteunen komt doordat het een voornamelijk US standaard is, terwijl in Europa vooral de kwalitatief hogere losse RGB over SCART standaard is geweest.
3) alle andere gedragingen komen direct voort uit de specificaties van de SCART connector. Zie dit uitstekende artikel: http://en.wikipedia.org/wiki/scart

Ik ben niet bekend met convertors en kabeltjes voor de Playstation 1, maar als ik zie wat het hier wel doet, wat je eenvoudige S-Video -> SCART verloop (die niets converteert) niet voor elkaar krijgt, is het een converter van S-Video naar composite signaal, zoals in deze schema uitgewerkt is.

Je S-Video -> R/G/B kabel doet niets anders dan pinnetjes passief doorgeven. Als je videokaart RGB out kan leveren, dan zou je RGB krijgen, maar in dit geval geeft het op R en G de losse luminance en chrominance signalen van S-Video door.

Zoals in de link die ik onder punt 3 noem aangegeven is, kan een SCART connector altjid sowieso composite en daarnaast ofwel RGB, S-Video, of beide- maar dan niet tegelijk. De SCART aansluiting van jouw TV doet blijkbaar alleen composite en RGB, maar niet S-Video. Als je alleen de S-Video naar SCART verloopkabel aansluit, dan krijg je op de composite/green lijn luminance, maar je TV snapt geen drol van de chrominance op R, dus krijg je alleen zwart/witbeeld.
Als je daarentegen het S-Videosignaal via de converter in de Playstation kabel laat lopen, worden chrominance en luminance samengevoegd in een composite signaal, due de TV wel volledig snapt en krijg je kleur :)

Ik snap je vraag over "veiligheid" van deze setup niet - alle signalen zijn low voltage, je zou er niet eens een mug mee kunnen electrocuteren - en het lijkt me dat je dat zelf ook wel zou moeten kunnen verzinnen :z

Of dit een goede setup is? Nee. Het zijn analoge signalen. Iedere connector, verloopstuk en kabel verhoogt ruis, verlaagt signaalsterkte en verneukt dus de output een beetje.

Wat je het beste kunt doen is als je minimale soldeervaardigheid hebt je huidige S-Video -> SCART kabel onder handen nemen en volgens schema die ik hierboven noemde er een S-Video -> Composite converter van maken. Dan krijg je daarmee gewoon kleur op je TV met een enkele kabel en zijn je randen waarschijnlijk een stuk stabieler. Durf je dat niet aan, dan moet je dus een kabel kopen die nadrukkelijk die conversie doet, of als dat niet lukt, een losse S-Video -> Composite converter en dan weer een Composite -> SCART verloop nemen - maar dat gaat zeker kwalitatief minder zijn.

Wat misschien ook kan: je videokaart RGB laten uitpompen. Dat snapt je TV wel en dan heb je met die bestaande kabel een stuk betere kwaliteit (kwaliteit composite:S-Video:RGB is bij benadering 1:2:3), het verschil is vooral te zien in betere kleurdiepte.

Oslik blyat! Oslik!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Topicstarter
Erg bedankt voor je zeer uitgebreide uitleg ;). Ik bedoelde met s-vhs idd s-video. Ik las idd in diverse bronnen (waaronder tvtool.info) s-vhs waar s-video had moeten staan. Ik denk ik dat binnenkort maar een verloopstekker van s-video naar composiet ga kopen of zelf de kabel aanpas zoals jij aangaf.

M'n tv lijkt trouwens geen rgb-input op de scart-ingang te ondersteunen want als ik m'n outputsignaal op m'n videokaart op component zet, krijg ik ook zwart-wit. Ik zeg hier 'lijkt' want ik kan de videokaart via de nVidia software alleen via een omweg op rgb zetten (wil ik de s-video naar scart kabel gebruiken). Ik moet dan eerst het verloopkabeltje gebruiken en aansluiten, dan de videokaart output op rgb zetten en dan het verloopkabeltje loskoppelen en de s-video naar scart kabel aansluiten :?. Als ik in eerste instantie gelijk de s-video naar scart kabel gebruik is er in de nVidia software nergens een mogelijkheid om te switchen naar rgb (wel naar pal/ntsc enz. maar dat staat goed).

Met veiligheid bedoelde ik niet zozeer elektrocutiegevaar maar meer het risico dat ik m'n videokaart sloop door kortsluiting (wat ook onder lage spanning kan ontstaan) o.i.d. Aangezien ik een videosignaal op een audioaansluiting (rgb r op scart/audio rood) aansloot wilde ik dit ff zeker weten.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

temp00 schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 17:12:
Erg bedankt voor je zeer uitgebreide uitleg ;). Ik bedoelde met s-vhs idd s-video. Ik las idd in diverse bronnen (waaronder tvtool.info) s-vhs waar s-video had moeten staan. Ik denk ik dat binnenkort maar een verloopstekker van s-video naar composiet ga kopen of zelf de kabel aanpas zoals jij aangaf.
Denk dat dat het handigste is :)
M'n tv lijkt trouwens geen rgb-input op de scart-ingang te ondersteunen want als ik m'n outputsignaal op m'n videokaart op component zet, krijg ik ook zwart-wit. Ik zeg hier 'lijkt' want ik kan de videokaart via de nVidia software alleen via een omweg op rgb zetten (wil ik de s-video naar scart kabel gebruiken). Ik moet dan eerst het verloopkabeltje gebruiken en aansluiten, dan de videokaart output op rgb zetten en dan het verloopkabeltje loskoppelen en de s-video naar scart kabel aansluiten :?. Als ik in eerste instantie gelijk de s-video naar scart kabel gebruik is er in de nVidia software nergens een mogelijkheid om te switchen naar rgb (wel naar pal/ntsc enz. maar dat staat goed).
Zucht... 10 tegen 1 dat je TV wel RGB slikt maar dat ofwel de driver danwel de kaart gewoon iets anders produceert...

Wat trouwens ook kan is dat hij component met NTSC output, wat ook zwartwit wordt.
Met veiligheid bedoelde ik niet zozeer elektrocutiegevaar maar meer het risico dat ik m'n videokaart sloop door kortsluiting (wat ook onder lage spanning kan ontstaan) o.i.d. Aangezien ik een videosignaal op een audioaansluiting (rgb r op scart/audio rood) aansloot wilde ik dit ff zeker weten.
Tja, kans is als het goed is klein, maar ook om dat te minimaliseren helpt het om zo min mogelijk overbodige kabels en connectors te gebruiken, dan zijn er ook minder potentiele kortsluitingspunten

Oslik blyat! Oslik!