| Game PC max € 1.500,00 |
Goedendag Ladies en GentleTweakers Ik dwaal al langere tijd rond hier op Tweakers.net en dus ook op GoT. Tot de dag van vandaag ben ik altijd een trouwe lezer geweest en vond het wel eens tijd worden om zelf eens wat te posten in de vorm van mijn eigen systeemsamenstelling. Ik heb dus al genoeg lijstjes gezien om te weten hoe het lijstje er ongeveer uit zou moeten zien dus daar zit het probleem niet echt. Het is echter wel zo dat ik een aantal vragen heb, maar die zul je hier onder wel tegenkomen denk ik zo. Maargoed, laten we het over het systeem hebben waar het voor bedoeld is. In eerste instantie wordt het een gamebak met daarnaast natuurlijk de gewoonlijke handelingen zoals Tweakers.net bezoeken, muziek luisteren, zo nu en dan een film, etc. Straks voor me studie heb ik niets speciaals nodig, dus daar hoef ik weinig rekening mee te houden. Wat ik hoop is dat ik samen met dit systeem toch wel een aantal jaar oud mag worden zij aan zij. Misschien hier en daar een kleine upgrade, maar dat zie ik wel tegen die tijd. Al denk ik dat deze doelstelling wel behaald kan worden aangezien ik niet vies ben van wat minder grafisch geweld. Natuurlijk, het is allemaal mooi en aardig en geweldig al dat grafisch geweld van tegenwoordig, maar ik kan ook zonder. Ik vind het eigelijk belangrijker dat de gameplay gewoon lekker is en tegen de tijd dat ik alles op low moet zetten om het spel nog te kunnen spelen zijn we ook weer een goed aantal jaar verder denk ik zo. En daarnaast is er ook geen overclock in het verschiet voor zover ik weet. Dus dat was ook weer een punt waar ik geen rekening mee hoefde te houden. Wie weet gebeurd het nog ooit een keer, maar ik heb liever dat alles gewoon lekker werkt. En dan is het nu tijd om over mijn budget te praten. Zoals je al hebt kunnen lezen in te titel wil ik dus maximaal €1500 euro besteden aan dit nieuwe systeem. Maar dit wil niet zeggen dat er ook daadwerkelijk €1500 besteed moet worden. Ik heb dit alleen als uitgangspunt genomen voor het geval dat er een onderdeel bij komt of vervangen word na aanleiding van dit topic en dat ik dan dus nog een bufferzone heb. Dus wanneer iemand een beter alternatief voor een stukje hardware weet kan je dat altijd naar voren brengen. En onderbouw jouw voorstel alsjeblieft waarom ik jouw voorstel zou moeten verkiezen boven mijn huidige keuzen. |
| Update |
23-05-07 16:20 : Heb toch gekozen voor een Samsung brander en de Sapphire 2900XT. 24-05-07 13:30 : De CPU zal vervangen worden door de E4300, de GPU zal vervangen wodren door de MSI X1950Pro en er word toch uiteindelijk gekozen voor de XtremeMusic. 25-05-07 21.40 : De Sennheiser HD280 is vervangen door de HD555. 26-05-07 01.00 : Inplaats van een X1950Pro is er toch gekozen voor een Dx10 kaart, namelijk een 8600 GT. Verder is de CPU koeler vervangen door de Scythe Mine en als geheugen is uiteindelijk gekozen voor PC6400 zodat ik voorbereid ben als ik in de toekomst toch van plan ben om te gaan overclocken. |
| Wat ik al heb | |
| Monitor | Philips 109 S4 volgensmij. Nog zo een mooi groot 19" bakbeest. |
| Toetsenbord | Microsoft Natural Keyboard Egonomic 4000 & Microsoft Multimedia Keyboard |
| Muis | Logitech Mx518 |
| Muismat | Corepad C1 Large |
| Speakerset | Een speakerset van Philips. Geen flauw idee meer wat precies de naam was. |
| Behuizing | |
| Keuze | Antec Nine Hundred |
| Waarom | Mijn oog viel als eerste op deze kast vanwege het uiterlijk, want het is niet de allerdaagse kast die je zomaar ergens zal tegenkomen. Toen ik verder keek bleek deze kast veel koelingmogelijkheden te bieden in de vorm van fans en huist ook nog eens een 200mm monster bovenin. En vanwege de koelingmogelijkheden en de eigelijk wel mooie prijs leek het een mooie kandidaat die mijn systeem in leven kan houden op de oven die wij zolder noemen. Dit omdat het op de zolder nogal warm kan worden in de zomer waardoor er onderdelen kunnen overlijden. Dit was ook het geval afgelopen zomer waardoor ik genoodzaakt was om een aantal overleden hardware na een paar jaar trouwe dienst te vervangen. En nu denk ik dus dat ik beter het zekere voor het onzekere kan nemen zodat ik straks niet weer met een kast zit waar ik straks weer een lekker eitje op kan bakken. En verder zijn de reviews die ik gelezen heb ook positief over deze kast. Dus vandaar me keuzen voor deze kast op dit moment. |
| Winkel - Prijs | Azerty - € 96.95 |
| Voeding | |
| Keuze | Corsair CMPSU-520HXEU, 520 Watt |
| Waarom | Ik zocht gewoon een goed geprijsde voeding van zo een 500 Watt van een bekend merk zodat je weet dat je gewoon een kwaliteit voeding hebt aangezien de voeding toch een erg belangrijk onderdeel is van het systeem. Na aanleiding van deze gigantische test kwam ik uit op deze Corsair voeding aangezien deze als 1 van de beste modulaire voedingen uit de bus kwam. En deze review bevestigt dat dit een kwalitatief en stille voeding is. En het liefst ga ik voor een modulaire voeding omdat je dan enkel de draden in je kast hebt hangen die je daadwerkelijk nodig hebt. |
| Winkel - Prijs | Azerty - € 95.52 |
| Alternatief | EnerMax Liberty, 500 Watt Zalman ZM500-HP, 500 Watt |
| Processor | |
| Keuze | Intel Core 2 Duo E6600 Intel Core 2 Duo E4300 |
| Waarom | Hier hoef ik weinig over te zeggen denk ik zo. Mooie CPU voor een zeer mooie prijs. Uiteindelijk toch gekozen voor deze CPU met het oog op de opkomende native-Quad Cores die in de loop van dit jaar zullen uitkomen. Tegen die tijd zal deze CPU verkocht worden waarna ik een Quad Core zal aanschaffen waardoor je dus wel iets zou kunnen besparen op de CPU omdat deze tegen die tijd nog gewoon perfect dienst zal doen. Misschien dat ik met deze CPU toch een overklok waag, maar dat zie ik tegen die tijd wel. |
| Winkel - Prijs | Azerty - € 197.24 Azerty - 107.78 |
| Alternatief | Intel Core 2 Duo E6600 |
| Processor Koeler | |
| Keuze | Cooler Master Hyper TX Intel Scythe Mine |
| Waarom | Deze koeler kreeg de bronze medaile in de vergelijkingstest van CPU Koelers door Hardware.info. Hij koelt beter dan de Arctic Freezer 7 Pro en is ook stiller en een paar cent goedkoper. Dus denk dan een goede keuze aangezien als ik voor de gekozen kast ga ik geen monster koeler nodig heb om me CPU koel te houden omdat het in de kast zelf al koel zal zijn. Ik ben uiteindelijk voor deze koeler gegaan omdat ik me toch nog voorbereid op een toekomstige overclock zodat ik dan gewoon aan de slag kan zonder me ergens zorgen over te maken. Ik heb deze koeler gekozen omdat hij over het algemeen erg goed presteert in de test en zal goed genoeg koelen wanneer ik een overclock waag. |
| Winkel - Prijs | Azerty - € 17.12 Azerty - € 29.58 |
| Alternatief | Arctic Freezer 7 pro Cooler Master Hyper TX Intel Scythe Infinity |
| Geheugen | |
| Keuze | Kingston 2x1GB pc5300 Kingston 2x1GB pc6400 |
| Waarom | 2GB geheugen voor een mooie prijs. Wat wil je nog meer. Net zoals de koeler heb ik gekozen voor PC6400 zodat ik gewoon voorbereid heb als ik voor een overclock ga. |
| Winkel - Prijs | Azerty - € 62.28 Azerty - € 120.55 |
| Alternatief | Corsair ValueSelect, 2048 MB, DDR2, PC5300 Kingston KVR667D2N5K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC5300 |
| Hardeschijf | |
| Keuze | Seagate Barracuda 7200.10, 320 GB |
| Waarom | Volgens voorgaande topics een goede en stille hardeschijf. Misschien dat ik later nog eens een 2e hardeschijf erbij koop en deze dan in RAID zet, maar op dit moment is 320GB genoeg voor mij. Dit aangezien ik nu 100GB heb en het dus een flinke sprong vooruit is. |
| Winkel - Prijs | Azerty - € 71.33 |
| Alternatief | Samsung Spinpoint T166, 320 GB |
| Moederbord | |
| Keuze | GigaByte GA-P35-DS3R |
| Waarom | Op dit moment kies ik voor de Intel P35 Chipset. Dit omdat deze ook de toekomstige CPUs zal ondersteunen zodat ik hem er tegen die tijd gewoon op kan prikken zonder ook nog een nieuw bord hoef te kopen. En ik verkies deze boven de GigaByte GA-P35-DS3P omdat ik, volgens de specs, alleen maar het extra geld betaal voor het extra PCI-e slot en firewire welke ik toch niet zal gebruiken voor zover ik weet. Verder zijn deze borden gewoon identiek volgensmij. |
| Winkel - Prijs | Azerty - € 127.28 |
| Alternatief | GigaByte GA-P35-DS3P Asus P5B-E Plus GigaByte GA-965P-DS3P |
| Videokaart | |
| Keuze | EVGA Geforce 8800 GTS KO ACS, 320MB Sapphire Radeon HD2900XT, 512MB MSI RX1950Pro, 256MB MSI NX8600GT-T2D256E-OC, 256 MB |
| Waarom | Op dit moment gaat mijn keuze dus uit naar deze kaart, want je krijgt namelijk zeer goede presaties voor wat je betaalt. Zie verder eigelijk het verschil niet tussen de andere normale GTS 320/640 kaart van elke fabrikant. Voor mijn gevoel verschillen deze enkel in prijs en het plaatje dat ze op de koeler geprint hebben. Ik heb ook zitten denken aan de 640MB versie, maar ik weet niet of dat extra geheugen veel zin heeft. Dit omdat ik niet op hoge resoluties game en ik dacht gelezen te hebben dat als je niet op hoge resoluties gamed je met minder geheugen kan. De gekozen kaart is dan wel al standaard overclockt en heeft een speciale koeler, maar uit deze benchmark blijkt dat deze kaart erg vaak beter presteerd dan de normale Geforce 8800 GTS 640MB en soms zelfs wilt concurreren met de Geforce 8800 GTX. En daarbij komt ook nog eens dat de prijs voor deze kaart tussen de 320MB en de 640MB GTS varianten zit en dus ook een zeer interessante kaart is. Uiteindelijk ga ik toch voor de 2900XT. Dit omdat je gewoon meer waar voor je geld krijgt en ik het geluid + stroomverbruik maar voor lief moet nemen. En misschien dat ik dan tegen de tijd van de lancering van de nieuwe generatie GPUs ik deze dan kan verkopen voor een leuke prijs en dan overstap. Toch een stap terug gedaan weer met het oog op de toekomst. Deze Videokaart zal voorlopig nog gewoon goed genoeg zijn werk doen tot dat hij vervangen zal worden door de volgende generatie Videokaarten. En hier dus ook weer voor een wat goedkopere kaart gekozen zodat je ook tegen die tijd in verhouding meer terug krijgt als ik deze verkoop. Daarnaast ben ik ook voor deze kaar van MSI gegaan omdat de koeler op deze kaart, in tegenstelling tot de koelers van andere merken voor dit type, de lucht direct uit de kast blaast. Ja, ik weet het. Ik blijf wisselen van videokaarten. Maar denk dat het nu toch wel definitief zal zijn tenzij iemand toch nog met een veel beter voorstel komt. Uiteindelijk heb ik toch gekozen voor den Dx10 kaart zodat ik beter verzekerd ben dat ik deze kaart tegen die tijd kan verkopen. En na aanleiding van de tip van *geanonimiseerd* die mij wees op dat deze kaart het beste komt uit de 'test'. Dus vandaar de keuze voor deze kaart. |
| Winkel - Prijs | Azerty - € 332.70 Azerty - € 339.70 Azerty - € 154.39 Azerty - € 136.71 |
| Alternatief | EVGA Geforce 8800 GTS, 320 MB EVGA Geforce 8800 GTS, 640 MB EVGA Geforce 8800 GTS KO ACS, 320MB Sapphire Radeon HD2900XT, 512MB MSI RX1950Pro, 256MB |
| DVD Speler/brander | |
| Keuze | Samsung SH-D163C, S-ATA, Zwart Samsung SH-S183A, Serial ATA150, Zwart |
| Waarom | Deze keuze heb ik gemaakt omdat deze speler beschikt over een SATA aansluiting. En dit heeft natuurlijk als voordeel dat je mooie dunne draad nodig hebt en niet gelijk zo een gigantische dropmat. En de reden waarom ik niet voor een brander gekozen heb is omdat ik toch niet van plan ben om DVD's te gaan branden en als het wel zover komt dan gooi ik er tegen die tijd nog wel een brander bij. Ik ben uiteindelijk toch maar voor een brander gegaan. Kost maar iets van 11 euro meer en dan heb je er tenminste 1 voor wanneer je hem nodig kan hebben. |
| Winkel - Prijs | Azerty - € 17.30 Azerty - € 28.10 |
| Alternatief | Samsung SH-D163C, S-ATA, Zwart |
| Geluidskaart | |
| Keuze | Creative SoundBlaster X-Fi XtremeGamer Creative SoundBlaster X-Fi XtremeMusic |
| Waarom | Om eerlijk te zijn heb ik deze kaart in eerste instantie gekozen vanwege de naam 'XtremeGamer' en daarom met de gedachte dat deze meer op gamers gericht zal zijn. Maar daarnaast heb je ook de XtremeMusic variant welke ook veel mensen kiezen, dus welke nou beter is weet ik zelf ook niet. Word ook niet veel wijzer van de eigenschappen welke op de Creative site staan, want vind deze 2 kaarten eerlijk gezegt erg met elkaar overeen komen. En in dit overzicht zijn ze beide ook gelijk alleen niet op het punt qua grote van de kaart. Ook schijnt dat de XtremeGamer er wel voor zorgt dat er minder load op je CPU komt te staan of zo waardoor je dus een minimale performance winst haalt. Maargoed, over deze serie geluidskaarten hoor je veel positieve dingen en goed geluid is altijd mooi natuurlijk. Na wat verder zoeken naar reviews en meningen op overige fora ben ik tot de conclusie gekomen dat het verschil tussen deze 2 kaarten eigelijk zo goed als niets is en dat de XtremeMusic toch vaker word gekozen over de XtremeGamer waardoor ik toch voor deze kaart kies. |
| Winkel - Prijs | Azerty - € 82.07 |
| Alternatief | Creative SoundBlaster X-Fi XtremeGamer |
| Headset | |
| Keuze | Sennheiser HD555 |
| Waarom | Ik ben op zoek naar een goede kwaliteit headset en wil dan gelijk een goede aankoop doen omdat ik denk dat een headset meer een aankoop is voor een langere tijd. En omdat ik hem dagelijks zal gebruiken vind ik het wel belangrijk dat deze een goede kwaliteit herrie produceert. Hierbij viel mijn oog op de Sennheiser HD280 door zijn geslote design wat ik wel interessant vind omdat ik soms nogal snel afgeleid kan worden tijdens het gamen en me hierdoor goed kan afsluiten van het geluid om me heen. En misschien ook wel handig tijdens films omdat je dan amper het geluid om je heen hoort. Heb nog wat nagevraagt bij winkels etc en daar kwam uit dat de HD555 toch wel de betere keuze is. En na een bevestiging door phantom_Dream en door een aanbieding met een prijs van 85 euro denk ik toch wel de perfecte keuze. |
| Winkel - Prijs | Cyes - € 100.00 Rebelio - € 85.00 |
| Alternatief | Sennheiser HD280 |
| Microfoon | |
| Keuze | Logitech Analog Desktop Microphone |
| Waarom | Dit lijkt me gewoon een leuke/goede microfoon dat je voor je neus kan zetten op je bureau. |
| Winkel - Prijs | Azerty - € 9.94 |
| Totaal: | € 977.08 (verzendkosten komen er nog bij) |
| Vragen | |
| |
| Alvast bedankt | |
Dit is dan mijn systeem welke ik denk ik einde deze maand of begin volgende maand wil gaan bestellen. En hopelijk kunnen jullie me verder helpen met de gestelde vragen en jullie mogen een aanmerking maken op elk stukje gekozen hardware als jullie dat nodig vinden. Ik kijk uit naar jullie reacties aangezien ik gewoon gelijk een mooie aankoop wil doen zonder twijfels en misschien dat andere mensen hier ook wat aan zullen hebben. Misschien dat ik nog wat vergeten ben of dat jullie fouten in mijn startpost kunnen vinden, dan moeten jullie het gewoon melden. Kan ik het even verbeteren. Alvast bedankt, Groet, | |
[ Voor 23% gewijzigd door crisp op 09-01-2025 08:46 ]