"Hardware ECC Recovered" normaal op Samsung HD501LJ (500GB)?

Pagina: 1
Acties:
  • 285 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik heb sinds vandaag een nieuwe harde schijf, Samsung HD501LJ. Als ik de SMART waarden uitlees (alle resultaten hier) krijg ik 15885 "Hardware ECC Recovered". Deze waarde blijft steeds stijgen. Voor zover ik de definitie daarvan duidelijk krijg gaat het om leesfouten die door ECC zijn opgemerkt en hersteld.

Is dit normaal?

In eerste instantie zou je zeggen van niet, ware het niet dat mijn andere Samsung schijf (een SP2514N) hetzelfde lijkt te doen (hier de resultaten). Verder merk ik aan die schijf niks raars. Daarom mijn echte vraag:

Als je een pricewatch: Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ) of pricewatch: Samsung Spinpoint SP2514N, 250GB (7200rpm, IDE, 8MB) hebt: zou je dan eens de SMART-waarden willen uitlezen (bijvoorbeeld met speedfan) en kijken wat de waarde van jouw Hardware ECC Recovered is?

Bedankt!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Iedere hardware fabrikant heeft wel wat test tools voor de hdds. Test het daar eens mee.
Persoonlijkv ertrouw ik die SMART waardes nooit zo erg, ze zitten er wat mij betreft te vaak naast.

• Kuhlie
  • Niet online
Samsungs eigen HUTIL ("Hutil (The Drive Diagnostic Utility) is made with the aim of testing a Samsung hard disk drive") vindt niks mis aan beide schijven.

Mijn punt is vooral dat het een waarde met 'error' in de naam is die *stijgt* naarmate ik dingen lees van de schijf. Andere harde schijven (ook een nog wat oudere samsung harde schijf) hebben dit niet. Ik vind het gewoon eng en zoek dus bevestiging dat alle andere harde schijven van dit type hetzelfde hebben: in dat geval kan ik rustig slapen ;)

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/8aa8e5f5e79453120dd140d2481929f2/thumb.jpg

Welterusten. :)

[ Voor 43% gewijzigd door Guardian Angel op 23-05-2007 00:20 ]

ARME AOW’er

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Volgens mij is dit normaal voor alle HDs.
Bij mijn SP2504C boot drive is deze waarde 165.000, bij mijn SP2504C data drive is dit +4 miljoen.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-02 22:33

mace

Sapere Aude

Weet die website welke schijf je hebt? :?

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-02 00:38
Hardware ECC Recovered 253 1457 Very good

dus dan zou er bij mij iets mis zijn? :+

• mace

mace

Sapere Aude

Ik snap iets niet, hoe heeft dat script in godsnaam toegang tot je SMART gegevens?
Afgezien daarvan, hoe weet dat script welke schijf je hebt?

Ik vind het maar vreemd.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Speedfan>plaatje>print screen>t.net uploaden>topic

Geen idee, ik denk dat speedfan verwijst naar die website.

ARME AOW’er

• mace

mace

Sapere Aude

Guardian Angel schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 00:33:
Speedfan>plaatje>print screen>t.net uploaden>topic

Geen idee, ik denk dat speedfan verwijst naar die website.
Mmkay, want ik gin dus naar die website en daar stonden de gegevens van een maxtor schijf die ik toevallig nu ook heb. Het zal wel als voorbeeld zijn. Of gewoon het eerste record in de database :P

• tilde
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:48
Ik heb 3 van deze schijven in mijn NAS, en daar heb ik het ook. De waarde veranderd ook steeds, na een reboot is het weer minder :? .

• Kuhlie
  • Niet online
Dan zal het wel zo horen. Ik ga er in ieder geval nu weer rustig onder slapen ;)

Verwijderd

Bij 10 van dezelfde T166 500GB schijven hetzelfde hier. :)

Hedendaags vertrouwen hardeschijven op ECC omdat de datadichtheid gewoon te groot is geworden dat checksums en bitcorrectie nodig zijn geworden en dus doodnormaal zijn.
Pagina: 1