Allround P.c €1500,-

Pagina: 1
Acties:

• W1ckeD
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05-12-2023

W1ckeD

Lifthill Studio

Topicstarter
Goedeavond alle,

Na mijn exames mag ik een nieuwe p.c samenstellen van mijn ouders.
Ik zit nu op een P4 2,6Ghz te gamen en dat bevalt me niet echt.

Het plan.

Het plan is om een p.c te bouwen die nog een paar jaartjes mee gaat,en die upgrade mogelijkheden heeft (P35 borden,later meer)
Ik hoop dus ook om een goed systeem samen te stellen en daar het maximale vermogen uit te halen.
Het systeem gaat gebruikt worden voor van alles,van fotobewerking tot gamen,van downloaden tot branden.

Het budget:
Het is €1500,- en niet verder,hier moet wat mee te doen zijn toch?

Dit is wat ik in gedachten had.

Behuizing:
Cooler Master Behuizing Stacker Zwart, Geen Voeding, 2 X 120 Mm, 1 X 80 Mm
Niks aan toe te voegen,gewoon geweldige kast.

€ 131,00

Voeding:
Corsair Voeding HX520 520 Watt ActivePFC, Zwart, Dual Core / SLI Ready, 24-pins
Paar reviews gelezen en gezien dat deze voeding erg goed presteerd,al weet ik niet of hij ook bestemd is tegen het video/cpu geweld wat nog komen gaat?

€ 95,99

Moederbord:
GigaByte Moederbord GA-P35-DS4 / P5W DH Deluxe
Ik zou echt niet weten welke ik moet kiezen,ik vind moederborden altijd een groot dilemma,ook om er achter te komen welk geheugen er nou op werkt en welk niet,ik weet dat je in de manual moet kijken maar dan kom ik er soms nog niet uit.
Ik dacht aan een P35 Chipset omdat ik gelezen heb dat deze de nieuwe cpu's van intel aan kunnen.

Aan de anderen kant heb ik ook veel gelezen over de P5W Dh Deluxe en ook goede ervaringen gehoord.
Maar dit bord support volgens mij de nieuwe cpu's niet?

Graag hulp bij het moederbord,dit is een beetje lastig.

P5W Dh Deluxe: € 169,00

Cpu:
Intel Core 2 Duo E6600 2.40 GHz, 1066 MHz, 4 MB , Boxed
Geen twijfel over mogelijk gewoon een goed prestatie/prijs verhouding.

€ 199,96

Geheugen:
Zoals ik al zei bij het moederbord ik zou dus echt niet weten welk geheugen ik moet nemen,ook weet ik niet of het slim is om nu al meteen 4gb te nemen om voorbereid te zijn,ik heb gelezen dat je met 2gb ook al een eind komt,maar ik wil graag aan de toekomst denken.

Ik dacht zelf aan geheugen van OCZ,maar ik heb in de manual van het Gigabyte moederbord gelezen dat deze niet ondersteund word.
Het gaat om dit geheugen:

OCZ Memory Platinum XTC 2K 2048 MB, PC6400, 800 MHz, 4, Kit Of 2

€ 113,00 X2?

Videokaart:
XFX VGA GeForce 8800GTS Xtreme Edition 320 MB
Deze kaart lijkt me ook een goed ding voor niet te veel geld.

Ik ben altijd fan geweest van XFX dus deze keer zal het ook een Xfx worden.

€ 288,90

Hardeschijven:
Ik zweer bij Western Digital,nadat een Maxtor van 20GB er in 1 keer mee op hield,dacht ik : Nooit meer.
Daarna altijd WD gehad en die draaien nog fantastisch.
Daarom had ik deze schijven in gedachten:

WD HDD Caviar SE16 500 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300

€ 109,00 X2

En deze dan keer 2,ik heb nu ruimte te kort met 320 gb dus 2x 500GB zal wel ff duren.

Ik weet niks van Raid en hoe dit allemaal werkt,ook vind ik het jammer dat als 1 schijf naar de haaien gaat dat je alles
kwijt bent,is dit een erg groot risico?
Er is ook zo iets al back-up schijven maar zou echt niet weten hoe dat werkt.

Cpu koeler:
Scythe CPU Koeler Infinity Koper
Heel veel goede dingen over gehoord,hij ziet er ook nog eens mooi uit.

€ 43,99

BIj Elkaar: € 1259,83 er kan dus nog wat bij/verbeterd.
Ik heb het geheugen maar 1 keer gerekend nu,op afwachting van jullie advies.

(Alle prijze komen van Salland omdat ik daar alles wil gaan halen)

Ik hoop dat het allemaal een beetje te begrijpen is,en dat mijn TS voldoet aan de eisen.
Mijn doel is dus om een machine te maken die bijna alles kan.

Alvast bedankt voor de info,door jullie hulp hoop ik al wat vast te hebben staan en dan over 2/3 weken te kunnen bestellen.

Life is complicated

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik denk dat als je de andere "is dit goed?" en/of "welke moet ik kopen" topics leest, je zult merken dat een soortgelijk systeem zoals jij nu post, al diverse malen aan de orde is geweest.

De vragen die er nog zijn zijn met enig zoekwerk snel te beantwoorden zoals bijv. de RAID-vraag waarvoor een hele RAID-FAQ met zeer uitgebreide uitleg tot je beschikking staat.

Niets mis met je keuze al zou ik persoonlijk niet voor de net nieuwe P35 borden gaan maar voor de bewezen betrouwbaarheid van bijv. de P5B gaan.

[ Voor 16% gewijzigd door Guardian Angel op 22-05-2007 23:06 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Tja binen zo'n budget kun je natuurlijk de duurdere (XFX) 8800 GTX overwegen, die zeker beter is dan de GTS en dat zie je dan ook aan z'n (om eerlijk te zijn onevenredig) hogere prijs. Maar peformance kost wat, nietwaar?

2x2048 Mb is echt veel en het wordt niet eens ondersteund in de normale (32 bit) versie van Windows XP. Voorlopig is 2 Gb genoeg en geheugen is gelukkig makkelijk uit te breiden mocht het toch te weinig worden.

Ik heb net zelf mijn eigen pc besteld bij Azerty en daar ben ik voor het Gigabyte mobo (P35 DS4) gegaan vanwege de positieve reviews (over P35 én P965, de voorganger dus) en de goede overclock mogelijkheden. Tuurlijk het is nieuw en heeft zichzelf nog niet 100% bewezen, maar ik ga er vanuit dat het wel goed komt. Slecht zal het iig niet zijn :)

Over RAID: Ik heb er zelf nog geen ervaring mee dus ik kan je niets garanderen, maar ik hoorde dat het voor games met lange laadtijden erg veel helpt (en natuurlijk ook voor die met korte laadtijden) en het werd mij erg aangeraden. En tja, over die betrouwbaarheid, je hebt natuurlijk gewoon een 2x zo grote kans om je data kwijt te raken. Maar ik heb in al die tijd dat ik pc's gebruik nog niet eens één defecte HD gehad (in huidige pc zit er zelfs een uit '98!!) en ik zet zelf alle belangrijke bestanden op een externe HD.

De voeding, CPU en koeler is hetzelfde als ik heb gekozen en kan ik je aanraden, nog niet uit eigen ervaring jammer genoeg maar wel na al het zoeken op het GoT foum en na het lezen van verschillende reviews.

• W1ckeD

W1ckeD

Lifthill Studio

Topicstarter
@ bziel.

Bedankt voor de info,
Ik kan inderdaad voor de duurdere 8800GTX gaan als ik die extra reepjes geheugen weg laat.

Dan heb ik een vraagje: Welk geheugen heb jij besteld bij je moederbord?
Want het klinkt allemaal steeds beter in de oren.

Over RIAD,ja daar ga ik me dan toch verder in verdiepen.

Alvast bedankt voor je antwoord. :)

@ Guardian Angel: Ja daar zit ik dus mee,weet niet wat ik nou moet doen,ik wacht het nog even af.

[ Voor 12% gewijzigd door W1ckeD op 22-05-2007 23:29 ]

Life is complicated

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:44
En over je optische drivers en randapparatuur (muis, toetsenbord, monitor, speakers) ben je nog helemaal tevreden? :)

Als mijn ouders mijn pc betaalden zou ik hun geld tot de laatste cent opmaken :D

En trouwens: ga gewoon voor 2GB geheugen. Zelfs al zou je in de toekomst er wat geheugen bij willen, kun je dat zo bijprikken. En dan nog voordeliger, ook.

En over dat OCZ geheugen, daar kan ik je niet zo goed mee helpen. Ik heb in ieder geval een Gigabyte P965-DS3 moederbord met OCZ EL-XTC Platinum geheugen oid 8)7 en dat werkt in ieder geval wel, terwijl het niet op de lijst stond met ondersteunde geheugenreepjes.

En nog iets: misschien beter wachten met samenstellen tot je daadwerkelijk geslaagd bent? Straks sta je misschien wel voor een ontzettend grote teleurstelling ;)

[ Voor 62% gewijzigd door FreddyFish op 22-05-2007 23:40 ]

• W1ckeD

W1ckeD

Lifthill Studio

Topicstarter
Hehe,alleen de p.c moet vervangen,de rest is nog redelijk nieuw en goed.

Ja en dan extra een tubbe koelpasta bij bestellen van € 4,- als het €1496,- is zeker. :9

Life is complicated

• Ik ben het!
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-01 22:52
[b][message=28083581,noline]W1ckeD-GT schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 22:50

Hardeschijven:
Ik zweer bij Western Digital,nadat een Maxtor van 20GB er in 1 keer mee op hield,dacht ik : Nooit meer.
Daarna altijd WD gehad en die draaien nog fantastisch.
Daarom had ik deze schijven in gedachten:

WD HDD Caviar SE16 500 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300

€ 109,00 X2

En deze dan keer 2,ik heb nu ruimte te kort met 320 gb dus 2x 500GB zal wel ff duren.

Ik weet niks van Raid en hoe dit allemaal werkt,ook vind ik het jammer dat als 1 schijf naar de haaien gaat dat je alles
kwijt bent,is dit een erg groot risico?
Er is ook zo iets al back-up schijven maar zou echt niet weten hoe dat werkt.
Ik denk dat het zinnig is toch de seagate barracuda te overwegen.. Is als beste uit de test gekomen is mij verteld, bijna net zo snel als een raptor en stil....

Over je CPU-koeler.. Je weet dat de Tuniq tower beter koelt he? (maar aangezien je het estetisch aspect ook mee weegt, is die Scythe waarschijnlijk voor jou de beste keuze)

Verwijderd

@W1cked:

Ik ben voor het Mushkin XP2-8500 (PC8500) geheugen gegaan bij Azerty, was 10 euro duurder (€155) dan het PC6400 G.Skill geheugen dat ik eerder wilde kopen, en is toch iets beter en een bekend merk (heb ik mij laten vertellen, iig ;) ). Maar PC6400 of zelfs 5400 is genoeg als je niet (veel) wilt overclocken. Met de 5400 kun je tot de 3Ghz en met 6400 tot de 3,6. Die laatste zou je wel moeten kunnen halen met de Scythe Infinity, ik ga het iig proberen! :p

• PsYkOfOoL
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-03-2025
Of je laat het geheugen gewoon 2x zo snel lopen werkt ook :P

• Guumuus
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

Guumuus

OJAJOH?!

of je kiest voor geil ultra pc6400 4GB: een setje van 2GB kost bij azerty maar 88 eu, dus voor 176 euro heb je 4GB in je pc'tje zitten, kost geen drol als je 't mij vraagt.

The number one enemy of progress is question

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:12
Guumuus schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 11:43:
of je kiest voor geil ultra pc6400 4GB: een setje van 2GB kost bij azerty maar 88 eu, dus voor 176 euro heb je 4GB in je pc'tje zitten, kost geen drol als je 't mij vraagt.
Ik denk idd ook dat 4GB dikke overkill is met een 8800GTX in je systeem kom je een stuk verder ;) 2GB aan ddr kan je er altijd zo bij in steken mogen progammas het in de toekomst nodig hebben, maar aan je 3dkaart zit je langer vast.

Specs

Pagina: 1