Wat een doolhof zeg

Heb wat verder zitten zoeken maar ik kom er niet uit. Ook gebeld naar de OPTA en ook daar wisten ze niet eenduidig te melden dat ik niet onder de definitie val. Ik moest maar een registratieverzoek indienen en dan zouden ze wel gaan vergaderen of ik me wel/niet moet registreren bij de OPTA...
Ik kwam er wel achter dat ik in een oude versie van de
Telecomwet heb zitten kijken. In de huidige versie kwam ik o.a. dit tegen:
f.
elektronische communicatiedienst: gewoonlijk tegen vergoeding aangeboden dienst die geheel of hoofdzakelijk bestaat in het overbrengen van signalen via elektronische communicatienetwerken, waaronder telecommunicatiediensten en transmissiediensten op netwerken die voor omroep worden gebruikt, doch niet de dienst waarbij met behulp van elektronische communicatienetwerken en -diensten overgebrachte inhoud wordt geleverd of redactioneel wordt gecontroleerd. Het omvat niet de diensten van de informatiemaatschappij zoals omschreven in artikel 1 van de notificatierichtlijn die niet geheel of hoofdzakelijk bestaan uit het overbrengen van signalen via elektronische communicatienetwerken;
Het is me weer helemaal duidelijk waarom ik nooit rechten ben gaan studeren

Dat soort zinsconstructies verzin je toch niet?
In de
notificatierichtlijn vind ik:
„dienst”: elke dienst van de informatiemaatschappij, dat wil zeggen elke dienst die gewoon lijk tegen vergoeding, langs elektronische weg, op afstand en op individueel verzoek van een afnemer van diensten verricht wordt. In deze definitie wordt verstaan onder:
— „op afstand”: een dienst die geleverd wordt zonder dat de partijen gelijktijdig aanwezig
zijn;
— „langs elektronische weg”: een dienst die verzonden en ontvangen wordt via elektro-
nische apparatuur voor de verwerking (met inbegrip van digitale compressie) en de
opslag van gegevens, en die geheel via draden, radio, optische middelen of andere
elektromagnetische middelen wordt verzonden, doorgeleid en ontvangen;
— „op individueel verzoek van een afnemer van diensten”: een dienst die op individueel
verzoek via de transmissie van gegevens wordt geleverd.
Een indicatieve lijst van niet onder deze definitie vallende diensten staat in bijlage V.
Deze richtlijn geldt niet voor:
— radio-omroepdiensten,
— televisieomroepdiensten bedoeld in artikel 1, onder a), van Richtlijn 89/552/EEG (*)
In die Bijlage V staat niet veel boeiends (zie document, pagina 8 ) alleen wat voorbeelden van 'niet op afstand' e.d. (b.v. het raadplegen van een elektronische catalogus in een winkel).
Ik heb dus nog steeds nergens kunnen vinden dan een website-eigenaar of hoster niet onder heel deze wetgeving, inclusief dataretentie, valt. Ook heb ik nog nergens kunnen vinden dat site-eigenaren verplicht zijn logfiles een half jaar te bewaren?
Ondertussen zit ik me nog meer dan anders te verbazen over hoe weinig protest er tegen de hele dataretentie is geweest. 90% van het commentaar gaat over 'ja maar het gaat veel kosten! Dan moet ik dadelijk 2 euro per maand meer betalen', over privacy hoor je bijna niemand en in Nederland lijkt het na het verdwijnen van Bits of Freedom ook geen organisatie meer te zijn die opkomt voor de digitale burgerrechten. Enige dat nog een beetje in de buurt komt is Stichting Vrijschrift maar die hebben het ook erg druk met andere dingen. Verontrustend allemaal, misschien moet ik maar eens een sabattical inlassen en BoF weer tot leven wekken oid
Anyway... Kan iemand mij beruststellen mbt die definitie? Valt een simpele webhoster of siteeigenaar daar nu wel of niet onder? Weet er verder iemand wanneer de dataretentie wetgeving van kracht wordt? Volgens het NRC in juli maar dat heb ik verder vrijwel nergens terug kunnen vinden.