Toon posts:

Router (in 3 appartementen)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey iedereen,

Een kennis van mij had mij een vraag gesteld, waarop ik niet een heel zeker antwoord op had. Dus vraag ik het maar hier.

Hij wil in 3 appartementen 1 router gebruiken, en de router in het middelste appartement en 2 hubs in de 2 andere, die het verlengde zijn van die router.

Zoiets als dit: Afbeeldingslocatie: http://img400.imageshack.us/img400/8360/routerhubeh5.th.jpg

Ten eerste: is dit mogelijk? Ten tweede: wat moet hij dan in hemels naam kopen, moet alles dan van hetzelfde merk zijn, want ik neem aan dat er geen universele hubs zijn die draadloos doorsturen, of zie ik dit helemaal fout?

Alvast bedankt voor jullie hulp,

Aram

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Is mogelijk.

Je zult goed moeten zoeken naar hubs doch, ga uit van switches. Het idee is kosten te besparen ?
Er zal wel geboord moeten worden ;)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Verwijderd

Topicstarter
Boren maakt niet uit. De Hubs zijn verbonden met kabel (LAN) en de hubs moeten dan doorsturen.

Het is mogelijk, heeft iemand een idee van welk merk ik dan moet aanraden. En wat de beste combo is?

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Gaat het bij huis 1 en 3 alleen om draadloze toegang? Zo ja, dan zou je kunnen volstaan met een draadloos accesspoint in beide huizen.

[ Voor 3% gewijzigd door hardware-lover op 22-05-2007 20:24 ]

Testing, one, two ...

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:17

job

Ten eerste moet je nooit een hub gebruiken maar een switch.
Ten tweede kan je noch met een hub, noch met een switch draadloos internet door sturen.

Die kennis kan het beste 3 routers kopen. (accesspoints kopen is zonde van je geld aangezien ze soms zelfs duurder zijn dan een router (die zelfs meer kan)).
En ja, koop deze drie routers dan van hetzelfde merk en type. Niet persee nodig, maar vergemakkelijkt het beheer.

1 router laat je standaard en sluit je aan op het internet.
De andere 2 routers (de linker en de rechter) schakel je de dhcp van uit en geeft ze een vast ip adres.
De rechter en linker router sluit je dan aan op de middenste dmv utp. Je gebruikt van de rechter en linker router alleen de lan poorten (wan laat je met rust).

De routers kan je desgewenst allenmaal dezelfde wpa sleutel geven, maar dat hoeft natuurlijk niet.

[ Voor 12% gewijzigd door job op 22-05-2007 20:29 ]

• Quintus
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-03 19:54

Quintus

Eg wel! Dus....

Mocht het bedraad moeten zijn, gebruik dan switches. Hubs zijn ook bijna niet meer te krijgen.
Zoals hierboven genoemd is drie routers waarschijnlijk net zo voordelig als 1 router en 2 switches.
Ook heb je dan de optie om later wanneer een deelnemend huis niet meer mee wenst te doen en een eigen verbinding wil al een router in huis.

Maken ze alleen gebruik van Wireless dan kun je ook extenders plaatsen.

Is het de bedoeling dat de huizen op één thuisnetwerk komen? Of mogen ze elkaar niet 'zien' doch alleen het internet delen.

[ Voor 42% gewijzigd door Quintus op 22-05-2007 20:30 ]

Unknown

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-03 16:25
wireless kun je met 'verlengen' met linksys wap54g's icm de wrt54g

you had me at EHLO

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-03 14:20
Je kan ook routers kopen die een AP-bridge modus ondersteunen. Bijvoorbeeld asus.

Dan kun je via wifi datgene realiseren wat jij wilt.

[ Voor 26% gewijzigd door Steefph op 22-05-2007 20:32 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik op internet zag;

een extender (sitecom) voor 21€ die het signaal oppakt en versterkt, misschien kan dat beter, met een sterke (8dB) versterker.

Misschien een beter idee?

Aram

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Nee, Nee, Nee, en nog eens NEE.
Sitecom is een slecht idee.

Wat is de afstand die het geheel moet overbruggen?
Want als het om alleen draadloos gaat zou 1 Linksys WRT54GL misschien zelfs wel voldoen.
Eventueel met DD-WRT of Tomato Firmware om het vermogen wat op te schroeven.

En mocht dat niet voldoende zijn, dan pak je gewoon 3 WRT54GL's, DHCP van 2 van de 3 uit.
Diegene waar je DHCP aan laat hang je dan met de WAN aan het internet.
Als 'ie standaard 192.168.1.1 heeft, dan geef je die 2 zonder DHCP 192.168.1.2 en 192.168.1.3 als LAN ip, en hang je het geheel met LAN poorten aan elkaar.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Verwijderd

TheNymf schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 20:28:
wireless kun je met 'verlengen' met linksys wap54g's icm de wrt54g
Pas dan wel op dat je een firmware update moet doen in geval dat je WPA-PSK of WPA2 gebruikt, anders krijg je het niet voor elkaar (been there, done that, ben godver 4 uur bezig geweest :p )

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:27
oh my god...

Ts vraagt heel simpel, of het mogelijk is extra switches op 1 router aan te sluiten en iedereen begint ineens over draadloos enzo te zeuren...

@ TS...

het antwoord is al eerder genoemt,

koop 3 routers (liefst van het zelfde merk en type) 1 daarvan in het middelste appartement, en die andere 2 knoop je daaraan via een kabel..

Persoonlij zou ik bij de linker en de rechter router de wan poort wel gebruiken, zodat mijn pc's afgeschermd zijn van de rest

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-02 23:58
Verwijderd schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 20:40:
Wat ik op internet zag;

een extender (sitecom) voor 21€ die het signaal oppakt en versterkt, misschien kan dat beter, met een sterke (8dB) versterker.

Misschien een beter idee?

Aram
21 euro? waar? ik heb wel interesse :)

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
job schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 20:26:
Ten eerste moet je nooit een hub gebruiken maar een switch.
Ten tweede kan je noch met een hub, noch met een switch draadloos internet door sturen.

Die kennis kan het beste 3 routers kopen. (accesspoints kopen is zonde van je geld aangezien ze soms zelfs duurder zijn dan een router (die zelfs meer kan)).
En ja, koop deze drie routers dan van hetzelfde merk en type. Niet persee nodig, maar vergemakkelijkt het beheer.

1 router laat je standaard en sluit je aan op het internet.
De andere 2 routers (de linker en de rechter) schakel je de dhcp van uit en geeft ze een vast ip adres.
De rechter en linker router sluit je dan aan op de middenste dmv utp. Je gebruikt van de rechter en linker router alleen de lan poorten (wan laat je met rust).

De routers kan je desgewenst allenmaal dezelfde wpa sleutel geven, maar dat hoeft natuurlijk niet.
precies wat ik zou adviseren. Het instellen is echt in een paar minuten gebeurd.

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:42

bord4kop

maximaal 100KB!

Het goede antwoord staat hierboven :D

Even een kleine bijdrage:
een router heeft altijd een vast IP adres, anders kan ie niet routeren en is het dus geen router ;)

Ik weet niet om wat voor afstanden het hier gaat, maar voor UTP moet je ongeveer een max van +/- 100 meter aan houden...
Hemelsbreed is dat nog wel aardig wat, maar van boven naar beneden, kamertje door, plafonnetje, vloertje etc. etc. dan kom je al een heel eind.
Ik zou voor (grote) afstanden langs veel elektrische draden &zo, zowiezo STP nemen, kost niet zo gek veel meer maar is wel beter beschermd (shielded twisted pair vs UNshielded twisted pair)

[ Voor 58% gewijzigd door bord4kop op 23-05-2007 16:55 ]

| Security Management |

Verwijderd

Topicstarter
The Conman schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 16:30:
[...]
21 euro? waar? ik heb wel interesse :)
Klikkerdeklik

---

3 routers, dat is volgens jullie de oplossing.

Ik zou alleen géén idee hebben hoe ik die aan elkaar knoop, kan je routers dan een IP geven? Is toch standaard 192.168.0.1, of heb ik het nu helemaal fout? Dat zal wel.

3x Linksys, lijkt me een mooi idee. Prijs ligt dan rond de 200€. Aan elkaar prikken met LAN kabels (die moet je ook kopen). En daarna alles instellen. Wat is de beste winkel om dit alles gelijk te halen/bestellen?

Is er ergens een goede handleiding, of kunnen jullie helpen?

Mvg,

Aram

• job

job

3 maal een linksys wrt54GL kost je 165 euro en ongeveer 10 euro verzendkosten (Koop niet de wrt54G maar de GL). Goede shops kan je wel in de pricewatch/shopsurvey vinden.

En een handleiding, Je sluit eerst 1 van de routers aan op 1 pc (nog niet op het internet). Van deze router schakel je de dhcpserver uit. Het ip van deze router verander je naar 192.168.1.2. Router koppel je los en hang je in het linker huis.
Dan pak je de 2e router, hiervan schakel je ook de dhcpserver uit. ip verander je naar 192.168.1.3 en je hangt hem in het rechter huis.
De laatste router sluit je aan op je pc, en aan het internet. Je configureerd zodat het internet werkt.
Dan sluit je linker en rechter router dmv utp (alleen lan poorten gebruiken) aan op de middenste.
Test in elk huis (met een draad) of je daar nu ook kan internetten.
Als laatste ga je aan de slag met het draadloze gedeelte...
Je kan op iedere router nu inloggen dmv 192.168.1.1 (middenstehuist) 192.168.1.2 (linkerhuis) en 192.168.1.3 (rechterhuis). Je kan nu naar wens allen dezelfde wpa key geven of ieder huis apart.

Als je het als bovenstaand hebt geconfigureerd kan je in alle 3 de huizen zowel via draad als draadloos op het internet. Alle computers kunnen ook bijelkaar let dus als je bestanden gaat delen... de bewoners van alle 3 de huizen kunnen dan bij elkaars bestanden.

Wil je deze 3 huizen gescheiden houden, dan moet je met vlans aan de slag (en daar heb je alternatieve firmware voor nodig).

• Phalox
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-12-2025

Phalox

Solar Powerrrd

Wil je eigenlijk dat deze 3 netwerken compleet van mekaar zijn afgeschermd ? dan moet je de wan poorten van de routers gebruiken.. daar kan ik je niet mee verder helpen.
Als de mensen mekaar gewoon mogen zien, steekt je overal de netwerkkabel in een lan poort.. op de 2 andere routers zet je de DHCP server af, en je geeft hen een statisch ip. En de kous is af.

Verwijderd

Topicstarter
Razendsnelle reactie!

Prachtig, dit forum.

Ik ben zeer blij met je antwoord, ik zal hem mailen en hem dit alternatief voorleggen.

Jullie horen nog van mij!

Aram

• Phalox
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-12-2025

Phalox

Solar Powerrrd

Nog even reactie op die handleiding boven mijn vorige post:
Je zou de DHCP server op de centrale router in een range van 12.168.1.4 tot... moeten zetten.
Dan krijg je nooit conflicten met dezelfde ip's in een netwerk.

• job

job

De dhcp range staat standaard al ingesteld vanaf 192.168.1.100 - 192.168.1.149
Dus die hoeft niet gewijzigd te worden.

Ohja, een tip, gebruik niet de bijgeleverde cd als je een linksys product koopt.
Gewoon inloggen via de webinterface, en zo ook instellen.

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-03 16:42
Je kan ook ook 3 routers kopen en deze bridgen, zo heb je 1 router die alles beheert en die andere 2 sturen alleen alles door.

• job

job

Wat is daar anders aan dan wat ik hierboven heb beschreven?
Waarschijnlijk heb ik bij de term bridgen iets anders in hoofd dan jij. :)

Of bedoel je bridgen dmv wds??
Dat is inderdaad ook een optie, maar geeft vaak belabberde resultaten.
Ten eerste zijn het aparte huizen dus de signaal kwaliteit zal al wat lager zijn.. maximum snelheid is dan niet mogelijk. En met wds zit je dan nog eens op de helft van de mogelijke snelheid.
Dat is dan weer de theoretische snelheid waardoor er erg weinig overblijft.
ik weet niet wat voor internet verbinding er ligt.. dus het kan problemen geven.

Van wds ben ik niet zo'n fan, maar het is een poging waard. Je kan natuurlijk altijd nog kabels trekken.

[ Voor 209% gewijzigd door job op 25-05-2007 00:46 ]

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-03 16:25
Verwijderd schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 15:11:
[...]

Pas dan wel op dat je een firmware update moet doen in geval dat je WPA-PSK of WPA2 gebruikt, anders krijg je het niet voor elkaar (been there, done that, ben godver 4 uur bezig geweest :p )
dat meeen je niet :) ik kreeg het al niet aan de praat met wpa wep :'(

you had me at EHLO

Verwijderd

TheNymf schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 13:29:
[...]

dat meeen je niet :) ik kreeg het al niet aan de praat met wpa wep :'(
Jup, zou ook goed met WEP kunnen, maar ben niet zo kapot van WEP en eigenlijk gebruik ik altijd WPA2 O+
Pagina: 1