snelheid wireless

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:19

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Ik heb een T12 ADSL verbinding van Tiscali met een Zyxel 2602 ADSL modem met de nieuwste firmware die Tiscali levert:

code:
1
2
3
4
System Name: adsl-modem  
ZyNOS F/W Version: V3.40(MS.7)b4 | 7/07/2006  
DSL FW Version:TI AR7 06.00.04.00 
Standard:ADSL2+ Mode

Nu heb ik een laptop (FS Amilo Xi1546) die wireless op het internet gaat (via uiteraard 54Mbps) waarvan windows aangeeft dat het signaal 'uitstekend' is.

Tot hier lijkt alles normaal. Maar als ik op speedtest (of door een groot bestand te downloaden) mijn snelheid test heb ik gigantische verschillen tussen wireless en wired.

Wired:

Resultaten van http://www.speedtest.nl
(Overgenomen op Tue May 22 2007 om 19:20:15 UTC+0200)

Download : 1392.6 KByte/sec
Upload : 107.8 KByte/sec
Connection : 607.0 Conn/min
Ping test Nederland : 23.0 ms

Wireless:

(Overgenomen op Tue May 22 2007 om 19:39:18 UTC+0200)

Download : 532.4 KByte/sec
Upload : 106.0 KByte/sec
Connection : 585.0 Conn/min
Ping test Nederland : 22.0 ms

Wireless is mijn snelheid dus iets boven een T4 verbinding van Tiscali (4Mbit) en wired komt ik mooi in de buurt van waar ik voor betaal.

Het probleem ligt dus bij mij.

Nu begrijp ik dat 54 Mbps alleen in optimale situaties gehaald wordt en dat het down en up is, maar ik vind dit wel een erg groot verschil.
De modem staat op iets van 5 meter van de laptop af, met een dun muurtje ertussen.

Is er iets wat ik in kan stellen in mijn modem en/of laptop om wel acceptabele 12Mbit snelheden te halen? Of is dan echt de enige optie wired het internet opgaan? (wat geen optie is overigens).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Verwijderd

Dat schijnt te maken te hebben met de Mac layer speed, de werkelijke snelheid waarmee de pakketjes worden verzonden, terwijl er altijd geadverteerd wordt met de fysieke snelheden van de routers.

Ik wist dit ook niet, maar toen ik googlede (2e hit), kwam ik uit op die term bij ZDnet

edit:
Fotootje er bij :)

Wat ik dan niet begrijp, als ik dan kijk naar 54 mbit, wat dan 20 mbit blijkt te zijn, dat ook die snelheid bij lange na niet wordt gehaald

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2007 20:01 ]

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
20 Mbit, nou het is meer 4 Mbit helaas.

Wat zijn jullie wireless snelheden bij welk abo?
Ik baal er wel een beetje van aangezien ik alleen maar draadloos op het internet zit. Heb ik een 12 Mbit verbinding die dat ook echt is (zie wired resultaten) kan ik daar geen gebruik van maken...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Verwijderd

Ikzelf heb Chello extreme, 20 mbit, en haal die snelheid via UTP op de pc beneden ook.
Boven is wireless, maar daar haal ik maximaal 600 KB/s, ruwweg 30% van bedraad.

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
600 haal ik dus ook max wireless. Ik vind het toch vervelend. Het zal toch niet zo zijn dat als je wireless internet dat je dan max 5mbit haalt? Deze snelheid haal ik overigens ook op mijn oude laptop met 11mbps kaartje erin.
Er moet toch een oplossing zijn?

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-03 09:41

Haan

dotnetter

Als ik een groot bestand overpomp wireless, haal ik zo'n 1,2 à 1,4 MB/s gemiddeld (volgens DU- meter). Windows geeft hierbij aan dat er volledig bereik is (54 MBit dus). Soms is het bereik iets minder (40 MBit staat er dan, dan blijft de snelheid iets onder de 1MB/s)

Overigens haal ik volgens speedtest ook maar 2,5-3 MBit, terwijl ik toch echt wel kan downloaden met een dikke 800kb/s (max snelheid met de 7 MBit die ik heb), dus ik zou niet zoveel waarde hechten aan die test, tenzij je ook in de praktijk merkt dat je echt zo traag bent.

@yorroy: thanks voor die tip, ik heb nooit geweten dat je dat kon instellen :)

[ Voor 63% gewijzigd door Haan op 23-05-2007 15:09 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:19
Kijk even bij de eigenschappen van je Wireless adaptor, zorg ervoor dat bijvoorbeeld "Power saving" op 0 of Off staat. Dit wil weleens helpen :)
Zet tevens je transmit power op 100%.
(niet elke nic heeft deze opties, vaak heet het net weer wat anders)

[ Voor 29% gewijzigd door yorroy op 23-05-2007 15:00 ]

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Haan schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 14:53:
Als ik een groot bestand overpomp wireless, haal ik zo'n 1,2 à 1,4 MB/s gemiddeld (volgens DU- meter). Windows geeft hierbij aan dat er volledig bereik is (54 MBit dus). Soms is het bereik iets minder (40 MBit staat er dan, dan blijft de snelheid iets onder de 1MB/s)

Overigens haal ik volgens speedtest ook maar 2,5-3 MBit, terwijl ik toch echt wel kan downloaden met een dikke 800kb/s (max snelheid met de 7 MBit die ik heb), dus ik zou niet zoveel waarde hechten aan die test, tenzij je ook in de praktijk merkt dat je echt zo traag bent.

@yorroy: thanks voor die tip, ik heb nooit geweten dat je dat kon instellen :)
Nee, helaas is het niet alleen speedtest. Als ik van de Tiscali FTP server een bestand afhaal, dan gaat dat wired met ongeveer 1,4 MB en wireless met 600 kB per seconde.

Maar het meest vervelende waar ik geen vrede mee heb, is dat met mijn oude laptop met een 11 Mbps kaartje ik dus ook dezelfde snelheden haal. Dat zou betekenen dat deze laptop met een 54 Mbps kaart, niet sneller het netwerk op kan... Grrr!!!

• bassie91
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-01 22:27
Ik heb dit probleem ook een tijdje gehad met mijn Orange ADSL Family abonnement, maar na het uitvoeren van deze register-tweak is het al stukken beter!

Wel even opnieuw opstarten na het toepassen van de register-tweak.

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-03 00:54

RammY

Dát!

Probeer even TCP IP Optimizer.
En zet het balkje es vol uit.

Ken deze problemen.
Het is opzich best wel vaag.. heeft met MTU waardes te maken.
Volgensmij doet het registertweakje hier boven hetzelfde.

Deze advertentieplaats is te huur!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
bassie91 schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 20:34:
Ik heb dit probleem ook een tijdje gehad met mijn Orange ADSL Family abonnement, maar na het uitvoeren van deze register-tweak is het al stukken beter!

Wel even opnieuw opstarten na het toepassen van de register-tweak.
HELD!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Normaal houd ik er niet zo van om iets in mijn register te veranderen zonder dat ik weet wat ik doe. Maar toch maar gedaan dit keer en ja hoor:

(Overgenomen op Wed May 23 2007 om 20:56:59 UTC+0200)

Download : 1162.2 KByte/sec
Upload : 103.9 KByte/sec

Mijn upload is weer acceptabel!

Kun je mij nog vertellen (als je weet) wat dit aan het register verandert?

• bassie91
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-01 22:27
Danku! Danku! ;) ;)

Ik zou het eigenlijk niet weten wat er veranderd wordt aan het register, maar ik kwam dit tegen in het Orange ADSL topic en nadat ik dit had toegepast werkte het veel beter!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Volgens mij is de TCP Window size iig van belang.
Als hij op de normale grootte staat (best klein) dan worden er veel Ack's gestuurd, want elk packet moet worden geAck'd. Als deze groter gezet wordt is de ACK overhead kleiner, maar als er wat mis gaat met het packet moet deze herstuurd worden.

Bij een goede verbinding:
Vergroten van WindowSize zorgt voor minder overhead dus hogere snelheid
Bij een slechte verbinding:
Vergroten van WindowSize zorgt voor meer overhead, omdat er grotere packetten moeten worden verstuurd als deze verloren gaan.

MaxConnections zorgt ervoor dat er meerdere connecties tegelijk gemaakt kunnen worden met een server. Dit zorgt vaak voor het sneller openen van websites e.d. al was er een tijd geleden een artikel in de PC-Active dat dit ook negatief kan uitpakken.

[ Voor 18% gewijzigd door Kixtart op 24-05-2007 13:54 ]

☻/
/▌
/ \

Pagina: 1