Toon posts:

Hoe zit het met die geheugenlimiet in Windows XP?

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo...

Volgens de info van Microsoft is de geheugenlimiet van Windows XP (32-bit) 4GB... Maar nu hoor ik verhalen dat als je er meer dan 2GB in doet je al allerlei driver problemen of zo zou kunnen krijgen... Kan iemand mij hier alsjeblieft uitleg over geven?

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-03 11:00

TetsuoShima

low energy output

Geen driver problemen (tenzij je probeert iets te doen wat ie eigenlijk niet kan), gewoon minder geheugen. Meer dan 3GB in een 32bit XP steken heeft in het algemeen weinig zin. Staat ook ergens in de got faq. Ben er gister nog een topic over tegengekomen. :)

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

Verwijderd

Topicstarter
TetsuoShima schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 18:52:
Geen driver problemen (tenzij je probeert iets te doen wat ie eigenlijk niet kan), gewoon minder geheugen. Meer dan 3GB in een 32bit XP steken heeft in het algemeen weinig zin. Staat ook ergens in de got faq. Ben er gister nog een topic over tegengekomen. :)
Ja, dat bedoel ik dus! Maar waarom heeft dat dan geen zin? Dat begrijp ik dus niet en daar wil ik graag uitleg over... In de gotfaq kan ik alleen spelregels voor het forum vinden (waar ik hoop me aan te hebben gehouden, maar dat zal wel weer niet :( )

• martijn-
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-05 20:42
Verwijderd schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 19:03:
[...]
Ja, dat bedoel ik dus! Maar waarom heeft dat dan geen zin? Dat begrijp ik dus niet en daar wil ik graag uitleg over... In de gotfaq kan ik alleen spelregels voor het forum vinden (waar ik hoop me aan te hebben gehouden, maar dat zal wel weer niet :( )
je moet in deze FAQ kijken. link

Verwijderd

Topicstarter
martijn- schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 19:08:
[...]

je moet in deze FAQ kijken. link
Aha, dankjewel! [leest]

Verwijderd

Topicstarter
En gelezen... Maar nog niet zo veel wijzer helaas...

Wat ik hier van begrijp, is dat je dus wél 4GB erin kan zetten, maar dat Windows er maar een deel van kan gebruiken... Hoe zit dat dan als je er 2GB in doet? Kan Windows die 2gb dan wél helemaal gebruiken? En zo ja, waarom zegt Microsoft dan dat 4GB het maximum is, als dat dus blijkbaar niet zo is?

En als het niet teveel moeite is, zou iemand me misschien in iets minder vaktermen kunnen proberen uit te leggen wat er nou precies gebeurt met 4GB... Niet voldoende adressen? Is dat hetzelfde als je met Windows 98 steeds had als hij de foutmelding "not enough resources" gaf?

-edit-, oeps, sorry, dat was niet de faq die ik net heb gelezen, foutje, sorry! (zat een van die andere vragen hierover te lezen nu ik in de gaten had dat het over hetzelfde gaat...)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2007 19:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, faq ook gelezen...

Begrijp ik het zo goed?

De PC heeft voor allerlei sub-systemen adressen nodig (wat dat dan ook precies mogen zijn)...

Een 32-bits OS heeft in totaal 4GB aan adressen beschikbaar...

Omdat er eerst allerlei andere systemen adressen krijgen toegewezen is er uiteindelijk voor Windows zelf (en dus het systeemgeheugen) minder dan 4GB aan adressen over...

En daarom zal een 32-bits OS nooit meer dan ongeveer 2,8GB aan systeem geheugen aan kunnen spreken...

En zo zal een 32-bits OS met 2GB ram dus wél die hele 2GB aan kunnen spreken omdat er dan nog adressen over zijn (voor een MB of 800 ongeveer)...

En het door Microsoft genoemde maximum van 4GB is dus net zo serieus/onzin als het door Microsoft genoemde minimum van 64MB...

Heb ik het nu goed begrepen?

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 19:32:
Omdat er eerst allerlei andere systemen adressen krijgen toegewezen is er uiteindelijk voor Windows zelf (en dus het systeemgeheugen) minder dan 4GB aan adressen over...
Dat is idd de clou. :)

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
Hehe, geweldig, ik begrijp weer iets!! Nou ja, "begrijpen"... Ik begrijp tenminste weer een beetje waar het over gaat, heel erg bedankt alle drie...!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-05 19:30

CodeIT

Code IT

Ik had pas een applicatie (DVDLab) welke meer dan 2 GB geheugen wilde adresseren. Dit lukt niet als je Win XP (Vista niet getest) draait.
Ik heb het toen opgelost om in de boot.ini de optie /3GB te gebruiken. Windows zal dan meer geheugen/page file in één keer kunnen adresseren. (http://www.microsoft.com/...rm/server/PAE/PAEmem.mspx).
Je moet wel een bitje in de applicatie zetten (staat ook in bovengenoemde link beschreven).

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Heb je dan ook in de spelregel gelezen dat je de edit knop moet gebruiken. :D

Verwijderd

Topicstarter
CodeIT schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 20:05:
Ik had pas een applicatie (DVDLab) welke meer dan 2 GB geheugen wilde adresseren. Dit lukt niet als je Win XP (Vista niet getest) draait.
Ik heb het toen opgelost om in de boot.ini de optie /3GB te gebruiken. Windows zal dan meer geheugen/page file in één keer kunnen adresseren. (http://www.microsoft.com/...rm/server/PAE/PAEmem.mspx).
Je moet wel een bitje in de applicatie zetten (staat ook in bovengenoemde link beschreven).
Hmm, en dan denk je iets te begrijpen, komt er weer zoiets... Nee hoor, geintje... Maar die PAE, daar lees ik in die andere faq toch net over dat dat niet meer werkt?

-EDIT!-

Er staat "De reden waarom Microsoft de geheugenruimte onder PAE beperkt heeft tot 32bit heeft is de incompatibiliteit tussen veel 32bits drivers en de PAE functie. Zodoende is PAE sinds XP SP2 geen optie meer voor de 32bits desktop OS'en om meer geheugen aan te spreken."

Misschien dat daar dus dat verhaal vandaan komt dat je met meer dan 2GB driver issues krijgt?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2007 20:39 ]

• Fonzie27
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-05 12:46
CodeIT schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 20:05:
Ik ga deze es even bekijken, klinkt wel interesant daar ik ook 3 Gb erin heb zetten. En voor de mensen die het willen weten, had 2Gb aangeschaft en er zat al 1Gb in, eigenlijk geen zin om eruit te halen dus tja, waarom dan niet gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
mad_max234 schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 20:20:
Heb je dan ook in de spelregel gelezen dat je de edit knop moet gebruiken. :D
Nou, dat deed ik toch ook in mijn bericht van 19:16? Staat trouwens niets over in de 2 faqs waar ik eerder in deze thread naar werd doorverwezen... Misschien heb jij een 3de faq waar in staat hoe en wanneer je de edit functie precies toe moet passen? Of misschien een 4de faq waarin staat hoe je die 3de faq kunt vinden? :P

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 20:32:
[...]

Nou, dat deed ik toch ook in mijn bericht van 19:16?
Eh, je hebt anders gewoon om 19u32 nogmaals gepost waar dat er ook prima in geedit kon worden...
Staat trouwens niets over in de 2 faqs waar ik eerder in deze thread naar werd doorverwezen... Misschien heb jij een 3de faq waar in staat hoe en wanneer je de edit functie precies toe moet passen? Of misschien een 4de faq waarin staat hoe je die 3de faq kunt vinden? :P
De allereerste genoemde link heeft de info die je zoekt:
Abbadon in "RAM FAQ"

Als dat te summier is zijn er review artikelen over volgeschreven. Kijk daar eens in :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.