Toon posts:

Meteen overclocken??

Pagina: 1
Acties:
  • 93 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Onlangs heb ik met een vriend van me een (gaming-)pc voor mij samengesteld. Dit is het geworden:

Antec Sonata III 2x120mm fan
Gigabyte GA P35 DS3R
E6600
XFX 8800GTS 320MB
2x 1024MB OCZ OCZ2T8002GK PC6400, 800 MHz
Scythe Infinity

Om de pc een beetje futureproof te maken, hebben we besloten om een Scythe Infinity koeler te nemen, OCZ overclockgeheugen en een Gibabyte P35 DS3R naar aanleiding van een review van VR-Zone waarin stond dat dat een goed overklokmoederbord was. Mijn bedoeling is dus om te gaan overklokken.

Mijn vraag is: is het verstandig om mijn nieuwe pc meteen over te klokken, of moet ik er beter even mee wachten? Kan ik snelheidswinst halen door mjin E6600 over te klokken? Ikzelf denk dat het moet kunnen met een Scythe Infinity, wat denken jullie?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 17:27:
Mijn vraag is: is het verstandig om mijn nieuwe pc meteen over te klokken, of moet ik er beter even mee wachten? Kan ik snelheidswinst halen door mjin E6600 over te klokken? Ikzelf denk dat het moet kunnen met een Scythe Infinity, wat denken jullie?
Ik weet niet hoe ervaren je bent met overklokken? Als ik jou was zou ik eerst zeker maken dat de hardware allemaal goed functioneerd en dat er niks aan mankeert.. Eerst een tijdje dus gewoon intensief gebruiken en vanalles ermee proberen. Mocht het systeem helemaal stabiel zijn zou je kunnen gaan overclocken.

Ik weet niet, om meteen maar te gaan overklokken.. Lijkt me gevaarlijk, en is toch ook ivm garantie een potentieel probleem?
(ps. dacht trouwens wel dat de E6600 een goede overclock mobo CPU was maar dat kun je waarschijnlijk ook gewoon hier op GoT vinden

edit:
Woordfout; bedankt Rob :9

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2007 17:35 ]

• Robvdberger
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2023
tuurlijk haal je snelheidswinst door te overklokken, pas wel op idd met koeling, maar met die scythe moet het wel aardig lukken. Zo'n E6600 klokt erg goed over, 3 Ghz hoeft geen probleem te zijn. Er zijn hier mensen die tot 5 ghz zijn gekomen.. :p

succes!

handig, die edit-knop 8)

[ Voor 30% gewijzigd door Robvdberger op 22-05-2007 17:37 ]

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Als jij vind dat je pc te traag voor je is, dan kan je gewoon gaan overklokken.
Kan ik snelheidswinst halen door mjin E6600 over te klokken?
Nou, trager zal die niet gaan werken? 8)7

Goedkoop bellen via VoIP

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:50

Snippertje

Light up your life

Ik zou als je nog nooit heb geoverclocked je eerst even goed inlezen. Daarna kan je het eventueel proberen :) Iets slopen doe je toch niet zo gauw met overklokken.

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:51

aex351

I am the one

Ja gewoon meteen overklokken.

< dit stukje webruimte is te huur >

• H004
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-03 17:46
Ik zou eerst uitgebreid testen of alles stabiel werkt, maar daarna meteen beginnen met overclocken. Raakt onverhoopt je data corrupt door een foute overclock, ben je niet meteen al je data kwijt door een beschadigde hardeschijf oid.

Pas als je 24/7 overclock stabiel loopt, pas dan zou ik beginnen met 'normaal gebruik' van de computer.

• Flipjack
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-04 11:04
Ik heb een tijdje terug een E4300 gekocht en wist daarvoor niks van overclocken. Eerst heb ik me goed ingelzen, wat guides uitgeprint, een paar keer doorgelezen (zodat je de opties van het bios kan dromen) en daarna ging het enorm soepel, zonder problemen naar de 3 GHz. Advies is dus: eerst verdiepen in overclocken, zodat je niks fout doet (je kunt tegenwoordig niet veel meer kapot maken met overclocken, als je maar geen extreme dingen gaat doen). Zorg ook goed voor koeling voor RAM, North & Southbridje, als je hun voltage gaat opvoeren en dan kan je losgaan.

Verwijderd

*vraagje*
Ik zag de nut ervan niet in om een geheel nieuw topic aantemaken. nu de TS toch wel ongeveer klaar is.

Ik heb een P5B deluxe - 2gb RAM OCZ PC7200 - Intel P4 650 3,40GHz. (rest specs hier)

Als ik iets verder overclock dan 3,80Ghz dan gebeurt het volgende.

*Ik druk op F10 om het overclock te saven* > *systeem reboot* > *systeem gaat uit* > *systeem reboot* > Systeem gaat uit > *systeem reboot* > En laadt windows gewoon lekker op :D

Hoe kan ik dit verhelpen? Stroomwaarden verhogen? iets met vcore ofzo. Enige ideeen

• TweakerDwayne
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-03-2021
Verwijderd schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 17:42:
*vraagje*
Ik zag de nut ervan niet in om een geheel nieuw topic aantemaken. nu de TS toch wel ongeveer klaar is.

Ik heb een P5B deluxe - 2gb RAM OCZ PC7200 - Intel P4 650 3,40GHz. (rest specs hier)

Als ik iets verder overclock dan 3,80Ghz dan gebeurt het volgende.

*Ik druk op F10 om het overclock te saven* > *systeem reboot* > *systeem gaat uit* > *systeem reboot* > Systeem gaat uit > *systeem reboot* > En laadt windows gewoon lekker op :D

Hoe kan ik dit verhelpen? Stroomwaarden verhogen? iets met vcore ofzo. Enige ideeen
P5B valt altijd uit als je opstart om de overclockwaarden in de bios te laden. Bij mij gaat het als volgt; Pc aanzetten, valt uit en start op. Windows laadt gewoon zeg je dus dan draait alles goed en is het niet nodig de Vcore te verhogen.

[ Voor 8% gewijzigd door TweakerDwayne op 22-05-2007 17:50 ]

Verwijderd

TweakerDwayne schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 17:47:
[...]

P5B valt altijd uit als je opstart om de overclockwaarden in de bios te laden. Bij mij gaat het als volgt; Pc aanzetten, valt uit en start op. Windows laadt gewoon zeg je dus dan draait alles goed en is het niet nodig de Vcore te verhogen.
Nee dat klopt, daarna start windows gewoon wel lekker soepel op.
Maar ik dacht dat mijn voeding (zalman ZM400B ) gewoon niet te sterk was voor een overclock ofzo, Of dat er iets mis wat met mijn CPU.

Nu ik het zo van je hoor, ga ik gewoon verder clocken :D Thanks

• punishedbrains
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-01 19:28
Overklokken kan prima, ik heb mijn e6600 nu op 3.6 GhZ lopen! Maar zet dit alleen aan wanneer ik intensieve programma's draai, want verder is het pure overkill en zonde van de extra stroom-kosten. :) Voor games kan het zeker uitmaken.

Lees je om te beginnen heeeel goed in, stel veel vragen ook in fora speciaal gericht op overclocken. Er zit altijd een risico aan, potentieel zou je je geheugen, cpu en/of moederboard naar de kl*te kunnen helpen. Begin dus zuinig en kijk of de boel stabiel blijft, ga daarna pas klooien met spanningen e.d. Je systeem moet er ook goed op zijn voorbereidt, zo heb ik een Asus SilentSquare op de cpu, speciale zilver-thermal-prut voor betere warmte geleiding, heb ik de north- en southbridge-heatsinks eraf gesloopt om deze prut ook daaronder te smeren en een extra fan gezet op de Northbridge (deze wordt erg warm, verzorgd o.a. communicatie tussen cpu en geheugen). Daarna pas beginnen met het opvoeren.

We willen je graag helpen wanneer je dit gaat ondernemen...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GoT Huisregels

Zoals je ziet is er meer dan genoeg te zeggen over het overclocken, maar misschien belangrijkst is gewoon om je zelf eens goed in te lezen. Begin bijvoorbeeld in de FAQ van Tweaking Cooling & Overclocking Algemeen :)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.