[SBS2003 + exch] interne mail naar extern emailadres failure

Pagina: 1
Acties:

• Simke
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-03-2024
Medetweakers,

vorige week een server geïnstalleerd met SBS2003 erop met alle updates en zo...

Nu verloopt alles goed, al wat schoonheidsfoutjes uitgehaald maar... er is 1 probleempje met 1 emailadres.

Situatie:

domein: (als vb) simke.local; de emails zijn in het formaat xxxxx@simke.com en staan bij de ISP
De mails komen allemaal goed toe en zo, dat is geen probleem.
Het versturen is ook geen probleem alleen in 1 situatie:

er bestaat een emailadres gebruiker@simke.com, maar dit is niet gekend op de lokale server.
Uiteraard wel bij de ISP maar dit wordt dus niet intern gebruikt of zo.

Het sturen van een mail naar gebruiker@simke.com van het interne domein geeft een Delivery Status Notification (Failure) met als belangrijkste info:

"
De organisatie waarnaar dit bericht is verzonden, heeft aangegeven dat de e-mailaccount niet bestaat. Controleer het e-mailadres of neem rechtstreeks contact op met de geadresseerde om na te gaan hoe het e-mailadres luidt.
"

Ik denk dat deze mail niet naar buiten gaat dus ik vrees dat er een probleempje zit bij de DNS.
Alle andere mail naar andere domeinen gaan wel, enkel naar simke.com blijft intern.

De server heeft 2 netwerkkaarten (WAN en LAN) maar waar ik over twijfel is dat bij zowel de WAN als LAN de DNS op het IP-adres van de server staat.

Ook bij de DNS staat er geen IP van de virtuele server.

Het enige wat ik nog veranderd heb na het draaien van de CEICW is bij de gebruikers de emailadressen. Er stond vb simke@simke.com terwijl dit simke.ietsanders@simke.com maar ik denk dat dit daar niets mee te maken heeft.

Iemand een ideetje waar dit kan zitten?

Simke

• Simke
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-03-2024
OPLOSSING:

Oké, dit is een oplossing die ik gekregen heb van iemand en wou het toch meedelen voor als er mensen in dezelfde situatie verkeren.

Het werkt door een contact aan te maken met een extern adres en de mail te laten forwarden naar deze contactpersoon.

http://www.msexchange.org/tutorials/MF015.html

Voila, hopelijk hebben anderen hier ook iets aan

Simke