overclock 'defect' na koude start

Pagina: 1
Acties:

• PietjeBell
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-11-2025
Hallo,

Ik zit met een eigenaardig overclock probleempje:
Het gaat om een 'pentium D 805' op een 'Asus P5LD2-VM DH'.
(de interne videokaart is uitgeschakeld, ik gebruik een pci-e Geforce 6600gt)

Het overclocken op zich gaat prima, op de volgende voorwaarde; het overclocken moet in kleine stapjes gebeuren. Zeg maar van fsb=133 naar fsb=135 naar fsb=137 naar fsb=140 enz. Dan is het geen probleem om fsb=166 (3,33ghz) te halen. Stabiel.
Nu komt het probleem; als men de computer uitschakeld en vervolgens weer aanzet wil deze niet opstarten. Na opnieuw uitschakelen stapt het bios terug naar de default instellingen (fsb=133) en geeft de waarschuwing dat het overclocken faalde.
Het probleem treedt niet op bij rebooten.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen??

alvast bedankt.

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Iets krijgt teweinig volt, waarschijnlijk Vcore.

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

bassie_ schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 17:14:
Iets krijgt teweinig volt, waarschijnlijk Vcore.
Nee joh :P Hij klokt ook toevallig alleen z'n CPU over, en niet z'n videokaart. Dus zou het nooit kunnen dat bij het overklokken van je videokaart je CPU ineens meer stroom nodig zal hebben. :P (Behalve omdat hij dan meer zal moeten werken en dus eventueel meer stroom zou kunnen verbruiken)

Goedkoop bellen via VoIP

• PietjeBell
Ik denk dat de Vcore wel genoeg geeft, de pc werkt immers wel in overgeclockte toestand, mits ie niet uit stilstand begint.
Als je de pc aanzet begin je met een fsb van 133 -> 2,66ghz
Daarna kun je in het bios 3mhz fsb omhoog opnieuw opstarten, bios weer in, weer 3mhz omhoog, opnieuw opstarten enz.enz. 20keer herhalen tot je op fsb=190 -> 3,8ghz zit. Hartstikke stabiel. het is alleen jammer dat als je je pc uitzet je daarna opnieuw kan beginnen :(

EDIT
Hieronder:
Moning2 schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 17:43:
[...]

daar vat ik dus werkelijk niks van... 8)7
maarja zet het voltage van je cpu eens een stapje hoger en kijken hoe je dan uitkomt
Voltage staat dus al hoger ~1,43 @3,8ghz stabiel

[ Voor 27% gewijzigd door PietjeBell op 22-05-2007 17:48 ]

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-01 04:37
MensionXL schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 17:33:
[...]

Nee joh :P Hij klokt ook toevallig alleen z'n CPU over, en niet z'n videokaart. Dus zou het nooit kunnen dat bij het overklokken van je videokaart je CPU ineens meer stroom nodig zal hebben. :P (Behalve omdat hij dan meer zal moeten werken en dus eventueel meer stroom zou kunnen verbruiken)
maarja zet het voltage van je cpu eens een stapje hoger en kijken hoe je dan uitkomt

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Moning2 schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 17:43:
[...]

Tja... :/

Maar om het nog een keer te zeggen :) :

Het is nogal logisch dat de vcore te weinig stroom zou kunnen krijgen omdat dat het enige is waaraan wat is veranderd. Het is dus niet zo dat je bij het overklokken van je videokaart je CPU voltage moet verhogen (bv).

Goedkoop bellen via VoIP

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Kan je het geheugen een divider lager zetten? Of het voltage ervan hoger?

Bij een kennis van me wou een koude start ook niet, t geheugen trok dat niet. Hij schakelde uit dat windows opnieuw opstarte bij een foutmelding. Zo bleef de pc dan staan en na een minuut ongeveer boote i wel omdat het geheugen dan op temperatuur was.

I, for one, like Roman numerals

• PietjeBell
Met het geheugen zou ik nog wel even kunnen spelen.
Temperatuur is echter niet de vereiste om op te kunnen starten. Al is het systeem warm van een half uur prime95, zodra je de computer uitzet wil die nier meer opstarten met de overgeclockte instellingen.

• anathema
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:19
Heb je ook gezocht of dit misschien een moederbord probleem is en zoja of er een andere bios is? Ik heb ook een cold boot probleem met mijn A8R-MVP moederbord + AMD4000. Mijn pc start standaard op met 3/4 mijn overgeklokte snelheid en werkt pas op de juiste snelheid na rebooten. Dit blijkt aan het moederbord/bios te liggen. Misschien is dit ook zoiets. Voor mijn bord is hier helaas niks aan te doen..(Hoera voor Asus :( )

anathema

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
MensionXL schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 17:33:
[...]

Chipset misschien? Of je geheugen.

Ik heb zelf 1.325Vcore nodig voor 3.2GHz en dat is 20 uur orthos stabiel. Maar als me pc een nachtje uit gestaan heeft werkt de zooi niet meer, enige dat werkt is op 1.375Vcore draaien. Of me pc nooit uitzetten :+

• PietjeBell
Helaas, het bord heeft de nieuwste bios. Het geheugen langzamer en/of met meer volts laten lopen heeft geen effect.
De computer niet uit zetten dan maar hè :+
Pagina: 1