Linux partitie verwijderen

Pagina: 1
Acties:

• Boyd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-07 13:22
Ik heb hierover wat rondgezocht op tweakers, maar alleen de oudere topic uit 2001 kwam ik tegen:

Hoe een Linux partitie verwijderen?

Ik heb momenteel een dual-boot, met Windows XP Pro en Linux (OpenSuse). Bij het opstarten krijg ik een mooi blauw scherm van suse, waaruit ik kan kiezen tussen XP en Suse.

Ik wil Linux volledig van mijn laptop afhalen en die ruimte (30 gb) weer kunnen gebruiken in Windows. Dat kan gewoon een 2e partitie van 30 gb worden, momenteel kun je de Linux partities niet zien in Windows, dus is die 30gb gewoon verloren..

Wat ik begreep is dat ik moet opstarten met de DVD van Suse, dan kan ik de partities verwijderen.. op de windows partitie na natuurlijk. Klopt dit?

En hoe zit het met het opstarten, er staat nu een linuxschermpje waaruit je besturingssystemen kunt kiezen.. als je linux verwijderd, krijg ik dan de oude windows boot.ini weer te zien of heb ik een probleem?

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:31
je kan ongetwijfeld met die dvd van suse je linux partitie verwijderen
als je daarna met een xp cd boot en naar de recovery console gaat, daar "fixboot" en dan "fixmbr"
doet klopt alles weer :z

• Boyd
hoe kom ik in die recovery console? als ik via cd boot krijg ik setup.. en dan?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Kun je ze niet gewoon in "schijfbeheer" of hoe dat ook maar precies moge heten in XP verwijderen?

• Boyd
Windows ziet de linux partities niet nee :(

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dan hebben wij verschillende definities van "zien" denk ik, want je "ziet" inderdaad geen schijfletter in je verkenner, maar het lijkt me sterk dat partitie-beheer het bestaan van partities gewoon ontkent in plaats van "unknown" laten zien, netjes met een grootte erbij enzo.

• Boyd
blaataaps schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 17:24:
Dan hebben wij verschillende definities van "zien" denk ik, want je "ziet" inderdaad geen schijfletter in je verkenner, maar het lijkt me sterk dat partitie-beheer het bestaan van partities gewoon ontkent in plaats van "unknown" laten zien, netjes met een grootte erbij enzo.
je hebt gelijk, daar zie je ze wel..

maar dan heb ik dus nog 1 probleem, met boot.ini, hoe kom ik in die recovery console?

• beefstick
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:17
xp cd er in en dan kun je ergens kiezen voor R van repair (op het zelfde moment dat je ook kan kiezen voor installeren)

verder hoeft het allemaal niet natuurlijk
Als je XP draait dan bestaat er het progje IFS-drive (http://www.fs-driver.org/) zodat je op je linux schijf kan (lezen en schrijven en deleten etc)

succes ermee

• Boyd
beefstick schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 17:46:
xp cd er in en dan kun je ergens kiezen voor R van repair (op het zelfde moment dat je ook kan kiezen voor installeren)

verder hoeft het allemaal niet natuurlijk
Als je XP draait dan bestaat er het progje IFS-drive (http://www.fs-driver.org/) zodat je op je linux schijf kan (lezen en schrijven en deleten etc)

succes ermee
Bedankt!

• Boyd
Het is gelukt :)

In Windows schijfbeheer de partities van linux verwijderd, via cdrom opgestart en gedaan wat hierboven werd gezegd.

Nogmaals bedankt!
Pagina: 1