statische elektriciteit bij pc bouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.148 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13489

Topicstarter
ik lees overal ovder die statische el. en je kan er zo'n bandje voor kopen, of de verwarming vastpakken enzo, of de power supply voor je de stekker uittrekt.

Werkt het ook als je de power supply uit de kast haalt, in een geaard stopcontact steekt, en die af en toe aanraakt zonder hem uit te trekken. Of is dat gevaarlijk??:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maddog_rvo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-04 18:50
Ja hoor zo werkt ut ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Ja het werkt wel ja.
En zolang je niet teveel rondloopt word je ook niet zo snel statisch geladen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.S.
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
dat is wel erg omslachtig, het makkelijste is om een anti-statisch polsbandje om te gespen, deze kun je dan bv aan je behuizing vastmaken.
Heb je geen polsbandje, pak dan zo nu en dan de computerkast even vast.

Als je verder zorgvuldig werkt, is dit voldoende.

Zorg iig dat je geen wollen trui aan hebt.

Wanneer je de pc uitzet, en er daarna in wilt gaan sleutelen, moet je eerst met de stekker eruit even op de aan/uit knop drukken, anders staat er nog stroom op, en kun je de ingewanden ook verknooien.

Tom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
maar als je de kast vastpakt om te ontladen, moet de p/s toch nog aan staan, anders is je kast toch niet geaard |:( of ben ik fout :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-05 10:37

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op woensdag 07 februari 2001 18:33 schreef T.S. het volgende:
dat is wel erg omslachtig, het makkelijste is om een anti-statisch polsbandje om te gespen, deze kun je dan bv aan je behuizing vastmaken.
Heb je geen polsbandje, pak dan zo nu en dan de computerkast even vast.

Als je verder zorgvuldig werkt, is dit voldoende.

Zorg iig dat je geen wollen trui aan hebt.

Wanneer je de pc uitzet, en er daarna in wilt gaan sleutelen, moet je eerst met de stekker eruit even op de aan/uit knop drukken, anders staat er nog stroom op, en kun je de ingewanden ook verknooien.

Tom
over omslachtig gesproken...
gewoon de stekker in het stopcontact laten zitten (wel je bak uitschakelen uiteraard :)) en zorgen dat je een stuk metaal van je kast aanraakt (hoeft niet eens continu, maar ff als je iets static-sensitive wilt pakken)... scheelt kosten... en je hoeft er niet zo'n polsbandje voor aan te schaffen en om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-06 11:09

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Op woensdag 07 februari 2001 21:43 schreef Jppr het volgende:
maar als je de kast vastpakt om te ontladen, moet de p/s toch nog aan staan, anders is je kast toch niet geaard |:( of ben ik fout :?
Heeft niks mee te maken of dat ding aan staat of uit, de stroom moet gewoon weg, en dat trek weg van je lichaam als je iets aanraakt van metaal.

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17045

Op woensdag 07 februari 2001 18:26 schreef Jppr het volgende:
ik lees overal ovder die statische el. en je kan er zo'n bandje voor kopen, of de verwarming vastpakken enzo, of de power supply voor je de stekker uittrekt.

Werkt het ook als je de power supply uit de kast haalt, in een geaard stopcontact steekt, en die af en toe aanraakt zonder hem uit te trekken. Of is dat gevaarlijk??:?
2 voorzorgsmaatregelen!!

1. power supply in je voeding laten zitten en zorgen dat het stopcontact dat je gebruikt geaard is (dit alleen doen al je een schakelaaar op je voeding hebt!! deze dan op de OFF stand of 0 stand zetten, mag logisch zijn :) )

2.zodra je een onderdeel pakt zorg er dan voor dat je je systeem kast vast hebt om zo te zorgen dat je geaard bent (via de kast, door de voeding, naar je aard leiding. Zo heb je ook geen bandje nodig)

dat was het wel zo kun je doen wat je wilt zolang je de kast maar aanraakt voor je verder gaat bouwen of wa dan ook!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ok, je hebt gelijk. Maar als de static el. wegtrekt, dan blijft die toch in de kast zitten? of kan dat geen kwaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op woensdag 07 februari 2001 21:53 schreef Caeculus het volgende:

[..]

2 voorzorgsmaatregelen!!

1. power supply in je voeding laten zitten en zorgen dat het stopcontact dat je gebruikt geaard is (dit alleen doen al je een schakelaaar op je voeding hebt!! deze dan op de OFF stand of 0 stand zetten, mag logisch zijn :) )

2.zodra je een onderdeel pakt zorg er dan voor dat je je systeem kast vast hebt om zo te zorgen dat je geaard bent (via de kast, door de voeding, naar je aard leiding. Zo heb je ook geen bandje nodig)

dat was het wel o kun je doen wat je wilt zolang je de kast maar aanraakt voor je verder gaat bouwen of wa dan ook!!
dat zeg ik..... alleen van dat geaarde stopcontact heb ik er dan niet bij staan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op woensdag 07 februari 2001 21:55 schreef wfvn het volgende:

[..]

dat zeg ik..... alleen van dat geaarde stopcontact heb ik er dan niet bij staan....
DAT IS JUIST HET BELANGERIJKSTE!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dat werkt toch ook als de p/s uit de kast is he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op woensdag 07 februari 2001 21:56 schreef Caeculus het volgende:

[..]

DAT IS JUIST HET BELANGERIJKSTE!!!!!
ja sjees.... maar het is dus ook absoluut ONVERSTANDIG om een metalen behuizing lekker in een ongeaard stopcontact te drukken.....
ik ga er toch vanuit dat dit vrijwel bij iedereen standaard is... vandaar....
Kep zelf al eens een opdonder gehad omdat ik m'n pc (elders met de stekker in de muur geprikt) een keer ongeaard had...... pijnlijke ervaring...... d'r was wel meer aan de hand... maar die opdonder had ik niet gehad als hij wel in een geaard stopcontact had gezeten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op woensdag 07 februari 2001 21:56 schreef Jppr het volgende:
dat werkt toch ook als de p/s uit de kast is he?
niet dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hahaha, het gebruik van een geaard stopcontact is ZEEEEEERRRRR aan te bevelen bij het gebruik van je PC dit kan veel problemen voorkomen.

verder als je in een PC gaat bouwen ALLEEN de powerknop achter op de voeding omzetten en dan gaat alles gewoon goed!!!! je hoeft niet eerst de stekker uit de voeding te halen omdat er missschien nog spanning op staat want daar zorgt (als het goed is) de schakelaar al voor...... Bij een TV is dit een ander verhaal maar dat zal ik nu niet gaan vertellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Argh! Zoek een eigen icon. Ik denk steeds dat ik posts van mezelf zie :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-11-2024
Ja zeker belangrijk, en ook geen wolle trui dragen! heeft mij een 10.000RPM HD gekost :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biebel
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-03 13:31

Biebel

BY IKKE

Vergeet ff die statische electriciteit(niet helemaal natuurlijk),
het gaat erom dat je bij het (ver)bouwen de zelfde spanning als je kast en componenten hebt, als het spanningsverschil groot is, zal hetgene met de hoogste spanning zich ontladen in het andere, hierdoor gaat het stuk ja!
en dat verschil in spanning kan worden veroorzaakt doordat jij statisch geladen bent! (en dus een grotere spanning in je lijf hebt, als die kast en componenten) :)
pak dus altijd voor het bouwen je kast vast en je kunt aan de slag..
(en haal natuurlijk de stroom eraf(stekker eruit of switch op je voeding om!))

Biebel is not just a nick, It's my alter ego...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dat zeg ik GAMMA

heel origineel vinden jullie nie!!!

mzzl ik nokt hem weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op woensdag 07 februari 2001 22:02 schreef Bigs het volgende:
Argh! Zoek een eigen icon. Ik denk steeds dat ik posts van mezelf zie :(.
sorry, ik ga er binnenkort werk van maken.
Pagina: 1