eigen gentoo kernel op debian gebruiken

Pagina: 1
Acties:

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:48
Ik heb momenteel gentoo draaien met een eigen gebakken kernel (2.6.20 lekker licht en werkt perfect)
Nu ben ik alleen het compileren van gentoo een beetje zat aan het worden dus wil weer terug gaan naar debian.
Ik vraag me nu af in hoevere ik de kernel van gentoo kan gebruiken voor debian. Of ben ik verplicht om de kernel opnieuw te bouwen met wat dingen uit de config gentoo?

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Ik denk van niet, een kernel is normaal altijd hetzelfde (je kan die gewoon afhalen van kernel.org :) )

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:43

Cyphax

Moderator LNX
Snake schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 14:16:
Ik denk van niet, een kernel is normaal altijd hetzelfde (je kan die gewoon afhalen van kernel.org :) )
Behalve dan dat bij heel veel distributies allerhande patches worden toegevoegd waardoor het geen vanilla kernels meer zijn (zoals je die ophaalt bij kernel.org).

Je kan het proberen, het hangt van je kernel af. Lukt het niet, dan bouw je een nieuwe met de config van je huidige kernel.

Saved by the buoyancy of citrus

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ik zou idd een debian kernel nemen en je conifg overzetten zoals Cyphax zegt.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Of beide doen - neem je kernel en je .config mee, probeer het eerst met je Gentoo kernel, lukt dat niet, dan met je .config iets met de Debian sources bakken :z

Beide kunnen prima naast elkaar in de boot partitie leven, gewoon in je bootloader eenmaal de Gentoo en eenmaal de default Debian zetten.

Overigens zal een *default* Debian kernel als je Gentoo gewend bent hemeltergend langzaam booten (daarna scheelt het minder), maar als je gewoon met de Debian sources zelf een kernel bakt waar alleen het nodige inzit, dan scheelt het weinig tot niets met Gentoo.

Oslik blyat! Oslik!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Cyphax schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 14:33:
Behalve dan dat bij heel veel distributies allerhande patches worden toegevoegd waardoor het geen vanilla kernels meer zijn (zoals je die ophaalt bij kernel.org).

Je kan het proberen, het hangt van je kernel af. Lukt het niet, dan bouw je een nieuwe met de config van je huidige kernel.
Het enige waar het op stuk kan lopen is bijv. ondersteuning voor udev als je een hele oude cd van Debian pakt, maar voor de rest kan ik me niet voorstellen dat de hooks in een gentoo kernel anders zijn dan een standaard vanilla of debian kernel ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:43

Cyphax

Moderator LNX
moto-moi schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 16:10:
[...]

Het enige waar het op stuk kan lopen is bijv. ondersteuning voor udev als je een hele oude cd van Debian pakt, maar voor de rest kan ik me niet voorstellen dat de hooks in een gentoo kernel anders zijn dan een standaard vanilla of debian kernel ;)
Het zal bij Gentoo en bij Debian ook wel meevallen, het zou me echt niet verbazen als ie wel in één keer werkt. :)

Evenwel zou ik een kernel in Debian zelf compilen en neerzetten. Als er iets vaags mis zou gaan, al is het maar een kleinigheid, dan zit je toch met een niet-optimale kernel. Dat gevoel zou me een beetje in de weg zitten. :)

Saved by the buoyancy of citrus

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Zolang je geen 2.4 kernel met een 2.6 gaat vervangen moet het wel te doen zijn afaik. Maar volgens mij kan je het makkelijkste je config meenemen en die gebruiken als basis. Moet je even compileren, maar dat is in principe ook zo gebeurt. En dan heb je wel je oude vertrouwde kernel terug waarvan je ook vrij zeker bent dat hij het doet :)

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Zelfs een 2.4 kernel zou het prima moeten doen. Enige wat je niet moet vergeten is dat je zooi als Nvidia-drivers, Ati-drivers etc. nu alsnog zelf mag gaan compilen (ondanks dat je een binary distro gebruikt).

offtopic:
Zelf een kernel compilen om een sneller systeem te krijgen heeft totaal geen zin trouwens. Een modulaire kernel levert geen prestatieverlies op / is niet zwaarder. Debian zou pas een ruk-kernel leveren als ze alles IN de kernel compileren (wat ze gelukkig voor mijn Pentium III) niet doen.

0.0

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Ik heb het.

Ik draai Debian op een kamikaze kernel (een patchset op de Gentoo mm-kernel). Deze kernel draait zowel mijn Gentoo install als mijn Debian install. Alleen de root= is anders :)

Enige nadeel is dat ik mijn nvidia driver niet goed aan de praat krijg, mijn monitor gaat constant op "Sync out of range", maar dit lijkt me meer iets met mijn xorg.conf dan met mn kernel :)

[ Voor 3% gewijzigd door Rainmaker op 22-05-2007 21:20 ]

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Rainmaker schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 21:19:
Ik heb het.

Ik draai Debian op een kamikaze kernel (een patchset op de Gentoo mm-kernel). Deze kernel draait zowel mijn Gentoo install als mijn Debian install. Alleen de root= is anders :)

Enige nadeel is dat ik mijn nvidia driver niet goed aan de praat krijg, mijn monitor gaat constant op "Sync out of range", maar dit lijkt me meer iets met mijn xorg.conf dan met mn kernel :)
Hmm, die 'kamikaze kernel' heeft mijn interesse getrokken door de naam (:p) maar ik kan niet zoveel info erover vinden. Wel een draadje op een gentoo forum, maar veel heb je daar ook niet aan, daar staat alleen een patchset etc. Verder vind je veel van OpenWRT. Zou je zo vriendelijk willen zijn om me te vertellen wat het is? :p

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Dat draadje is alles wat ervan bestaat :P

Er zijn op het Gentoo forum een paar mensen actief die eigen patchsets maken. Zo maakt iemand de "kamikaze" kernel.

Sommige gebruikers voegen patches toe tbv stabiliteit, sommige voor snelheid. Sommige voegen er een paar toe om te kijken wat nieuwe schedulers doen e.d.

De kamikaze kernel gebruikt patches om desktop performance te verbeteren, betere response in applicaties e.d.

De kernel is, op een paar patches na, inderdaad redelijk "standaard"

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Pagina: 1