*Beep* uit systeemkast

Pagina: 1
Acties:

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-02 10:11

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Topicstarter
Laat ik beginnen met melden dat ik niet geheel zeker ben van waar dit topic te plaatsen. Het betreft een issue met het geluid in XP.

Sinds een week heb ik last van een vreselijk irritantie *Beep* uit de systeemkast op het moment dat er een window up-popt ('weet u zeker... ja/nee' of 'this program is... ok').
Dit is zomaar uit het niets ontstaan, ik heb geen nieuwe software geinstalleerd en/of hardware gewijzigd.

Hierop heb/ben ik:
  • in Bios gecontroleerd of het mobo geluidschippie uitgeschakeld staat, stond netjes disabled.
  • naar configscherm/geluid/geluidschema's gegaan. Windows default maar opnieuw geselecteerd. => lost het probleem niet op
  • Alle (niet ingevulde) mogelijkheden gewijzigd naar 'ballon' => veel extra *pop*'s uit de boxen, maar lost het probleem ook niet op.
  • Drivers van mn geluidskaart gedeinstalleerd en opnieuw geinstalleerd => lost probleem niet op.
  • Hierna de eerste twee acties herhaald, opnieuw geen oplossing.
Waar kan dit nog meer aan liggen? Middels google geen vergelijkbare situaties kunnen vinden, ook niet op GoT.

Specs:
A64 3000+
Maxtor HD 200Gb
XP pro
RAM 2048
X-fi eXtreme Gamer
Sapphire X1950 pro agp
Gigabyte K8NS nforce 3 mobo (precieze type ff niet bij de hand)

Graag jullie hulp!

[ Voor 4% gewijzigd door AllSeeyinEye op 22-05-2007 12:07 ]

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Verwijderd

Dit lijkt me niets te maken te hebben met je geluidskaart maar met je PC speaker.

Je kunt deze uitschakelen door in de Device manager (Apparaten beheer oid) het device 'System speaker' uit te schakelen.

Deze kun je vinden onder System devices (systeem onderdelen oid).

(Een simpelere fix: kast open halen en dat stomme ding eruit trekken, nadeel is dat je dan geen POST diagnose beeps meer hebt, maar veel mobo's hebben daar toch al een alternatief voor en anders is dat ene kabeltje zo weer aangesloten.)

Overigens lijkt me dit topic beter in WOS...

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2007 12:10 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:13

voodooless

Sound is no voodoo!

Probeer eens in de cmd "net stop beep" in te tikken...

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 12:08:
Dit lijkt me niets te maken te hebben met je geluidskaart maar met je PC speaker.

Je kunt deze uitschakelen door in de Device manager (Apparaten beheer oid) het device 'System speaker' uit te schakelen.
Maar stel dat er een koeler niet functioneert en temps lopen (te ver) op, dan wordt dat ook niet meer gemeld, en moet ik daar dus achter komen doordat de pc zichzelf uitschakeld, niet?
voodooless schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 12:08:
Probeer eens in de cmd "net stop beep" in te tikken...
Wat doet dat dan? (kan nu ff niet proberen, zit achter laptop op werk)

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Verwijderd

AllSeeyinEye schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 12:15:
[...]

Maar stel dat er een koeler niet functioneert en temps lopen (te ver) op, dan wordt dat ook niet meer gemeld, en moet ik daar dus achter komen doordat de pc zichzelf uitschakeld, niet?
Echt wat is dat toch de laatste tijd met mensen die zich daarom zorgen maken 8)7

Je PC schakelt zichzelf ruim op tijd uit voordat er schade ontstaat, hiervoor zit beveiliging in de CPU en vaak ook op het moederbord. Daarnaast zijn koelers behoorlijk betrouwbaar tegenwoordig, zeker de boxed koelers zijn gewoon van hoge kwaliteit.

Als je echt te hoge temps hebt merk je het veel eerder aan bijvoorbeeld een onstabiel systeem.
Ook is het maar de vraag of de speaker inderdaad gaat piepen wanneer de temperatuur te hoog oploopt, lang niet alle moederborden doen dat en software is vaak al gecrashed lang voordat de temp te hoog is.
Wat doet dat dan? (kan nu ff niet proberen, zit achter laptop op werk)
Het stopt de service die de beep messages doorgeeft aan het beep device en voorkomt dus dat je PC kan piepen.

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Topicstarter
vanavond direct proberen. Kzal het resultaat terugkoppelen.

Niemand overigens een idee mbt de oorzaak? Want dat vind ik eigenlijk nog wel belangrijker/interessanter...

Verwijderd

Waarschijnlijk een fout in de drivers van je soundcard, of een verkeerde instelling ergens.

Het is normaal gedrag van Windows om een beepje via de PC-speaker te geven wanneer er geen geluid via het standaard device kan worden afgespeeld (of dat nu nodig is of niet), dus wellicht staan de preferred devices niet helemaal goed ingesteld?

Hoe dan ook, die speaker is een irritant ding, uitzetten is imho altijd beter :P

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 13:39:
Waarschijnlijk een fout in de drivers van je soundcard, of een verkeerde instelling ergens.

Het is normaal gedrag van Windows om een beepje via de PC-speaker te geven wanneer er geen geluid via het standaard device kan worden afgespeeld (of dat nu nodig is of niet), dus wellicht staan de preferred devices niet helemaal goed ingesteld?

Hoe dan ook, die speaker is een irritant ding, uitzetten is imho altijd beter :P
drivers: opnieuw geinstalleerd (na deinstallatie)
instelling: alle geluidskeuzeopties staan op de X-Fi

Ik zal eens verder gaan zoeken

Verwijderd

Nee ik bedoel instellingen van Windows zelf.

Je kunt ergens je preferred devices instellen voor het afspelen, daar moet je dan waarschijnlijk aanvinken dat ie enkel preferred devices mag gebruiken. Dat lost het meestal ook wel op.

Je doet dit in het Configuratiescherm onder Geluid, maar waar dan precies weet ik niet, ik zit niet onder Windows ATM.

• Nyko
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:27
Is een service die je kan uitzetten bij apparaatbeheer.
Volgende heb ik ff gekopieerd van een andere site.

A. Perform the following steps to disable your machine's system beep:

1. Right-click My Computer and select Manage.
2. Expand System Tools and select Device Manager.
3. From the View menu, select Show hidden devices.
4. Expand Non-Plug and Play Drivers.
5. Right-click Beep, and select Properties.
6. Select the Drivers tab.
7. Click Stop. You can also change the start-up type to Disabled so the beep service never starts.

Getest en werkt 100%

Life is a bitch, then you die.

Pagina: 1