[XP-Vista]2e Sata schijf niet zichtbaar

Pagina: 1
Acties:
  • 170 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• UniPer
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-03 10:38
Systeem:
Moederbord Asus P5W DH Deluxe
Processor: Intel Core2Duo E6600
Geheugen: 2 x 1 GB Kingston PC6400 DDR2, CL4
GPU: Asus Geforce 8800 GTS 640 mb
2 x Seagate barracuda 320 GB Sata
Samsung dvd brander SH-S182D
Pioneer dvd brander DVR-112D

Beide branders heb ik aan de IDE gekoppeld. De beide harde schijven wil ik niet in RAID zetten en heb ik op de RAID_1 en RAID_3 gekoppeld. In de BIOS heb ik gekozen voor AHCI. In de BIOS worden zowel de branders als de harde schijven weergegeven. De harde schijven worden weergegeven als Third master en third slave. Volgens mij zegt dit niet zoveel omdat je, als ik het goed heb, bij sata geen master en slave meer hebt. Mijn bedoeling is om op de eerste schijf WIn XP Pro te zetten en op de tweede WIn Vista 64bit.

Tijdens de installatie van WInXP heb ik de betreffende drivers voor AHCI via F6 geinstalleerd. In WinXP wordt echter alleen de schijf waarop XP staat weergegeven met de drie partities. De tweede schijf is niet te vinden. Deze is wel te zien in XP met Intel Storage utility manager, maar deze geeft aan dat er een verslechterde RAID opstelling is en dat dit ligt aan de zichtbare schijf.

ook Partition Magic ziet de tweede schijf niet. Ik heb een poging gedaan om Vista toch te installeren in de hoop dat tijdens de installatie de tweede schijf wel zichtbaar is. In de installatie procedure vraagt hij of ik wil installeren op schijf 0 (3 partities: 20 gb, 100 gb, 120 gb) of op schijf 1 (3 partities: 20 gb, 100 gb, 120gb). mijn inziens geeft dit aan dat Vista wel twee schijven ziet maar dat schijf twee een mirror (?) is of wellicht in RAID 1 staat? Ik heb de installatie van Vista vervolgens onderbroken. In eerste instantie wilde ik de twee schijven in RAID 1 zetten en heb dit ook in de BIOS aangepast. Later heb ik dit weer ongedaan gemaakt en ook de instelling AHCI ingesteld.

Verdere pogingen die ik heb gedaan: jumpers op de HD veranderd/verwijderd, de jumpers voor de EZ-Raid weggehaald (werd ergens op internet genoemd, maar lijkt mij overbodig aangezien ik de HD's niet op de EZ connectie heb. Ik heb de CMOS jumper 1x teruggezet.

Het enige wat ik kan bedenken dat wellicht niet goed staat is dat er ergens nog iets in RAID 1 staat. In AHCI mode kom ik niet via ctrl + I (zoals bij RAID mode wel kan) in het menu om dit aan te passen.

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

UniPer,

Ik wil je toch vragen om je startpost eventjes te herschrijven, want in deze dichtvorm leest het absoluut niet prettig.

Je kan rustig doortypen zonder een enter aan het eind van het tekstvak.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• UniPer
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-03 10:38
sorry, was een copy/paste vanuit een *.txt file.
Zo beter te lezen? :P

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Jup, beter :)

Wat ik me nog kan herinneren was dat de ICH5R ook een dergelijke optie had, je kan de disks geloof ik in een single-disk "array" plaatsen waardoor ze wel allebei zichtbaar zijn voor XP.

Dat beide disks onder Vista wel te zien zijn komt waarschijnlijk omdat daarin ICH6R support native is, die herkent dan wel allebei de schijven.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:24

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vista heeft zelfs ICH7R standaard erin zitten. Mijn laptop is ICH7R en hoefde niets te doen om mijn schijf te laten vinden.

Heb je al geprobeerd om je BIOS een harde reset te geven (dus in het menu, load defaults). Zet de schijven eens op volledig aparte kanalen, dus je boot schijf in de eerste sata controller, je andere schijf in de andere aparte controller (de sata controllers van tegenwoordig nemen 2 aansluitingen voor hun rekening waardoor je dus weer master en slave hebt).

Commandline FTW