Intel P865PERL 2.8GHz freeze

Pagina: 1
Acties:

• Zip McOccup
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-05 18:47
Ik heb een computer die soms compleet bevriest. Alles staat dan stil en alleen (soms meerdere keren) resetten helpt dan weer om goed op te starten. Het rare is, dat dit niet alleen gebeurt in windows of tijdens het opstarten ervan, maar ook voor dat de bios posts voorbij zijn gekomen.
Ook memtest86+ loopt helemaal vast.

Het gaat om het vogende systeem:
  • Intel P865PERL
  • Intel P4 2,8 GHz
  • 2x Twinmos DDR400 512MB modules
  • gForce FX 5200 128MB AGP (Leadtek?)
Verder zat er nog een losse TV kaart (pinnacle)
een netwerkkaart (sitecom) in.

Dingen die ik al geprobeerd heb:

Verse install windows XP.
Losse PCI kaarten eruit gehaald.
memtest86+ gedraaid (liep ook vast, maar tot aan de freeze geen fouten)

Zijn er nog zaken die ik kan proberen? Of lijkt het moederbord gewoon gaar?
Ik heb nog gekeken naar geplofte elco's, maar alles zag er in orde uit.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Je zou het eens kunnen proberen met slechts één geheugenmodule in het systeem. Als Memtest vastloopt bestaat de kans dat dit door het geheugen komt, maar het lijkt me eerder iets anders, zoals bijv. de voeding. Neem daarom ook eens een kijkje in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• Zip McOccup
Bedankt voor de snelle reply. Ik ben nu memtest aan het draaien met het eerste bankje. Ik hou op de hoogte.
Trouwens, de voeding is een 350 watt noname. Ik zal mijn enermax er wel eens ingooien vanavond.
Het systeem heeft overigens 2 jaar vlekkeloos gedraaid...

EDIT:

Beide latjes hebben nu afzonderlijk van elkaar een uurtje memtest gedraaid. Zonder fouten. Als ik beide latjes samen test, krijg ik in 1 uur ongeveer 150 fouten...

In de eerste twee testen zaten de latjes in het eerste slot.
Bij de derde test zaten de latjes in slot 1 en 3 ivm dual channel.
Wisselen van 1-3 naar 2-4 geeft nog steeds errors...

[ Voor 88% gewijzigd door Zip McOccup op 22-05-2007 15:51 ]

• Zip McOccup
Inmiddels ben ik er achter dat het draaien in dual channel mode (1-3 of 2-4) fouten geeft, maar als ik de latjes bijvoorbeeld 1-2 doe (en dus geen dual channel draai) dan geeft memtest86+ geen fouten.

Is er een mogelijkheid om dit op te lossen? Of is het moederbord/geheugen gewoon gaar?

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-05 02:02
Staan er toevallig ook condensators bol? Ik ben wel eens een paar intel moederborden tegengekomen (productie datum 2003~4) Met beschadigde nichicon condensators. Deze zijn waarschijnlijk 820uF 6.3volt of 1800uF 6.3volt.

• Zip McOccup
Phenos2 schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 01:50:
Staan er toevallig ook condensators bol? Ik ben wel eens een paar intel moederborden tegengekomen (productie datum 2003~4) Met beschadigde nichicon condensators. Deze zijn waarschijnlijk 820uF 6.3volt of 1800uF 6.3volt.
Nope, ze lijken allemaal keurig in orde te zijn...

• Zip McOccup
Het proleem lijkt opgelost te zijn door het geheugen niet meer in dual channel mode te draaien. Maar mocht iemand nog suggesties hebben, hou ik me aanbevolen.
Pagina: 1