Toon posts:

[HP Compaq DL 380 G4] Geheugen updaten vraagje

Pagina: 1
Acties:
  • 279 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen,

We hebben hier een Hp Compaq DL 380 G4 server.
Met 2 GB geheugen. (max 12 GB)
Opgedeeld in 2 modules van 1 GB.

Er zijn nog 4 sloten over om modules toe te voegen.
We willen graag 2 modules van 4 GB toe voegen en nog 1 module van 2 GB om tot het maximale van 12 GB te komen.

Geeft dit in praktijk geen problemen omdat de samenstelling van de geheugen anders is.
(Verschillende setjes modules (1GB / 2GB / 4 GB).
Of is het verstandig om 4 modules van 2 GB te nemen voor de stabiliteit van de server.

Ik heb de specificaties van server opgezocht via HP site maar kon hierover niks vinden.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-02 15:49

mutsje

Certified Prutser

Modules gaan per 2 volgens mij. 2x 1gb 2x2gb etc maar pin mij er niet op vast het is een tijd geleden dat ik geheugen in zo'n server geprikt heb :)

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Je hebt drie banks en in elke bank moet je twee gelijkwaardige DIMMs stoppen. Zie ook in de Maintenance and Service Guide voor geldige combinaties (pagina 38).

Verwijderd

Topicstarter
JoetjeF schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 10:27:
Je hebt drie banks en in elke bank moet je twee gelijkwaardige DIMMs stoppen. Zie ook in de Maintenance and Service Guide voor geldige combinaties (pagina 38).
hmm link werkt niet helemaal.

Maar zover was ik ook gekomen dat ik per setje moet bestellen (gelijkwaardig aan elkaar).
Maar maakt de samenstelling wat uit bijv:

Slot 1: 1GB module
Slot 2: 1GB module

Slot 3: 2GB module
Slot 4: 2GB module

Slot 5: 2GB module
Slot 6: 2GB module

Totaal: 10 GB

Slot 1 en Slot 2 zat er standaard al in.

Dan wordt het de bovenstaande
Onderstaande samenstelling gaat dus niet werken neem ik aan.....

Slot 6: 4GB module

Totaal 12 GB

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Die laatste gaat niet goed nee.
Verder is het de vraag of het ook daadwerkelijk nut heeft zonder de juiste OS ondersteuning.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Daar zal je inderdaad ook aan moeten denken. Kom ik gelijk op de Windows Servers en Server-Software - Policy, welk OS gebruik je? Dat zien we namelijk graag in de topictitel.
Verder snap ik niet zo goed waarom je deze vraag in Windows Servers en Server-software stelt en niet bijvoorbeeld in Processors, Mobo's & Geheugen. Kan je dat misschien iets beter uitleggen?

[ Voor 4% gewijzigd door sanfranjake op 22-05-2007 14:21 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
sanfranjake schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 14:17:
Daar zal je inderdaad ook aan moeten denken. Kom ik gelijk op de Windows Servers en Server-Software - Policy, welk OS gebruik je? Dat zien we namelijk graag in de topictitel.
Verder snap ik niet zo goed waarom je deze vraag in Windows Servers en Server-software stelt en niet bijvoorbeeld in Processors, Mobo's & Geheugen. Kan je dat misschien iets beter uitleggen?
Als OS is het nu Windows 2000 server. Alleen deze server word in de nabije toekomt geinstalleerd (schone installatie) met vmware software. (met virtuale machines van andere servers met als OS windows 2000 server)

Ik zat er aan te denken om het in de Processors, Mobo's & Geheugen te openen, maar omdat het specifiek om de server gaat (met als OS windows 2000 server) en de geheugen samenstelling daarvan, heb ik het hier geplaatst.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Nu ben je nog niet specifiek genoeg :)
VMware ESX 3.0?

En als je je huidige 2000 Server nog in dienst houdt: Het is geen Advanced Server?
Zit je alsnog met je 4GB limiet die 2000 Server Standaard heeft.

http://www.microsoft.com/...rm/server/PAE/PAEmem.mspx

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
alt-92 schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 23:49:
Nu ben je nog niet specifiek genoeg :)
VMware ESX 3.0?

En als je je huidige 2000 Server nog in dienst houdt: Het is geen Advanced Server?
Zit je alsnog met je 4GB limiet die 2000 Server Standaard heeft.

http://www.microsoft.com/...rm/server/PAE/PAEmem.mspx
Vmware ESX 3.0.1
(nog niet zo lang uit) te downloaden via de vmware site moet je wel geregistreerd staan.
3.0 hebben we bijgeleverd gekregen op cd maar is dus nu al verouderd.

Ja gewoon een Windows 2000 server standaard.
Dan zullen we de Windows 2000 server eerst moeten verwijderen voor we alle geheugen invoeren.

Daarna vmware esx 3.0.1 installeren etc etc

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:59

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als je 6 sloten en max 12 GB geheugen hebt, dan kun je er van uitgaan dat de maximale capaciteit per slot 2 GB is en dat 4 GB niet gaat werken.
Iets wat je ook ziet als je even googled en deze link als tweede resultaat vindt.

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Topicstarter
Maasluip schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 08:53:
Als je 6 sloten en max 12 GB geheugen hebt, dan kun je er van uitgaan dat de maximale capaciteit per slot 2 GB is en dat 4 GB niet gaat werken.
Iets wat je ook ziet als je even googled en deze link als tweede resultaat vindt.
Oke duidelijk.
Dan zit ik nog met 1 vraag.

Over het dual channel en singel channel.

Ik heb geen idee of de standaard geheugen die erin zit dual of een single channel is.
Als ik bijvoorbeeld een dual channel geheugen bestel vraag ik me af of dit geen conflict geeft met de (eventuele) single channel memory.

Ik heb het een en ander uitgezocht maar kon daar niks over vinden.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:29

SeatRider

Hips don't lie

Verwijderd schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 08:21:
[...]

Vmware ESX 3.0.1
(nog niet zo lang uit) te downloaden via de vmware site moet je wel geregistreerd staan.
3.0 hebben we bijgeleverd gekregen op cd maar is dus nu al verouderd.

Ja gewoon een Windows 2000 server standaard.
Dan zullen we de Windows 2000 server eerst moeten verwijderen voor we alle geheugen invoeren.

Daarna vmware esx 3.0.1 installeren etc etc
Eh? VMware ESX is een (op linux gebaseerd) operating systeem, je zult dus nooit ESX installeren met Windows 2000 als host, ESX is de host.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Verwijderd

Topicstarter
SeatRider schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 09:54:
[...]

Eh? VMware ESX is een (op linux gebaseerd) operating systeem, je zult dus nooit ESX installeren met Windows 2000 als host, ESX is de host.
Dat snap ik, de virtuale machines zijn gebaseerd op windows 2000 server

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:59

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 09:48:
[...]

Ik heb geen idee of de standaard geheugen die erin zit dual of een single channel is.
Als ik bijvoorbeeld een dual channel geheugen bestel vraag ik me af of dit geen conflict geeft met de (eventuele) single channel memory.

Is de 380 G4 wel dual channel? Daar staat niets van in de doc. Dat je per paar moet installeren betekent niet noodzakelijk dat het dual channel is.

Maar afgezien daarvan: een machine zal nooit problemen hebben als je een paar niet matched en een paar wel matched hebt. Het enige nadeel kan zijn dat je dan niet dualchannel draait.
En je mag aannemen dat de 2x1GB die er nu in zit een matched pair is. Als HP al aangeeft dat memory kits altijd in pairs komen...

Signatures zijn voor boomers.

• JoetjeF

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Verwijderd schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 09:48:
[...]
Oke duidelijk.
Dan zit ik nog met 1 vraag.

Over het dual channel en singel channel.

In de link van Maasluip staat duidelijk welke combinaties dual/single rank er mogenlijk zijn, en aangezien je voor de DL380G4 geen 1GB dual rank DIMMS hebt moet het wel single rank zijn. Als je de 12MB wilt opvullen moet je de 2x1GB modules sowieso eruit halen en 6x2GB (single rank!) installeren.

Overigens ben ik ervan overtuigd dat deze server ook 4GB dual-rank modules aan kan, waardoor je maximaal 16GB hebt (4x4GB omdat de DL380G4 maar 8 ranks aan kan).

Edit: ow wacht, je hebt het over dual channel ipv rank, zie de post hierboven dan maar :P
SeatRider schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 09:54:
[...]
De ESX Console is op Red Hat gebaseerd, ESX zelf is proprietary software

[ Voor 18% gewijzigd door JoetjeF op 23-05-2007 10:25 ]

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Verwijderd schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 10:13:
[...]

Dat snap ik, de virtuale machines zijn gebaseerd op windows 2000 server
Maar dan is niet de vraag of W2000/enterprise wel 12Gb ondersteunt, maar ESX server?

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

JoetjeF schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 10:20:
De ESX Console is op Red Hat gebaseerd, ESX zelf is proprietary software
Edit: De Service Console is idd op Red Hat gebaseerd: http://en.wikipedia.org/wiki/VMware#VMware_ESX_Server

[ Voor 25% gewijzigd door SeatRider op 23-05-2007 10:30 ]

Verwijderd

Topicstarter

Slot 6: 2GB module

Totaal 10 GB

Slot 1 / 2 = single rank

Slot 3 / 4 = dual rank

Slot 5 / 6 = dual rank

Dit wordt het.
Moet geen probleem zijn volgens mij.
De 2 x 1GB module laten we gewoon zitten.

• JoetjeF

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Ehm, in het memory gedeelte van de link (ietsjes omlaag scrollen) staat toch duidelijk dat die combinatie niet kan :)

En bovendien:
JoetjeF schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 10:20:
[...]
(4x4GB omdat de DL380G4 maar 8 ranks aan kan).
Jouw voorstel heeft 10 ranks.

Verwijderd

Topicstarter
JoetjeF schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 10:53:
Ehm, in het memory gedeelte van de link (ietsjes omlaag scrollen) staat toch duidelijk dat die combinatie niet kan :)

En bovendien:

[...]

Jouw voorstel heeft 10 ranks.
Oke dan heb ik daarover heen gelezen.
Dan wordt het allemaal single ranks.
Pagina: 1