Dat klopt niet.
De yields van Intel zijn altijd bijzonder hoog, boven de 60-70%.
Dus van alle processors die ze maken, blijven er hooguit zo'n 30-40% over die als Celeron te verkopen zijn (wat natuurlijk nog een stuk lager uitvalt, want het kan best zijn dat beide cores kapot zijn, of iets anders, waardoor de CPU niet als compleet functionele singlecore verkocht kan worden).
Dit terwijl Celerons een bijzonder hoog volume hebben. Ze verkopen zo mogelijk nog beter dan de duurdere modellen, het zijn de ideale kantoor-PCs, en ook goed voor low-budget laptops... Dat kan dus niet als de Celerons alleen maar overschot zijn.
Het is een oude mythe dat Intel dit doet... ze hebben het ooit gedaan, bij de eerste Celerons, maar nu kan dat niet meer.
AMD doet het ook niet met hun Semprons, overigens.
Tenzij die exact hetzelfde verbruik en warmteprofiel hebben als andere dual-cores denk ik dat dit lastig zou zijn (denk ook aan overklokbaarheid). Men komt daar toch wel achter dat dit gebeurt en dat levert waarschijnlijk slechte reclame op. 'k Denk trouwens dat de mensen gerust een triple-core willen, en dan kunnen ze beter open kaart spelen dat het een quad-core is met één uitgeschakelde kern.
Ik vraag me af of het interessant is om echt 1, 2, 3, 4 etc. cores te hebben.
Om weer de parallel met videokaarten te trekken: men neemt meestal een aantal standaard-configuraties, bv 4 pipelines, 8 pipelines, 16 pipelines, terwijl ze in theorie alles van 1 tot het maximum aantal pipelines kunnen verkopen.
Als je teveel producten gaat aanbieden, heb je enerzijds teveel kosten qua verificatie, verpakking, marketing etc etc... En anderzijds kan de consument het ook allemaal niet meer volgen...
Als het prijsverschil niet groot genoeg is, is een 3-core ook helemaal niet interessant voor de consument. En misschien ook het psychologische aspect dat het een oneven nummer is.