Wat is de beste / sterkste WIFI router?

Pagina: 1
Acties:
  • 6.440 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11-2025
Ik heb 1,5 jaar geleden een ADSL abo genomen met een WIFI draadloze modem (12 move).
Het signaal op de bovenverdieping is slecht, mijn pc heeft een 5 meter usb kabel met daaraan de antenne en die ligt door de overloop op de 1e traptrede. Dan is het ontvangst goed (betonvloer houdt signaal tegen).

Toen mijn vriendin en haar laptop bij mij introk had zij boven geen wifi signaal. Ik heb een range expander gekocht en na veel problemen aan de praat gekregen. Haar laptop pakt nu het wifi signaal van de range expander op en al duurt het vaak lang (paar minuten) daarna heeft zij wel internet.

De range expander werkt voor mij niet goed, als ik de antenne op de studiekamer laat liggen dan pakt hij soms het signaal van de range expander maar soms wisselt de pc dan ineens met de router in de meterkast. Het signaal is dan ineens heel zwak en valt weg.

Gisteren de Alecto Dataplug gekocht maar die gaat vandaag weer terug want ik kreeg hem absoluut niet aan de praat.

Maar nu, nog steeds een kabel over de overloop die stoort en een langzame opstart van het wifi netwerk. Daar wil ik vanaf.

De enige optie die ik kan bedenken is het kopen van een betere router. Wat zijn nu de betere routers die wel resultaat halen en waarop moet ik letten.

Het is btw een tweelaags woning waarbij de router op de BG staat en de pc's op de 1e. Niet heel moeilijk of ingewikkeld. Een kabel trekken is niet mogelijk.

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:50
De meeste routers van betere merken (dus geen sweex oid) halen dit makkelijk. Mijn router hangt boven (1e verdieping) aan de voorkant, en hier heb ik in de tuin prima bereik mee, alsmede onder. (betonnen dek). Dit is een asus w500g deluxe.

Specs

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:33

ralpje

Deugpopje

Bij de WRT546GL van Linksys kun je, als je aangpaste firmware gebruikt, zoals bijvoorbeeld Tomato, het zendvermogen van je routertje instellen - en dus ook hoger zetten. Officieel mag je niet meer dan 100mw ERP uitstralen, maar als je daar iets boven gaat zitten is er waarschijnlijk niemand die het merkt.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• Jivecar
ralpje schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 07:41:
Bij de WRT546GL van Linksys kun je, als je aangpaste firmware gebruikt, zoals bijvoorbeeld Tomato, het zendvermogen van je routertje instellen - en dus ook hoger zetten. Officieel mag je niet meer dan 100mw ERP uitstralen, maar als je daar iets boven gaat zitten is er waarschijnlijk niemand die het merkt.
Die range expander is ook van Linksys, misschien dat het aan mij ligt maar écht overtuigd van de kwaliteiten van dat ding ben ik niet.

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

De Linksys WRT54GL is anders een prima apparaat hoor :)
Maar draadloos vanuit de meterkast is geen goed idee.
Vanwege de vele leidingen etc. daar wordt je signaal nou niet veel beter.

Het is al vaak genoeg voorgekomen dat ik het bereik van een router behoorlijk kon verbeteren door de router aan de buitenkant van de meterkast te plaatsen.

Maargoed, je kunt ook een Linksys WAP54G kopen (misschien heeft de range expander een AP modus?) en die op de eerste verdieping zetten.
Dan kun je 'm met een draadje aan je modem hangen en je wireless in je modem uitzetten.
(Draadjes zijn -niet- lelijk, eng of onhandig, ze werken gewoon nog altijd het beste).

Want vanuit de meterkast zul je kutbereik houden.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• MORCIK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-02 18:35

MORCIK

DJ, Spin That Wheel

Kun je een externe antenne aansluiten op je router? Voor een goede verbinding is een goede antenne belangrijker dan het vermogen van de router.

You only live once, so live to the max's

• Jivecar
MORCIK schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 02:02:
Kun je een externe antenne aansluiten op je router? Voor een goede verbinding is een goede antenne belangrijker dan het vermogen van de router.
Nope, de antenne zit vast.
Mijn router is een Zyxel prestige 2600, volgens mijn geen wereldwonder.

• Spoooky
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-03 13:37

Spoooky

Core temp 37°C

Afhankelijk van de bewapening in de vloer worden de wifi signalen geblokkeerd. Uit eigen ervaring kan ik verzekeren dat het zeeeer veel kan uitmaken.

In mijn vader's woning (bj '80) is een veel beter bereik dan in mijn woning (bj '69), ik heb al moeite in het overbruggen van 6 meter, hij heeft zelfs op zolder een stabiele WIFI verbinding. Die WRT54GL is idd je enig mogelijkheid.

Verder is ieder obstakel er een te veel, dus probeer zo weinig tussen de zender en ontvanger te staan/liggen/hangen...

Ik ben spuit 1011, aangenaam!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-03 08:56
Op zdnet.nl stond laatst een router test incl. bereik kan hem alleen niet meer zo snel vinden.
Linksys vind ik trouwens een zwaar overrated merk.. de enige aardige router die ze hebben is de WRT54GL (al is het bereik daarvan behoorlijk matig)
Het opvoeren van het bereik met een gehackte firmware scheelt trouwens bijna niks .. heb vroeger tientallen linksys routers bij vrienden en familie geinstalleerd omdat ik dacht dat er niks beters was. (ben daar toch op teruggekomen)

[ Voor 37% gewijzigd door m3gA op 23-05-2007 08:53 ]

• Willems
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-05-2025
Ik heb een WL500g en vind het bereik belabberd. Ik heb een nieuwbouw huis met 3 verdiepingen en op de 3e verdieping heb ik mijn "computer-hok" en dus ook de router staan. Door 1 verdieping heen gaat nog wel, maar ook redelijk slecht. Vandaar dat ik binnenkort over ga op een Engenius of 802.11n setje.

Wat is voor 802.11g de beste optie?. Senao! En wel de Engenius/Senao SCB3220.

Deze router werkt op 802.11g, en heeft een vermogen van 400 Mw, maar door de slimme manier van gebruik zorgt deze ervoor dat het de 100Mw EIRP norm niet overschreid, maar wel adaptief het bereik aanpast. So wie so, is Senao het beste wat je kunt krijgen.

Linksys wordt op www.wirelessnederland.nl meer dan eens een "Ruisgenerator" genoemd en dan helemaal wanneer je door een firmware mod het vermogen oppompt to 100Mw.

http://www.pagershop.nl/product_info.php?products_id=427

• m3gA
Willems schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 08:56:
Ik heb een WL500g en vind het bereik belabberd. Ik heb een nieuwbouw huis met 3 verdiepingen en op de 3e verdieping heb ik mijn "computer-hok" en dus ook de router staan. Door 1 verdieping heen gaat nog wel, maar ook redelijk slecht. Vandaar dat ik binnenkort over ga op een Engenius of 802.11n setje.

Wat is voor 802.11g de beste optie?. Senao! En wel de Engenius/Senao SCB3220.

Deze router werkt op 802.11g, en heeft een vermogen van 400 Mw, maar door de slimme manier van gebruik zorgt deze ervoor dat het de 100Mw EIRP norm niet overschreid, maar wel adaptief het bereik aanpast. So wie so, is Senao het beste wat je kunt krijgen.

Linksys wordt op www.wirelessnederland.nl meer dan eens een "Ruisgenerator" genoemd en dan helemaal wanneer je door een firmware mod het vermogen oppompt to 100Mw.

http://www.pagershop.nl/product_info.php?products_id=427
Senao is idd het beste. maar wel aan de dure kant.

• robkamp
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-02 13:50
Ik heb een WRT54G. Die gebruik ik al jaren met een getweakte firmware. Mijn buurman van vijf huizen verderop (in hetzelfde blok) heeft nog steeds 24MBit netwerk, van de 54Mbit, en een goede signaalsterkte.

Op de router heb ik de HGA7T antennes geplaatst die beiden 7dBi versterking hebben (ipv de standaard 2dBi) en bij de ontvanger een paneeltje van 12dBi (ipv standaard 2dBi). Samen is dat een versterking van 19dBi, wat dus genoeg is om door 5 betonnen muren heen te blazen _/-\o_ .

De router staat nu wel op maximum vermogen voor deze firmware, net iets O-) boven de toegestane 100mW.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:35
100+ mwatt van de accesspoint plus de 7 dB van de antenne maakt dat je grofweg 500 mwatt uitstraalt, niet helemaal legaal he?! ;) Niet dat het veel uit maakt overigens.

[ Voor 3% gewijzigd door FatalError op 23-05-2007 10:53 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• dreambofh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-03 07:52
Ik zou ook voor een Saneo gaan.

Voorheen vind ik de oude Linksys WRT54G wel goed. Maar tegenwoordig is dat eigenlijk ook niets meer.

• Jivecar
Ik heb net naar het merk Saneo gekeken.
Ziet er goed uit, ap/router komt op 174 euro excl verzenden (3220).

Is het ook meteen handig om de usb antenne van de pc te vervangen en een extra pcmcia card te kopen voor de laptop of is het al voldoende als het ap/router vervangen is?

Het valt me wel op dat ze dit werk maar bij weinig winkels verkopen. Dat is jammer, want bij dit soort aankopen (waarbij je het terug wilt brengen bij geen verbetering) is het handiger als je ergens kunt binnenlopen.

Is de installatie overigens nog lastig? Ik weet niet in hoeverre de huidige router die geleverd is via 12move een "pre-install" heeft qua instellingen die noodzakelijk zijn voor 12move?

• m3gA
Jivecar schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 12:08:
Ik heb net naar het merk Saneo gekeken.
Ziet er goed uit, ap/router komt op 174 euro excl verzenden (3220).

Is het ook meteen handig om de usb antenne van de pc te vervangen en een extra pcmcia card te kopen voor de laptop of is het al voldoende als het ap/router vervangen is?

Het valt me wel op dat ze dit werk maar bij weinig winkels verkopen. Dat is jammer, want bij dit soort aankopen (waarbij je het terug wilt brengen bij geen verbetering) is het handiger als je ergens kunt binnenlopen.

Is de installatie overigens nog lastig? Ik weet niet in hoeverre de huidige router die geleverd is via 12move een "pre-install" heeft qua instellingen die noodzakelijk zijn voor 12move?
Het beste is als een kaartje koopt van hetzelde merk met dezelfde specificaties als de router. Als een slechte usb antenne hebt maar een goede router zal het weinig verschil maken omdat de usb antenne de beperkende factor is.

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-03 20:30
heb zelf sinds enige tijd de D-link DGL-4300 Wireless 108G Gaming Router. Top apparaat! 108G wireless en Gbit wired. Signaal is erg goed. Ding staat helemaal beneden in een hoek en op zolder heb ik nog top ontvangst met mijn laptop.

Daarnaast leuke features zoals gamefuel technologie waarmee je ping met online gamen terwijl je een torrent of download aan het binnenhalen bent zeker onder de 50 blijft.

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Verwijderd

Bumpje.

Ik ben ook op zoek naar een goed toestelletje. Enige voorwaarde vind ik dat het (pre-)802.11n is, met die optiek dat de verschillen met de uiteindelijke versie zo klein zijn, dat ze op te lossen vallen dmv een firmware-update.

Vooral naar de toekomst toe, m'n MacBookje kan het al aan, en m'n toekomstige iMac kan er ook mee omweg. Maar de Apple Airport Extreme vind ik net een tikkie te duur. En als je Google't achter reviews, kom ik altijd uit op modellen die minstens drie jaar oud zijn. :/

Advies?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2007 21:34 ]

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Apple Airport Extreme is anders wel *zeker weten* compatible met de draft-802.11n die in de macbook zit.
Belkin etc. zou ik niet eens willen proberen, dat komt hier het huis nog niet in.

Persoonlijk zou ik me eens af gaan vragen wat voor brakke USB meuk de TS heeft.
Senao levert die dingen ook, high power etc.
Mogelijk is zelfs het vervangen van het USB ding met een senao PC kaart met losse high gain bureauantenne genoeg.

Als ik de TS was probeerde ik eerst eventjes de huidige router buiten de meterkast en hing ik de senao ook zeker NIET in de meterkast.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Pagina: 1