XP ongeldige boot.ini; maar boot.ini is prima

Pagina: 1
Acties:
  • 817 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Underkoffer
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-11-2022

Underkoffer

Bijbanen voor IT-studenten

Topicstarter
Nooit eerder heb ik hulp nodig gehad daar ik altijd zelf net zo lang pruts totdat ik er uit kom. Echter nu ben ik ten einde raad. :'(

Ik heb een nieuw systeem gekocht; specificaties:

K9N SLI 2F
AMD64 X2 4800+
Seagate 320gb SATA2
etc.

Nu heb ik de hardeschijf meerdere malen grondig geformateerd, en daarna getracht windows XP prof (SP2) te installeren. Ik heb op F6 gedrukt om mn SATA drivers op te geven, anders dan ziet windows de hardeschijf niet juist bij mij.

De bestanden worden steeds prima gekopieerd, en daarna gaat de pc rebooten natuurlijk. Op dat moment begint de elende; Ik krijg steeds de melding "ongeldige boot.ini" (er?) wordt opgestart via c:\windows". Op dat moment gaat de pc steeds weer rebooten.

Ik heb de boot.ini via bootcfg /rebuild proberen goed te zetten, maar deze was (sowieso) al juist. De XP SP2 cd is prima, dubbelgechecked op een andere pc.

Een aantal dingen waar ik zelf aan denk:

* Ik heb een SATA2 hardeschijf die ook op 3.0gb/sec staat ipv 1,5gb/sec (is dat misschien een compatibelissue met XP?)

* Mijn AMD processor wordt met mijn huidige standaard bios niet ondersteund, werkt verder wel prima en in de bios staat hij ook goed. (maar misschien kan het hier aan liggen?)

Voordat iemand mij aanraadt "probeer die dingen eerst even op te lossen"; weet iemand zeker dat het aan 1 of beide van bovenstaande ligt?

Alvast heel erg bedankt voor enige moeite!

Ste4m

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-03 12:02

_Thanatos_

Ja, en kaal

Iets zegt me dat de driver van je controller (die je bij de F6-melding nodig hebt) niet helemaal in orde zijn. Is het firmware-RAID? Dan zou dat je probleem kunnen zijn. Als het een doodnormale schijf is aan de southbridge-geintegreerde controller, dan zou je die "F6-driver" helemaal niet nodig moeten hebben, vgs mij. Maargoed, je zegt van wel, dus kijk of er een nieuwere versie van te krijgen is.

Trouwens, heb je Windows bij je nieuwe PC gekocht? Zo ja, dan moet de winkel eigenlijk maar zorgen dat het werkt ;)

日本!🎌

• Underkoffer

Underkoffer

Topicstarter
Dit is de enige SATA driver die ik kan vinden en stond op de installatie cd van mn moederbord. Deze XP heb ik al een paar jaar, en heb ik ook gedurende die jaren veelvuldig (met succes :P) gebruikt...

Ik dacht net nog zelf aan een tijdelijke oplossing: kan ik windows niet installeren met een boot diskette? Ik zit nu in Linux (live-cd) en ik zie dat de mappen e.d. gewoon kloppen.

edit: ik bedoel dus ntldr laten installeren zodat de boot fase even omzeild wordt, en dat hij dus toch even installeert. Dan kan ik daarna wel een bios update doen mocht het liggen aan de niet-ondersteuning van mijn processor revisie.

edit2: mijn SATA controller is van Nvidia dus: mcp55

[ Voor 28% gewijzigd door Underkoffer op 22-05-2007 04:00 ]

Ste4m

• firebird_1979
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb ook een moederbord met nvidia chipset (mcp61) en windows xp sp2. bij mij werkt alles zonder extra drivers en F6. Op een 3.0Gbit/s SATA schijf.

Ik had wel het probleem dat windows xp sp1 niet wilde installeren, maar dit scheen aan de processor te liggen (Athlon 64 X2 5200).

Nadat ik sp2 geslipstreamed had deed alles het zonder extra drivers direct vanaf de cd. Ik neem dus aan dat dit bij jou ook het geval zou moeten zijn.

• Underkoffer

Underkoffer

Topicstarter
Bij mij ziet hij de schijf dan maar als 130gb oid. Ik heb het ook al geprobeerd om windows dan maar zonder diskette te installeren, maar dan werkt het ook niet. Het enige dat ik nog kan bedenken is een bios update omdat het moederbord mijn processor revisie niet ondersteund.

Ik zal anders Vista maar proberen te installeren... Kijken of hij dan wel verder boot.

Iig al bedankt voor de reacties!

Ste4m