Maxtor Maxline III dood?

Pagina: 1
Acties:

• ejtnaj
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-02 10:39
Ik zit hier nogal lang mee te treuzelen, dus nu maar even wat hulp inschakelen. Ik heb namelijk een Maxtor Maxline III 250GB (SATA I) schijf, en vroeg me af of ik het moet RMA'en.

Een van de schijven is vrijwel zeker defect. Mijn moederbord is een Asus P5WD2 Premium, voeding een 430w Seasonic. Wanneer ik iets met de schijf doe, dan gaat alles opeens zo traag. Als ik bijvoorbeeld een bestand naar een ander schijf kopieer, dan gaat dat met zo'n 3 mb/s. Wanneer ik tegelijk een mp3 afspeel, dan merk ik dat in het haperend en overslaand geluid. Quickparren gaat heel langzaam, Winrar ook, alles gaat traag.

Wat ik allemaal heb gedaan (als ik iets vergeten ben, graag even vragen!):
- kabels verwisselen
- voeding gecheckt
- evt PIO modus gecheckt in Device Manager en in HD Tune (kan dit ongemerkt op PIO staan?)
- gedefragmenteerd
- diagnostics van de Seagate-tool, die overigens in een error eindigen
- nieuwe schijf gekocht om te zien of het de mobo was
- HD Tune benchmark (hieronder)
Afbeeldingslocatie: http://img409.imageshack.us/img409/7086/hdd3sc7.jpg

Kortom, een hoop. Nu zou je denken, gewoon RMA'en (het is immers een Maxline die vijf jaar garantie biedt), alleen werkt ie nu wel goed. Dit is een probleem wat niet aanblijft, maar alleen voor de helft van de tijd voorkomt. Op het moment is het vrolijk op volle snelheid aan het doorratelen. Betekent dit dat de schijf niet kapot is? Zien de mensen van Seagate wel dat er een probleem is als de schijf het gewoon doet nadat ik het heb opgestuurd? Betekent het dat er iets anders misschien mis is?

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Geeft de Seagate tool altijd een error terug of enkel wanneer de schijf het 'slecht' doet?
Ik zou de schijf hoe dan ook RMA sturen in het eerste geval. Als de diagnostics tool een fout rapporteerd doen de lui op de RMA afdeling dat ook.

🖥️ | 🚗

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-02 16:25
draait ie niet gewoon op PIO mode ofzow? (zo'n traag iets)
Staan genoeg topics hier op tweakers daarover.

• ejtnaj
Nee, staat niet op PIO. Ik heb ook gemerkt dat daar veel topics over staan, alleen als ik de programma's en utilities moet geloven staat ie gewoon op UDMA 5.

En de error blijft uit als de schijf het 'gewoon' doet.

[ Voor 15% gewijzigd door ejtnaj op 22-05-2007 01:11 ]

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Er is trouwens nog helemaal niet genoemd of het een ATA of SATA schijf betreft. Ik neem aan ATA, daar SATA geen PIO mode kent ;)

@warcow:
De TS had toch al gecheckt of de schijf in PIO mode stond? Oja en effe voor de duidelijkheid, dit kun je zien bij de eigenschappen van het IDE kanaal in apparaatbeheer, niet de eigenschappen van de schijf zelf.

🖥️ | 🚗

• ejtnaj
Oh sorry, ja inderdaad een SATA schijf, even edit!

Ja daar heb ik gekeken, staat op UDMA. Grappig dat er zoveel topics zijn met SATA schijven, en dat er PIO genoemd wordt trouwens.

[ Voor 33% gewijzigd door ejtnaj op 22-05-2007 01:18 ]

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

SATA schijven kennen ook geen UDMA, enkel SATA 1-1.5 of SATA 2 overdrachtsmodus.

[ Voor 7% gewijzigd door MadMarky op 22-05-2007 01:24 ]

🖥️ | 🚗

• ejtnaj
Dus dit klopt niet? Of staat het er gewoon bij voor de sier?

Afbeeldingslocatie: http://img527.imageshack.us/img527/9886/satauq6.jpg

• warcow
Excuses, ik had in alle slaperigheid niet gezien dat er al gecontroleerd was of de schijf ook in PIO liep. (laat staan dat het een SATA schijf was)
Ik lees nu ook dat ie eindigde in een error bij de seagate tool... Dan lijkt het me gewoon een geval van RMA. Als je op een briefje erbij zet wat het probleem precies is, moet het wel goedkomen lijkt me.
EN vergeet niet goed de verzend regeltjes van seagate te volgen, die zijn nogal uitgebreid. :)

• ejtnaj
Tja ik denk dat ik het beste gewoon terug kan sturen.

Ik heb overigens ook nog een andere Maxline III (tegelijk gekocht), en Speedfan geeft een 'Bad thresholds checksum ($17)', en verder werkt deze wel prima. Gaat deze ook dood binnenkort? Is dit een indicatie dat ze uit een slechte productie kwamen?

• warcow
Als ie niet door de SMART testjes heenkomt, is het volgens mij toegestaan de schijf voor RMA te sturen. Ik zou dit dan ook gewoon doen, aangezien je niks te verliezen hebt. (zeker aangezien je toch al een schijf heenstuurd.)
Wel jammer dat je problemen hebt met die maxlines, het leken mij wel handige schijfjes voor 24/7 gebruik, maar nu ik dit zo hoor.. :P

• 0123456
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-07-2010
Op de seagate site staat een tooltje (SeaTools), als je dit draait dan weet je daarna zeker of de schijf nog goed is..
Het duurt even, maar het werkt wel. Heb zelf al een keer fouten gevonden op een goedwerkende schijf.

Dus draai deze even en je weethet zeker!!!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-02 00:20
warcow schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 16:21:
Als ie niet door de SMART testjes heenkomt, is het volgens mij toegestaan de schijf voor RMA te sturen. Ik zou dit dan ook gewoon doen, aangezien je niks te verliezen hebt. (zeker aangezien je toch al een schijf heenstuurd.)
Wel jammer dat je problemen hebt met die maxlines, het leken mij wel handige schijfjes voor 24/7 gebruik, maar nu ik dit zo hoor.. :P
Zo handig zijn ze nu ook niet meer want die schijven worden niet meer verkocht, Maxtor is inmiddels overgenomen door Seagate dus ik raad je aan om óf Seagate schijven te kopen of een ander merk.

_@/'

• Neko Koneko
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
(overleden)
0123456 schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 08:28:
Op de seagate site staat een tooltje (SeaTools), als je dit draait dan weet je daarna zeker of de schijf nog goed is..
Het duurt even, maar het werkt wel. Heb zelf al een keer fouten gevonden op een goedwerkende schijf.

Dus draai deze even en je weethet zeker!!!
Lees jij het hele topic wel door? Dat was allang gedaan :/

End-users are clingy complaining dipshits who will never ever be grateful for any concession you make. The moment you shut out their shrill, tremulous voices, the happier you will be for it.

Pagina: 1