Zelf nachtkijker maken met digitale camera

Pagina: 1
Acties:
  • 2.637 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01:56
Beste medetweakers,

Dit filmpje kwam ik tegen op het grote interweb en ik wilde meteen weten hoe dit gerealiseerd is. Nu heb ik ook gelezen dat iedere digitale camera (webcam of digicam) standaard een IR filter bevat in de lens, en als je die verwijderd (even om het even hoe) zou het mogelijk zijn om hetzelfde resultaat te behalen als de persoon uit het filmpje met zijn gemodde PSP camera.

Ik ben benieuwd of ik dit zelfde kan met een camera van het merk "goedkopie" icm een paar IR leds en of evt. iemand mij daar wat meer over kan vertellen.

Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Wij doen het op het werk zo met een IR-pass filter en een ring van IR-leds voor de (video) cameras, en dan object markers van (IR) refeclecterend materiaal. Geen idee welke cameras dat bij kan. Dit is ook hoe sony's nightshot in principe werkt.

Heb het al eens eerder gepost; als je voor het echte werk wilt gaan ben je waarschijnlijk duizenden kwijt. Hier http://www.morovision.com...e/astro_canon_cameras.htm staan een aantal image intensifier oplossingen voor SLR cameras en ook voor (prof) video cameras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB
Bedankt voor je reply, maar ik denk niet dat je helemaal begrijpt wat ik bedoel. :)

Ik wil weten of het mogelijk is een goedkoop cameraatje te modden zodat het infrarood "kan zien", zoals de cam van de PSP in het filmpje. Het is niet de bedoeling dat ik er serieuze projecten mee ga uitvoeren, het is puur voor het spelen met de mogelijkheden van een goedkoop cameraatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iedere goedkope webcam ziet standaard al IR.

Ga maar eens in het donker zitten en pak een afstandsbediening. De truc zit em in het versterken en verscherpen van het beeld zodat je er ook echt iets aan hebt.

Zoals de mod in het filmpje is heel simpel, gewoon een dikke lading IR leds of een IR schijnwerper, die verkopen ze oa bij Conrad (zo'n schijnwerper, leds kun je overal wel halen). Dat is niet echt een nachtkijker maar gewoon een IR schijnwerper.

De truc van een nachtkijker is juist dat ie passief is en daarom geschikt voor grote afstanden en zo dat niemand jou kan zien (een schijnwerper blijft een schijnwerper ook al zie je em normaal niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Ik snap wel wat je wilt hoor :) Wij hebben bv deze cameras:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~smit/ircams.jpg

Dat is een beetje ouderwetse setup, maar het idee is hetzelfde. Er zit een ring omheen met IR-leds (de "schijnwerper") en een filter ervoor die alleen IR door laat, zodat de camera gain/aperture maximaal open kan om IR te ontvangen. Voor zover ik weet zit er in de meeste cameras geen speciale IR filter, maar de CCDs zijn gewoon niet erg gevoelig voor IR.

En dat van die schijnwerper is natuurlijk waar; het is een soort van truckje. Op die manier kan ik bijna zeggen dat ik ook nightvision op m'n dSLR heb, model 430EX ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

infrarood kan toch elke webcam/telefooncam zien, bv lampje van je afstandbediening? of begrijp ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-06 08:34
Ik heb ooit een EOS D30 gemod:

Voor elke sensor zit een IR blocker. CCD en CMOS sensors zijn gevoelig voor nabij-IR, dat is het golflengte gebied net na het rood. Warmtestraling heeft een hele lange golflengte en die pikt de sensor niet op (alleen hitte van voorwerpen die >500 graden zijn, vanaf net niet roodgloeiend dus).

De IR blocker moet je verwijderen. Bij de D30 was dat een dik stukje kwartsglas met een filter erop. Na het verwijderen hiervan moet je er een stukje glas/kwarts voor terugplaatsen (liefst een materiaal met een vergelijkbare brekingsindex), omdat je anders geen scherpe foto's krijgt.

In het geval van de D30 is het belangrijk dat je dat ding vanaf de achterkant gaat openschroeven. Nooit vanaf de voorkant, want daar zitten de sluiter en de AF en belichtingssensoren en als je die verprutst is je camera beyond repair, denk ik.

Met een IR doorlaatfilter voor de lens kan je vervolgens IR foto's nemen met een lekker korte sluitertijd (daglicht - zonlicht bevat erg veel nabij-IR). Filmpjes gaan uiteraard niet met een EOS (spiegelreflex) camera.

Kijk voor voorbeelden maar eens naar deze post op DPZ:
http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?p=804181#804181

(Even zoeken naar 'Govert' als je browser niet meteen naar die post springt. Let op, dit topic bevat erg veel foto's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Das alleen met duurdere camera's die dat hebben, de goedkope simpele webcams hebben vaak niet eens een glazen lens en laten dus een hoop IR direct op de CCD toe. Ze werken dan ook alleen in het donker want erg veel IR pikken ze niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Ook handig: http://www.astrosurf.com/buil/d70/ircut.htm. Ik wist niet dat je die dingen kon verwijderen, dacht dat dat een ingebakken onderdeel van je sensor was. Sorry ;)

Die cut filters zijn niet perfect overigens, je camera "ziet" wel degelijk IR, of idd near-IR: Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~smit/ir.jpg met 400D+17-55IS (en dan zo'n brakke foto, ik moest me schamen...;) iso1600 f2.8 overigens). Als je geen filter eruit sloopt kan je proberen gewoon je IR intensiteit hoog genoeg te krijgen, maar dat kan idd lastig zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Zoijar op 22-05-2007 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 12:32

iMars

Full time prutser

Verwijderd schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 11:40:
Das alleen met duurdere camera's die dat hebben, de goedkope simpele webcams hebben vaak niet eens een glazen lens en laten dus een hoop IR direct op de CCD toe. Ze werken dan ook alleen in het donker want erg veel IR pikken ze niet op.
Ook goedkope camera's hebben een IR filter, kijk maar op deze link

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

webmail schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 11:45:
[...]

Goh idd, nooit geweten, webcams die ik in het verleden heb omgebouwd werkten al prima met gewoon wat IR ledjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB
webmail schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 11:45:
[...]

Kijk, dat is interessant. Ik ben van plan zelf zo'n modje te gaan doen met een goedkoop cameraatje (die ik overigens nog moet aanschaffen)

Ik zal dan proberen hier wat foto's te plaatsen van de voortgang.
Iemand suggesties voor een camera / andere materialen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 12:32

iMars

Full time prutser

Zover ik weet kan je trouwens met elk cameraatje en genoeg infrarood licht in het donker kijken. Sluit maar eens een X aantal infrarood ledjes aan, en pak dan een willekeurige webcam, je zal zien dat je dan hetzelfde effect krijgt als op het filmpje.

Het mooie van de link die ik je gaf is dat je de infrarood filtering weg haalt, waardoor je met minder infrarood, meer kan zien, dus niet alleen met behulp van infrarood licht, maar ook met behulp van warmte verschil. (ja ik weet, infraroodlicht is ook warmte, misschien is het woord 'gevoeliger beter.)

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB
Precies. En dat is juist wat ik wilde gaan modden. De "coolness-factor" van die mod is erg hoog zullen we maar zeggen :P.
Nu op zoek naar een camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-06 08:34
Die D30 waar ik het over had heb ik voor 75 euro gekocht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Veel Sony camera's (zowel foto als film) hebben NightShot. Hiermee wordt gewoon het IR-filter van de sensor uitgeschakeld. Hun still camera's hebben meestal ook nog NightFrame: IR uitgeschakeld bij het framen van je foto, maar ingeschakeld bij het maken van de foto zelf (flits is dan wel noodzakelijk).

De scherpte van NightShot foto's valt meestal nogal tegen (lastig scherpstellen op een 2+" displaytje, en de autofocus is niet afgeregeld op IR), maar 't is leuk speelgoed! :)
Pagina: 1