Toon posts:

Overklok vraagje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

Bij deze mijn eerste post en tevens een vraag die waarschijnlijk al vaker gesteld zal zijn.
Ik heb het een ander opgezocht over overklokken.
Voltages, fsb en timings aanpassen lukt allemaal prima en de dingen draaien zoals ze moeten draaien.
Temperatuur blijft ook prima. 33 idle en 40 max. bij vol balast. Orthos gebruikt.

Ik heb een asus p5n-e sli moederbord met een fsb van 1067.
Daarbij heb ik een e4300 en 2gb geheugen die standaard op 533 draait.

Nu heb ik mijn processor gezet op een fsb van 272.5 (qp 1090) en het geheugen in linked modus gezet. Deze draait nu op 772 mhz. Als ik het hoger ga zetten dan start de pc niet op en moet ik hem resetten en de waardes terugzetten op de vorige maximale waardes.

Nu is mijn vraag, waar kan het aan liggen dat ik mijn processor niet hoger geklokt krijg?
als ik andere reviews van de e4300 lees komt die toch gemiddeld wel uit op 3.0 ghz. In mijn geval nu dus maar 2.4 ghz.

Op mn processor zit een blue orb koeler en op de nb heb ik ipv de standaard passieve koeling een actieve koeling gezet.

Kan dit aan mijn geheugen liggen dat deze niet sneller wilt als 772?
Alvast bedankt!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je vermeldt niet wat voor mem je hebt, maar als dat gaat om PC4200 of PC5300 mem ben je heel flink aan het OCen (zo'n 100 MHz uitgaande van PC5300). Dat gaat je mem niet trekken, zeker niet met het standaard voltage.

Draai je je mem in dual channel?
Ik heb een E4300 op 3GHz draaien met PC5300 mem (op 667MHz) en daarmee OC ik het geheugen eigenlijk helemaal niets.

Verwijderd

Topicstarter
Thnx voor het snelle reply.

Ik heb even gekeken met cpu-z en daar geeft ie aan dat het pc4300 geheugen is.
maar ik zag dat ik vergeten was om het in synched modus te zetten want daarvoor stond ie op 3:4
Nu heb ik de fsb van mn processor op 1099 staan en het geheugen zet ie op 550. dat zijn nu de maximale waardes, want zodra ik mn processor op 1100 zet krijg ik weer dat ie niet wilt opstarten.
En als ik dan kies voor alles apart instellen dus mn geheugen op bv 667 en mn proc op meer dan 1099 dat doet ie ook niet. Dus op een of andere manier wilt die niet verder dan 1100 wat neer komt op 275 mhz niet qp. Ik snap er niks meer van. Geheugen draaid btw niet in dual channel.

heb jij wel voltages aangepast van de e4300?
Mijn e4300 draaid op 1.32v

gr

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2007 23:44 ]

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Jou geheugen is 533MHz, je hebt dus al redelijk massel dat je al 667MHz kan draaien. Lock je geheugen is op 533MHz, en verhoog je fsb dan langzaam.

Waarom draai je niet in dual channel?

Verwijderd

Topicstarter
ja i know 772 haald ie ook nog stabiel.
maar dat heb ik gedaan en dan gaat ie dus niet verder als 1099 mhz. Dat is op een of andere manier de grens bij mijn configuratie.

Maar het kan dus niet echt liggen dat mijn geheugen de bottleneck is aangezien die het wel goed vind om aardig opgevoerd te worden?

Ik wil wel dual channel draaien maar het zijn geen 2 identieke modules, en blijkbaar heeft mb daar nogal problemen mee want hij pakt ze niet in dual channel

gr

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2007 23:48 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Tja, Asus bordjes hebben nu eenmaal gezeik met geheugen in veel gevallen. Maar als je dual channel draait heb je dubbele bandbreedte, kom je een stuk verder mee.
Verder heb ik het voltage van mijn C2D wel aangepast, standaard is 1.35V Vcore, staat nu op 1.325V.

Maar zet je mem in dualchannel, dan is 3GHz geen enkel probleem :)

Verwijderd

Topicstarter
ik vond het idd ook al aardig balen dat ie het niet in dual channel pakte. Maar maakt niet uit was zoiezo al van plan om iets sneller geheugen aan te schaffen dus dan maar meteen een 2gb kitje ipv 2 losse.
Ik hoop dat dat het probleem oplost iig. Opzich draaid ie natuurlijk wel lekker op 2.4 maarja als je weet dat je em op 3.0 makkelijk zou moeten kunnen krijgen dan wil je daar natuurlijk wel voor gaan.

thnx in ieder geval, ik ga er wel weer verder mee spelen als ik het kitje heb

gr

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Verwijderd schreef op maandag 21 mei 2007 @ 23:56:
ik vond het idd ook al aardig balen dat ie het niet in dual channel pakte. Maar maakt niet uit was zoiezo al van plan om iets sneller geheugen aan te schaffen dus dan maar meteen een 2gb kitje ipv 2 losse.
Ik hoop dat dat het probleem oplost iig. Opzich draaid ie natuurlijk wel lekker op 2.4 maarja als je weet dat je em op 3.0 makkelijk zou moeten kunnen krijgen dan wil je daar natuurlijk wel voor gaan.

thnx in ieder geval, ik ga er wel weer verder mee spelen als ik het kitje heb

gr
Je moet em voor dual channel wel in de goede banken stoppen.

Wat meer Vwhatever geprobeert?

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb ze in de goede banken gestopt, zover ben ik nog wel :9
Maar ik heb tot nu toe alles geprobeerd om em hoger dan 1099 te krijgen.
Linked, unlinked. Voltages verhoogd. Maar geen resultaten.

Als ik trouwens kies voor overklok profielen dan kun je max 20% overklokken. Dan komt ie ook op 2,4. heeft dat er misschien iets mee te maken dat ie gewoon niet meer kan dan dat?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 00:06:
Als ik trouwens kies voor overklok profielen dan kun je max 20% overklokken. Dan komt ie ook op 2,4. heeft dat er misschien iets mee te maken dat ie gewoon niet meer kan dan dat?
Het lijkt mij dat je geen gebruik wilt maken van de standaard profielen, ik zou gewoon de instellingen handmatig doen, zodat je ook weet waar mogelijk iets fout zit als je bak het niet meer trekt.
Pagina: 1