Koper of brons

Pagina: 1
Acties:
  • 3.437 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• The Godsha
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-11-2025
Een tijdje geleden werd ik opgebeld door het bedrijf waar ik wel eens draai- en freeswerkzaamheden verricht. Het was namelijk zo dat ze nog wel een "stukje" brons hadden liggen voor mij. Nadat ik verder informeerder hoorde ik dat het ging om een stuk van 300-350x 50x10mm, althans dat verstond ik.
Kort daarna had ik laten weten dat ik zeer geintereseerd was in dit stuk metaal, kon ik het een der volgende dagen afhalen wat ik ook gedaan heb. Wat ik verkeerd verstaan heb was dat het niet ging om een stuk van 300-350x50x10mm, maar om een stuk van maarliefst 750x50x10mm. Een zeer royaal stuk dus, om waterblokken uit te freezen.
Die beste man had het over een bronzen staaf, maar ik geloof dat het koper is (puur en alleen omdat ik dat gevoel heb).
Het probleem is nu dat ik niet weet of het nu koper is of koper met een ander metaal, wat vertaald wordt naar brons.

Ik heb al aardig wat research gedaan naar het trefwoord brons, en ik weet dat brons een redelijk wijd begrip is. Brons is er in vele verschillende samenstellingen een bevat voor zover ik weet ongeveer 90% koper en 10% aan overige metalen.

Leuk en handig die theorie, maar hoe weet ik nu wat voor een metaal ik hier te pakken heb? Is er een manier om dit vast te stellen?

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Als het idd koper is> verkopen lekkere winst:P

• The Godsha
ToFast schreef op maandag 21 mei 2007 @ 21:21:
Als het idd koper is> verkopen lekkere winst:P
En wat denk jij dat het mij kost om weer wat koper terug te kopen wanneer ik het nodig heb? Juist ja, verlies dus.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Brons bevat als het goed is koper en tin (tot 25%).
Messing ("geelkoper") bevat koper en zink.

Koper is volgens mij het zachtste van de drie stoffen.

http://www.lenntech.com/elementen-periodiek-systeem/Cu.htm

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:01
verspaan het eens, dan kan je goed eruit opmaken of het koper of brons is(bijvoorbeeld de glans, soort spanen, kleur). Dan weet je zeker wat het is :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• The Godsha
LED-Maniak schreef op maandag 21 mei 2007 @ 21:25:
verspaan het eens, dan kan je goed eruit opmaken of het koper of brons is(bijvoorbeeld de glans, soort spanen, kleur). Dan weet je zeker wat het is :)
Vergeten te vermelden dat het wel een koper kleur heeft, en niet een geel-goude kleur. Ik heb nog een vergelijkingsstukje, morgen bij fdaglicht zal ik eens kijken wat het kleur verschil is.

Maar is er misschien een chemische reactie welke ik uit kan testen?
pinockio schreef op maandag 21 mei 2007 @ 21:25:
Brons bevat als het goed is koper en tin (tot 25%).
Messing ("geelkoper") bevat koper en zink.

Koper is volgens mij het zachtste van de drie stoffen.

http://www.lenntech.com/elementen-periodiek-systeem/Cu.htm
Hmz, bij mij in het boek stond iets anders, maar brons kan ook een "legering" zijn tussen koper en aluminium etc. het hoeft dan niet per definitie koper en zink óf koper en tin te zijn.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
http://www.copperbenelux....n_zijn_legeringen_121.php

"Bronslegeringen zijn hoofdzakelijk legeringen van koper en tin, ook al wordt de term brons soms verkeerdelijk gebruikt voor andere koperlegeringen."

In principe kun je alles waar koper en nog een metaal in zit brons noemen (behalve als het alleen zink is, dan is het nl. messing) maar de meest gebruikte betekenis van "brons" is "een legering van koper en tin".

Ik zou ze gewoon vragen wat voor metaal of legering het is...

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

brons is iets lichter dan koper, koper is 8960 kg/m3. dus als dat ding 3,36 kg weegt is het waarschijnlijk koper.

• The Godsha
pinockio schreef op maandag 21 mei 2007 @ 21:35:
http://www.copperbenelux....n_zijn_legeringen_121.php

"Bronslegeringen zijn hoofdzakelijk legeringen van koper en tin, ook al wordt de term brons soms verkeerdelijk gebruikt voor andere koperlegeringen."

In principe kun je alles waar koper en nog een metaal in zit brons noemen (behalve als het alleen zink is, dan is het nl. messing) maar de meest gebruikte betekenis van "brons" is "een legering van koper en tin".

Ik zou ze gewoon vragen wat voor metaal of legering het is...
Ik heb ze dat al gevraagd. Ze zeiden zelf dat het brons was, maar wisten niet welk metaal toegevoegd was hieraan, zij hebben het zelf nooit gebruikt maar zijn er via via aangekomen en wisten dat ik wel oren naar brons/koper heb.

En het klopt inderdaad dat de legering het vaakst uit koper en tin bestaat, maar om misverstanden te voorkomen wilde ik toch even alles openlaten en niet het probleem hebben dat er later daar weer iets over gezegd/gevraagd word.
Verwijderd schreef op maandag 21 mei 2007 @ 21:40:
brons is iets lichter dan koper, koper is 8960 kg/m3. dus als dat ding 3,36 kg weegt is het waarschijnlijk koper.
Dat is inderdaad wel een goed plan, maar eens even een goede weegschaal regelen dan. De 3Kg heeft ie in ieder geval wel gehaald. Ik heb het grof gewicht al wel gezien.

[ Voor 15% gewijzigd door The Godsha op 21-05-2007 21:51 ]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Begrijp ik goed dat dit blokje metaal ruim 300 kg weegt?

Ontopic: het soortelijk gewicht moet iets schelen, als je nauwkeurig kan wegen/meten kom je een heel eind.

• The Godsha
RemcoDelft schreef op maandag 21 mei 2007 @ 21:48:

Ontopic: het soortelijk gewicht moet iets schelen, als je nauwkeurig kan wegen/meten kom je een heel eind.
En waar leid je dat uit af? Ik heb geloof ik niets gezegd :9

Verwijderd

Brons schijnt een beetje rood op als je het in de zon houd, messing gewoon geel.
En als ze niet weten wat er is toegevoegd hoe weten ze dan wat het is.

• chicky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06-2025
misschien niet helemaal on-topic, maar waarom is het zo intressant om te weten over het koper is of brons.

Als het koper is, is het naar alle waarschijnlijkheid toch niet 100% koper (er zit altijd wel wat vervuiling in)
En brons is een legering van koper.

Verwijderd

RemcoDelft schreef op maandag 21 mei 2007 @ 21:48:
Hoezo? Het is 0,375 liter. Met een soortelijk gewicht van 8 kg (??) zal het iets van 3 kg wegen.

• The Godsha
Verwijderd schreef op maandag 21 mei 2007 @ 21:52:
Brons schijnt een beetje rood op als je het in de zon houd, messing gewoon geel.
En als ze niet weten wat er is toegevoegd hoe weten ze dan wat het is.
Hmz, koper is ook rood als het in de zon gehouden word, hoe zie ik dan verschil tussen het "brons"wat jij omschrijft en het koper :?
Ik zou niet weten hoe zij het dan zouden moeten weten, misschien net als bij mij domweg een aanname?
chicky schreef op maandag 21 mei 2007 @ 21:52:
misschien niet helemaal on-topic, maar waarom is het zo intressant om te weten over het koper is of brons.

Als het koper is, is het naar alle waarschijnlijkheid toch niet 100% koper (er zit altijd wel wat vervuiling in)
En brons is een legering van koper.
Omdat koper volgens de theoretische weg een betere functie kan vervullen als waterblokje, dan brons. Brons geeft de wartme, als ik het goed begreep een stuk minder goed af. Daarom wil ik graag weten of het daadwerkelijk koper is of brons. Vervuilingen, welke relatief gezien klein zijn, daar gelaten.

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:17

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Brons is "donker-goudgeel", dus als het materiaal wat jij hebt rood tot roodbruin is, heb je koper. Over de zuiverheid valt niet veel te zeggen.

Wat je nog kan doen, is een stukje koperen waterleidingbuis nemen, en daarmee krassen proberen te maken in je blok "materiaal X" Dan voel je snel genoeg of het twee verschillende materialen zijn, of ongeveer hetzelfde qua samenstelling.

De krasvastheid is verschillend (messing = hard, brons = zachter, koper = zachtst)

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:01
Als je ermee werkt dan kan je voelen of iets koper is of brons. Het voelt wat vettiger/gladder, moeilijk te omschrijven overigens.

Koper is dan ook wat moeilijker verspaanbaar.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Verwijderd schreef op maandag 21 mei 2007 @ 21:54:
[...]

Hoezo? Het is 0,375 liter. Met een soortelijk gewicht van 8 kg (??) zal het iets van 3 kg wegen.
*)& *shame on my*

Ik zat met 50x10 cm i.p.v. mm te denken...

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:43
Schiet er nog een stukje over voor mijn 8800-koeler project (A) ik kan zelf namelijk niets geschikts vinden in de buurt :'( alles dunner dan 5 mm. En anders ben ik nog wel geinteresseerd in waar je je maat stukjes koper vandaan haalt voor de belachelijk prijs van 25 euro de kilo :o :p

[ Voor 32% gewijzigd door bokkow op 22-05-2007 09:27 ]

M3P - M3LR - 6320Wp

• The Godsha
bokkow schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 00:23:
Schiet er nog een stukje over voor mijn 8800-koeler project (A) ik kan zelf namelijk niets geschikts vinden in de buurt :'( alles dunner dan 5 mm. En anders ben ik nog wel geinteresseerd in waar je je maat stukjes koper vandaan haalt voor de belachelijk prijs van 25 euro de kilo :o :p
Mja dat zijn de prijzen nu eenmaal, ik haal ze bij een ijzerhandeltje bij mij in de buurt. Nergens anders dan daar kan ik er gemakkelijk een komen. Wat betalen andere tweakers zoal voor het koper/kg?

Maar ik geef liever niets daarvan weg, zelfde geld voor verkopen :+

5mm zou idd wel een beetje dun zijn, maar moet te doen zijn, ik kan daar in ieder geval wel wat mee maken.

[ Voor 7% gewijzigd door The Godsha op 22-05-2007 17:36 ]

Pagina: 1