Anoniem: 149075 schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 21:28:
[...]
Tja, wel eens van spoorvorming gehoord ? Een Pirelli is echt zo gald als het maar zijn kan, zo zijn er wel meer.
GameOver heeft het redelijk aan het goede eind, ik ga er vaak zelf een beetje van uit dat "bandenkenners" wel weten hoe de compount is van een dergelijke band.
Het ligt ook aan het type auto, maar ik weet dan een P6000 gewoon uitbreekt, zeker achter, een michelin band ook. In regen beide niets en zeker voor het stoplicht en op afslagen met zwaardere auto's of sportief afgeveerde lichte auto's.
Kijk je moet een compromis sluiten tussen wegligging en slijtage. Ik deed weinig KM's met mijn voorhanden, ver onder 10K omdat ik gewoon met een hele zachte compiunt en een vreeslijk negatief camber reed.
Ik rij nu met een iets hardere compount en kan je zeggen dat met het type band en camber nog steeds goed ligt. De band is ook wat groter omdat ik andere velgen rij, ik had echt een TE kleine maat.
De kwaliteit van je dempers komt er ook bij kijken, hoe goed deze nog zijn, enzovoorts.
Een racer zal nooit comfortabel rijden, een zware cruiser nooit echt sportief.
Alles heeft zo zijn compromissen en hoogte en breedte van banden ook + compount en profiel.
Onder de Transit van m'n ouders zaten af-fabriek P6000's (vraag me niet waarom... alsof een transit ooit in de buurt van de 200 zou komen...), maar met die banden was de wegligging echt super. Die bus verloor alleen grip op gras/sneeuw, wat niet zo raar is als je naar het profiel kijkt.
Hoe een band reageerd ligt trouwens ook sterk aan de auto. Door gewicht en helbeweging van de auto worden banden verschillend belast. Is een auto stijf, dan wordt een band in bochten vooral dwars belast. Helt een auto in de boch, dan worden de buitenste banden ook nog eens harder op het asfalt gedrukt. Constructie van de wang en loopvlak hebben daardoor directe invloed op de grip in bochten.
Ik rij zelf met Michelin Premacy HP (225/50R16) voor en Dunlop 2000E Sport (225/50R16) banden achter. Beide banden presteren in mijn ogen goed, maar het zijn wel echte zomer banden.
En ik heb de betere/nieuwere banden voor zitten. De reden is simpel. Als ik hard moet remmen, komt 70 to 85 % van de remkracht van je voorwielen. Daarnaast zijn het de voorwielen die bepalen of je een bocht doorgaat. Daar wil ik dus grip hebben. Als ik achterste voren ga in een bocht, heb ik te hard gereden en is het mijn eigen schuld. Als ik hard moet remmen voor iemand anders of een onverwachte situatie wil ik echt wel controle blijven houden en niet rechtdoor glijden omdat ik voor de slechtere banden heb zitten.
Overigens heb ik zelf nog weleens geprobeerd mijn BMW uit te laten breken, en ik moet daar serieus moeite voor doen (2de versnelling, volgas en een rukje aan het stuur in de bocht), zelfs op een natte weg, terwijl BMW van de normale luxe auto's toch wel naam heeft uit te willen breken.
Dat een auto met middenmotor sneller uit zou breken klopt ook niet geheel, die zou juist neutraler moeten zijn. Pas als het meeste gewicht dicht voor, op of achter de achteras ligt, krijgt de auto serieus last van overstuur (denk aan de Porsch 911). Dat een MR2 snel 180 graden omdraait, komt omdat zo'n beetje iedere "normale" auto ontwikkeld wordt met onderstuur. Een auto die neutraler van gedrag is, zal dus eerder overkomen alsof hij last heeft van overstuur.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier