All-season en zomer banden

Pagina: 1
Acties:
  • 396 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-06 22:44

krietjur

Where am I?

Topicstarter
Een vraagje..

Enige tijd geleden heb ik een auto gekocht (Honda Civic Coupe uit 1995). Vandaag maar eens gekeken welke banden er nou precies op zitten. Blijkt dat er voor andere banden zitten dan achter.

Voor zitten Vredestein Quatrac 2 banden, wat volgens de website van Vredestein All season banden zijn.

Achter zitten Michelin Energy banden, wat volgens de website zomerbanden zijn.

Zal zomers allemaal prima zijn, vraag me alleen af of het verstandig is om in de herfst/winter hierme door te blijven rijden, aangezien achter pure zomerbanden zitten. Wat is wijsheid voor komend najaar.. achterbanden vervangen door een All season band? Of alle banden vervangen voor winterbanden en in het voorjaar de huidige banden weer erop zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Mjah, all-season banden blijven een compromis. Slechter dan zomerbanden in de zomer en slechter dan winterbanden in de winter. Maar wel beter dan zomerbanden in de winter en beter dan winterbanden in de zomer 8)7

Wat je vergeet te melden is het profiel van de banden. Die Michelin Energy (heb ze ook) gaan ontzettend lang mee, dat zijn vrij harde banden. Als die nog veel profiel hebben, is het zonde om die te vervangen. Als ik de keuze zou moeten maken zou ik met de Nederlandse winters liever de voorbanden vervangen voor een nieuw setje zomerbanden en in de winter tijdens die paar dagen dat het echt glad is, gewoon voorzichtiger rijden.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:10

JT

VETAK y0

Tja, het is net wat je wilt :) All season is niet slecht tijdens de winter en niet slecht tijdens de zomer. Het is dus acceptabel en je hebt maar 1 set banden nodig.

Winterbanden zijn goed in de winter en slecht in de zomer, dan moet je er een set zomerbanden naast hebben imho omdat de werkingstemperatuur van zomerbanden (7 graden en hoger) vaker voorkomt dan de werkingstemperatuur van winterbanden. Met zomerbanden op ijs gaan is ook niet echt slim dus dan wil je er een set winterbanden naast. Woon je op een flat en heb je geen garage/werkruimte/box waar je je velgen + winter/zomerbanden (of evt alleen de banden zelf) kwijt kan, dan zou ik all season nemen. Kan je ze wel makkelijk kwijt dan zou ik 2 setjes nemen.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-06 14:15

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Waar je mee op moet passen is als je de banden met de minste grip achter hebt liggen (en dat krijg je in de winter). Als je dan een beetje sportief de bocht om gaat (civic coup‚...) dan kom je erg makkelijk achterstevoren te staan. Je zou ze dan kunnen omwisselen natuurlijk.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-06 22:24

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik denk dat dat eigenlijk wel mee zal vallen. Een Civic is voorwiel aangedreven, dus tractie op je voorwielen is ook wel erg prettig. Ik denk dat je met die Michelin's voor je vaker met doorslaande wielen op gaat trekken dan je lief is. De vuist regel is ook, dat je eigenlijk altijd de beste banden voor hebt (zelfs bij een achterwiel aangedreven auto).
Nadeel van 4-season banden voor kan wel zijn dat die in verhouding wel hard zullen slijten bij een voorwiel aangedreven auto.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
deepbass909 schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 09:47:
De vuist regel is ook, dat je eigenlijk altijd de beste banden voor hebt (zelfs bij een achterwiel aangedreven auto).
Beste banden ACHTER! Je achterwielen mogen nooit, nimmer, never grip verliezen want die geeft je rechtdoorstabiliteit. Als je achterwielen hun grip verliezen en je voorwielen staan geblokkeerd dan vraag jij je af waarom je plots zoveel tegenliggers op jouw rijvak ziet.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399

Nou... Je kan, zeker met het Nederlandse weer rustig 10 maanden per jaa rop zomerbandjes ronddarren. Op een gewone, schone weg zijn, ook in de winter, zomerbandjes beter dan winterbandjes. Dat met die temperatuur is namelijk leuk gevonden maar als jij een stukje gereden hebt zijn die rubberen slofjes écht niet meer koud. Daar was in een vorige discussie hierover een mooi voorbeeldje van met iemand die linkjes had gepost naar onderzoek daarover.
Winterbanden krijgen pas écht nut als er ook daadwerkelijk gladheid optreedt. Op sneeuw en ijs dus. Niet toevallig omdat het een paar graadjes vreist op schoon asfalt.

Ik zou, ook als je voorwiel aandrijving hebt, wat ik bij zo'n ouwe civic nog niet zo zeker weet, de zomerbanden dus achter laten liggen. Als je bandjes echter aan vervanging toe zijn zou ik d'r rondom zomerbanden op gooien, en tenzij het écht ranzig hard gaat sneeuwen ook gewoon zo laten. Met 4-seizoenen banden ga je namelijk ook gewoon glijden op ijs, die dingen werken vooral beter op sneuw en dat strooien ze in één dag weg. Met all season bandjes ben je het hele verdere jaar, als het niet sneeuwt, gehandicapt door de verminderde grip. Dat is in normale Nederlandse winters dus elf en een halve maand slechtere rij eigenschappen voor die twee weekjes kans op gladheid, waar tegen je dan ook slecht beschermd bent. Dát is pas jammer van de moeite.

Als je nou in de Dutise Alpen woonde, waar je 5 maanden per jaar sneeuwkans hebt, dán zou ik twee setjes banden aanraden. Als je geld voorhanden had om twee sets banden te bekostigen, ga ik d'r eigenlijk vanuit dat je niet zo'n oude auto gekocht zou hebben: ik zou het lekker zo laten en straks rondom op goeie zomerbanden gaan rijden. Mocht het een keer écht hard mis gaan neem je een week lang de bus of rij je met iemand mee die wél winterbanden heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5490

Zó oud is die Civic niet (12 jaar) :). Die dingen hebben al sinds de jaren '80 voorwielaandrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Anoniem: 399 schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 11:30:
Dat is in normale Nederlandse winters dus elf en een halve maand slechtere rij eigenschappen voor die twee weekjes kans op gladheid, waar tegen je dan ook slecht beschermd bent. Dát is pas jammer van de moeite.
Het is maar net wat je wilt. Ik rijd als een gek met mijn motor, ik wil dan ook grip hebben al was het alleen al voor mijn koppel. Als je normaal rijdt en je hebt een all-season banden van een bekend merk dan merk je niets van de toegevoegde waarde van de extra grip van zomerbanden sinds je die niet gebruikt.

Dus of het jammer van de moeite is moet iedereen voor zichzelf uitmaken. Ik kan me wel een reden vinden waarom je wel voor die all season banden kan en zelfs moet opteren als je gewoon rustig rijdt en dat is Duitsland in de winter / herfst sinds je daar verplicht bent met winter / all seaon banden te rijden. En als je dan vaker de grens overgaat (niet iedereen woont in de randstad) dan is heb je geen 2de set banden nodig.

[ Voor 9% gewijzigd door Chevy454 op 22-05-2007 12:55 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149075

Chevy454 schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 11:24:
[...]

Beste banden ACHTER! Je achterwielen mogen nooit, nimmer, never grip verliezen want die geeft je rechtdoorstabiliteit. Als je achterwielen hun grip verliezen en je voorwielen staan geblokkeerd dan vraag jij je af waarom je plots zoveel tegenliggers op jouw rijvak ziet.
Moet je vooral Michelin achterop gooien.... het eerste wat er bij mij af zou gaan... breken uit als de gekte die dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb Michelins op mijn beide auto's. En toen ik een keer vage Conti's achter op de ZX had liggen stond ik prompt een keer achterstevoren op een rotonde :(
Michelin FTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maasluip schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 13:14:
Ik heb Michelins op mijn beide auto's. En toen ik een keer vage Conti's achter op de ZX had liggen stond ik prompt een keer achterstevoren op een rotonde :(
Michelin FTW.
Conti SportContact is toch hele wat beter dan de gemiddelde snelle Michelin band.

Voor snelheidsbanden ga je naar Bridgestone, enz. Geen Toyo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Laatst online: 28-06 21:41
Chevy454 schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 11:24:
[...]

Hey.. beetje driften met mijn mercedes is altijd leuk hoor. Traction control even disablen en gassen maar..

Maar ik ben het met je eens dat je 'per ongeluk' liever onderstuur hebt (gewoon gas loslaten en dan komt ie wel weer in het juiste spoor) als overstuur.. (tegensturen en gassen).. bij schrikreactie is overstuur lastiger op te vangen.
Dat is in normale Nederlandse winters dus elf en een halve maand slechtere rij eigenschappen voor die twee weekjes kans op gladheid, waar tegen je dan ook slecht beschermd bent.
Ik heb nu onder mijn auto gewoon de winterbanden nog zitten (die zijn zo ver heen dat ze niet meer als winterband kunnen worden gebruikt, maar nog lang niet zo ver op dat ze geen profiel meer hebben.. dus rijden we ze gewoon helemaal af..) Maar ik merk nog niets van minder grip met winterbanden. Niet met 25 graden op droog weer en niet met regen.
Geen Toyo
Die heb ik ooit onder een Toyota MR2 turbo gehad.. Wat een plastic man. Geen grip (met een achterwielaangedreven 200+pk turbo auto is dat wel prettig) en geen levensduur. Heb er dus gelukkig niet al te lang last van gehad. Wat een zooi.

Toen naar Pirelli P6000's overgestapt. Die gaven teminste wat meer grip en zelfs wat meer levensduur (naja.. levensduur... :X)..

Voor mij nooit meer Toyo. Wat een zut.

[ Voor 59% gewijzigd door FragDaddy op 22-05-2007 14:03 ]

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
FragDaddy schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 13:57:
bij schrikreactie is overstuur lastiger op te vangen.
Bij schrikreactie bij overstuur is het de rem in.... hard in... en dan krabben achter je oor waarom je nou ook weer achterste voren stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Laatst online: 28-06 21:41
Chevy454 schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 14:00:
[...]

Bij schrikreactie bij overstuur is het de rem in.... hard in... en dan krabben achter je oor waarom je nou ook weer achterste voren stond.
Ik heb het vroeger regelmatig gehad hoor in de regen.. oprit van de snelweg.. even teveel gas de bocht uit, 180 graden en zwaaien naar je achterliggers die je dan heel stom zitten aan te kijken.. 2x steken (ik kon nooit als shumacher vanuit zo'n situatie de auto met nog een 180graden spin weer in de goede richting krijgen :?) en verder rijden maar weer..

Die MR2 was een stuk giftiger met spinnen dan de Mercedes die ik nu heb.. komt denk ik ook omdat bij de MR2 de motor achterin zat en er dus een heleboel massa ging bewegen als die auto van achteren ging glijden.. Daarnaast had de MR2 geen traction-control om de slip op te vangen. De Mercedes heeft dat wel (kan gelukkig wel uit.. :9)

[ Voor 10% gewijzigd door FragDaddy op 22-05-2007 14:07 ]

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FragDaddy schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 13:57:
[...]

Toen naar Pirelli P6000's overgestapt. Die gaven teminste wat meer grip en zelfs wat meer levensduur (naja.. levensduur... :X)..

Voor mij nooit meer Toyo. Wat een zut.
P6000 hebben ook weinig grip, regen is een ramp.

Ik heb wel in een auto gereden waar dat onder zat (zware auto en redelijk vermogen) en daar is Viking Pro-Tech onder gegaan.

Tja, ik had altijd mijn bedenkingen maar dat ligt super op de weg voor dat type band en die prijsklasse. De Pro-Tech II is helemaal een mooie band, en staan ook goed onder de auto.

Ik ben meer van het testen en ben zeer te spreken over Potenza... maarja die gaan maar een paar K's mee. en Falken Othso is wel mijn favo op het moment.

Ik zou zeggen... probeer in jouw geval eens een Viking Pro-Tech II, gaat hij lek krijg je gratis zelfs een nieuwe ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Chevy454 schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 14:00:
[...]

Ja, precies. Ik schrok me wezenloos. Nu kun je met een Citroen ZX goed gooien en smijten, maar normaal gesproken blijft overstuur beperkt tot een binnenkant-van-de-bocht-zoekende neus. Toen niet meer dus. Ik heb een half jaar lang geen vertrouwen meer in mijn auto gehad (en er gingen een week later nieuwe banden op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-06 22:44

krietjur

Where am I?

Topicstarter
Nou, nogal wisselende meningen.. :)
Was inderdaad vergeten de staat van de banden te melden.. alle banden zien er nog goed uit, maar met name de Vredestein banden zien er nog hagelnieuw uit. De Michelin's zijn wel wat gesleten maar hebben nog steeds ruim voldoende profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Hmm, vol in de rem als je al achterstevoren draait resulteert in het achteruit uit de bocht vliegen :D Beter tegensturen en beetje gas geven om recht te trekken.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Anoniem: 149075 schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 14:10:
[...]

Ik heb wel in een auto gereden waar dat onder zat (zware auto en redelijk vermogen) en daar is Viking Pro-Tech onder gegaan.

Tja, ik had altijd mijn bedenkingen maar dat ligt super op de weg voor dat type band en die prijsklasse. De Pro-Tech II is helemaal een mooie band, en staan ook goed onder de auto.
Ja, die hebben wel een bak grip :X

Ben blij dat ik die onder m'n auto vandaan heb zeg... Minste beetje vocht en ik kwam amper weg bij het stoplicht :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:37

GaMeOvEr

Is een hork.

Sowieso is de discussie "bandenmerk X is beter dan bandenmerk Y" bijzonder zinloos.

De nuttige discussie is dus "bandenmerk X met type Y is beter dan bandenmerk Y met type Z".

De ene Pirelli is namelijk kut, net zoals die ene Bridgestone. Die andere Michelin is namelijk weer wel goed, net zoals die Falken huppeldepup.

Kortom, je kijkt niet naar het merk, je kijkt naar een specifieke band, die neem je als uitgangspunt, anders gaat het gewoon nergens over. Een fabrikant produceert een hele range aan banden, met allemaal verschillende eigenschappen, compounds, en eisen. Dat die ene Michelin kut is, wil niet zeggen dat alle Michelins kut zijn.

Da's net zoiets als roepen dat "alle VW's kut zijn, want mijn polo was zo brak".

Een Pirelli P-Zero Nero in één adem noemen met een Pirelli P2000 is net zoiets als een VW Fox met een VW Phaeton te vergelijken, dakannie. ;)

En inderdaad, voor de veiligheid, altijd beste banden achter, onafhankelijk van fwd, rwd of 4wd. :)

[ Voor 13% gewijzigd door GaMeOvEr op 22-05-2007 20:12 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79417

Ik rijd met Falken FK-452 in maatje 215/35/18
Echt superband voor hele mooie prijs! Heb em gekocht n.a.v. ervaringen die ik op het Amerikaanse Primera-forum had gelezen.

Wat mij betreft een onderschatte band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Chevy454 schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 12:52:
[...]
Ik kan me wel een reden vinden waarom je wel voor die all season banden kan en zelfs moet opteren als je gewoon rustig rijdt en dat is Duitsland in de winter / herfst sinds je daar verplicht bent met winter / all seaon banden te rijden. En als je dan vaker de grens overgaat (niet iedereen woont in de randstad) dan is heb je geen 2de set banden nodig.
Nee, je wordt geacht met geschikt rubber te rijden in de winter. Op de lokale rockzender van Stuttgart werd er nog expliciet bijgemeld dat je met all season banden alsnog voor gaas gaat als je een ongeluk produceert: de pliesie vind dat geen geschikt spul.
Dus ook hier zijn die all season dingen zo'n goed plan nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Anoniem: 399 schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 21:10:
[...]

Nee, je wordt geacht met geschikt rubber te rijden in de winter. Op de lokale rockzender van Stuttgart werd er nog expliciet bijgemeld dat je met all season banden alsnog voor gaas gaat als je een ongeluk produceert: de pliesie vind dat geen geschikt spul.
Dus ook hier zijn die all season dingen zo'n goed plan nog niet.
Geheel afhankelijk van het type AllSeasons... Ze zijn er ook mét goedkeuring (sneeuwvlokje op de band)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MikeyMan schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 17:59:
[...]

Ja, die hebben wel een bak grip :X

Ben blij dat ik die onder m'n auto vandaan heb zeg... Minste beetje vocht en ik kwam amper weg bij het stoplicht :N
Tja, wel eens van spoorvorming gehoord ? Een Pirelli is echt zo gald als het maar zijn kan, zo zijn er wel meer.

GameOver heeft het redelijk aan het goede eind, ik ga er vaak zelf een beetje van uit dat "bandenkenners" wel weten hoe de compount is van een dergelijke band.

Het ligt ook aan het type auto, maar ik weet dan een P6000 gewoon uitbreekt, zeker achter, een michelin band ook. In regen beide niets en zeker voor het stoplicht en op afslagen met zwaardere auto's of sportief afgeveerde lichte auto's.

Kijk je moet een compromis sluiten tussen wegligging en slijtage. Ik deed weinig KM's met mijn voorhanden, ver onder 10K omdat ik gewoon met een hele zachte compiunt en een vreeslijk negatief camber reed.

Ik rij nu met een iets hardere compount en kan je zeggen dat met het type band en camber nog steeds goed ligt. De band is ook wat groter omdat ik andere velgen rij, ik had echt een TE kleine maat.

De kwaliteit van je dempers komt er ook bij kijken, hoe goed deze nog zijn, enzovoorts.

Een racer zal nooit comfortabel rijden, een zware cruiser nooit echt sportief.

Alles heeft zo zijn compromissen en hoogte en breedte van banden ook + compount en profiel.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 149075 op 22-05-2007 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Anoniem: 149075 schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 21:28:
[...]

Tja, wel eens van spoorvorming gehoord ? Een Pirelli is echt zo gald als het maar zijn kan, zo zijn er wel meer.
Euh... En toen?

Heb er nu totaal geen last meer van... Die dingen waren gewoon helemaal bagger...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Anoniem: 79417 schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 21:03:
Ik rijd met Falken FK-452 in maatje 215/35/18
Echt superband voor hele mooie prijs! Heb em gekocht n.a.v. ervaringen die ik op het Amerikaanse Primera-forum had gelezen.

Wat mij betreft een onderschatte band!
Heb ik zelf ook onder mijn 6 Turbo, is een toppie band inderdaad. (225/40-18 en 255/35-18)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Anoniem: 149075 schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 21:28:
[...]

GameOver heeft het redelijk aan het goede eind, ik ga er vaak zelf een beetje van uit dat "bandenkenners" wel weten hoe de compount is van een dergelijke band.

Het ligt ook aan het type auto, maar ik weet dan een P6000 gewoon uitbreekt, zeker achter, een michelin band ook. In regen beide niets en zeker voor het stoplicht en op afslagen met zwaardere auto's of sportief afgeveerde lichte auto's.

Kijk je moet een compromis sluiten tussen wegligging en slijtage. Ik deed weinig KM's met mijn voorhanden, ver onder 10K omdat ik gewoon met een hele zachte compiunt en een vreeslijk negatief camber reed.

Ik rij nu met een iets hardere compount en kan je zeggen dat met het type band en camber nog steeds goed ligt. De band is ook wat groter omdat ik andere velgen rij, ik had echt een TE kleine maat.

De kwaliteit van je dempers komt er ook bij kijken, hoe goed deze nog zijn, enzovoorts.

Een racer zal nooit comfortabel rijden, een zware cruiser nooit echt sportief.

Alles heeft zo zijn compromissen en hoogte en breedte van banden ook + compount en profiel.
Onder de Transit van m'n ouders zaten af-fabriek P6000's (vraag me niet waarom... alsof een transit ooit in de buurt van de 200 zou komen...), maar met die banden was de wegligging echt super. Die bus verloor alleen grip op gras/sneeuw, wat niet zo raar is als je naar het profiel kijkt.

Hoe een band reageerd ligt trouwens ook sterk aan de auto. Door gewicht en helbeweging van de auto worden banden verschillend belast. Is een auto stijf, dan wordt een band in bochten vooral dwars belast. Helt een auto in de boch, dan worden de buitenste banden ook nog eens harder op het asfalt gedrukt. Constructie van de wang en loopvlak hebben daardoor directe invloed op de grip in bochten.
Ik rij zelf met Michelin Premacy HP (225/50R16) voor en Dunlop 2000E Sport (225/50R16) banden achter. Beide banden presteren in mijn ogen goed, maar het zijn wel echte zomer banden.

En ik heb de betere/nieuwere banden voor zitten. De reden is simpel. Als ik hard moet remmen, komt 70 to 85 % van de remkracht van je voorwielen. Daarnaast zijn het de voorwielen die bepalen of je een bocht doorgaat. Daar wil ik dus grip hebben. Als ik achterste voren ga in een bocht, heb ik te hard gereden en is het mijn eigen schuld. Als ik hard moet remmen voor iemand anders of een onverwachte situatie wil ik echt wel controle blijven houden en niet rechtdoor glijden omdat ik voor de slechtere banden heb zitten.

Overigens heb ik zelf nog weleens geprobeerd mijn BMW uit te laten breken, en ik moet daar serieus moeite voor doen (2de versnelling, volgas en een rukje aan het stuur in de bocht), zelfs op een natte weg, terwijl BMW van de normale luxe auto's toch wel naam heeft uit te willen breken.
Dat een auto met middenmotor sneller uit zou breken klopt ook niet geheel, die zou juist neutraler moeten zijn. Pas als het meeste gewicht dicht voor, op of achter de achteras ligt, krijgt de auto serieus last van overstuur (denk aan de Porsch 911). Dat een MR2 snel 180 graden omdraait, komt omdat zo'n beetje iedere "normale" auto ontwikkeld wordt met onderstuur. Een auto die neutraler van gedrag is, zal dus eerder overkomen alsof hij last heeft van overstuur.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MikeyMan schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 21:31:
[...]

Euh... En toen?

Heb er nu totaal geen last meer van... Die dingen waren gewoon helemaal bagger...
Kan, ligt er echt aan welk type band je hebt. Toyo heeft ook bagger banden, maar in de rally wordt het vreselijk veel gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Anoniem: 149075 schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 00:44:
[...]

Kan, ligt er echt aan welk type band je hebt. Toyo heeft ook bagger banden, maar in de rally wordt het vreselijk veel gebruikt.
Nou, dat waren dus die viking protech II's... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MikeyMan schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 00:52:
[...]

Nou, dat waren dus die viking protech II's... :X
Dat zijn echt goede banden... ik denk dat je redelijk overdrijft.. ik heb het in een 190PK V6 van bijna 1600KG nog niet voor elkaar gehad.

Pirelli's (de P6000) is gewoon bijna gevaarlijk in de regen, zeker als er 2 mm profiel vanaf is.

Heb je het profiel van een ProTech II wel eens bekeken, dacht dat het tegenwoordig zelf a-symmetrisch was.

Tja ieder zijn smaak, maar qua ligging en slijtage voor normaal gebruik, een fijne band voor een zware auto. Ook voor andere btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Anoniem: 149075 schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 00:57:
[...]

Dat zijn echt goede banden... ik denk dat je redelijk overdrijft.. ik heb het in een 190PK V6 van bijna 1600KG nog niet voor elkaar gehad.

Pirelli's (de P6000) is gewoon bijna gevaarlijk in de regen, zeker als er 2 mm profiel vanaf is.

Heb je het profiel van een ProTech II wel eens bekeken, dacht dat het tegenwoordig zelf a-syncretisch was.

Tja ieder zijn smaak, maar qua ligging en slijtage voor normaal gebruik, een fijne band voor een zware auto. Ook voor andere btw.
Zeg, ik weet toch wel wat ik onder m'n auto gehad heb?
Echt waar; als ik enigszins vlot uit de startblokken probeerde te komen; had ik doorslaande wielen...
Grip was goed, totdat het vochtig begon te worden... Hoewel het met geen mogelijkheid te vergelijken is met m'n huidige potenza's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GaMeOvEr schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 22:56:
[...]

Heb ik zelf ook onder mijn 6 Turbo, is een toppie band inderdaad. (225/40-18 en 255/35-18)
Hebben jullie dan een Falken of een Falken Othso band ?

Ik dacht dat er voorheen ook alleen een Falken merk was.

Die Othso's zijn Japanse makelij en in Amerika bij streetracing erg populaire :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MikeyMan schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 00:59:
[...]

Echt waar; als ik enigszins vlot uit de startblokken probeerde te komen; had ik doorslaande wielen...
Grip was goed, totdat het vochtig begon te worden... Hoewel het met geen mogelijkheid te vergelijken is met m'n huidige potenza's...
Wel eens gezien dan een Yokohama ook qua hetzelfde type band veranderd is ? Gewoon een vraag hoor.

Een Potenza is niet te vergelijken, absoluut niet. Een Potenza is een prestatieband, zeker voor hoge snelheden en wegligging. In verhouding ook veel duurder.

Ach, een Potenza hou ik 6000 KM nog niet heel, gewoon te zacht voor dagelijks gebruik ;)

Ik praat wel over verschillende auto's die ik heb, maarja... vermogen is vermogen en dat benutten we natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Anoniem: 149075 schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 01:02:
[...]

Wel eens gezien dan een Yokohama ook qua hetzelfde type band veranderd is ? Gewoon een vraag hoor.
que?
Een Potenza is niet te vergelijken, absoluut niet. Een Potenza is een prestatieband, zeker voor hoge snelheden en wegligging. In verhouding ook veel duurder.

Ach, een Potenza hou ik 6000 KM nog niet heel, gewoon te zacht voor dagelijks gebruik ;)

Ik praat wel over verschillende auto's die ik heb, maarja... vermogen is vermogen en dat benutten we natuurlijk ;)
Nee, natuurlijk niet vergelijkbaar... Maar zelfs bij +15 deden m'n winterbanden het beter :X

Nog geen idee hoe die RE050a's meegaan... Hoop wel ff, zo goedkoop waren ze niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou, banden willen nog wel eens wijzigen dus als ze niet goed bevonden worden.... worden ze aangepast.

Het zijn geen prestatiebanden, kun je ook niet verwachten, maar een beter alternatief dan de gemiddelde Michelin/Pirelli als je naar prijs/Prestatie kijkt.

Dat was mijn punt ;)
Nee, natuurlijk niet vergelijkbaar... Maar zelfs bij +15 deden m'n winterbanden het beter :X

Nog geen idee hoe die RE050a's meegaan... Hoop wel ff, zo goedkoop waren ze niet :P
Tja... winterbanden... zachtere compount... daarom moet je ze er bij +15 ook af gooien...

Ik reed met RE-007, 6000KM op..... tot aan het canvas en regen of niet... tja, komt ook vermogen en koppel bij kijken... stond namelijk ook gewoon stil met die dingen en trok maar in de 2 weg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

nouja, dat ben ik niet helemaal met je eens... uit tests blijkt dat vanaf 5 graden winterbanden aanzienlijk minder grip hebben dan zomerbanden...
daarnaast; zolang zijn die protech 2 nog niet op de markt volgens mij...
denk overigens dat maat misschien nog wel meer uitmaakt, maar zo hoog waren die banden nou ook weer niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Tja winterbanden en zomerbanden in Nederland. Nederland waar het in de 'winter' soms 20 graden is en zin de zomer 's nachts nog net niet vriest.
Ik weet het wel, niet meedoen met die commerciele onzin en gewoon het hele jaar op 'normale' banden rijden. En dat 'zomerbande' beter 'presteren' zal me een rotzorg zijn als ik in de file sta.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik bedoel meer, als jij met +15 graden reed met winterbanden had je ze er allang af moeten hebben, je rijdt ze gewoon kapot. Maarja, we zitten redelijk op 1 lijn denk ik zo... woorden waren makkelijker gweeest ;)

Die Protech II is er toch al weer een maand of 8, zeker.

Hoge band is nooit fijn natuurlijk, zeker niet met een zware auto die niet strak afgeveerd is, hoewel met strak afgeveerd ook niet.... hoge band is gewoon voor relaxed cruisen enzo. Ik had die P6000 ook wel eens op een lagere wang willen proberen, maarja... ik vertrouw die band niet meer, ook niet na andermans ervaringen en uitbreken enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Devil schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 01:17:
Tja winterbanden en zomerbanden in Nederland. Nederland waar het in de 'winter' soms 20 graden is en zin de zomer 's nachts nog net niet vriest.
Ik weet het wel, niet meedoen met die commerciele onzin en gewoon het hele jaar op 'normale' banden rijden. En dat 'zomerbande' beter 'presteren' zal me een rotzorg zijn als ik in de file sta.
Tjs, beetje moeilijk he als je veel naar het buitenland gaat.. kom je daar aan sloffen met "normale" banden dan zetten ze je bijna direct achter de tralies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Laatst online: 11:20
Ik zou de zomerbanden vervangen door 2 quatrac 2's en wel via www.autobandenmarkt.nl

Ik ben zelf zeer tevreden over de band. Ze liggen onder de huisartsenauto waar ik mee rij (ook met spoed) en ik vind dat ze erg stabiel zijn en heb nog geen problemen gehad afgezien van de horror-winter van 2 jaar geleden met die meter sneeuw ;) Nav die winter rijden we in de winter op Vredestein Snowtracs btw, en verder dus met de quatrac omdat het ook in de zomer een erg fijne band is.

Ik heb ze naar aanleiding van werk ook onder m'n eigen auto geduwd. Ze zijn naast prettig om mee te rijden ook nog eens zeer slijtvast. Goede banden!

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:06

13art

Moderator Mobile
Heb zelf een Civic en heb er sinds een half jaartje Quatracs onder liggen. Moet zeggen dat ik er wel tevreden over ben. Ik vraag me af hoeveel verschil ik zou merken als er nui echte zomerbanden onder gaan. Denk niet zo heel erg veel.

Voor mij is het op deze manier ideaal. Als het koud en glad is rij ik sowieso voorzichtiger dus heb ik denk ik voldoende aan een all season band. En in de zomer rij ik toch niet als een gek over de weg, dus is een all season band ook voldoende.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

dat vind ik zo'n kulargument... 'ik rij wel voorzichtiger...' je hebt alleen niet alles in de hand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Was het ook niet zo dat een all-season over het algemeen wat meer geluid produceerd?

Overigens valt slijtage van een winterband ook wel weer meer tijdens de zomer. Diezelfde Transit waar ooit P6000's onderzaten, zitten nu Vredestein Snowtracs. De reden daarvoor was heel simpel. M'n ouders gaan gemiddeld 1 keer maand met de caravan op stap, waarbij ze regelmatig in grasland staan. Nu hebben winterbanden bijna altijd de aanduiding M+S, of te wel Mud en Snow, en om die M aanduiding is het mijn ouders te doen. De P6000's liepen direct vol op grasland, de wintracs blijven een redelijke hoeveelheid grip houden. Tot ongenoegen van sommige mensen die 4-wheel drives hebben, die met hun zomerbanden vast komen te staan, terwijl wij er vrolijk langs komen rijden >:)

Ik heb trouwens maar 1 keer een klein signaal gehad dat ik met die P6000's grip verloor, en dat was in de regen toen ik hard moest remmen voor een stoplicht. Maar dat was meer te wijden aan het feit dat de laadbak nagenoeg leeg is, en de achteras dus relatief weinig druk heeft. Bij het aanremmen blokkeerde de achterwielen (kreeg een vriendelijk klopje van de ABS), maar door de gewichtsverdeling kan dat eigenlijk met elke band gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Anoniem: 149075 schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 01:00:
[...]

Hebben jullie dan een Falken of een Falken Othso band ?

Ik dacht dat er voorheen ook alleen een Falken merk was.

Die Othso's zijn Japanse makelij en in Amerika bij streetracing erg populaire :9
Op de band staat alleen Falken, het type is FK452. Zover ik weet is het japans spul. :) (Staat ook "made in japan" op) Reviews zijn erg lovend, schijnt dat de nodige autoclubs (impreza, mr2, etc) die dingen ook naar grote tevredenheid gebruiken. Plenty grip op zowel droog als nat. :)

[ Voor 18% gewijzigd door GaMeOvEr op 23-05-2007 10:43 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

deepbass909 schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 10:36:
Was het ook niet zo dat een all-season over het algemeen wat meer geluid produceerd?

Overigens valt slijtage van een winterband ook wel weer meer tijdens de zomer. Diezelfde Transit waar ooit P6000's onderzaten, zitten nu Vredestein Snowtracs. De reden daarvoor was heel simpel. M'n ouders gaan gemiddeld 1 keer maand met de caravan op stap, waarbij ze regelmatig in grasland staan. Nu hebben winterbanden bijna altijd de aanduiding M+S, of te wel Mud en Snow, en om die M aanduiding is het mijn ouders te doen. De P6000's liepen direct vol op grasland, de wintracs blijven een redelijke hoeveelheid grip houden. Tot ongenoegen van sommige mensen die 4-wheel drives hebben, die met hun zomerbanden vast komen te staan, terwijl wij er vrolijk langs komen rijden >:)
Dat klopt... Maar er zijn ook M+S banden zonder sneeuwcodering... Gek genoeg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GaMeOvEr schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 10:41:
[...]

Op de band staat alleen Falken, het type is FK452. Zover ik weet is het japans spul. :) (Staat ook "made in japan" op) Reviews zijn erg lovend, schijnt dat de nodige autoclubs (impreza, mr2, etc) die dingen ook naar grote tevredenheid gebruiken. Plenty grip op zowel droog als nat. :)
Ja, we hebben de zelfde informatie gelezen denk ik.

In vergelijking met mijn Potenza RE-007 geen verschil, ligt eigenlijk wel wat vaster aangezien een RE-007 wat aan de zachte kant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

MikeyMan schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 10:59:
[...]

Dat klopt... Maar er zijn ook M+S banden zonder sneeuwcodering... Gek genoeg :P
De snowtracs hebben een mooi vlokje op de wang staan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79417

GaMeOvEr schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 10:41:
[...]

Jep, kheb inmiddels diverse clubleden ook over zien stappen naar deze band.
Ongelovelijk dat ze zo goed zijn voor zo weinig geld. In maat ben ik voor bijv. een Zero Nero of Eagle F1 zo'n 650 - 700 euro kwijt terwijl dit met de Falkens ong. 500E is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
MikeyMan schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 00:59:
Houd je er dus wel rekening mee dat banden ontzettend auto afhankelijk zijn?
In jouw ogen (als ik het goed onthouden heb) zijn Toyo's bagger, terwijl ik er weer bijzonder goede ervaringen mee heb (zowel nat als droog).

M'n Alfa 155 had Toyo Proxes T1-s eronder en wist van geen wijken bij zware (en dan bedoel ik echt zware) regenval. Die bleef keurig de geplande route volgen ook op hoge snelheden.

Onder m'n huidige Mondeo (okee, geen sprint monster, true) heb ik er ook heerlijk grip mee (T1-R), zowel op droog als op nat.

Pirelli P6000 heb ik op de Alfa ook gehad, 10k schoon op en (ook nieuw) slecht grip.

Zo is voor iedereen de ervaring weer anders. Zo zal ook iedereen iets anders adviseren.

BMW 535D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Soulfly schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 17:27:
[...]

Houd je er dus wel rekening mee dat banden ontzettend auto afhankelijk zijn?
In jouw ogen (als ik het goed onthouden heb) zijn Toyo's bagger, terwijl ik er weer bijzonder goede ervaringen mee heb (zowel nat als droog).
Tis nogal een normale auto, met gemiddeld gewicht...
M'n Alfa 155 had Toyo Proxes T1-s eronder en wist van geen wijken bij zware (en dan bedoel ik echt zware) regenval. Die bleef keurig de geplande route volgen ook op hoge snelheden.

Onder m'n huidige Mondeo (okee, geen sprint monster, true) heb ik er ook heerlijk grip mee (T1-R), zowel op droog als op nat.
Volgens mij zit er tussen de S en R ook een wereld van verschil, als ik het goed heb onthouden...
Pirelli P6000 heb ik op de Alfa ook gehad, 10k schoon op en (ook nieuw) slecht grip.

Zo is voor iedereen de ervaring weer anders. Zo zal ook iedereen iets anders adviseren.
Zo kun je natuurlijk nooit iemand bandenadvies geven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
MikeyMan schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 07:41:
dat vind ik zo'n kulargument... 'ik rij wel voorzichtiger...' je hebt alleen niet alles in de hand...
Nee natuurlijk heb je niet alles in de hand. Maar er is een verschil tussen je niks aantrekken van het weer of wel. En dan merk je wel duidelijk verschil tussen bijv het rijden op een zomerband of een all season band. En dat heeft dus niks te maken met 'alles in de hand hebben of niet'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

MikeyMan schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 17:29:
[...]

[...]

Volgens mij zit er tussen de S en R ook een wereld van verschil, als ik het goed heb onthouden...

[...]

Ja, maar tussen normale auto's zit ook een wereld van verschil. Een BMW heeft nu eenmaal een andere wegligging (in mijn ogen zelfs een veel betere) dan een Opel of Toyota. Waar mijn 100pk sterke 316i de neiging heeft tot overstuur, heeft de tevens 100pk sterke Escort sedan van een goede vriend van mij duidelijk de neiging tot onderstuur. Daar zit dus nogal een verschil in aan wat voor eisen er aan een band worden gestelt.
Volgens mij is advies voor banden ook wel zo'n beetje het moeilijkste wat je kan doen. Auto, rijstijl, ondergrond, het weer, etc beïnvloeden allemaal hoe een band aan zal voelen. Iemand die fel de bochten in stuurt heeft meer behoefte aan een band die zij-waards veel grip levert, iemand die rustig rijdt zal van die extra grip weinig merken en heeft liever een band die langer meegaat...
Beide banden zijn goed, maar wanneer ze verwisseld zouden worden, voldeden ze beide niet meer (de band met veel grip zou te hard slijten voor de rustige rijder, de andere band zou te weinig grip leveren).

Waarom denk je anders dat er bij autoraces zo waanzinnig veel aandacht altijd uit gaat naar de banden? En daar zijn de keuzes zelfs maar zeer beperkt tot 1 merk en 2 of 3 compounds...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gek he... RWD of FWD maakt nogal een verschil :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

En stelt dus andere eisen aan een band...
Overigens zijn er ook genoeg RWD auto's (geweest) die meer onderstuur dan overstuur hebben (bijvoorbeeld een gemiddelde Mercedes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

deepbass909 schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 14:51:
En stelt dus andere eisen aan een band...
Overigens zijn er ook genoeg RWD auto's (geweest) die meer onderstuur dan overstuur hebben (bijvoorbeeld een gemiddelde Mercedes)
Dat snap ik, maar dan heb je het wel over hele andere auto's...

En dan heb je dus ook maar drie mogelijkheden... FWD, RWD en AWD...

Overigens; het onderstuur van RWD aangedreven auto's is "ingebouwd"... Van nature zullen deze auto's uiteindelijk op een zeker moment alsnog overstuurd worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
De Alfa en Ford die ik in mijn voorbeeld gebruik niet dan?
Moah, de R is de opvolger van de S
Valt wel mee, maar het is wel sterk afhankelijk van wat het uitgangspunt is. Een 200pk sterke RWD vergelijken met een 100pk sterke FWD is qua banden hetzelfde als appels met peren vergelijken of kijken hoe sterk de staart van een varken op z'n kop lijkt.

BMW 535D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

MikeyMan schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 14:58:
[...]

Dat snap ik, maar dan heb je het wel over hele andere auto's...

En dan heb je dus ook maar drie mogelijkheden... FWD, RWD en AWD...

Overigens; het onderstuur van RWD aangedreven auto's is "ingebouwd"... Van nature zullen deze auto's uiteindelijk op een zeker moment alsnog overstuurd worden...
En dat bedoel ik dus, verschillende auto's hebben verschillend weggedrag, zelfs een BMW E36 en een E46 (beide 3-serie, redelijk gelijke afmetingen en gewicht, maar andere geometrie) zullen anders reageren bij dezelfde banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Soulfly schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 19:23:
[...]

De Alfa en Ford die ik in mijn voorbeeld gebruik niet dan?

[...]

Moah, de R is de opvolger van de S
Iknow... Dacht alleen dat ik her en der had gelezen dat er echt een wereld van verschil tussen zit...
[...]

Valt wel mee, maar het is wel sterk afhankelijk van wat het uitgangspunt is. Een 200pk sterke RWD vergelijken met een 100pk sterke FWD is qua banden hetzelfde als appels met peren vergelijken of kijken hoe sterk de staart van een varken op z'n kop lijkt.
Tsjah, in mijn geval ging het dus om een FWD van 1200kg met met een 2l 140pk motor... En dat was geen gelukkige combinatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:42
[...]
Toyo heeft met de T1S een band op de markt gezet die vrij ongelijkmatig afsleet. Ik heb diverse exemplaren gezien die op de kanten helemaal versleten zijn, bij verschillende auto's. Die dingen rijden op dat moment dus ook echt niet prettig meer. Om de stabiliteit te verbeteren en de band beter bestand tegen slijtage te maken hebben ze op de T1R op de kanten een normaal blokjesprofiel gezet en in het midden de bekende "V" gelaten zoals het ook was op de T1S.
Ik rijd zelf met Toyo Proxes CF1, ook hetzelfde idee: blokjes aan de buitenkant, groeven in de lengte. Persoonlijk vind ik de Proxes CF1 een fijne band, veel fijner dan de Flamingo (:X) en Goodyear HydraGrip die ik hiervoor reed. Mijn auto ligt rotsvast op de weg, ook als ik (te) snel de bochten doorga. Bij een bak regen ook nergens moeite mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99283

Grrrrrene schreef op maandag 21 mei 2007 @ 21:43:
Mjah, all-season banden blijven een compromis. Slechter dan zomerbanden in de zomer en slechter dan winterbanden in de winter. Maar wel beter dan zomerbanden in de winter en beter dan winterbanden in de zomer 8)7
Laatste is onzin, met winterbanden haal je meer grip in de zomer dan met zomerbanden. Enige feit is dat ze iets harder slijten :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dát is dus onzin...
Ga je eerst maar eens inlezen voordat je dit soort uitspraken doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:42
Anoniem: 99283 schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 08:27:
[...]

Laatste is onzin, met winterbanden haal je meer grip in de zomer dan met zomerbanden. Enige feit is dat ze iets harder slijten :9
Beetje water, losliggende steentjes en glijen maar!
Ik rag nu 2x zo hard met zomerbanden om de rotondes dan ik met winterbanden doe. Met winterbanden 2 maand geleden was het gewoon voorzichtig aan, veel grip had je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Laatst online: 12:24

Lordy79

Vastberaden

Het beste is om in de zomer 'zomerbanden' te monteren en in de winter winterbanden. Maar gezien de hoeveelheid sneeuw enzo in Nederland hebben winterbanden volgens mij weinig zin.

Maar in no-time zullen de all-season banden zó goed zijn dat de voordelen van specifieke winter- of zomerbanden zullen wegvallen.

De volgende 'evolutie' in banden zal het milieuverhaal zijn: minder milieubelasting bij productie en verwerking van de band, minder geluid zonder in te leveren op de prestaties.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Lordy79 schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 00:17:
Maar in no-time zullen de all-season banden zó goed zijn dat de voordelen van specifieke winter- of zomerbanden zullen wegvallen.
No way... Je zult altijd verschil houden in profiel en compound...

Bepaalde eigenschappen zijn gewoon onverenigbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

MikeyMan schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 00:27:

No way... Je zult altijd verschil houden in profiel en compound...

Bepaalde eigenschappen zijn gewoon onverenigbaar...
Tja, dat is een wellus-nietus verhaal. De toekomst zal het leren maar het is een feit dat het verschil tussen all-season en winter/zomer banden steeds kleiner wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dat is helemaal geen wellus-nietus verhaal...
Het is gewoon onmogelijk...
Bij lagere temperaturen zal een zachtere compound altijd betere eigenschappen hebben... Simpelweg omdat het rubber hard wordt... Evenals dat lamellen het in de sneeuw een stuk beter doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

wellus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MikeyMan schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 00:31:
Dat is helemaal geen wellus-nietus verhaal...
Het is gewoon onmogelijk...
Bij lagere temperaturen zal een zachtere compound altijd betere eigenschappen hebben... Simpelweg omdat het rubber hard wordt... Evenals dat lamellen het in de sneeuw een stuk beter doen...
Ja, en wie zegt jou dat er over tien jaar nog altijd datzelfde rubber gebruikt wordt? Een synthetische compound die bij temperaturen tussen de -20 en +50 gelijke stugheid houdt komt er volgens jou nooit dan? Wie weet gebruiken we over een poosje wel een synthetische band die de prettige eigenschap heeft dat bij nattigheid de compound iets samentrekt waardoor het profiel grover wordt en je in regen meer grip hebt, terwijl het bij droog weer een fijn profiel wordt en je beter grip op droog asfalt hebt.

Je kan pas zeggen dat het in 25 jaar niet zo gaat zijn, als we 25 jaar verder zijn.
Tot die tijd is het inderdaad een welles-nietes verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Over een tijd rijden we niet meer maar vliegen we 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Nog een leuk item gelezen net in een duits autoblad, een item wat ging over wat er nu gebeurd als je met je winterbanden in zomerse temperaturen (>25) rond blijft rijden.

Beide banden (zowel zomer als winterbanden) waren kwaliteitsbanden, die aanvoerders in hun klasse waren qua weggedrag. (is dus ook recent artikel van dit jaar, dus niet van 5 jaar geleden ofzo.)

Conclusie:

Bij het afremmen vanaf 100km/h naar 0, stond de zomerband binnen 38 meter stil. De winterband had hier 50 meter voor nodig. het snelheidsverschil waar de zomerband stilstond en de winterband nog niet, was 49km/h... (dezelfde afmeting band, onder dezelfde auto natuurlijk.)

Kortom, als je de plek hebt, zomer en winterbanden. Onder je mooie lichtmetalen velgen leg je de zomerbanden en onder oude/staal velgen leg je winterbanden. Meer verslijten doe je effectief toch niet, aangezien je banden wisselt.

Als je de ruimte niet hebt om de velgen te stallen met de niet in gebruik zijnde banden, dan maar All-season of iedere keer om laten lepelen, maar met all-season heb je dus een band die altijd niet beter dan "gemiddeld" kan scoren, omdat hij niet goed in de zomer is en niet goed in de winter, is (met de technologie van nu. ;) ) gewoon een compromis.

Hoe dan ook, niet stomweg het hele jaar door op winterbanden crossen.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

GaMeOvEr schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 17:19:
Nog een leuk item gelezen net in een duits autoblad, een item wat ging over wat er nu gebeurd als je met je winterbanden in zomerse temperaturen (>25) rond blijft rijden.

Beide banden (zowel zomer als winterbanden) waren kwaliteitsbanden, die aanvoerders in hun klasse waren qua weggedrag. (is dus ook recent artikel van dit jaar, dus niet van 5 jaar geleden ofzo.)

Conclusie:

Bij het afremmen vanaf 100km/h naar 0, stond de zomerband binnen 38 meter stil. De winterband had hier 50 meter voor nodig. het snelheidsverschil waar de zomerband stilstond en de winterband nog niet, was 49km/h... (dezelfde afmeting band, onder dezelfde auto natuurlijk.)

Kortom, als je de plek hebt, zomer en winterbanden. Onder je mooie lichtmetalen velgen leg je de zomerbanden en onder oude/staal velgen leg je winterbanden. Meer verslijten doe je effectief toch niet, aangezien je banden wisselt.

Als je de ruimte niet hebt om de velgen te stallen met de niet in gebruik zijnde banden, dan maar All-season of iedere keer om laten lepelen, maar met all-season heb je dus een band die altijd niet beter dan "gemiddeld" kan scoren, omdat hij niet goed in de zomer is en niet goed in de winter, is (met de technologie van nu. ;) ) gewoon een compromis.

Hoe dan ook, niet stomweg het hele jaar door op winterbanden crossen.
Iedere keer omgooien is niet aan te raden voor de bandjes...

Ik heb m'n oude 15inch lichtmetalen met winterbanden uitgerust, en er mooie 17 inchers bijgekocht voor in de zomer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Ja, daarom zeg ik ook, als je de plek ervoor hebt, gewoon 2 sets velgen.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Een langere remweg met winterbanden is ook niet zo raar... Door de veel zachtere compount zit er veel meer beweging in de band, waardoor remmen minder gecontroleerd gaat en de wielen sneller zullen blokkeren. De bewegelijkheid van het profiel dankzij de lamellen is nodig om sneeuw te lossen, maar deze bewegelijkheid werkt eigenlijk alleen maar tegen je op een droge of warme weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScorpionNL
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-06 16:01
Grappig, een vriend van me heeft toevallig voor een setje winterbanden onder z'n auto gelegd omdat z'n normale banden wel erg weining profiel overhadden en hij even geen geld had voor nieuwe. Die dingen hebben dus echt 0,0 grip, terwijl ze nog zat profiel hebben, en maken daarbij ook nog een keer veel meer lawaai, vanaf 40KM/h zijn ze duidelijk aanwezig.

Niet de moeite waard om te vermelden ^__^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

profiel werkt grip bij droge omstandigheden alleen maar tegen. En ook het geluid is direct gerelateerd aan het profiel, dus zo raar is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Anoniem: 399 schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 08:43:
[...]

Je kan pas zeggen dat het in 25 jaar niet zo gaat zijn, als we 25 jaar verder zijn.
Tot die tijd is het inderdaad een welles-nietes verhaal.
Inderdaad. Bedenk ook dat multi-grade olie vroeger ook maar een hersenspinsel was. Nu is het gemeengoed om een olie te hebben die zowel in de winter vloeibaar genoeg als ook in de zomer dik genoeg is om in een motor te gebruiken. Misschien vinden ze in de toekomst inderdaad wel een rubbermengsel dat ook bij lage temperaturen evenveel grip geeft als bij hoge temperaturen.

[ Voor 5% gewijzigd door Maasluip op 04-06-2007 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GaMeOvEr schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 17:19:
Een beetje bandenboer of garage biedt voor een paar tientjes per jaar aan je bandjes al dan niet met velg voor je op te slaan. Geen ruimte is dus in feite geen geweldig argument: als je die paar tientjes niet missen kan moet je die bandjes denk ik niet kopen.

Enne, winterbanden staan ook prima om 18" lichtmetaal hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Ja, dat staat prima, maar is ook fokkin' duur. ;)

Aannames zijn fataal.

Pagina: 1