Toon posts:

Power voor externe HD via IDE > USB

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb via Ebay een geweldige koop gedaan :N
Een converter van USB2.0 naar IDE, om mijn harde schijf makkelijk aan te sluiten op mijn aanstaande laptop.

Afbeeldingslocatie: http://pc-link.biz/pc/pcuide01.jpg

Alleen was ik even vergeten dat een schijf niet op lucht loopt.
Hoe kan ik toch mijn schijf van stroom voorzien, het maakt niet uit of het via een aparte trafo gaat of via USB, weet iemand misschien hoe ik dit het beste kan aanpakken?

• BARACUS
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-12-2021
Ga gewoon een behuizing kopen voor 20 euro en donder dit weg :P
Gaat dit uberhaupt wel werken, in zo'n behuizing zit een controller chip die zal er niet voor niks inzitten? Via usb gaat het natuurlijk nooit lukken een stroomvoorziening voor een 3.5 schijf.

[ Voor 19% gewijzigd door BARACUS op 21-05-2007 21:23 ]

Verwijderd

Als je in overweging neemt dat allernieuwste USB standaarden extra capaciteit bieden zou het kunnen lukken.

[ Voor 138% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2016 18:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Puntje is dat ik in andere topics zag dat USB níet genoeg stroomvoorziening heeft om een 3,5" 7200RPM schijf te laten werken... Of is dat peoppraat?

• BARACUS
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-12-2021
Verwijderd schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 10:30:
[...]

Puntje is dat ik in andere topics zag dat USB níet genoeg stroomvoorziening heeft om een 3,5" 7200RPM schijf te laten werken... Of is dat peoppraat?
Klopt, van die usb powered externe schijven zijn allemaal van die kleintjes die in Ipods en dergelijke zitten. Ik geloof dat je met e-sata wel stroom kunt trekken

Verwijderd

Topicstarter
BARACUS schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 11:00:
[...]

Klopt, van die usb powered externe schijven zijn allemaal van die kleintjes die in Ipods en dergelijke zitten. Ik geloof dat je met e-sata wel stroom kunt trekken
Enneuh, hoe doet men dat?
Hoe heet de powerconnector naar een HD anyway, want ik kom als ik op sata zoek alleen op zo'n gekke datapoort uit... Molex 8)

Dus het ís mogelijk om een powerzooitje te maken van usb naar molex, alleen het vermogen is te laag... Als ik een trafo openknip en daar een voorziening naar de molex maak, werkt een harde schijf op 5 volt?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2007 11:33 ]

• rdoorn
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-01 16:37
ja, 5 volt is genoeg. molex stekker heeft 4 aansluitingen waarvan er 2 nodig zijn voor de stroom van de trafo.

Ronald van Doorn

Verwijderd

Topicstarter
rdoorn schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 12:23:
ja, 5 volt is genoeg. molex stekker heeft 4 aansluitingen waarvan er 2 nodig zijn voor de stroom van de trafo.
Hoeveel ampères moet een schijf minimaal hebben, en kan een teveel aan amperes schadelijk zijn?

• Mr.Wop
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:22
Je wil juist meer ampere's dan je minimaal nodig hebt.
Anders kom je niet aan het benodigde vermogen.

Hoeveel? ligt een beetje aan het verbruik v/d schijf.

Edit:
Het staat trouwens op je schijf.
zie 5/12 VDC & 660/20mA

Wat weer betekend dat je zowel 5 als 12V nodig hebt.
Dus je kan idd beter een behuizing incl. voeding aanschaffen.

[ Voor 59% gewijzigd door Mr.Wop op 22-05-2007 12:49 ]

Pagina: 1