Zelfde IP mag niet, nieuw IP na verloop lease

Pagina: 1
Acties:

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:48
Beste,

Ik heb hier thuis mijn windows 2003 draaien en hij fungeert ook als dhcp server.

Ik heb al wat zoekwerk omtrent dhcp verricht maar kon over mijn probleem geen raad vinden. Graag wil ik het volgende realiseren: als een ip-lease tijd verloopt, wil ik dat de server ipv hetzelfde ip terug te leasen een ander ip geeft, iedere keer, en hij moet geen ip's onthouden die hij al gegeven heeft, ik wil dus minstens één wissel van ip na een lease tijd, maar meerdere keren mag ook.

Als ik het goed begrijp betekent een lease tijd gewoon de geldigheid van een ip, maar stel dat de lease verloopt, en de dhcp ligt down, doet dit dan iets ? de client heeft een ip en zijn bijbehorend subnet en gateway en dns, dus dan blijft dat toch werken, of niet ? (dit even een vraagje ertussendoor O-)

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-03 11:22

SambalBij

We're all MAD here

Om je laaste vraag als eerste te beantwoorden; als een lease verloopt dan zou de client machine het IP adres moeten laten vallen.
Halverwege de leasetijd zal hij echter al contact zoeken met de DHCP server die het adres heeft uitgegeven om de lease te verlengen. Zolang de client aanstaat en de DHCP server actief is zal het einde van de leasetijd dus nooit worden bereikt. (Als de eerder gebruikte DHCP server niet reageert dan zal de client na verloop van tijd (op 87,5% van de leasetijd) op zoek gaan naar een andere DHCP server (via een broadcast)

Veel apparatuur (lees apparatuur die het verkregen IP adres lokaal kan opslaan) onthouden het laatst verkregen IP adres. Bij het opnieuw aanvragen van een IP bij de DHCP server zullen ze weer om datzelfde adres gaan vragen. Als het adres dan nog steeds beschikbaar is dan geeft de DHCP server daarop accoord (DHCPAck) en houdt de client dus hetzelfde IP adres met een nieuwe lease. Is het adres op dat moment echter ing gebruik door een andere client (ander MAC adres) dan zal de DHCP server geen accoord geven op de aanvraag en de client een ander adres voorstellen. (Waarna de client vervolgens opnieuw een aanvraag zal doen voor het eerder verkregen adres, wat de DHCP server dan meestal wel zal accepteren)

Als je een DHCP server zo zou configureren (wat als het goed is niet kan) dat hij telkens een DHCPNak (niet accoord) geeft op een aanvraag van een client voor een bepaald adres, om daarna een ander adres toe te wijzen, dan betekend dat dat de client steeds op de helft van de leasetijd zijn IP adres zal verliezen en een nieuw adres krijgt toegewezen. Ook als de machine dus gewoon actief is zal dat gebeuren, en dat betekend automatisch ook dat alle actieve (tcp) netwerkconnecties verbroken zullen zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door SambalBij op 21-05-2007 23:02 . Reden: iets verder verduidelijkt ]

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Verwijderd

HyperBart schreef op maandag 21 mei 2007 @ 20:51:
als een ip-lease tijd verloopt, wil ik dat de server ipv hetzelfde ip terug te leasen een ander ip geeft, iedere keer, en hij moet geen ip's onthouden die hij al gegeven heeft,
wat is uberhaupt het nut van zo'n setup? iedere keer een nw ip adres?

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:48
Verwijderd schreef op maandag 21 mei 2007 @ 23:03:
[...]

wat is uberhaupt het nut van zo'n setup? iedere keer een nw ip adres?
Ja, dat is mijn nut ;-) ik wil experimenteren.