Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

DHZ "Scorebord"

Pagina: 1
Acties:
  • 717 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik kreeg van de week een idee in mijn hoofd toen ik aan het zwemmen was. Dit idee was om een score registratie systeem te maken met 2 - 4 druksensoren die dan aan gesloten zitten op een pc of misschien zelfs een pic, die dan de score of tijd weergeeft op een groot ledscherm of iets dergelijks.

Het leek me dan mooi als ik weer kan geven wat de gemiddelde tijd per baantje, per dag of de gemiddelde snelheid is. En misschien ook dat met een potje "lummelen" de score bij gehouden zou kunnen worden.

Ik ben hier voor dus gaan zoeken maar ben niet echt verder gekomen. Het programmeren moet overges wel lukken, ik heb een beetje ervaringen met het aansturen en uit lezen van een i/o kaart icm delphi. Waar ik niet aan uitkwam hoe ik aan een groot ledscherm kom. De enige die ik gevonden heb kost 400 euro, en er zit al software bij van de fabrikant. Nou lijkt het me dat deze ook wel gewoon te krijgen moeten zijn en dat deze dan met een controller aan te sturen is. Kan iemand mij daar verder mee helpen?

Ook zocht ik nog grote waterdichte drukknoppen of misschien wel dunne druk gevoelige matten. Is er iemand die mij daar verder mee kan helpen?

En misschien heeft er ook nog iemand tips voor mij! Die zijn natuurlijk altijd welkom.
Ik ben vanplan hier serieus iets mee te gaan doen en als er mensen in geïnteresseerd zijn dan wil ik hier best ook af en toe mijn vorderingen posten.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Waterdichte sensoren kan je zo kopen, hoeft niet al te duur te zijn. Om de tijd netjes bij te houden, kan je gebruik maken van een RTC, die kan je elke seconde een pulsje laten geven (inlezen op de externe interrupt pin van een PIC), en houd automagisch de het uur/de datum bij (op een lithiumbatterijtje, wordt ook gebruikt op je moederbord, werkt jarenlang).

Een groot ledscherm kan je eventueel zelf in elkaar knutselen, of je koopt het bij een willekeurige shop. Zo heeft farnell al voor 29€ een 7-segments LEDdisplay van 200mm.

[ Voor 4% gewijzigd door naftebakje op 21-05-2007 20:05 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
Ah oke! Dankje dat is zeker makkelijk, hier heb ik nog niet zo veel ervaring mee maar alles is te leren uiteraard!

Hm dat is toch nog best prijzig.. Vooral als ik zit te denken om ook nog namen weer te geven en zo.
Is zon bord niet zelf te maken? Door allemaal ledjes op een controller aan te sluiten bijvoorbeeld. Ik vraag me af of dit bestaat en of dit wel te maken is.

Er zit me iets bij dat dit idee ooit werd gebruikt bij het verlichten van een flatgebouw.
Iemand misschien een linkje naar zo'n project?

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-11 19:54

krvabo

MATERIALISE!

Verwijderd schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 00:07:

Er zit me iets bij dat dit idee ooit werd gebruikt bij het verlichten van een flatgebouw.
Iemand misschien een linkje naar zo'n project?
Blinkenleds?

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Grote led schermen zijn en blijven duur vanwege een erg beperkte markt.
Wat eventueel kan is een ander soort scherm pakken, 17" crt's worden tegenwoordig practisch gratis weggegeven.

Blinkenleds zou je inderdaad prima kunnen gebruiken, maar grote hoeveelheden leds zijn ook niet goedkoop.

Misschien is het een optie om naar een led-/lichtkrant te kijken, zijn ook best duur, maar kunnen standaard wel meer informatie bevatten.

Verwijderd

Topicstarter
SA007 schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 09:02:
Grote led schermen zijn en blijven duur vanwege een erg beperkte markt.
Wat eventueel kan is een ander soort scherm pakken, 17" crt's worden tegenwoordig practisch gratis weggegeven.

Blinkenleds zou je inderdaad prima kunnen gebruiken, maar grote hoeveelheden leds zijn ook niet goedkoop.

Misschien is het een optie om naar een led-/lichtkrant te kijken, zijn ook best duur, maar kunnen standaard wel meer informatie bevatten.
Nah crt gaat niet werken voor buiten, dat kun je slecht zien als de zon er op schijnt en ook niet echt makkelijk aan een pic aan te sluiten lijkt me

Een lichtkrant. ja daar had ik zelf al aan zitten denken. Maar er zijn er maar weinig die je "Real time" aan kunt sturen met een windowns applicatie of een pic. En over de controller van dat ding er dan weer uit gaan slopen vind ik ook een beetje zonde. Dat blinkenleds is idd wat ik ooit gezien had. Maar dat is toch best wel veel werk als ik een bord van +/- een meter lang wil maken.

Verwijderd

Tjah dus je wilt iets wat goedkoop is en weinig werk om te maken... dat gaat natuurlijk niet werken, dit soort dingen hebben nu eenmaal een bepaalde kostprijs en die is niet extreem laag.

Als leuke dingen goedkoop zouden zijn dan zouden veel meer mensen het doen natuurlijk, maar voor een dubbeltje op de eerste rij zit er toch vaak niet in ;)

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Als je aan een led matrix denkt, dan wil je multiplexen
http://en.wikipedia.org/wiki/Multiplexed_display

Dit topic zou ik zeker doorlezen:
[HOWTO] LED kubus 5*5*5 met 74HC595
(en die samenkopen actie is misschien een tip voor de leds)

Ik heb hier zelf een 7-segment display gemaakt met ledjes. Dat moet in principe ook om te zetten zijn naar een grote dot-matrix display door meer tellers in casade te zetten.

een paar opmerkingen:
-Neem een andere pic, je wil meer i/o poorten hebben.
-Neem een externe RTC
-Als je te veel rijen aan wil sturen gaat de lichtopbrengst omlaag, hou daar rekening mee (of fellere leds of niet al te grote display)

Om een mooie dot-matrix te maken heb ik ooit bedacht dat je het volgende kan doen:
Je neemt één lange prinplaat met banen in de lengte, daar soldeer je of alle kathodes óf alle anodes van de leds op. Dan neem je kleinere plaat, en die sandwich je zo op de grote plaat dat de banen haaks op elkaar lopen. Daar soldeer je dan de andere pinnen op vast zodat je een nette matrix hebt.
(dit zal niet de beste/goedkooptste oplossing zijn)

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-11 16:34

Tjark

DON'T PANIC

leuk zo'n drukknop of mat... maar wat als een ander er ook tegen drukt? Is jouw tijd weg... Of je moet alleen in je 1tje baantjes zwemmen.
Beter is dus een rfid systeem, en daar zijn bedrijven al mee aan de slag gegaan.

*insert signature here

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
@Tjark Verhoeven: hoezo dat dan?

Multiplexing is volgens mij nog nieteens zo practisch, wat ik dan zou doen is:
Haal een zooi 74hc595 of 4094 (zijn bijna hetzelfde) een aantal bcd naar 7segment decoders (bijvoorbeeld de 4511) en hang daar weer een uln2003 aan (7 voudige darlington array) en daaraan grote 7 segment displays of maak zelf iets met leds (ws goedkoper dan)

Al deze chipjes zijn erg goedkoop en het aansluiten hiervan is ook simpel.
De 595/4094 kan je in 'serie' hangen, je hebt altijd maar 3 draden nodig op je microcontroller/computer.
Pagina: 1