Toon posts:

HTPC (intel E4300/6420 of AMD 4200/5600+)

Pagina: 1
Acties:
  • 440 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hetvolgende probleem. Ben van plan om een HTPC samen te stellen maar twijfel tussen de verschillende onderdelen.

Een eerste moeilijke keuze is die tussen intel en AMD. AMD omdat meestal de processoren met ong dezelfde prijs het net iets beter doen (4200+ tov E4300, 5600+ tov 6420 bron : X bit labs plus ze hebben het voordeel dat de moederborden iets voordeliger zijn. Intel heeft als voordeel (denk ik) dat het naar de toekomst toe mss makkelijker uitbreidbaar zal zijn.

Een tweede keuze is de processorsnelheid.

Ofwel kies ik een iets tragere processor met een losse videokaart, ofwel neem ik in het begin een vluggere proc met de onboard video (eventueel een spotgoedkope losse kaart). De reden dat ik dit zou doet is

1) ik wil zeker een proc die krachtig genoeg is om in de toekomst HD materiaal af te spelen.
2) Er is nog maar een kleine keuze aan DX10 kaarten en daarmee zou ik nog wat wachten. (indien ik wel een aparte kaart neem is het waarschijnlijk een 8500 GT van Asus)

op het vlak van moederborden zou ik indien het een
AMD wordt het Asus M2N - VM DH moederbord nemen
intel wordt het Gigabyte GA 965 DS 2 of intel DG 965 WH moederbord nemen.

Kwa voeding ben ik er ook nog niet uit. Ik dacht persoonlijk aan de antec smartpower serie met ofwel 350 of 400 watt.

Ik zou zeker 2 x 1024 mb ram nemen (667 of 800)
Een kast heb ik al (Thermaltake mozart met Medialab)
Heb 2 harde schijven liggen (250 gig PATA en 320 Gig Sata Western Digital)
Heb ngo een DVD brander liggen (wel al een iets ouder model maar echt veel gebruik ik dit toch niet, om te beginnen meer dan voldoende)
Toetsenbord, muis heb ik ook
Heb een setje Klipsch luidsprekers staan dus das ook al in orde.
En om te beginnen voldoet mijn 19" CRT ook nog.
Een tv kaart heb ik ook nog nodig maar die keuze is al gemaakt (Hauppage 150)
Het besturingssysteem wordt Vista.

De bedoeling van dit systeem is om
1) een vervanger te hebben voor mijn P3 die momenteel dienst doet als muziekspeler
2) Een pc te hebben waarop ik tv kan kijken, DVD's kan zien, en in de toekomst Blue ray of HD DVD's te bekijken.
3)misschien dat er wel eens met der tijde een game gespeeld zal worden maar het is niet echt de bedoeling
4) Ik weet dat de E4300 een goede overclocker is maar heb eigenlijk niet de ambitie om dit te gaan doen.

Maw ik twijfel tussen

Systeem 1
Asus M2N VM DH
AMD 4200+
Asus 8500 GT

Systeem 2
Asus M2N VM DH
AMD 5600+

Systeem 3
Gigabyte GA 965 DS 2 of intel DG 965 WH
Intel 4300
Asus 8500 GT

Systeem 4
Gigabyte GA 965 DS 2 of intel DG 965 WH
Intel 6420

En wat zou ik kiezen van voeding 350/400 watt.

Andere voorstellen zijn ook welkom.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2007 20:44 ]

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Als je een onboard kaart neemt, zou ik zeker geen nemen van nvidia. De beeldkwaliteit (scherpte, maar vooral intesiteit) is stukken slechter dan die van ATi en Intel.
Het verschil met de nieuwe 8xxx reeks is aan de andere kant twee keer niets.

Maar wat ik zou doen... de snelle AMD met onboard kaart, denk ik. Voorlopig speel je nog geen HD content af, en moest dat in de toekomst dat toch gebeuren en de CPU blijkt net iets te traag te zijn, kan je een goedkopere graka bijprikken. Tegen dan hebben zowel ATi als nVidia kaartjes die rond de € 50 kosten en hardwarematig hd films kunnen laten afspelen. Die op hun beurt daarin een stuk efficiënter zullen werken dan de huidige generatie.

Yes, but no.

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:41
mieJas schreef op maandag 21 mei 2007 @ 23:35:
Als je een onboard kaart neemt, zou ik zeker geen nemen van nvidia. De beeldkwaliteit (scherpte, maar vooral intesiteit) is stukken slechter dan die van ATi en Intel.
Het verschil met de nieuwe 8xxx reeks is aan de andere kant twee keer niets.

Maar wat ik zou doen... de snelle AMD met onboard kaart, denk ik. Voorlopig speel je nog geen HD content af, en moest dat in de toekomst dat toch gebeuren en de CPU blijkt net iets te traag te zijn, kan je een goedkopere graka bijprikken. Tegen dan hebben zowel ATi als nVidia kaartjes die rond de € 50 kosten en hardwarematig hd films kunnen laten afspelen. Die op hun beurt daarin een stuk efficiënter zullen werken dan de huidige generatie.
je spreekt je eigen een beetje tegen. De snelle AMD met onboard kaart heeft een nvidia chip.

@TS: ik zou voor de E4300 of 5600+ met 8500GT gaan. Veruit het snelst omdat je geen geheugen bandbreedte kwijt bent aan je grafische chip. Van welke bakker je de processor neemt is all up to you.

Verwijderd

Topicstarter
Indien ik een AMD neem, vind ik geen mobo met andere chipsets die me bekoren. De enige die kan concureren is de AMD 690 maar geen mobo te vinden die alles heeft wat ik wil. (4 ram sloten, FireWire en de digitale geluidsingangen standaard onboard en dus niet op een extra kaartje)

Andere mobo waar ik eigenlijk ook nog wat tussen twijfel zijn de gigabyte moederborden
GA-M61PM-S2 en P-S3

@ErikE

De 8500GT samen met de 5600+ lijkt me ook een goede combinatie maar deze komt te duur uit.

(Had voor mijn eigen een budget van rond de 400 vooropgesteld. Ik luister voornamelijk naar muziek, wil tv bekijken, films zien,... Het liefst zou ik een pc kopen waarmee ik, mits een kleine meerkost binnen afzienbare tijd, de nieuwste films kan zien. indien de het met een 5600+ ook al kantje boord is, dan koop ik me gewoon een 3800+, met een vga kaartje van 35 euro en ben ik mss 150 a 200 minder kwijt dan voor een systeem die toch nooit aan mijn huidige eisen zou voldoen.)

Verwijderd

Topicstarter
Sta ondertussen al wat verder. Ben bijna zeker dat het een AMD zal worden. Namelijk de 4800+. Met 2 gig ram, en een Antec 450 Watt SmartPower Voeding. (Normaal 450 watt wel voldoende zijn zeker?)

Enkel het moederbord is nog twijfelachtig.

Ofwel

Asus M2N VM DH
voordelen:
draadloos net
AMD Cool'n Quiet Techniek
Onboard GPU
Esata sloten
Nadelen:
Weinig uitbreidingsmogelijkheden (1tv kaart en een geluidskaart en het zit vol)
iets ouder
Minder kwaliteit grafische chipset

Gigabyte GA M55S-S3
Voordelen
Meer uitbreidingsmogelijkheden dan de Asus (Meer PCI E sloten)
nieuwere chipset
S/pdif in en out
Nadelen
gn draadloos net
gn AMD Cool'n Quiet Techniek
gn Onboard GPU
gn Esata sloten

Gigabyte GA M69 G S3H
Voordelen
Meer uitbreidingsmogelijkheden dan de Asus (Meer PCI E sloten + PCI 4X slot)
nieuwere chipset
Onboard GPU met HDMI van betere kwaliteit dan de asus
Nadelen
gn draadloos net
gn AMD Cool'n Quiet Techniek
gn Esata sloten

Doordat kaarten met dedicated encoders zoals de 8500 nog maar nieuw zijn, en er nog niet heel veel op de markt zijn zou ik liever nog wat wachten met een grafische kaart.
Een ATX mobo is, volgens mij, door de grotere ruimte tussen alles wat makkelijker te koelen.
Draadloos lan is wel makkelijk, wil ik eens de pc in een andere ruimte plaatsen, ik kan altijd op het net.
Heeft Gigabyte ook een dergelijk systeem als het Cool and Quiet principe gebruikt op de Asus?

Wat denken jullie van deze mobo? Of hebben jullie nog andere suggesties?

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:33
Denk erom dat de GeForce 6150 al beschikt over hardwarematige HD encodig! Daarmee moe tje makkelijk HD filmpjes mee kunnen spelen. Een Intel kaartje zal dat dus niet hebben.Er zijn ook ATI chips, X1200 en hoger volgens mij.

Verwijderd

Topicstarter
Een intel kaartje? de mobo die ik gekozen hebben zijn ofwel een nvidia chipset met een 6100 ofwel een AMD chipset (hiermee bedoel ik die mobo met gpu onboard)

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:17
Ik ben zelf ook bezig met het uitzoeken van componenten voor een HTPC, die voorbereid moet zijn op HDTV. Hoe ben jij van plan om je HTPC aan je speakers te verbinden. Volgens mij moet je om helemaal compatible te zijn met HDCP je audio via de HDMI uitgang laten gaan. Mijn receiver kan hier echter nog niet mee omgaan. Ik wil mijn audio dan ook graag via de SPDIF uitgang doen en voor nu dus ook gewoon genoegen nemen met Dolby Digital ipv TrueHD ed. Weet iemand of je hiermee wel gewoon de nieuwste HD films op volle resolutie kunt kijken?
Om op jouw vraag terug te komen. Waarom zou je bij een HTPC te veel kijken naar prestaties. Als hij alles afspeelt wat je wilt, is hij goed genoeg toch? Zou vooral op de prijs, het verbruik en het geluid van de componenten letten. Ik moet zelf een nieuwe videokaart toevoegen, maar ik wacht even tot er passief gekoelde versies van de 8500 of 8600 zijn. Met een leuke dual core proc ben je dan volgens mij wel klaar voor de komende tijd.

[ Voor 28% gewijzigd door AgeOfPanic op 26-05-2007 05:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
De passief gekoelde 8500GT bestaat al. Ik weet dat asus een Silent versie heeft.

Aangezien het prijsverschil tussen een 3800 en en 4800 niet zo heel veel is neem ik dan liever de laatste.

Momenteel heb ik me er nog niet zo heel veel mee bezig gehouden hoe ik mijn luidsprekers ga aansluiten. Vooral niet omdat het nog een 2.1 set is. ;). Voorlopig is dit genoeg maar ik denk dat dit binnen het jaar wel zal veranderen.

• Dropsen
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-01 12:05
Een X2 3800+ (65w) icm een 8500GT (idd passief) is al meer dan genoeg. Ik ga dus geen geld uitgeven voor een hele dure processor...

• AgeOfPanic
Heeft die 8500GT ook een HDMI uitgang of ondersteunt deze kaart HDCP via DVI?

• Dropsen
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-01 12:05
De ene wel en de ander niet. Van de Gigabyte weet ik zeker van wel, van de Asus kan ik het niet vinden en bij de rest heb ik nog niet gekeken :+

• AgeOfPanic
Ik heb even gekeken op de site van Asus en daar staat alleen bij de 8600GT dat hij HDCP compliant is. Ze leveren echter een componentkabel mee voor de HDTV uit, maar volgens mij kun je alleen onbeveiligd materiaal over component sturen, toch?

Verwijderd

Topicstarter
Kleine update. Vandaag naar een opendeur geweest van een winkel. Verschil 3800 en 4800 was door een promo 50 euro en heb toen maar direct een 3800+ gekocht, samen met 5400 corsair XMS geheugen (2 X 1024mb) en een hauppage 150 MCE kit tv kaart.

De voeding ga ik straks bestellen, nu nog het moederbord.

Worden PCI-E 1x en PCI-E 4X sloten eigenlijk veel gebruikt? Tegenwoordig hebben de meeste moederborden maar maximaal 2 gewone PCI sloten met nog enkele PCI-E sloten. Als deze laatste toch niet echt veel gebruikt worden kan ik evengoed een mAtx mobo kopen. Eventueel met een AMD 690 chipset (alleen welk, de gigabyte heeft geen FireWire, de asus enkel 5.1 geluid en de MSI maar 2 geheugensloten)

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
PCI-E 1x/4x worden op dit moment eigenlijk niet gebruikt.

Je zou ook kunnen kijken naar een AMD 690 chipset ja. Deze heeft een veel betere interne videokaart en volgens mij ook een DVI aansluiting. Volgens mij zelfs een hdmi aansluiting (Asus Moederbord M2A-VM HDMI).

Verwijderd

Topicstarter
Zit er eigenlijk veel verschil in de prestaties tussen de verschillende chipsets (Nforce 6100/430 MCP - nforce 550 - 570 ) (op gebied van snelheid maar zeker ook op het vlak van kwaliteit van de ingebouwde geluidskaart, netwerk aansluitingen,...) Of is het verschil vooral te zoeken in de features van de chipset.

(De amd chipset is terug afgevallen doordat de moederborden met de 690G chipset maar leverbaar zouden zijn tenvroegste half juni)

Momenteel twijfel ik tussen de

Asus M2N VM DH (jammergenoeg mAtx - iets ouder)
Asus M2N SLI Platinum (blijkbaar problemen met geheugen - geen onboard gpu)
Gigabyte GA M61 P S3 (iets ouder)
Gigabyte GA M55S S3 (geen onboard gpu)

Ik raak er echt niet aan uit, wie kan me helpen?

• wsiev
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-01 18:18
Bij amd chipset zitten de verschillen vooral in de feautures.
Doordat de geheugencontrollen in de CPU zit presteren bijna alle moederborden hetzelfde.

De 690 is een mooie omdat deze al onboard hdmi heeft.
En hoogstwaarschijnlijk zul je toch niet meer uitbreidingskaarten gaan gebruiken buitenom
de grafische en je tv kaart. Dus dan kom je met mATX ook makkelijk weg
Pagina: 1