Ik heb hetvolgende probleem. Ben van plan om een HTPC samen te stellen maar twijfel tussen de verschillende onderdelen.
Een eerste moeilijke keuze is die tussen intel en AMD. AMD omdat meestal de processoren met ong dezelfde prijs het net iets beter doen (4200+ tov E4300, 5600+ tov 6420 bron : X bit labs plus ze hebben het voordeel dat de moederborden iets voordeliger zijn. Intel heeft als voordeel (denk ik) dat het naar de toekomst toe mss makkelijker uitbreidbaar zal zijn.
Een tweede keuze is de processorsnelheid.
Ofwel kies ik een iets tragere processor met een losse videokaart, ofwel neem ik in het begin een vluggere proc met de onboard video (eventueel een spotgoedkope losse kaart). De reden dat ik dit zou doet is
1) ik wil zeker een proc die krachtig genoeg is om in de toekomst HD materiaal af te spelen.
2) Er is nog maar een kleine keuze aan DX10 kaarten en daarmee zou ik nog wat wachten. (indien ik wel een aparte kaart neem is het waarschijnlijk een 8500 GT van Asus)
op het vlak van moederborden zou ik indien het een
AMD wordt het Asus M2N - VM DH moederbord nemen
intel wordt het Gigabyte GA 965 DS 2 of intel DG 965 WH moederbord nemen.
Kwa voeding ben ik er ook nog niet uit. Ik dacht persoonlijk aan de antec smartpower serie met ofwel 350 of 400 watt.
Ik zou zeker 2 x 1024 mb ram nemen (667 of 800)
Een kast heb ik al (Thermaltake mozart met Medialab)
Heb 2 harde schijven liggen (250 gig PATA en 320 Gig Sata Western Digital)
Heb ngo een DVD brander liggen (wel al een iets ouder model maar echt veel gebruik ik dit toch niet, om te beginnen meer dan voldoende)
Toetsenbord, muis heb ik ook
Heb een setje Klipsch luidsprekers staan dus das ook al in orde.
En om te beginnen voldoet mijn 19" CRT ook nog.
Een tv kaart heb ik ook nog nodig maar die keuze is al gemaakt (Hauppage 150)
Het besturingssysteem wordt Vista.
De bedoeling van dit systeem is om
1) een vervanger te hebben voor mijn P3 die momenteel dienst doet als muziekspeler
2) Een pc te hebben waarop ik tv kan kijken, DVD's kan zien, en in de toekomst Blue ray of HD DVD's te bekijken.
3)misschien dat er wel eens met der tijde een game gespeeld zal worden maar het is niet echt de bedoeling
4) Ik weet dat de E4300 een goede overclocker is maar heb eigenlijk niet de ambitie om dit te gaan doen.
Maw ik twijfel tussen
Systeem 1
Asus M2N VM DH
AMD 4200+
Asus 8500 GT
Systeem 2
Asus M2N VM DH
AMD 5600+
Systeem 3
Gigabyte GA 965 DS 2 of intel DG 965 WH
Intel 4300
Asus 8500 GT
Systeem 4
Intel 6420
En wat zou ik kiezen van voeding 350/400 watt.
Andere voorstellen zijn ook welkom.
Een eerste moeilijke keuze is die tussen intel en AMD. AMD omdat meestal de processoren met ong dezelfde prijs het net iets beter doen (4200+ tov E4300, 5600+ tov 6420 bron : X bit labs plus ze hebben het voordeel dat de moederborden iets voordeliger zijn. Intel heeft als voordeel (denk ik) dat het naar de toekomst toe mss makkelijker uitbreidbaar zal zijn.
Een tweede keuze is de processorsnelheid.
Ofwel kies ik een iets tragere processor met een losse videokaart, ofwel neem ik in het begin een vluggere proc met de onboard video (eventueel een spotgoedkope losse kaart). De reden dat ik dit zou doet is
1) ik wil zeker een proc die krachtig genoeg is om in de toekomst HD materiaal af te spelen.
2) Er is nog maar een kleine keuze aan DX10 kaarten en daarmee zou ik nog wat wachten. (indien ik wel een aparte kaart neem is het waarschijnlijk een 8500 GT van Asus)
op het vlak van moederborden zou ik indien het een
AMD wordt het Asus M2N - VM DH moederbord nemen
intel wordt het Gigabyte GA 965 DS 2 of intel DG 965 WH moederbord nemen.
Kwa voeding ben ik er ook nog niet uit. Ik dacht persoonlijk aan de antec smartpower serie met ofwel 350 of 400 watt.
Ik zou zeker 2 x 1024 mb ram nemen (667 of 800)
Een kast heb ik al (Thermaltake mozart met Medialab)
Heb 2 harde schijven liggen (250 gig PATA en 320 Gig Sata Western Digital)
Heb ngo een DVD brander liggen (wel al een iets ouder model maar echt veel gebruik ik dit toch niet, om te beginnen meer dan voldoende)
Toetsenbord, muis heb ik ook
Heb een setje Klipsch luidsprekers staan dus das ook al in orde.
En om te beginnen voldoet mijn 19" CRT ook nog.
Een tv kaart heb ik ook nog nodig maar die keuze is al gemaakt (Hauppage 150)
Het besturingssysteem wordt Vista.
De bedoeling van dit systeem is om
1) een vervanger te hebben voor mijn P3 die momenteel dienst doet als muziekspeler
2) Een pc te hebben waarop ik tv kan kijken, DVD's kan zien, en in de toekomst Blue ray of HD DVD's te bekijken.
3)misschien dat er wel eens met der tijde een game gespeeld zal worden maar het is niet echt de bedoeling
4) Ik weet dat de E4300 een goede overclocker is maar heb eigenlijk niet de ambitie om dit te gaan doen.
Maw ik twijfel tussen
Systeem 1
Asus M2N VM DH
AMD 4200+
Asus 8500 GT
Systeem 2
Asus M2N VM DH
AMD 5600+
Systeem 3
Intel 4300
Asus 8500 GT
Systeem 4
Intel 6420
En wat zou ik kiezen van voeding 350/400 watt.
Andere voorstellen zijn ook welkom.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2007 20:44 ]