Toon posts:

Error bij opstarten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In een ander topic heb ik al aangegeven dat ik regelmatig RAID en RAIDcontroller fouten krijg tijdens het installeren van software. Ik draai momenteel RAID5.

Ik was net aan het downloaden toen mijn complete systeem vastsloeg. Ik krijg nu bij het herstarten van de pc het volgende te zien.

In de bios-setup: Status: degraded Vendor: nvidia Array: RAID5
dan nog een regel met de status error.

Wil dit zeggen dat m'n harde schijven (3 samsungs) kapot zijn?

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:30
Nou nee er kan ook iets mis zijn met de RAID array (dus gewoon de manier waarop het is ingesteld) of iets met de drivers. Ik heb je vorige topic ook gelezen, en ik denk dat je toch moet proberen om zelf even dat array opnieuw in te stellen.

Het is echt niet lastig hoor, pak gewoon even de handleiding van je moederbord erbij :)

Maak wel goede backups van je data! Je weet maar nooit wat er kan gebeuren. En ik denk dat je harde schijven sowieso gewist worden als je een array verwijdert en weer opnieuw aanmaakt, maar dat weet ik niet zeker.

Maar als ik zo kijk op deze website lijkt het toch dat er 1 schijf kapot is. Vervelend is natuurlijk dat je de kapotte schijf moet vervangen, maar je RAID-array kan wel gewoon weer opgebouwd worden. Je verliest dus geen data. Probeer dus eerst zelf even dat array opnieuw in te stellen en de nieuwste RAID-drivers te gebruiken. Als dat niet werkt de HDD vervangen en garantie claimen :)

[ Voor 53% gewijzigd door FreddyFish op 21-05-2007 18:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
thanks...normaal zou ik inderdaad zelf aan de slag gaan maar aangezien ik hier meer dan 5000 euro's voor heb neergeteld verwacht ik gewoon dat m'n pc's kant en klaar werkend worden opgeleverd. En als er dan toch iets mee is verwacht ik in dit geval dat de winkel dit weer netjes in orde maakt.

Morgen breng ik beide pc's weer terug.

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:30
Als die winkel bij je in de buurt zit was ik inderdaad gelijk teruggegaan, want er bestaat best een goede kans dat één van je schijven niet 100% meer is. Aan hun om dat dan op te lossen! :)

Ander verhaal was het als je het bij een webshop 100km van je vandaan besteld had, dan was het handiger geweest om zelf eerst wat dingetjes uit te sluiten.

Maar toen ik dat andere topic van je las kreeg ik niet zo'n goede indruk van die gasten waar je het systeem had laten samenstellen? Die zouden je hebben verteld dat je gelijk alle schijven maar moest vervangen oid :?

[ Voor 24% gewijzigd door FreddyFish op 21-05-2007 19:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
RAID5 staat volgens hun nog in de kinderschoenen voor particulieren..vandaar dat ze daar nog niet veel ervaring mee hebben (zeggen ze). Ze hadden me zowieso al verkeerd voorgelicht bij aankoop van de systemen.
Ik gaf aan wat ik wilde..ik kreeg de vraag of ik zelf de software wilde installeren. Ik zei dat ik zelf beschikte over een Windows sp1 HE versie en een W98 SE + upgrade win xp he sp2..of dat een probleem zou geven bij het installeren. Nee, dat was geen probleem volgens hun.

Bij thuiskomst kreeg ik meteen blauwe schermen op beide pc's toen ik de windows schijven er in deed om te installeren. Bleek dus helemaal niet te kunnen met W98 en daarnaast moesten er ook nog RAID drivers worden ingeladen.
PC's teruggebracht...daar is met grote moeite (zo heb ik begrepen) via een omweg op beide pc's Windows xp geinstalleerd.
Vanaf dat moment alleen nog maar geplas gehad met beide pc's.

Ik kreeg zelfs nog min of meer het verwijt dat men het al vreemd vond dat ik de software zelf wilde installeren. Ja duh, als een in mijn ogen expert zegt dat het geen probleem is dan denk ik ook dat het geen probleem is toch...anders had ik wel meteen alles goed laten installeren..dat kan er dan ook nog wel bij.

Monteur is hier enkele dagen geleden langsgeweest om de pc van m'n vrouw te reparen..maar aan de RAID problemen kon hij niets doen, of wil hij niets doen..omdat we eerste een Win xp sp2 HE moeten hebben. Hij adviseerde dan ook dat het misschien beter is om helemaal geen RAID meer te draaien.

't is in ieder geval makkelijker om morgen weer met beide pc's te komen opdraven want ik krijg hem zoals gezegt niet eens meer aan de praat door dat hele RAID gedoe.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Die winkel is gewoon aan het prutsen.
Ieder zichzelf respecterende PC toko heeft van elke versie van Windows een aantal installatie CD's (als ze echt serieus zijn ook custom CD's met RAID drivers e.d. erop). Het zou dan ook geen enkele moeite moeten zijn om even Windows XP te installeren.
Voor zo een hoog bedrag mag je inderdaad verwachten dat het allemaal werkt.
Dus ik zou ervoor zorgen dat je er geen data op hebt staan die je lief is en dan met die PC terug te gaan en te zeggen dat je een goed werkende RAID5 setup wilt hebben met XP home en met schijven die 100% in orde zijn.

Over dat RAID5 nog in de kinderschoenen staat. Dat is onzin, het wordt niet veel toegepast bij particulieren, waarschijnlijk is het de eerste keer dat ze er mee te maken hebben gehad. Maar RAID5 is RAID5, je hebt geen RAID5 voor bedrijven en RAID5 voor gewone mensen :P

[ Voor 24% gewijzigd door fsfikke op 21-05-2007 23:17 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Pagina: 1