Plaatsing zuilspeakers

Pagina: 1
Acties:
  • 443 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-05 06:44
Hallo, ik wil een nieuwe geluidsinstallatie aanschaffen (7.1 of 5.1), voornamelijk om muziek te luisteren, maar ook om te gamen en films te kijken (vandaar surround). Alleen wil ik het liefst zuilen als fronts (voor muziek), maar ik heb geen ruimte om ze op de grond te zetten omdat daar mijn bureau staat. Hier de layout van mijn kamer:
Afbeeldingslocatie: http://amd.streamload.com/tha_ra/Hosted/setup.JPG
Hoe kan ik ze het beste plaatsen zodat het surroundgeluid zowel vanaf mijn bureaustoel als mijn bedbank goed is?]

Edit: ergens bij mij op school hebben ze in een lokaal Magnat zuilen opgehangen dmv. een Vogels' systeem. Mischien is dat een oplossing?

[ Voor 11% gewijzigd door Tha Ra op 21-05-2007 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Baxx
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:38
Ik heb eigenlijk een beetje dezelde indeling als jij en kan ook geen zuilen kwijt vanwege mijn bureau.

Maar is je kamer zo groot dan? Met een paar goede boekenplank speakers heb je ook goed geluid en die kun je natuurlijk goed kwijt op je bureau. Die kun je in de toekomst dan eventueel wisselen voor zuilen als je daar wel de plek voor hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Ra
Sir Baxx schreef op maandag 21 mei 2007 @ 18:07:
Maar is je kamer zo groot dan?
5*3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30670

Lol veels teklein voor redelijke zuil-luidsprekers. Die hebben echt wel ruimte in de hoeken nodig om te kunnen ademen (zie bv hier en daar staan ze al teveel in de hoek)
Ik zou van het extra geld wat je in zuil-luidsprekers steekt liever in wat betere boekenplank luidspreker stoppen en versterking.
En neem voor rear/center (voor je 5.1 ervaring) de meeste cheap-ass luidsprekers ofzo (zo setje van 120eurie). In zo kleine kamer kan je echt niet veel verwachten en hoe je ook niet om de afstanden klein zijn en dus ook niet mega groot vermogen a 1000000watt nodig...
Ga voor kwaliteit in plaats van kwantiteit ;)

PS: Mag k vragen wat je budget is ongeveer? en wat je evt al hebt?

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 30670 op 21-05-2007 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:18
7.1 raad ik je sowieso af, daar heb je echt een enorme hoeveelheid ruimte voor nodig en het liefst ook een enorme hoeveelheid geld wil je een beetje fatsoenlijk spul.

Zuilen ophangen vind ik ook maar niks, neem gewoon een paar boekenplak luidsprekers.
Anoniem: 30670 schreef op maandag 21 mei 2007 @ 18:17:
En neem voor rear/center (voor je 5.1 ervaring) de meeste cheap-ass luidsprekers ofzo (zo setje van 120eurie).
Qua rears ben ik het daar wel mee eens, maar echt een cheap-ass center nemen zou ik niet doen. Ik vind de center toch behoorlijk belangrijk bij films en concerten en heb wel graag dat het een beetje past bij mijn fronts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Ra
Anoniem: 30670 schreef op maandag 21 mei 2007 @ 18:17:
PS: Mag k vragen wat je budget is ongeveer? en wat je evt al hebt?
Dat weet ik nog niet, ongeveer 600 euro voor alle speakers. Maar het mag ook wel wat meer worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:18
Tha Ra schreef op maandag 21 mei 2007 @ 18:32:
[...]

Dat weet ik nog niet, ongeveer 600 euro voor alle speakers. Maar het mag ook wel wat meer worden.
Met dat budget zou ik sowieso eens naar de 2e hands markts gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 223106

Zuil luidsprekers klinken altijd beter dank boekplank speakers, ook in kleine ruimtes. Probeer maar eens uit. Al vanaf het vocale gebied zijn de lage tonen met goede zuilen een stuk echter.

Een opstelling van de luidsprekers is nooit goed voor meerdere luisterposities, maar ik zou kiezen voor een goede opstelling voor de bank, dan klinkt het achter je bureau ook voldoende. Echt luisteren doe je vast lekker rustig daar achterin. Zet ze ongeveer een 30 centimeter van de muur, of meer, en richt ze licht schuin op de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:19

GaMeOvEr

Is een hork.

Tja, maar als je een 5.1 systeem gaat neerzetten heb je er een sub bij. Dus hoef je niet persee zuilen meer te hebben. Hoe muzikaal dit gaat worden met het budget van de TS, is weer een ander verhaal. ;)

(Ik zou ook voor 2e hands gaan dus.)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-05 09:39

voodooless

Sound is no voodoo!

Anoniem: 223106 schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 12:37:
Zuil luidsprekers klinken altijd beter dank boekplank speakers, ook in kleine ruimtes. Probeer maar eens uit. Al vanaf het vocale gebied zijn de lage tonen met goede zuilen een stuk echter.
Een goed boekenplank model hoeft echt niet onder te doen voor een zuilenspeaker. Een zuil heeft misschien wat meer laag, maar voor de rest hoeft het echt niet onder te doen, in tegendeel zelfs.

Verder: neem gewoon 5.1 Dan heb je meer geld voor je speakers -> betere kwaliteit, en ook meer plek om rond te lopen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadPool
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-01 09:12
Waar wil je de speakers mee gaan aansturen? Heb je al een receiver of moet die ook van dat budget af?
robbert schreef op maandag 21 mei 2007 @ 18:36:
[...]

Met dat budget zou ik sowieso eens naar de 2e hands markts gaan kijken.
Misschien dat zelfbouw ook onder 1 van de opties valt. Daar kan je ook nog wel wat leuks voor in elkaar zetten :).

[ Voor 60% gewijzigd door DeadPool op 15-06-2007 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30670

Anoniem: 223106 schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 12:37:

Een opstelling van de luidsprekers is nooit goed voor meerdere luisterposities, maar ik zou kiezen voor een goede opstelling voor de bank, dan klinkt het achter je bureau ook voldoende. Echt luisteren doe je vast lekker rustig daar achterin. Zet ze ongeveer een 30 centimeter van de muur, of meer, en richt ze licht schuin op de bank.
Kul, ooit wel eens de B&W 805D gehoordt op een Niam versterker (Of Dynaudio Confidence C1 met combinatie Rotel of een Genelec HT315A)? Daar kan je een zuil tegen aanzette van JBL of wat dan ook. In een ruimte kleiner dan 45m2 hoor je echt niet het verschil. Sterker nog die zuilen halen niet eens de defintie en secuurheid dan die boekenplank luidsprekers.
Nou jah misschien het boomerige en staandegolven van veels te veel laag. Zuilluidsprekers hebben ruimte nodig om tekunnen ademen. 30cm van de beide muren af in een hoek is wel echt minimum. Maar goed het ligt er dan ook nog aan of je het uberhaupt het verschil kan horen.
Als ik kan kiezen tussen een Jamo D590 (zeer goeie luidsprekers) of JBL L880 geef mij maar voor die prijs Quad L12 bookshelf luidsprekers op mooi stands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

voodooless schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 12:58:
[...]

Een goed boekenplank model hoeft echt niet onder te doen voor een zuilenspeaker. Een zuil heeft misschien wat meer laag, maar voor de rest hoeft het echt niet onder te doen, in tegendeel zelfs.

Verder: neem gewoon 5.1 Dan heb je meer geld voor je speakers -> betere kwaliteit, en ook meer plek om rond te lopen.
Stereobeeld van monitoren is over het algemeen beter dan zuiltjes (over het algemeen):>
Anoniem: 30670 schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 17:55:
[...]

Als ik kan kiezen tussen een Jamo D590 (zeer goeie luidsprekers) of JBL L880 geef mij maar voor die prijs Quad L12 bookshelf luidsprekers op mooi stands.
12L's :>

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 15-06-2007 23:05 ]

Pagina: 1