Meerdere flitsers, hoe aan te sturen?

Pagina: 1
Acties:
  • 221 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:16

Asteroid9

General Failure

Topicstarter
Langzaam maar zeker ben ik wat verder aan het gaan met de fotografie.
Nu wil ik voor studiogebruik wat gaan experimenteren met het gebruik van meerdere flitsers.

Hiervoor heb ik nu een Speedlite 380EX en Speedlite 420EX liggen om met mijn 300D te gebruiken.

Nou vroeg ik me af hoe ik dit het beste aan kan sluiten, en dan enigszins budgettair verantwoord.
Het liefste heb ik een optie waarbij ik beide flitsers los van de camera kan gebruiken.
De 420EX kan via infrarood als slave fungeren, de 380EX heeft deze optie niet.

Een ST-E2 is gelijk een vrij dure oplossing, die zou ik nog wel willen overwegen maar daarmee kan ik nog niks met de 380EX
Wat zijn er dan verder nog voor mogelijkheden met kabelsetjes of losse wireless oplossingen?
Ik zie genoeg te koop staan, maar raak het overzicht ondertussen nogal kwijt.

Ook zoek ik nog die losse voetjes voor flitsers zoals je ze op elke verkoopfoto ziet staan, behalve op eBay zie ik ze echter nergens te koop.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-01 13:09

Garyu

WW

Kan de 380EX als slave op het licht van een andere flitser reageren? Dan heb je het probleem opgelost. Kan die helemaal niet remote reageren, dan zal je toch met een extra remote stuursetje aan de slag moeten.. of een andere flitser organiseren (wat best wel eens goedkoper zou kunnen zijn).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Asteroid9

Asteroid9

General Failure

Topicstarter
Volgens mij kan die 380EX dat niet, maar ik heb nog geen al te duidelijke bron kunnen vinden.
Ik wil best overwegen om die de deur uit te doen en er nog een andere flitser bij te halen, maar dan is nog even de vraag welke.

Een 550EX of 580EX kan als master fungeren, maar vind ik qua opbrengst nogal overkill
Echter ben ik voor de prijs van een 430EX + een ST-E2 net zo veel geld kwijt.

Daarom wil ik eerst wat kunnen testen met wat ik momenteel heb, dan weet ik ook beter wat ik nodig heb.
Heeft nog iemand tips voor die statief voetjes?

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• wilmocs
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-12-2025
een ST-E2 is niet alleen handig om te flitsen, zowiezo lekker voor in het donker!

Verwijderd

wilmocs schreef op maandag 21 mei 2007 @ 18:25:
een ST-E2 is niet alleen handig om te flitsen, zowiezo lekker voor in het donker!
yep , alleen vreten die dingen wel die dure batterijen van 13 pleuro per stuk. heb er in 1 jaar tijd toch wel 10 door heen gejaagd :X :X :X

• Rdegoede
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-01 15:32
radiotrigger setje via ebay halen ? nadeel is wel dan weer dat je volledig manueel moet..

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 12:12
Lees je wel veel positieve dingen over. Ik zie op flickr ook regelmatig shots met zo'n radiotrigger set die niet onderdoen voor een 3 of 4 flitser systeem.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-01 14:46

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op maandag 21 mei 2007 @ 18:28:
[...]

yep , alleen vreten die dingen wel die dure batterijen van 13 pleuro per stuk. heb er in 1 jaar tijd toch wel 10 door heen gejaagd :X :X :X
13 euro voor een 2CR5? Lamenielache!

Ik betaal er 7 euro voor, en dat is in een gewone winkel, niet op internet, daar zijn ze namelijk voor iets van 5 euro te krijgen.

Batterijen moet je vooral niet bij fotozaken halen, dan betaal je de hoofdprijs!

[ Voor 5% gewijzigd door mace op 21-05-2007 20:28 ]

• mphilipp
  • Laatst online: 02:02

mphilipp

Romanes eunt domus

Voor de 'eBay radio triggers' moet je even op POTN. Daar kun je een review lezen en ook leuke zelfbouwprojecten zoals het ombouwen naar een remote control voor de camera (handig voor de 1D, want die heeft geen wireless remote). Naar ik heb begrepen zijn de problemen met deze triggers inmiddels opgelost. De nieuwe serie heeft geen last meer met vals getriggerde 580EX'en. Ik meen dat er ook een mod is om de oude serie aan te passen.

Deze triggers worden ook aangeboden op cameraapparatuur.nl. Ik vind ze retehandig. Een heel stuk goedkoper als de Canon oplossing, flexibeler (ST2 werkt niet goed in fel zonlicht) en je kunt er ook non-Canon flitsers mee aansturen. De Nikon SB24 zijn erg populair. Ze zijn goedkoop, volledig instelbaar én voorzien van een pc-sync aansluiting wat erg handig is voor die triggers. Je het zo dus een poor-mans mobiele studio. Check ook the strobist voor meer flitstips wat dat betreft.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 12:12
Heeft Canon geen body's met ingebouwde draadloze flits aansturing?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik heb zelf een dingetje in elkaar geknutselt met een lichtgevoellige diode waardoor mijn 430 reageert op de ingebouwde flitser. (en niet op omgevingslicht ;) ).Nadeel is wel dat je dan dus ook automatisch je onderwerp belicht met de interne flits.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:41

ThunderNet

Flits!

_ferry_ schreef op maandag 21 mei 2007 @ 22:35:
Ik heb zelf een dingetje in elkaar geknutselt met een lichtgevoellige diode waardoor mijn 430 reageert op de ingebouwde flitser. (en niet op omgevingslicht ;) ).Nadeel is wel dat je dan dus ook automatisch je onderwerp belicht met de interne flits.
Die kun je ook gewoon kopen ;)

Daarnaast kun je een IR filter voor je interne flitser houden. Zo triggert deze wel de andere flitsers. Maar het effect hiervan is verminderd zichtbaar op je foto :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Verwijderd

Even een voorbeeldje:

Afbeeldingslocatie: http://www.rickmarsman.nl/foto/albums/s402/normal__MG_8238_copy.jpg

Hier is gebruik gemaakt van een 550EX als master, en een 430EX als slave. Op zich wil dat prima zo, maar ik heb al wel de ervaring, dat de IR-sensoren elkaar goed moeten zien. En dan is het nog niet altijd raak. Daarom zit ik er aan te denken, om een trigger setje te kopen.

In geval van de TS zou ik een 550EX kopen, en eventueel één van je andere flitsers weg doen.

• Asteroid9

Asteroid9

General Failure

Topicstarter
Kijk, daar hebben we de nodige replies!

Vermoedelijk doe ik die 380EX de deur uit, en komt er dan een ST-E2 en een 430EX voor in de plaats.
Daarmee zou het voor studio omstandigheden goed moeten voldoen, als ik later besluit nog een 550EX of 580EX te kopen zijn 2 slave flitsers nooit weg.

Gelukkig deze maand vakantiegeld! ;)

Heeft iemand nog tips waar die statiefvoetjes met een standaard hotshoe mount te krijgen zijn?

Verwijderd

mphilipp schreef op maandag 21 mei 2007 @ 21:24:
Voor de 'eBay radio triggers' moet je even op POTN. Daar kun je een review lezen en ook leuke zelfbouwprojecten zoals het ombouwen naar een remote control voor de camera (handig voor de 1D, want die heeft geen wireless remote). Naar ik heb begrepen zijn de problemen met deze triggers inmiddels opgelost. De nieuwe serie heeft geen last meer met vals getriggerde 580EX'en. Ik meen dat er ook een mod is om de oude serie aan te passen.

Deze triggers worden ook aangeboden op cameraapparatuur.nl. Ik vind ze retehandig. Een heel stuk goedkoper als de Canon oplossing, flexibeler (ST2 werkt niet goed in fel zonlicht) en je kunt er ook non-Canon flitsers mee aansturen. De Nikon SB24 zijn erg populair. Ze zijn goedkoop, volledig instelbaar én voorzien van een pc-sync aansluiting wat erg handig is voor die triggers. Je het zo dus een poor-mans mobiele studio. Check ook the strobist voor meer flitstips wat dat betreft.
Leuk en aardig, maar zal je speedlite moeten modden: http://photography-on-the...hp?t=256447&highlight=diy

....Voor de echte tweaker heel leuk natuurlijk

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Verwijderd schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 00:55:
[...]

Leuk en aardig, maar zal je speedlite moeten modden: http://photography-on-the...hp?t=256447&highlight=diy

;) Dan moet je kijken naar oudere nikon flitsers. Die hebben namelijk bijna altijd een pc-sync aansluiting ;)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• mphilipp
  • Laatst online: 02:02

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 00:55:
[...]

Welk eens gehoord van de firma Hama? Die maken oa van die blokkies waar een pc-sync aansluiting op zit. Erg handig. Modden is mooier, en eeuwig zonde/dom dat Canon (zelfs op de 580) geen pc-sync maakt. Tal van andere merken hebben dit wél. Maar een SB24 koop je al voor een eutje of 25-30. Als je er daar een stel van hebt, kun je lekker je gang gaan. Radio triggers zijn veel handiger dan die retedure st-e2 (of hoe heet dan onding?). Voor dat geld koop ik liever een flitser.

Die radio triggers zijn ook erg handig als je later een keer een setje studioflitsers koopt. Kun je die ook lekker remote triggeren.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

mphilipp schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 01:05:
[...]

Welk eens gehoord van de firma Hama? Die maken oa van die blokkies waar een pc-sync aansluiting op zit. Erg handig. Modden is mooier, en eeuwig zonde/dom dat Canon (zelfs op de 580) geen pc-sync maakt. Tal van andere merken hebben dit wél. Maar een SB24 koop je al voor een eutje of 25-30. Als je er daar een stel van hebt, kun je lekker je gang gaan. Radio triggers zijn veel handiger dan die retedure st-e2 (of hoe heet dan onding?). Voor dat geld koop ik liever een flitser.

Die radio triggers zijn ook erg handig als je later een keer een setje studioflitsers koopt. Kun je die ook lekker remote triggeren.
Enige nadeel is dat die goedkope radiotriggers neit altijd even betrouwbaar werken. :) Wil je goeien kom je snel op de pocketwizards uit :)

Pagina: 1