Torrents test + Game
-------------------------------
de D-Link 4300 heb ik inmiddels ontvangen. De router kan enorm veel torrents aan (30 + 20 emule downloads. Op dat moment was ingesteld dat de upload 60kb/s mocht trekken van de 90kb/s max.
Mijn verbinding is Quicknet Medium 4mbit down en 1mbit up, ADSL heeft officieel een limiet van 832 up, maarja....
Deed nog even Counterstrike aan met refresh alle servers, de meeste routers lopen met het refreshen van de 5000+ counterstrike servers al vast of je kan tijdens het refreshen niet op het web. Bij de D-link 4300 ging het nog wel, maar wel even wat trager.
Tijdens het gamen had ik een ping van 50ms bij een 100mbit 32 player volle server in NL (eindhoven). Liep toch nog wel met horten en stoten vooruit, maar kon nog enigszins wat schieten.
Netwerk
------------
Het netwerk werkt ook goed met zowel 100mbit als 1gbit. Met 100mbit transfer rates tussen 6 t/m 10,9MB/s, gemiddeld 8mb/s. Met 1Gbit waren de harde schijven of misschien de onboard netwerkkaarten een bottleneck, transfer rate tussen 10 tot 30mb/s.
1 pc uitgerust met A8n-VM CSM, Nvidia 430 chipset 1gbit LAN. De andere pc uitgerust met Conroe945DVI Realtek RTL8111B LAN chip.
Config van netwerkkaarten + router
--------------------------------------------------
QoS was uitgevinkt en flow control was enabled, anders was de transfer rate lager.
D-Link Gamefuel, automatic classification en dynamic fragmentation stonden allemaal aan.
De ADSL modem Copperjet 810 Rev 4 traint op 4076 down en 896 up (blijft hetzelfde na 10x resetten) en ik zit 325meter van de centrale af. Ingesteld als bridge
Wireless
------------
Toen had ik wireless geprobeerd met mijn Dell Inspiron 6000 met Intel 2915ABG wireless netwerkkaart 54mbit max. Surfen ging goed, grote downloads van 50+ MB stopten bij 70%. Op het netwerk komen lukte haast niet, moest na het openen van een map 10min wachten.
Het bereik in de tuin (Signaal moet door een nep leren zwarte bank) is met de deuren helemaal open laag, maar blijft wel op 54mbit. Signaal naar mijn kamer (moet door 2 betonnen muren, zwarte bank en soms 1 tot 8 wireless internet verbindingen worstelen) is laag en blijft op 54mbit. Helaas kan ik met mijn laptop via wireless alleen surfen en met grote horten en stoten counterstrike of warcraft 3 spelen.
Zelfs met de laatste patch 1.8 is het nog niet verholpen.
Ik denk dat je alleen met D-link netwerkkaarten goeie verbinding kan krijgen.
120 euro voor een router dat alleen met draad goed werkt vind ik erg duur (behalve met D-link netwerkkaarten, dan is het beter om D-Link DGL 4100, een draytek of Linksys WRT54GL met DD-WRT firmware te nemen.
Ik denk er nu aan om 2ehands een Draytek 2800G, 2900VG, Speedtouch 580, 585 of AVM Fritz!box te nemen. De laatste is in Duitsland populair en volgens mij ook wel goed.
[
Voor 5% gewijzigd door
Archimond op 01-06-2007 15:15
]