Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Autoafstandsbediening, singnaal reproduceerdbaar?

Pagina: 1
Acties:
  • 270 views sinds 30-01-2008

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:09

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Topicstarter
Heey Tweakers,

Ik vraag me iets af, laatst is mijn auto open "gemaakt" echter is dit
eigenlijk wel netjes gedaan. De auto zat op slot en was bij terugkomst
open geen braakschade niks.
Dus toen ging ik denken, is het mogenlijk dat de afstandsbediening "gekraakt" is?
Bij aangifte bij de poltie heb ik dit voorgelegd maar zei zeiden dat dit moeilijk is, nou heb ik
geen hoge pet op van de technische kennis van agenten maar wou puur peilen of dit vaker voorkwam.

Toen ik verder over het principe ging nadenken denk ik toch dat het systeem verre van waterdicht is.
Ik bedoel een zender/ontvanger systeem, radiogolven? geen handshake niks volgens mij zijn het geen tranceivers.
Dat bracht mij weer op het volgende, hoe moeilijk kan het zijn z'n singnaal te reproduceren?
Als het daadwerkelijk radiogolven zijn die je kan opvangen met een antenna hoe groot is dan de stap de signalen op te nemen en opnieuw uit te zenden?
Ik heb niet echt elektrotechniek gestudeerd (buiten wat vmbo elektro) maar zelfs een geluidskaart kan elektrische signalen opnemen en versturen (line in-out?)
danwel niet de juiste frequentie maar het gaat even om het idee.

Ik ben er niet op uit om auto's open te breken hoef ook niet te weten hoe dat moet, alleen ik ben wel nieuwsgierig over hoe het hele systeem werkt.
Kan iemand mij hier meer over vertellen of erover discusseren ik ben namelijk erg benieuwd of ik een klein beetje in de buurt zit kwa gedachtegang.

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:29
Dat is inderdaad moeilijk na te bootsen. Is laats nog een topic geweest met uitleg. Niet per ongeluk deur open gelaten :X ?

[ Voor 24% gewijzigd door asfaloth_arwen op 21-05-2007 16:32 . Reden: link naar vorige topic ]

Specs

Verwijderd

Mijn ouders hebben een draadloze deurbel.
Als de buren de auto opendoen gaat bij hun de bel af _/-\o_
Dus mischien gaat het ook wel andersom, in ieder geval zitten ze op dezelfde frequentie of zo.

Verwijderd

Auto afstandsbedieningen werken altijd met een handshake, en dus inderdaad met tranceivers.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2007 17:21 ]

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-11 22:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Zoals in dat andere topic al aangegeven werkt het met een 'roling key'. Dit kun je vergelijken met de tan code's die je vroeger bij het postbank internetbankieren kreeg. Een sleutel is maar 1x geldig en in de sleutel en in de auto wordt als het ware een lijst sleutels bijgehouden.

Je kunt het signaal wel 'opnemen', maar die 'opname' is maar 1x geldig en aangezien je het enkel op kunt nemen als iemand daadwerkelijk zijn deur open wil doen is die sleutel al een keer gebruikt.

@Edwin Bont: De deurbel werkt op een specifieke frequentie, maar kijkt niet naar het exacte signaal. Je magnetron kan immers ook je wifi netwerk storen, maar het lukt je magnetron niet om via een wireless gedeelde printer een A4-tje af te drukken.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Wat ik wel eens heb gezien in duitse docu, is dat je met een walkie-talkie het signaal kunt overriden/wegdrukken wanneer iemand z'n auto af probeert te sluiten met z'n afstandsbediening, zodat het signaal de auto niet bereikt
(mensen die al weglopende knopje indrukken en erop vertrouwen dat de auto dan op slot is).
Scheen nogal eens voor te komen op parkeerplaatsen in winkelcentra.

Beste remedie daartegen was auto gewoon afsluiten met de sleutel, en niet via de remote.
Of wel m.b.v. de remote, en dan checken of de deuren echt dicht zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door 3dfx op 21-05-2007 17:31 ]

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:09

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Topicstarter
Hmm toch lastiger dan, gelukkig maar :)
Ik had idd het idee dat het hetzelfde zou werken als een deurbel.
Dit topic wat mag mij betreft ook op slot.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
^op aanvraag.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.