Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Vragen over eigen onderneming ( engels )

Pagina: 1
Acties:
  • 278 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hi all,

Excuse me for typing in English, but it takes me three times as long to produce something only half as readible in Netherlands. Please feel free to reply "in het Nederlands".

In the bginning of this year I started up a web development company in the Netherlands as a ZZP'er. My major reason is so that I can work as a freelancer and work for as many clients as I like, also internationally.

Unfortunately I'm not earning enough with the business pay the rent.

However I have found other work, in a completely different field, that would be scaffolding ( steigerbouw ), also working on a freelance basis.

I have talked to my book-keeper, he says that I need to start another business as I can't combine scaffolding with web-development in the one company. I see his point, but then he expectrs me to hire him again as a book-keeper, doubling my accounting costs, I then also have to make sure that each company has enough clients or "opdracht-gevers" so that I do not get problems with the tax office regarding "fictieve dienst verband".

What I would like to be able to do is to be able to work when and where the work is, for example, I don't mind going out in the snow to deliver packages at Christmas time, but I would also like to be doing web-development at the same time.

Is there a solution for people in my sort of situation? I believe it is possible to register at the "Kamer van Koophandel" as a "klusjesman", where the actual services one provides are "loosely" defined. Is that something for me? I am sure there must be other people working for themselves in the IT who have found themselves in the same situation as me, where they need to do completely different work to help keep the money rolling in.

Thank you for your time, and thanks in advance for any reactions.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2007 16:02 . Reden: typo ]

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:26
Wat dacht je van een (parttime) baan zoeken die niet freelance is? Dan heb je een vast inkomen en kun je je webdevelopment freelance blijven doen.

Specs

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:59

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Zoals hierboven lijkt mij het beste. Het is ook afhankelijk van de tijd die je beschikbaar hebt naast webdesign. Parttime is altijd moeilijker te vinden dan fulltime. Als je in de buurt van een haven woont of tuinbouw is daar misschien nog wat te regelen.

Mocht je andere activiteiten als ZZP'er willen doen dan is het verstanding om toch eens naar de Kamer van Koophandel te gaan. Zij kunnen je dan precies uitleggen wat er wel en niet mogelijk is.

offtopic:
dm me if you like to receive this post translated

@ hieronder: hij is al freelancer :P

[ Voor 4% gewijzigd door sh4d0wman op 21-05-2007 16:26 ]

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Verwijderd

Hi there,

Don't register yourself as a company but as a freelancer. This way you get a Tax (BTW) number so you can legally freelance for your clients.

Verwijderd

Misschien kun je jezelf als freelance webdeveloper verhuren aan een webdevelopment bedrijf?

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Verwijderd schreef op maandag 21 mei 2007 @ 16:01:
I have talked to my book-keeper, he says that I need to start another business as I can't combine scaffolding with web-development in the one company. I see his point,
Ik niet. Ik zou niet weten waarom je geen meerdere activiteiten kan combineren in een bedrijf. Sterker nog; je kan meerdere handelsnamen aan één onderneming hangen bij de KvK, zodat je bijvoorbeeld zaken kan doen als 'scraf webdevelopment', 'scraf steigerbouw', 'scraf pakketbezorging' en wat je maar wilt ;)
but then he expectrs me to hire him again as a book-keeper, doubling my accounting costs,
Tijd voor een betere boekhouden :)
I then also have to make sure that each company has enough clients or "opdracht-gevers" so that I do not get problems with the tax office regarding "fictieve dienst verband".
Er zijn geen strikte eisen aan freelancen wat betreft het aantal werkgevers. Als je meerdere werkgevers hebt is het echter gemakkelijk om de belastingdienst ervan te overtuigen dat je niet in dienst bent bij hen. Maar ook als je maar één opdrachtgever hebt is het mogelijk om freelance te werken. Om dat van tevoren zeker te weten kan je een VAR (verklaring arbeidsrelatie) aanvragen bij de belastingdienst.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 21 mei 2007 @ 16:19:
Hi there,

Don't register yourself as a company but as a freelancer. This way you get a Tax (BTW) number so you can legally freelance for your clients.
De regel op GoT is er in het Nederlands gereageerd wordt met uitzondering van reacties van de topicstarter :)

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-11 14:21

LauPro

Prof Mierenneuke®

Het scheiden van verschillende activiteiten gaat interdaad via verschillende handelsnamen. Meestal er één centrale bedrijfsnaam waaronder gefactureerd wordt, maar de activiteiten verlopen dan onder verschillende handelsnamen.

Al hoewel je in jouw geval denk ik gewoon niet te moeilijk moet doen en voorlopig gewoon onder de naam van de eenmanszaak te werk moet gaan. Dan zou ik gewoon een algemene bedrijfsnaam kiezen (bijv. Scraf) en afhankelijk van je opdrachtgevers factureren vanuit die eenmanszaak.

Het verschil tussen een ZZP'er en een eenmanszaak is eigenlijk dat je als ZZP heel beperkt kosten kan afschrijven en bij een eenmanszaak kan je vrijwel alles als kosten afschrijven (telefoon, computer, briefpapier etc). Gevolg daarvan dat het dus belasting technisch interessant is omdat je geen loonbelasting en btw hoeft te betalen voor die kosten.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

Rukapul schreef op maandag 21 mei 2007 @ 16:54:
[...]

De regel op GoT is er in het Nederlands gereageerd wordt met uitzondering van reacties van de topicstarter :)
Excuus, was ter gemak voor de TS.

Ik was me niet van deze regel bewust. Bedankt :)

btw @ TS: In bepaalde steden en buurten zie je vaak winkels als:

Mohammeds Internet Shop + Belwinkel + Kapper + Stomerij (no bullshit..deze volledige combo heb ik meerdere malen gezien..en variaties ervan wel 100x)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2007 16:58 ]

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Er is ook helemaal niets mis mee, het is meer naar je klanten toe dat misschien afschrikt. Als ik een website wil laten maken en ik zie dat je naast websites ook nog in de steigerbouw werkt. Dan lijkt het wel alsof je netwerk onvoldoende is en zou ik kunnen concluderen dat je dus nog niet ervaren/bedreven genoeg bent. Dat is de reden waarom je het beter kan scheiden, maar op kleine schaal, en duidelijke communicatie is het geen probleem.

Verwijderd

Topicstarter
eamelink schreef op maandag 21 mei 2007 @ 16:49:
Ik niet. Ik zou niet weten waarom je geen meerdere activiteiten kan combineren in een bedrijf. Sterker nog; je kan meerdere handelsnamen aan één onderneming hangen bij de KvK, zodat je bijvoorbeeld zaken kan doen als 'scraf webdevelopment', 'scraf steigerbouw', 'scraf pakketbezorging' en wat je maar wilt ;)
This is precisely what I need to confirm, if it is true I shall be a happy man.

Thank you for all your reactions I will be going toi the KvK in the near future to see what their take on the matter is.

A couple of clarifications:

#1 I already have my web development business up and running
#2 By choice I want to work as well as a freelance scaffolder, saves going to the gym 'fitnessen' and sometimes it's just nice to get out and about and earn some decent money without having to deal with clients and friday afternoon deadlines.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2007 21:17 . Reden: typo ]

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Misschien is www.higherlevel.nl iets voor je dan ;) .

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 21 mei 2007 @ 16:57:
[...]

btw @ TS: In bepaalde steden en buurten zie je vaak winkels als:

Mohammeds Internet Shop + Belwinkel + Kapper + Stomerij (no bullshit..deze volledige combo heb ik meerdere malen gezien..en variaties ervan wel 100x)
Stomerij ook? Dat heb ik nog niet gezien, de combinatie belwinkel plus kapper inderdaad wel honderdmiljoen keer.

Verwijderd

Topicstarter
For those of you sitting on the edge of your chairs waiting for the outcome of this....

I went to the Kamer van Koophandel, basically the answer to all my queries was "Do what you want".

I was advised however to keep them up do date should the "hoofd functie" of my business change for whatever reason, so I guess it's going to be; Summer: building stages, Winter: building websites.

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Verwijderd schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 15:26:

I was advised however to keep them up do date should the "hoofd functie" of my business change for whatever reason
Dat lijkt me ook, elk bedrijf heeft in zijn inschrijving een beschrijving van wat het bedrijf doet.
Hiermee zijn ook regels of je aan bepaalde voorwaarden moet voldoen.
Dus zomaar iets anders gaan doen in het zelfde bedrijf is niet zo simpel..

btw TS waar kom je vandaan? aan je engels te zien niet uit een native engels sprekend land..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:16

Lordy79

Vastberaden

Inderdaad, mijn overbuurman heeft een schapenscheerbedrijf ;) :P maar er zijn niet genoeg schapen om het hele jaar te scheren dus hij werkt ook in de bouw en als reflectorpaaltjesplaatser 8) en dat allemaal vanuit z'n eenmanszaak.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Pagina: 1