Toon posts:

Virtualization

Pagina: 1
Acties:
  • 484 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik heb op dit moment een AMD opteron 165 die geen virtualtization ondersteund en ben nu op zoek naar een processor die dat wel doet... maar dat is niet mijn eigenlijke vraag.

ik heb een aantal site's doorgespit op zoek naar de vraag of je met virtualization ook "echte" drivers kan gebruiken op je guest-os, maar hier geen duidelijk antwoord op gevonden.

de wiki kan ik ook niet zo bar veel info uit halen:
http://en.wikipedia.org/wiki/X86_virtualization
http://en.wikipedia.org/wiki/Paravirtualization
http://en.wikipedia.org/wiki/Native_virtualization
http://en.wikipedia.org/w...stem-level_virtualization

het zou namelijk geweldig zijn als ik bijvoorbeeld een Debian Box zou kunnen draaien en tegelijkertijd een windows-systeem, zoals bijvoorbeeld Parallels doet voor de Mac (dus dat je in je OS de programma's van een ander OS kan starten maar niet zoiets als wine/cedega). de grootste vraag hieromtrent is of ik dan bijvoorbeeld de originele nVidia drivers en Creative X-Fi drivers in windows kan installeren. of dat het nog met een extra "driverpack" moet zoals dat nu op dit moment moet met VM-ware.

ik hoop dat iemand mij hierover wat meer kan vertellen en mij een programma zoals Parallels voor Linux/Debian weet (of XEN moet dat kunnen).

Verwijderd

Waarschijnlijk is het gemakkelijker wanneer je een Windows OS installeert en daar vervolgens een Debian op virtualiseert (met Virtual PC 2007 bijvoorbeeld gratis), dan heb je al deze problemen/vragen niet.

Verwijderd

Topicstarter
Een vraag: hoezo? want zoals jij het zegt wil ik dat dus niet...

maar als ik het goed heb kan ik dus met VPC2007 Linux als mijn hoofd-os instellen met KDE en Beryl (of compiz) als desktop en dan gewoon van daaruit windows zooi draaien? OF heb ik dan Windows met daarin een los venster met linux... dat laatste is dus wat ik HELEMAAL niet wil (maar wel zoals ik het gewend ben met VM-ware)

en dit is natuurlijk geen antwoord op mijn vraag... al met al een zwakke reactie dus...

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2007 14:13 ]

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-04 00:27

wvdburgt

MacOS all the way baby!

Dat voorbeeld wat je noemt met paralels is zo iets als VMware. Wat je eigelijk wilt is dat je deze functie in de hardware hebt. je zoekt cpu's met amd -v technologie. misschien dat dat helpt.

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

Verwijderd

Ikzelf heb volgende - zeer goed draaiende - configuratie opgezet:

- als basis Ubuntu 6.06 server
- VMWare Server erop (gratis)
- als guest OS: Windows 2003 server, Windows XP Pro, Windows Vista, Windows Longhorn Beta, Edubuntu 6.10

loopt heel lekker allemaal op een AMD x2 4800 met 2GB geheugen. Heb de server bovendien als Samba server opgezet, werkt geweldig. Je blijft natuurlijk met de VM drivers werken.

Meer informatie vind je op http://www.howtoforge.org, waar je stap voor stap uitleg vindt over het hele gedoe.

Verwijderd

Topicstarter
nope ik wil een KDE desktop met daarin windows-programma's meer zoiets als dit: Afbeeldingslocatie: http://home.mchsi.com/~monster4u2/parallels2.gif

sorry voor het grote pic... maar dit is degene die ik zo snel kon vinden en die mijn wens illustreerd, want wat zien we hier:

MAC-OSX + XP via Parallels = 1 desktop met daarop bijvoorbeeld WMP, Safari/IE, een "los startmenu" voor windows en OSX de mogelijkheden zouden voor mij ineens eindeloos worden dan...

en nog een youtube filmpje waar hij rond 1:45min de door mij gewenste functionaliteit start:
http://www.youtube.com/watch?v=iWn5nywK5YY

(*nu weet ik btw zelfs uit ervaring - mijn huisgenoot heeft de eerste intel macbookpro - dat hij zijn windows startmenu kan verwijderen en gewoon windows spul vanuit zijn (Finder?) filebrowser kan opstarten)

btw nog steeds geen uitsluitsel over originele drivers... is er niemand online die mij daar wat meer over kan vertellen... want die 4800+ heeft toch nog geen AMD-V aan boord?

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2007 14:43 ]

Verwijderd

Je wil dus Windows en Debian tegelijk draaien en dat die twee samenwerken ed... dat lijkt me niet echt haalbaar.

In ongeveer alle virtualisatie opties biedt de virtualisatie software een basis set aan hardware aan het OS aan, het systeem wat gevirtualiseerd wordt heeft dus niets te maken met de fysieke hardware in de PC.

Jij vraagt dus om nVidia en Creative drivers voor een virtueel Windows systeem, dat gaat niet werken. Als ik even gok dan neem ik aan dat het gaat om een gamer videokaart en een ditto geluidskaart. Aangezien je gamen doet onder Windows zal je dus Windows als hoofd OS moeten gebruiken (je kan dan dus ook de nVidia en Creative drivers gebruiken).

Dan kun je met een virtualisatie programma daar wel een virtuele Debian client onder hangen, maar dat draait dan dus in een aparte window.

Gelukkig is van bijna alle Linux software die de moeite waard is ook een Windows versie, dus waarom moeilijk doen?

Wat ze in dat filmpje trouwens doen is de Coherence mode gebruiken, die zorgt er in principe voor dat de output van de gevirtualiseerde machine als achtergrond wordt geprojecteerd, Mac legt daaroverheen z'n eigen balk + windows etc. (heel simpel gezegd, het werkt iets ingewikkelder in de praktijk)

Dit is een grafisch foefje, de werking blijft precies hetzelfde. Het is dus nog steeds niet zo dat die twee systemen gelijktijdig de videokaart aanspreken, de een hangt als virtual client onder de ander.

Ik ken geen enkele software die dat kan voor Windows of Linux hoewel het technisch gezien wel zou moeten kunnen. De performance van zoiets zal trouwens niet geweldig zijn, dus daar hoef je het niet voor te doen.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2007 15:05 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 21 mei 2007 @ 14:59:
In ongeveer alle virtualisatie opties biedt de virtualisatie software een basis set aan hardware aan het OS aan, het systeem wat gevirtualiseerd wordt heeft dus niets te maken met de fysieke hardware in de PC.
Dat is niet geheel waar. Xen doet dat dus wel en gebruikt gewoon de standaard kernel drivers in de guest kernel om de hardware aan te spreken. De hypervisor verzorgt verder de toegang en communicatie met de hardware maar je hebt totaal geen speciale of extra drivers nodig.

Dit is in het geval van paravirtualizatie. HVM virtualisatie onder Xen maakt wel grotendeels virtuele hardware aan.

Waar de TS naar opzoek is, kan met Xen. Enkel om Windows onder een linux host te draaien dmv Xen moet je nog steeds HVM gebruiken welke een virtueel systeem simuleert. Je zult dus grotendeels andere drivers dan de fysieke systeemcomponenten gebruiken. Meestal zijn dit allemaal legacy drivers die standaard in Windows aanwezig zijn. Het is erg omslachtig en semi-experimenteel. Maar het is weldegelijk mogelijk om een x aantal verschillende OS'n simultaan naast elkaar te draaien.

Dit kan uiteraard ook met VMware of andere virtualisatie software.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2007 16:20 ]

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:47
Geen verstand van Xen, des te meer van VMware.
Je hebt echt geen CPU nodig die virtualisatie hardware matig support, dat is op dit moment nog een wassen neus. Ten eerste support niet alle software het (xen iig wel, virtual pc ook, vmware sinds kort) en ten tweede levert het niets aan snelheid op, meer aan veiligheid. Echter gaat het in jouw omgeving niet om bedrijfskritische processen, dus boeit dat niet.

Verwijderd

Topicstarter
tx voor de info!!! dankzij sorcerer weet ik precies wat ik weten wou... het is dus wel mogelijk de originele drivers te gebruiken indien de OS'sen gelijk zijn... bijv debian/debian maar zodra je debian/windows wilt gaan draaien je aangewezen bent op een andere set drivers...

maar kan VPC2007 / VMware / Xen ook die coherence mode van parallels?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 21 mei 2007 @ 19:17:
tx voor de info!!! dankzij sorcerer weet ik precies wat ik weten wou... het is dus wel mogelijk de originele drivers te gebruiken indien de OS'sen gelijk zijn... bijv debian/debian maar zodra je debian/windows wilt gaan draaien je aangewezen bent op een andere set drivers...
Nee, dat is het ook niet - Xen maakt het mogelijk om ongeacht OS dezelfde virtuele hardware access te hebben - alleen moet daarvoor de kernel gepatched worden. Die patches zijn zelfs voor Windows XP gemaakt, maar Microsoft staat niet toe dat ze verspreid worden. Iedere andere combo (met name Linux en BSD-varianten en iirc Solaris) kan wel.

Overigens zou het met Pacifica/Vanderpool mogelijk moeten zijn om een ongewijzigde guest-OS zo te draaien, maar dat heb ik eerlijk gezegd nog niet functioneel gezien.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dan is het wachten op een van de pakketten die dat wel gaan doen... dan ben je meteen het probleem van 3d etc kwijt, het grootste voordeel is dat je dan niet direct meer meer vast zit aan een windows omgeving om je ding te doen :P wat misschien wel een hele grote bump aan het hele linux gebeuren kan geven :)...

ik heb net ff gezocht op de coherence modus, maar dat is dus tot op heden alleen mogelijk met parallels

Verwijderd

Let wel dat hoe dan ook de performance veel te wensen overlaat van dit soort oplossingen.

Het werkt erg goed waarvoor het bedoelt is, namelijk voor testomgevingen of het inrichten van een server met meerdere systemen om zo gebruik te maken van overcapaciteit. Maar het is absoluut niet goed in waar jij het voor wilt hebben (of in ieder geval waarvoor ik denk dat jij het wilt hebben).

Jij wilt het hebben zodat je onder je Linux systeem Windows games kunt spelen of niet?
Dat gaat gewoon niet echt gemakkelijk werken, andersom heeft meer kans van slagen, dus Linux apps onder Windows draaien. Van de software die echt de moeite waard is zijn ook gewoon Windows ports te krijgen, daarnaast kun je via cygwin vaak al een heel eind komen om het aan de praat te krijgen.

Via virtualisatie zou ook dat de beste oplossing zijn omdat je onder Linux niet zo zeer die directe toegang tot de fysieke hardware nodig hebt maar die voor games onder Windows dus wel nodig hebt.

Maar wanneer zou je willen gamen en tegelijk andere dingen doen? Gewoon een dual-boot voldoet toch prima?

Verwijderd

Topicstarter
nou behalve alleen gamen zou ook bijvoorbeeld office native draaien (jaja ik weet we hebben OOo etc maar dit is nog stteds niet 100% compatible) ik zou evt. andere windows software "native" kunnen draaien, ook gamen behoort tot 1 van de opties, geluidbewerking zou ik dan onder "linux" kunnen doen (heb geen geld voor een "professionele" audiokaart maar een x-fi is dan wel een nette oplossing EN gamers kaart in 1) en wat dacht je van Photosjop (de gimp is leuk... maar voor school etc hebben we toch echt PS nodig) geen geetter meer met ADOBE/JAVA etc onder linux aan de praat te krijgen en als het werkt zoals bijvoorbeeld parallels met rechtstreeks kopieren van guest naar host en terug heb ik eigenlijk ook geen NTFS meer nodig (ReiserFS3.6 nog steeds ftw) (en zo zijn er legio andere software dingen die NIET onder linux doen maar ik wel onder linux zou willen hebben... AMD-V of IVT icm met echte drivers en coherence mode is een hele nette TUSSENoplossing)

ach en dat is nog maar een klein beetje van wat ik met mijn pc doe onder windows... terwijl ik dit toch absoluut liever in een linux/debian omgeving heb...

PS. ook zou een leuke optie van zo'n coherence gebeuren onder windows kunnen zijn :P (windows/windows bedoel ik dan) draai nu al een poosje XP64 naast mijn debian64 maar begin af en toe toch mijn 16bit mode te missen voor wat oudere games (SIMisle/PoliceQuest Swat1/Dragon's Lair en nog wat onbekender spul) dus als je in coherence mode bijv win64/win32 zou draaien kan je weer gewoon 16 bits spul "in" je win64 draaien...

en zo zou ik nog wel een miljoen dingen kunnen bedenken...

daarnaast blijf ik een dual-boot maar ietwat vies vinden, mijn pc start ik feitelijk gezien NOOIT opnieuw op, tenzij ik wil gamen of windows-only zooi moet/wil doen...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2007 04:52 ]

Verwijderd

Moet je toch eens kijken naar Crossover Office, het is geen gratis pakket maar werkt in mijn ervaring erg goed. Het is vergelijkbaar met Wine, maar dan een stuk beter ;)

Voor Office en Photoshop zou dat in ieder geval geschikt moeten zijn (hoewel fotosoep een gaar programma is wat echt way too much resources vreet), maar voor games kun je het vergeten.

Overigens wat betreft 16 bit spul: Volgens mij moet je dat zonder moeite kunnen draaien dmv Windows on Windows, een standaard feature van Windows XP x64 en Vista x64. Daarnaast als het voor DOS is kun je altijd even dosbox gebruiken, en Virtual PC 2007 is ook altijd nog een optie, die is gratis te downloaden en werkt als een trein.
Pagina: 1