[XP] Klok laptop blijft stilstaan / sprint terug in de tijd

Pagina: 1
Acties:
  • 293 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wiend
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-11-2025
Ik heb op tweakers.net meerdere topics gelezen die op mijn probleem lijken, maar een antwoord/oplossing vond ik nog niet, Daarom ben ik zo vrij mijn vraag een keer in de groep te gooien:

Sinds kort (een maand of 2) heb ik een Zepto Znote 6615 notebook, Ding werkt perfect, alleen sinds een paar dagen heb ik een irritant probleem met de systeemklok en dat is dat de klok stil blijft staan of zelfs terug springt. Zo was het eerst 12.15, enkele minuten later was het ineens 11.35 uur. Voor zover ik kan constateren is de tijd in het bios wel correct.Als ik de notebook om 14.00 uur uitzet en om 16.00 uur weer inschakel, dan geeft het bios wel aan dat het 16.00 uur is, zogauw XP opgestart is geeft XP vrolijk 14.00 uur aan.

Zit ik bijvoorbeeld ff te surfen met Firefox, dan staat de tijd gewoon stil. Start ik een game op, dan staat de tijd ook stil.

Als noodoplossing laat ik de laptop een paar keer per dag synchroniseren met Atomtime, maar het wordt een beetje irritant. Het probleem was er ook ineens, van het ene op het andere moment, zonder dat er wijzigingen aan het systeem plaatsgevonden hebben of er software geïnstalleerd of verwijderd is.

Uiteraard heb ik al kontakt gehad met de leverancier. Zijn advies is een nieuwere bios te installeren. Is ook een verhaal apart, want op het notebook stond een modernere bios dan die van de ftp-server te downloaden is....... Maar goed, de bios-versie die zij adviseren staat er nu op, maar het probleem blijft zich voordoen. Ik overweeg XP een keer te herinstalleren, maar dat is een klus waar ik eigenlijk niet op zit te wachten.

Iemand tips? Bedankt alvast voor eventuele reacties.

[ Voor 4% gewijzigd door Wiend op 21-05-2007 12:54 ]

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Weet je zeker dat je niet synchroniseert met een timeserver op internet en je timezone settings verkeerd staan?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Ik heb geen oplossing, maar adviseer je wel na te denken of een schone re-install de problemen zal verhelpen(ivm met moederbord probleem) en of het je waard is.

Misschien kan je er mee leven en ga je je mobiel/horloge meer gebruiken om te kijken hoelaat het is.

Verwijderd

Hey,

Windows gebruikt toch ook wel eens het BIOS om de tijd te controleren he....STEL je baterrij is leeg van het mainboard, dan zou de tijd dus niet kloppen....

Dit schiet me nu zo te binnen, kan er naast liggen hoor, maar ik heb ook nog nooit van een virus, trojan gehoort die de tijd verkl**t.

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-02 11:43
sync m eens met time.windows.com en zet de GMT settings goed..? (+1)

[ Voor 3% gewijzigd door sjongenelen op 21-05-2007 13:07 ]

you had me at EHLO

• Wiend
@BtM
Weet je zeker dat je niet synchroniseert met een timeserver op internet en je timezone settings verkeerd staan?
Aan die instellingen heb ik nooit iets veranderd. Aangezien het eerst wel werkte, nu niet meer, ga ik er van uit dat het probleem daar niet ligt. Wel heb ik het tijdsynchroniseren via Internet uitgeschakeld om te kijken wat er dan gebeurt. Ook dan blijft de klok stilsstaan cq. verspringt de tijd.

@ToFast

Ik draag eigenlijk nooit een horloge en persoonlijk :P vind ik het een irritant probleem, maar kan me ook goed voorstellen dat anderen het een futiliteit vinden 8)

@BenjaminX2
Windows gebruikt toch ook wel eens het BIOS om de tijd te controleren he....STEL je baterrij is leeg van het mainboard, dan zou de tijd dus niet kloppen....
De laptop is nog geen twee maanden oud, Zegt verder niets natuurlijk, misschien zit er wel een slechte batterij op het moederbord of is er idd. sprake van een hardwareprobleem. Een virus lijkt me uitgesloten. Op deze laptop ben ik zeer terughoudend met het installeren van onbekende software. Er staan een aantal games op en geloof me of niet, die heb ik allemaal origineel aangeschaft. Met e-mai ben ik zeer terughoudend met het openen van bijlage's en binaries en dan draait er ook nog een redelijk goede virusscanner op dit systeem. Het lijkt me dus niet dat het probleem daar zit.

Verwijderd

Ik heb exact hetzelfde probleem met mijn 2 maanden oude Compal HEL80 (zelfde fabrikant als de zepto).

Vrijwel verse windows installatie, geen dubieuze software geinstalleerd wel firewall en virusscanner (comodo en AVG).

Ook ik kan geen oorzaak bedenken anders dan een hardware fout (moederbord?)

Helaas heb ik nu niet de tijd om windows opnieuw te installeren (heb m'n laptop hard nodig voor m'n studie)

• Wiend
Volgens de leverancier is mogelijk de CMOS batterij defect, is dat het niet dan wordt het moederbord vervangen. Dus ik mot dat ding opsturen of langsbrengen en ben 'm dan enkele dagen tot enkele weken kwijt :( Heb ik net deze laptop helemaal lekker lopend, moet ik A L L E S weer gaan backuppen....

Verwijderd

Ik heb in mijn geval de oplossing gevonden:

accu een nacht eruit laten (korter kan ook werken, maar ik heb het een nacht gedaan en dat werkt)

Sinds ik de latop heb gekocht heb ik altijd de accu erin gelaten, daardoor is het moederbord nooit echt uit gegaan, dus ik dacht waarom niets een proberen :)
Pagina: 1