Zalman GWB2 is lek, schade verhaalbaar?

Pagina: 1
Acties:

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik weet niet of ik er hier een los topic voor moet maken of dit bij het waterkoelingstopic moet zetten of in SG misschien?

Waar het om gaat is dat ik volgens mij 2,5/3 jaar geleden een Zalman reserator heb gekocht daarbij zit dan standaard ook een ZM-WB2 koelblok voor de processor.

Prima werkt perfect.
Afgelopen jaar nog een VGA koelertje erbij gezet. Heerlijk stil!

Begin dit jaar had ik een probleem. Er was iets gaan het lekken. Dat was bij de bevestiging van het ingaande water bij m'n ZM-WB2. Lag dus aan de koppeling zelf. daar druppelde het uit en dat gaf problemen met mn X800Pro kaart.

Die heb ik dus moeten vervangen. Begin dit jaar een X1650Pro gekocht. en ook een Soublaster X-fi (nogwat). Alles bekeken en aangesloten. Water (gedemineraliseerd) erbij en werkte weer als een trein.

Vorige week Vista geïnstalleerd en nog een HD erin gezet vanuit een oude pc waar ik toch niks mee deed.

Gisteren: Paniek. Ik hoorde het meteen ondanks mijn goed geïsoleerde kast. seconden later zie ik al water onder mn pc.

Alles uitgezet, snel opengehaald en wat zie ik?

Er zit een lek ìn het ZM-WB2 koelblok. Misschien voor jullie een heel bekend en logisch verschijnsel maar ik keek wel even vreemd op wanneer ik een dun (maar venijnig) straaltje water uit een gaatje in de zijkant van het alluminium koelblok zie komen (net een lekke fietsban dus, maar dan een van alluminium)

Alles snel eruit gehaald en gedroogd en laten drogen. Maar ja. PC-start wel op maar beeld is er nauwelijks. Dus alweer een VGA-kaart stuk.

Nou snap ik wel dat 'spelen met water' je eigen verantwoordelijkheid is, maar zoiets als dit valt toch wel buiten mijn verantwoordelijkheid lijkt me?

Kost me wel weer een nieuwe VGA kaart en mss ook nog een Soundblaster (nog niet getest) en in het slechtste geval is mijn Mobo teveel beschadigt na zo'n tweede zondvloed.

Zou ik de schade tóch op een of andere manier kunnen verhalen of wordt het toch maar weer gewoon de portemonee trekken en op koopjesjacht gaan?

Edit:
Het is dus de ZM-WB2 Gold

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:35
Neem om te beginnen eens contact op met de winkel waar je het gekocht hebt en leg het probleem voor. Vraag wat zij voorstellen om het af te handelen, hoef je natuurlijk niet mee eens te zijn, maar dan weet je dat al.

Op koopjesjacht kan altijd nog, heb je wel weer excuus voor nieuwer spul :+

[ Voor 15% gewijzigd door asfaloth_arwen op 21-05-2007 11:31 ]

Specs

• Zarkov
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-12-2025
readytoflow schreef op maandag 21 mei 2007 @ 11:27:
Ik weet niet of ik er hier een los topic voor moet maken of dit bij het waterkoelingstopic moet zetten of in SG misschien?

Waar het om gaat is dat ik volgens mij 2,5/3 jaar geleden een Zalman reserator heb gekocht daarbij zit dan standaard ook een GWB2 koelblok voor de processor.

Prima werkt perfect.
Afgelopen jaar nog een VGA koelertje erbij gezet. Heerlijk stil!

Begin dit jaar had ik een probleem. Er was iets gaan het lekken. Dat was bij de bevestiging van het ingaande water bij m'n GWB2. Lag dus aan de koppeling zelf. daar druppelde het uit en dat gaf problemen met mn X800Pro kaart.

Die heb ik dus moeten vervangen. Begin dit jaar een X1650Pro gekocht. en ook een Soublaster X-fi (nogwat). Alles bekeken en aangesloten. Water (gedemineraliseerd) erbij en werkte weer als een trein.

Vorige week Vista geïnstalleerd en nog een HD erin gezet vanuit een oude pc waar ik toch niks mee deed.

Gisteren: Paniek. Ik hoorde het meteen ondanks mijn goed geïsoleerde kast. seconden later zie ik al water onder mn pc.

Alles uitgezet, snel opengehaald en wat zie ik?

Er zit een lek ìn het GWB2 koelblok. Misschien voor jullie een heel bekend en logisch verschijnsel maar ik keek wel even vreemd op wanneer ik een dun (maar venijnig) straaltje water uit een gaatje in de zijkant van het alluminium koelblok zie komen (net een lekke fietsban dus, maar dan een van alluminium)

Alles snel eruit gehaald en gedroogd en laten drogen. Maar ja. PC-start wel op maar beeld is er nauwelijks. Dus alweer een VGA-kaart stuk.

Nou snap ik wel dat 'spelen met water' je eigen verantwoordelijkheid is, maar zoiets als dit valt toch wel buiten mijn verantwoordelijkheid lijkt me?

Kost me wel weer een nieuwe VGA kaart en mss ook nog een Soundblaster (nog niet getest) en in het slechtste geval is mijn Mobo teveel beschadigt na zo'n tweede zondvloed.

Zou ik de schade tóch op een of andere manier kunnen verhalen of wordt het toch maar weer gewoon de portemonee trekken en op koopjesjacht gaan?
Ik ben het eens met de persoon boven mij wat betreft contact opnemen met de winkel waar je het spul hebt gekocht. Nooit geschoten is altijd mis.

Maar nu een aantal vragen, welke metalen zitten er in de loop die je gebruikt? Het komt op mij over alsof er galvanische corrosie heeft plaatsgevonden. Het Zalman blok is van aluminium, is het VGA blok toevallig van Koper?

Het gebruik van verschillende metalen in 1 loop is eigenlijk niet echt aan te raden, als je dit wel doet dan is het belangrijk dat je tenminste een soort anti-corrosie middel toevoegt aan je waterstroom.

/simpele uitleg
Wat er gebeurt is grofweg dit onedele metalen willen graag edel zijn, hiervoor willen ze graag electronen lenen van andere metalen en ze zijn best bereid hier een stukje voor te reizen. Wat er dus gebeurt is dat je meest onedele metaal (aluminium) oplost en op het andere metaal neerslaat.
Oftewel je processor blok is aan het wegrotten, dat is heel duidelijk zichtbaar als je het blok van binnen bekijkt, dat zal een winkel dus ook zien en je geen garantie geven.

Misschien een wijze les voor de volgende keer, lees het start topic van de grote waterkoeling thread in dit forum een keertje volledig door.

[ Voor 26% gewijzigd door Zarkov op 21-05-2007 11:55 . Reden: Dubbel quote ]

• readytoflow
  • Niet online
Het is een zalman GWB3 vga blok. staat hetvolgende bij:
2. Pure anodized aluminum water block prevents corrosion provides excellent heat transfer

Het CPU blok is een ZM-WB2 blok zie ik nu op de site (daar gaat mn topic titel).
1. Pure copper base ensures excellent heat dissipation, and anodized aluminum top prevents
corrosion.

Lijkt hetzelfde materiaal en ik zie er 2x 'prevents corrosion' staan.

Maar d'r is wel gebeurd wat je schreef inderdaad.

Zal de winkel eens bellen als ik vandaag nog tijd heb (ja, internetten in de baas zn tijd is toch anders als bellen lol)

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:35
readytoflow schreef op maandag 21 mei 2007 @ 12:22:
*knip*
anodized aluminum
*knip*
Pure copper
*knip*
1 keer aluminium + 1 keer koper dus.

[ Voor 72% gewijzigd door asfaloth_arwen op 21-05-2007 12:25 ]

Specs

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
asfaloth_arwen schreef op maandag 21 mei 2007 @ 12:23:
[...]

1 keer aluminium + 1 keer koper dus.
Euhm nee lezen is ook een kunst.

De onderkant (base) die op de cpu komt is van koper. Hetgeen contact heeft met het water niet.

specs

• jpiwf
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:21

jpiwf

licenced pepernootaddict

Maar er staat dat zijn cpu blok koper heeft in contact met de proc, en alu in de waterloop. dus alleen alu in de waterloop, dus geen corrosie lijkt mij. Zoizo zou zijn cpu blok niet corroderen als het koper zou zijn, omdat alu nou eenmaal onedeler is. dan zou je eerder verwachten dat zijn vga blok lek zou raken.

member of Los Alcoholicos ban dhmo

• Zarkov
J0J0 schreef op maandag 21 mei 2007 @ 12:28:
[...]

Euhm nee lezen is ook een kunst.

De onderkant (base) die op de cpu komt is van koper. Hetgeen contact heeft met het water niet.
Als ik zo op de plaatjes van http://www.overclockers.com/articles971/ kijk, dan ziet het er naar uit dat het koper wel degelijk in contact komt met water. Eigenlijk bestaat dus enkel de CPU koeler al uit twee metalen die beide in contact staan met water. Aan de ene kant logisch want dan krijg je de beste koeling, maar het levert wel problemen op. Het metaal op de contact rand van de twee metalen zal zich zonder al te veel problemen kunnen verplaatsen.

Aan de ene kant geeft dit wel mogelijkheid om in discussie te gaan met de leverancier van dit spul. Aan de andere kant denk ik dat Zalman slim genoeg zal zijn geweest om een flink aantal keer te vermelden dat er een corrossie inhibitor gebruikt moet worden. Ik zou als ik jouw was de handleidingen er nogmaals op nalezen.

Hmm... blijkbaar zit er op de binnenkant ook nog een laagje goud om corrosie te voorkomen. Dus het blok is best redelijk beschermd. Aan de andere kant als je het blok lang genoeg gebruikt dan neemt die bescherming ook af. Hoe miniem de vervuilende deeltjes in de waterstroom ook mogen zijn maar alles slijt uiteindleijk. (of het lost op).

Je hebt opzich dus een kans om aan te geven slijtage eigenlijk niet voor mag komen bij normaal gebruik, maar het blijft afhankelijk van wat er in de handleiding staat.

[ Voor 19% gewijzigd door Zarkov op 21-05-2007 12:41 ]

• readytoflow
  • Niet online
Ik heb in het begin inderdaad een paar maanden leidingwater gebruikt. Daarna echter alleen gedestilleerd water. Aangezien dit een duidelijk geval van Corrosie is, heb ik geen poot om op te staan. maar is wel opvallend dat zoiets nog zo lang (2 jaar later) kan doorwerken.
Ik zal straks nog eens bellen maar, het lijkt me een gevalletje 'dure les'. Hoewel ik die les 2 jaar geleden al heb geleerd.
Ik zie het namelijk al in rode letters op de zalman-site staan:
1. Use only distilled water or an anticorrosive coolant that is specially designed for CPU cooling (Regular tap water may cause corrosion inside the product).

Ik ga maar eens op de price-watch kijken...

• Zarkov
readytoflow schreef op maandag 21 mei 2007 @ 13:06:
Ik heb in het begin inderdaad een paar maanden leidingwater gebruikt. Daarna echter alleen gedestilleerd water. Aangezien dit een duidelijk geval van Corrosie is, heb ik geen poot om op te staan. maar is wel opvallend dat zoiets nog zo lang (2 jaar later) kan doorwerken.
Ik zal straks nog eens bellen maar, het lijkt me een gevalletje 'dure les'. Hoewel ik die les 2 jaar geleden al heb geleerd.
Ik zie het namelijk al in rode letters op de zalman-site staan:
1. Use only distilled water or an anticorrosive coolant that is specially designed for CPU cooling (Regular tap water may cause corrosion inside the product).

Ik ga maar eens op de price-watch kijken...
Ik verwacht eigenlijk niet dat je corrosie is veroorzaakt door die paar maanden leiding water. Ook gedestileerd water gaat op een gegeven moment een lading dragen en kan dus corrosie veroorzaken.

Mocht je in de toekomst nog meer gaan waterkoelen kan ik je toch aanraden om een volledig koperen of volledig aluminium opzet te gaan of zorgvuldig omgaan met anti-corrosieve vloeistoffen en deze regelmatig vervangen. En vooral goed inlezen in de verschillende topics, het is allemaal redelijk risico volle materie.

Daarnaast moet ik zeggen dat ik het een vreemde aanpak van Zalman vindt dat ze twee metalen in 1 blok gebruiken, volgens mij is dat vragen om problemen.

• readytoflow
  • Niet online
Dan zal ik daar eens op gaan letten. Wil wel blijven waterkoelen met de reserator. heerlijk stil verder namelijk. zover ik nu zie moet ik dus een CPU-koelblok van volledig alluminium hebben omdat die VGA koeler en de reserator zelf van alluminium zijn.
Dan anti-corrosie vloeistof bij het gedestilleerde water doen dus?

Dan moet ik het buiten Zalman zoeken want daar zijn de CPU koelers zo te zien allemaal van 2 metalen...

• PKN
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-01 03:55

PKN