schuine lijnen op plasma bij dvd over component

Pagina: 1
Acties:

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-02 10:33

MrScratch

I am rubber, you are glue

Topicstarter
Ik heb een sinds kort de Panasonic Plasma 37PV70 staan. Hierop heb ik mijn dvd-speler (een medion) aangesloten via component, zodat ik op 576p kan afspelen. Als kabel heb ik een dure met gouden aansluitingen genomen.

De tv geeft in zijn infoscherm netjes weer dat het 576p beeld is en op zich ziet het beeld er wel goed strak uit. Maar als ik wat dichter op het scherm ga staan zie ik echter dat het beeld allemaal diagonale lijnen bevat. Dit lijkt me toch niet helemaal goed. Heeft iemand dat ook wel eens gezien? En zo ja, wat kan ik hier aan doen?

Look behind you! A three headed monkey!

• L3TUC3
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-09-2025

L3TUC3

GoT vegetable?

Toevallig rode en groene? Op mijn Samsung heb ik diagonale lijnen in de balken zitten als ik m op breedbeeld zet. Dit is enkel bij component input 1. Op component input 2 zie ik geen fouten. Waarschijnlijk een foutje in de ontvanger of de aansluiting bij mij. Ik neem dit voor lief want echt storend is het niet tijdens tv kijken.

Ik zou in jouw geval een andere kabel proberen en een andere component input (mocht je die hebben). Mocht het niet baten, terugbrengen die hap en omruilen voor een die wel goed 576p aan kan.

Empires Mod | RTS voor HL2 | How to ask questions the smart way

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
L3TUC3 schreef op maandag 21 mei 2007 @ 11:33:
Toevallig rode en groene? Op mijn Samsung heb ik diagonale lijnen in de balken zitten als ik m op breedbeeld zet. Dit is enkel bij component input 1. Op component input 2 zie ik geen fouten. Waarschijnlijk een foutje in de ontvanger of de aansluiting bij mij. Ik neem dit voor lief want echt storend is het niet tijdens tv kijken.

Ik zou in jouw geval een andere kabel proberen en een andere component input (mocht je die hebben). Mocht het niet baten, terugbrengen die hap en omruilen voor een die wel goed 576p aan kan.
Tsja, ik zal de dvd-speler eens op een andere tv op component proberen. Helaas heb ik er maar 1 op mijn tv zitten. Het rare is dat als ik het beeld op NTSC (dus 480p) zet ipv PAL (576p) het beeld wel strak is via dezelfde component kabel. Voorlopig staat hij daar op, maar dat is toch flink minder beeldlijnen, wat toch jammer is.

En met de dvdspeler via Scart-RGB is het beeld groen op beide scarts, maar op composite (via menuinstelling van dvd-speler) over scart weer wel goed. Maar mijn digi-tv decoder via scart RGB geeft goed beeld op beide ingangen. Ik snap er niets meer van.

• Brimme
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-12-2024
Heb je een goed afgeschermde kabel gebruikt ? het lopen van het beeld kan ook komen door interferentie.

Verwijderd

Ik denk dat je hier met de golden rule of traingle te maken hebt. Het klinkt echt absurpt wat ik nu ga vertellen maar het komt af en toe eens voor met beeld verwerking/projectie. Jou plasma negatieve resolutie is 786.432 (1.024 x 768pix). Dat hou in dat in een driehoek getroken positie van uit een 90e graden hoek 2/3 groter wordt dan orgineel evt vertekeningen gaat vertonen. Het klopt ook van 786 / 480 is 1.6 of tewel bijna 66% (2/3) groter dan orgineel dus een beetje. Dit verschijnsel van vertekingen is bijna eigenlijk gezichtsbedrog, daarom is het effect groter zodra je met je neus er boven op gaat zitten. Als je 2,5/4 meter afstand houdt zou je het niet eens merken. Daarom valt het ook minder op met 480P dan 576P (immers logisch 786 / 576 is 1.3 waardoor de hoek groter wordt en niet meer proporsie is en meer vertekening vertoont). Niet veel mensen merken dit. Dit valt beetje in het zelfde rijtje dat mensen geen regenboog effect merken bij een DLP projector met 7kleurenwiel of problemen hebben met snelheid op een recht stuk en diepte (zeg maar 1 lange weg en met 300km/pu over heen knallen en dan pas een de einde van de weg op merken, terwijl anderen dat wel iets eerder merken).

Daarnaast kan ik nog maar 1 probleem voorzien en dan is dat je component gewoon fucked is in 1 van de 2 app. Het kan zo zijn dat groen de blauwe overlapt (of visaversa , al hoewel dat minder te merken valt) tijdens tijd verschik waardoor diagonalen strepen veroorzaakt wordt.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2007 02:41 ]

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Brimme schreef op maandag 21 mei 2007 @ 23:39:
Heb je een goed afgeschermde kabel gebruikt ? het lopen van het beeld kan ook komen door interferentie.
Volgens mij wel, ik heb speciaal een nogal dure kabel gebruikt met van die gouden aansluitingen en dergelijke.
Ik denk dat je hier met de golden rule of traingle te maken hebt. Het klinkt echt absurpt wat ik nu ga vertellen maar het komt af en toe eens voor met beeld verwerking/projectie. Jou plasma negatieve resolutie is 786.432 (1.024 x 768pix). Dat hou in dat in een driehoek getroken positie van uit een 90e graden hoek 2/3 groter wordt dan orgineel evt vertekeningen gaat vertonen. Het klopt ook van 786 / 480 is 1.6 of tewel bijna 66% (2/3) groter dan orgineel dus een beetje. Dit verschijnsel van vertekingen is bijna eigenlijk gezichtsbedrog, daarom is het effect groter zodra je met je neus er boven op gaat zitten. Als je 2,5/4 meter afstand houdt zou je het niet eens merken. Daarom valt het ook minder op met 480P dan 576P (immers logisch 786 / 576 is 1.3 waardoor de hoek groter wordt en niet meer proporsie is en meer vertekening vertoont). Niet veel mensen merken dit. Dit valt beetje in het zelfde rijtje dat mensen geen regenboog effect merken bij een DLP projector met 7kleurenwiel of problemen hebben met snelheid op een recht stuk en diepte (zeg maar 1 lange weg en met 300km/pu over heen knallen en dan pas een de einde van de weg op merken, terwijl anderen dat wel iets eerder merken).

Daarnaast kan ik nog maar 1 probleem voorzien en dan is dat je component gewoon fucked is in 1 van de 2 app. Het kan zo zijn dat groen de blauwe overlapt (of visaversa , al hoewel dat minder te merken valt) tijdens tijd verschik waardoor diagonalen strepen veroorzaakt wordt.
Tsjonge, dat klinkt erg ingewikkeld. Ik geloof niet dat ik dit ga snappen. Maar dit zou betekenen dat het niet te verhelpen is?

Verwijderd

Kan je je DVD instellen op YUV-uitgang ipv RGB-component ? Dacht dat van iets als YPrPb werd genoemd in de meeste menu's. Dat maakt vaak nogal een verschil.

Je moet er in ieder geval voor zorgen dat zowel je DVD als je TV dezelfde Component-instellingen hebben (of beide RGB, of beide YUV).

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:51

FaceDown

Storende factor.

Probeer eens een goede DVD speler zou ik zeggen, dikke kans dat daar het probleem ligt. liefst eentje die kan upscalen, dan kun je ook eens 720p en 1080i proberen. Ik gebruik mijn xbox classic als DVD speler en als ik 'm op 576p laat uitsturen dan krijg ik ook een soort lijnen te zien. Op 720p is het echter al een stuk beter en op 1080i perfect. Dus waarschijnlijk ligt het aan je Medion.

Je kan wel superdeluxe kabels kopen, maar als het signaal al verneukt wordt voordat het de kabel in gaat, zal het er ook niet beter uit komen ;)

Dan is er nog een mogelijkheid, namelijk dat je TV het signaal slecht scaled naar zijn native resolutie. Ook dit kan te verhelpen zijn door een signaal met hogere resolutie (720p of 1080i) door te sturen.

Groetjes, FaceDown.

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Goed, nu is de dvd-speler er helemaal mee opgehouden. :(

Mijn probleem met de schuine lijnen is dus voorbij. Ik kan op zoek naar een nieuwe speler, meteen maar op zoek naar eentje met upscaling mogelijkheden en hdmi.

• BNX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-02 23:07

BNX

MrScratch schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 22:38:
Goed, nu is de dvd-speler er helemaal mee opgehouden. :(

Mijn probleem met de schuine lijnen is dus voorbij. Ik kan op zoek naar een nieuwe speler, meteen maar op zoek naar eentje met upscaling mogelijkheden en hdmi.
TIPS:

Pioneer DV696
Oppo HD981 (op lagere met upscaling)

| i5-12600k @ 5ghz | RTX 3070TI FE | LG 55” OLED | Thrustmaster TS-PC | T-CLM pedals |

Pagina: 1