speedstep werkt niet op MSI 262 + Vista

Pagina: 1
Acties:

• swarthur
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-03-2025
Beste lezers,

Ik loop al een tijdje rond met het probleem dat speedstep niet werkt bij mijn MSI S262 laptop. Niet alleen is dit vervelend omdat ik dan minderlang met mijn batterij kan doen maar de fan maakt ook zo meer toeren dan nodig. Mijn configuratie:

Mobile DualCore Intel Pentium M, 1666 MHz (6 x 278)
Intel Calistoga i945GM/PM
1014 MB (DDR2-533 DDR2 SDRAM)
Windows Vista Home Premium
Drivers chip: Intel INF Driver Ver: 8.2.0.1014 (nieuwste van INTEL site)
Bios: 7.02 (nieuwste van MSI site, speciaal voor Vista gebruikers)

Wat ik al heb geprobeerd:
- Energieschema aanpassen in windows
- Herinstalleren drivers
- Bios resetten naar beste instellingen

Heeft iemand nog tips? Ik zie aan het programma Everest en CPU Info dat mijn processor altijd op 1666mhz loopt, nooit lager. Alvast bedankt!

Verwijderd

Ik weet dat ik hier nu bezig ben met thread necromancy, maar ik had zo ongeveer hetzelfde probleem met Vista en een MSI S262 en heb het kunnen oplossen. Ik weet niet of jij het nu al opgelost hebt, maar wellicht is deze oplossing wel nuttig voor andere mensen.

Ten eerste kwam ik er dus achter dat m'n CPU fan de hele tijd aanstond en m'n laptop vrij warm werd. Na het downloaden van CPU-Z zag ik dat de CPU de hele tijd op 1.6GHz draaide en niet terugklokte. Bij de power options (bij advanced) was ook de optie "Process power management" niet aanwezig, wat voor mij een teken was dat er iets mis was. Op verschillende sites werd gezegd dat als deze optie ontbrak je dan of een BIOS upgrade of een chipset driver update moest doen.

Een chipset update haalde niets uit, dus toen ging ik maar een BIOS update doen. Dat was nog best lastig, aangezien de update tool zei dat ik een verkeede checksum had enzo. Wat bleek: ik moest eerst de 'EC' updaten (ook met eenzelfde BIOS flash tool), waarna ik pas de juiste BIOS (in mijn geval 7.20) kon flashen.

Nadat ik dat gedaan had, had ik in Vista opeens de optie "Processor power management" erbij en na het instellen van het power save profiel werd mijn CPU ook netjes teruggeklokt naar 1000MHz (volgens CPU-Z).