Domme analogien in reacties: de ergenis

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-10 19:32
Tweakers.net bestaat naar mijn mening over het algemeen uit behoorlijk intellegente bezoekers.
Waarom o waarom is het dan toch altijd nodig om in ieder nieuwsbericht, maakt niet uit waar het over gaat, een naar mijn mening compleet overbodige anologie aan te halen die aan het bericht niets toevoegd en vaak ook niet klopt.

De nieuwsberichten worden al geschreven in begrijpbare taal door nieuwsposters van hetzelfde niveau als de nieuws lezers.

Maar goed, blijkbaar bij het ontbreken van een idee voor een ècht interresante reactie is een analogie er tegen aan knallen een goed alternatief en soms goed voor een modpuntje hier en daar....

Op grond hiervan wil ik voorstellen om een checkbox toe te voegen aan FP reacties:

[_] Deze post bevat een domme analogie en verder geen aanvullende informatie of nuttig commentaar

Deze posts worden netjes in een achteraf hoekje vermeld waar ik me er niet aan hoef te ergeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Fijn ook dat je een stapel voorbeelden geeft van domme analogieën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
ErA schreef op zondag 20 mei 2007 @ 23:39:

Op grond hiervan wil ik voorstellen om een checkbox toe te voegen aan FP reacties:

[_] Deze post bevat een domme analogie en verder geen aanvullende informatie of nuttig commentaar

Deze posts worden netjes in een achteraf hoekje vermeld waar ik me er niet aan hoef te ergeren.
Dit bedoel je niet serieus.... toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Osiris schreef op zondag 20 mei 2007 @ 23:40:
Fijn ook dat je een stapel voorbeelden geeft van domme analogieën?
Inderdaad! Dat maakt het reageren op de topicstart vele malen makkelijker en duidelijker :) . * Harm wacht af totdat er voorbeelden zijn voordat-ie inhoudelijk gaat reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-10 19:32
dit is de amerikaanse manier van motoren bouwen lijkt het wel, de jappen halen 400pk uit een 2L blokkie en de amerikanen hebben 7L nodig voor 380
In een bericht over enkel en alleen ibm:
nieuws: Eerste benchmark van 4,7GHz Power6 lekt uit
Net als met autorijden: gewoon opletten ... kan je tenminste voorkomen dat die steen door je voorruit, die dronken automobilist en dat overstekend hert een probleem voor je gaan vormen
nieuws: Makers Spyware Doctor aangeklaagd door adwarebedrijf
Mee eens, je gaat toch ook Calve niet aanklagen omdat er 'verbeterde formule' op de pot met pindakaas staat?
nieuws: Apple aangeklaagd wegens misleidende advertenties

Vervolgens ontaard een serieuze discussie over pindakaas ook nog, op tweakers.net, een site gericht op pindakaas.....

Joh, ieder bericht wat over rechtzaken gaat, of over benchmarks komen ze in voor 1/2 zit er vol mee.

Nutteloze analogien die nergens op slaan en overgemoddereerd worden.

Reden dat ik me hieraan erger is omdat de posters van dergelijke berichten "ons" (de average tweakers.net lezer gewoon belachelijk maken. Ik weet heus wel wat er bedoeld wordt en hoef geen jip- en janneke uitvoering.

Ow jah, ik weet dat dit natuurlijk onmogelijk te voorkomen is, Maar eigenlijk wil ik gewoon bevestiging dat ik er niet alleen in sta (hopelijk) en met het nieuwe moderatie systeem is het wel iets waar goed naar gekeken mag worden door diegene die gaan moddereren

[ Voor 15% gewijzigd door ErA op 20-05-2007 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ooooooh, het gaat over de reacties en niet over de nieuwsberichten zelf. Dat scheelt weer :) . Dan is dit namelijk een topic dat in Tweakers.net Moddereter Forum past en niet eentje die in Frontpage Algemeen thuishoort.

FA > TMF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Analogieën kunnen gevaarlijk misleidend zijn, maar zijn soms ook een krachtige manier om een punt duidelijk te maken aan een (relatieve) leek. We gaan er op zich wel vanuit dat tweakers technisch onderbouwd zijn, maar iedereen heeft wel zijn eigen expertises. Ik zie er dus niets in om analogieën te verbieden of speciaal te markeren, maar als ze hun nut voorbij schieten mogen ze best naar 0 worden gemod.

Professioneel Hyves-weigeraar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-09 12:12
Tja, ik zie één domme analogie, één analogie die niets toevoegt en ééntje die de spijker op zijn kop slaat.

Daarom geloof ik dat een moderatie speciaal gericht op analogien een héél slecht idee zou zijn. Juist om te voorkomen wat nu al onmiddellijk lijkt te gebeuren: Namelijk dat alle analogien die moderatie krijgen, zonder dat mensen er goed naar kijken of over nadenken.

Wat is er mis mee om een overbodige analogie gewoon de moderatie: "-1 overbodig" te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmuerte
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-03 12:55
Tweakers.net bestaat naar mijn mening over het algemeen uit behoorlijk intellegente bezoekers.
Interessante aanname, en taal gebruik. Het is "intelligente". Verder is intelligentie hebben iets anders dan het ook gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCapK
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-02 22:45

TheCapK

It's always tease, tease,

Zoals al eerder aangehaald zijn er domme analogieen, overbodige analogieen en relevante analogieen.
Ik vind het heel mooi dat de topicstarter er van uit gaat dat iedereen heel intelligent is als hij/zij op tweakers komt maar helaas is niet iedereen even onderlegd in alle materie die langskomt. Daarom kan het soms nodig zijn dat er het een en ander wordt verduidelijkt mbv een analogie.

Dat dat niet altijd goed gaat is duidelijk maar om daarvoor compleet alle analogieen te verbannen is dan weer een ander uiterste. Zoals ook al eerder aangehaald is niet iedereen even bedreven in het gebruik van zijn grijze (eigenlijk roze) cellen alhoewel ze dat misschien wel zouden kunnen zijn. Heb je modrechten gebruik ze dan als je dat toepasselijk vindt maar houdt er dan ook rekening mee dat niet iedereen de zelfde mening is toegedaan. Wat JIJ dus overbodig vindt kan een ander juist heel inzichtvol of interessant vinden.

Soms levert dit ergernissen op en soms zie je er iets heel moois voor terug.

Keep smiling! It makes people wonder what you've been up to!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 18:29

deadinspace

The what goes where now?

Leuk voorbeeldje. Bij het artikel 'Finse rechter: kraken ineffectieve beveiliging is toegestaan':
... Je kunt het dus ook andersom zien. De platenmaatschappijen zijn te lui om een degelijke beveiliging te implementeren en schuiven daarom hun plichten op het rechtssysteem af. De rechter steekt hier een stokje voor.
En dan de volgende reactie daarop:
Ik vind dit een beetje klinken als 'het meisje is verkracht omdat ze zulke korte rokjes droeg, eigen schuld'.
Welja, dat is ook echt compleet vergelijkbaar :/

Waar ik me trouwens ook vaak aan stoor zijn die eindeloze deur/slot/binnenlopen metaforen bij netwerkbeveiligings-discussies. Die metaforen vallen altijd uit elkaar als je in wat meer detail gaat discussieren, en toch begint altijd weer iemand erover...
Pagina: 1