PR rating bij SMP systeem?

Pagina: 1
Acties:

• Klunssmurf
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik ben beslist geen onwetende als het op pc'tjes overclocken en het modden van cpu's en moederborden aankomt, maar nu heb ik weer zoiets raars.

Ik ben bezig met een nieuwe "oude" pc, een MSI k7d master-L met daarop 2 gemodde geode's voor SMP gebruik. De heleboel werkt probleemloos, zelfs tot 2,4 echte GHz.

Op dit moment draai ik energie zuinig, namelijk op 1,33 GHz @ 1,425V.
Het bios vermeld keurig dat ik 2 x een MP 1500 in m'n systeem heb zitten.

Nu ben ik een beetje gaan benchen enzo op deze instellingen en merkte dat ik behoorlijk veel sneller ben dan echte MP's, ik was net iets sneller dan een MP1800...misschien komt dat wel doordat ik geen registered geheugen gebruik.
Maar dan komt het leukste..

PR rating voor een enkele cpu laat Sisoft Sandra gewoon MP1500 zien, maar de totale PR rating is 3950.
Naar mijn mening klopt hier echt niets van, het wordt nog veel leuker als ik de boel een beetje omhoog schroef, een totale PR rating van ver boven de 6000 is een fluitje van een cent.

Iemand een idee hoe ik nu aan een beetje betrouwbare PR rating voor een Athlon MP kan komen, want op vrijwel alle bench progjes krijg ik van dit soort belachelijke resultaten.

Systeem specs:

MSI K7d Master-L
2x geode NX1250 @ max 2,4GHz 1,65V (huidig @ 1,33GHz)
2x Transcent 512MB DDR 500 @ DDR266 CL 2,5.3.2.2.6
ATI 9600 XT 256MB DDR2 (GPU @ 550MHz)
2x I-ram met 4GB in raid 0 op PCI-X sata2 controller op pci 64 bit/66MHz bus.(draait nog niet helemaal lekker)

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Er is helemaal geen standaard voor "PR" ratings, en al helemaal niet in termen van SMP, dus een betrouwbare proberen te vinden lijkt me een zinloze zoektocht. Ieder programma kan zijn eigen definitie gebruiken en heeft daarmee net zo hard 'gelijk' als de volgende :).

[ Voor 8% gewijzigd door Wouter Tinus op 20-05-2007 20:58 ]

Professioneel Hyves-weigeraar

• Klunssmurf
  • Niet online
Oké, dat PR rating iets van de fabrikanten is wist ik...voor sngle cpu dan.
Maar voor SMP is dit dus klinklare onzin ....zoals ik al vermoede.
Het enige wat ik dus kan doen is vergelijken met andere SMP systemen?

Verwijderd

PR is sowieso onzin.
Een CPU is een complex ding met allerlei verschillende verwerkingsmogelijkheden, en heeft sterke en zwakke punten. De ene applicatie maakt gebruik van de sterke punten, de ander van de zwakke punten.
Je kunt dat niet zomaar in een allesomvattend getalletje vatten, ook al heeft de marketing-afdeling van AMD daar een heel leuk documentje over met allerlei kletspraat over gewogen gemiddeldes van populaire applicaties etc.
Bij SMP wordt dat effect alleen nog maar versterkt omdat het ene programma beter schaalt naar meerdere cores/CPUs dan een ander.

Het idee van een gewogen gemiddelde van applicaties is op zich wel aardig, maar wat je zou moeten doen, is voor jezelf bepalen welke applicaties je belangrijk vindt en hoe zwaar iedere applicatie telt in het geheel. Dat is dan jouw persoonlijke 'rating'.
En dan kun je kijken hoe verschillende CPUs aan jouw criteria voldoen.

• Klunssmurf
  • Niet online
Die vind ik goed gevonden...de persoonlijke rating....daarmee is alles eigenlijk gezegd.
Persoonlijk ben ik natuurlijk erg tevreden over deze nieuwe oude hardware.
Ik heb ook veel nieuw spul stan...x2...c2d..en ik moet zeggen dat als ik op 2,4 GHz draai ik m'n x2'tje (@2,6)op bepaalde gebieden lekker kan bijhouden.
Dat heeft dan wel meer te maken met de enorm snelle respons als ik data opvraag van m'n ramdisk, daardoor heb ik in een zelfde tijdsbestek meer tijd over om de cpu's te laten rekenen.
Je langzaamste onderdeel snel maken brengt meer voordeel dan het snelste onderdeel van je pc nog sneller te maken.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De Performance Rating van Sandra is gewoon intern vergelijkingsmateriaal. Het is zegmaar doodgewoon de totaalscore van de benchmark in punten :) Daarmee kun je vergelijken welke CPU('s) beter of slechter presteert in SiSoft Sandra (nogmaals: alléén in SiSoft Sandra).

[ Voor 29% gewijzigd door BalusC op 20-05-2007 21:58 ]

• Klunssmurf
  • Niet online
Ik krijg deze performance rating zonder te benchen...als ik bench blijft er natuurlijk niks over van deze theoretische waarde en kijk ik gewoon bij welk smp systeem in de buurt ligt.
Per klok tik ben ik dus wat sneller door m'n geheugen als een gelijkgeschaalde MP, maar verder loop ik gewoon evenredig op naarmate ik de cpu omhoogschroef

Alles verder duidelijk...dus wat mij betreft: weer een onderwerp afgehandeld. ;)

(p.s.. een gabber van me die net een x2 6000+ heeft gebouwd ff voor de gek gehouden, ziet net een
combined PR verschijnen van 6989 punten in Sandra en flipt helemaal uit dat hij met zijn nieuwe hardware minder heeft 8)7 ....hij was nog niet op de hoogte. Kan er nu wel om lachen.)
Pagina: 1