Toon posts:

Ook net overgestapt naar Mac? Hoe bevalt het?

Pagina: 1
Acties:
  • 576 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede overstappers.
Ik ben sinds kort de trotse bezitter van een MacBook! Hiervoor was ik altijd een windows gebruiker. Ik verbaas me er echt om hoe snel ik aan OSX heb kunnen wennen. Hoe ging dit bij jullie? Welke problemen kwamen jullie tegen?
Voor mijn opleiding (Communicatie & Multimedia Design) moet ik een onderzoek uitvoeren naar de mogelijkheden en problemen die studenten van de hogeschool Utrecht tegen komen die overgestapt zijn van Windows naar Mac. Doormiddel van dit topic wil ik dus een beetje de mening peilen onder mede overstappers.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:40
Tenzij je echt een n00b bent, kun je met gelijk welk OS toch vrij goed uit de voeten. Ik heb hier OSX, Windows en Ubuntu, met allen kun je zo uit de voeten. Enige verschil is wat mij betreft het software aanbod en daar heeft elk platform zijn sterke en zwakke punten.

Ik verbaas me dus altijd een beetje over de 'overstappers'. Alsof je aan het een of het ander vastzit?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:57
nu een week aan de mac, bevalt allemaal erg goed!
je bent er zo aan gewend, tis allemaal heel logisch :D

Verwijderd

hoe het bevalt ?
ge-ni-aal !! _/-\o_ . het is dat ik voor school e.d. nog windows nodig heb, en dat het opzich handig is om te weten hoe alles werkt maar ik ga nooit meer terug naar windows als hoofd-OS :*)

punten voor mac van de 10: 10+ !!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Grootste problemen die hier tegengekomen zijn is:
- School die de statistische software SPSS niet als MAC versie beschikbaar stelt
- Compleet windows oriented school netwerk waardoor het toevoegen van printers etc niet werkt en je dus altijd op iemand anders zijn PC moet printen
- Zelfde geld eigenlijk voor het netwerkje thuis, ook wat trucs moeten uithalen

Maar, de voordelen wegen zeker op tegen de nadelen:
- Lekkere batterijduur
- Snelheid
- Zeer handzaam
- Stylish

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Ik ben sinds dik 3 maand ook over op de mac.
Ik had hiervoor al wat met andere macs gespeeld, onder andere met de iMacs G3 van vrienden van me, een iMac G4 Cube van een klant etc.

Die Cube was mijn eerste mac ervaring, ik moest direct even OS X installeren, want er stond nog OS 9 op, dat ging direct in 1 keer goed, inclusief 'customizen' van de install (alle talen behalve engels, printers etc.)
Ik heb toen 2 weken met het ding kunnen spelen, maar het is eigenlijk gewoon vrij simpel.

Net gisteren Microsoft Office een trap mee gegeven en iWork geinstalleerd (Pages en Keynote), en ik moet zeggen dat beide programma's prima werken, en een stuk sneller doordat het Universal Binaries zijn.

Nu ben ik sowieso vrij makkelijk met switchen tussen verschillende OS'en, omdat ik naast windows ook redelijk wat ervaring met Linux heb.

[ Voor 7% gewijzigd door Romke op 20-05-2007 19:53 ]

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik heb m'n PC 2 maanden na het kopen van mijn MacBook verkocht. 'Nuff said.

• BlackRageNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Mijn eerste ervaring met OS X was met de imac's van school. OS X wijst zich zelf meteen de weg, ben er ook super te vreden over. Vandaar dat ik binnekort ook ga over stappen (mac mini).

• struul
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-12-2024
ik lees altijd van elke 'overstapper' dat die OSX helemaal het einde vind en nooit van zn leven nog terug naar windows gaat... waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben is wát het dan volgens de overstapper zo fantastisch maakt :) ik kan wel een aantal dingen bedenken ondanks dat ik over een mac beschik, maar zou graag de mening van de 'overstapper' willen horen.

dus het zou misschien leuk zijn om dat er even bij te vermelden, niet alleen maar 'geniaal', fantastisch of geweldig, even een korte onderbouwing erbij, zou leuk zijn :)

edit: en dan bedoel ik vooral het OSX :)

[ Voor 5% gewijzigd door struul op 20-05-2007 20:12 ]

• NiteSpeed
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-09-2025
Weerstand:

Minder software beschikbaar. Ja, er zijn vaak genoeg alternatieven en nee, dat werkt niet altijd even lekker. Windows is nog steeds marktleider, daar is meer software voor en dat kan je wel eens missen.

Finder werkt niet zo lekker. De Windows Explorer werkt imho veel fijner, gedetailleerder en heeft nog een normale treeview.

Voor de rest vind ik OS X op alle fronten fijner werken. Het is sneller met opstarten, sneller met afsluiten, sneller met sleep mode, sneller met ontwaken, sneller met programma's draaien. Veel minder crashes, makkelijkere installatiemethodes, een geil terminalvenstertje :9~ natuurlijk.

In het kort, Windows is verreweg inferieur.

• struul
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-12-2024
dat is nou een lekkere onderbouwing NiteSpeed :P ;) klinkt trouwens als een prachtig OS voor mensen die weinig van computers gebruik maken, zoals vaders en moeders :)

• Queenfanmichel
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-02 17:58
een verlichting, al hoe wel ik nog niet alles weet (bepaalde symbolen maar daar benik ook al achter) ben ik toch 100% tevreden en ga nooit terug na Windows.
Het enige wat bij mij nog aan windows herinnerd is de laptop maar ik ben al aan het kijken voor een Macbook.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
struul schreef op zondag 20 mei 2007 @ 20:15:
dat is nou een lekkere onderbouwing NiteSpeed :P ;) klinkt trouwens als een prachtig OS voor mensen die weinig van computers gebruik maken, zoals vaders en moeders :)
Absoluut, mijn vriendin haar laptop was gejat. Ze wilde erg graag een MacBook vanwege de geile looks en het formaat. Uiteindelijk een keer een half uurtje in de Apple store staan spelen met het ding en toen was ze om. Ze werkt nu met veel plezier op de Mac. Af en toe even wat uitleggen wat net wat makkelijker kan etc, maar voor de rest gaat het prima...

Ook mijn ouders hebben er even op gespeeld (Zijn ervaren gebruikers) en begnnen eerst wat te mekkeren, maar vonden het uiteindelijk toch ook wel prima.

Groot voordeel van een Mac tov de gangbare linux distro's vind ik:
- Doorzichtig softwareaanbod
- Eenzijdiger softwareaanbod
- Beter supported
- Geinstalleerde software is stabieler

Ik moet zeggen dat ik in de Mac slechts een paar keer uitgekomen ben in de console toen ik meerdere mappen wilde verwijderen etc, omdat ik dan met een paar commando's net zo snel uit ben. Bij eerdere switches vanaf XP naar Ubuntu etc kwam het er vaak toch op neer dat ik halve dagen in het terminal zat te kloten omdat ik het daar sneller kon regelen/instellen dan via de GUI.

Nadelen van de Mac tov windows:
Windows is vertrouwd en ben je gewend en zolang je het naast elkaar blijft gebruiken zal windows dus eigenlijk altijd nog wat meer vertrouwd aanvoelen.

Helaas kun je OSX niet op elke gewenste machine draaien waardoor je eigenlijk altijd gedwongen bent te investeren in nieuwe hardware.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:11

SeatRider

Hips don't lie

Ik ben uiteindelijk overgaan door de looks :). Ik wilde een nieuwe HTPC die zonder problemen alle hdtv resoluties aankan en toekomstvast is. Heb een aantal proprietry boxes bekeken en overwogen een Aopen minipc te bouwen, toen ik uitkwam bij de macmini, die ook alles kan wat ik wil en een mooie ir AB heeft. Installatie was een eitje, nieuwe software, codecs, alles werkte eigenlijk zonder er over na te denken. Dat heb ik op Linux wel eens anders gezien, wat een verademing.

Een groot nadeel vind ik de Finder t.o.v. Windows Explorer, iets dat je door PathFinder aan te schaffen redelijk oplost. Verder gebruik ik bijna geen muis, en vind OSX wat dat aangaat nog erg stug om alleen met keyboard te bedienen. In Windows doe ik alles zonder muis.

Na 2 weken op de slaapkamer een 2e mini geplaatst, heb nu alleen nog een W2K servertje, en ik tik dit op de Dell van mijn werk.

Een ander nadeel van macs zijn vaak de bezitters die, eenmaal over, het evangelie gaan lopen prediken en zogenaamd ineens niet meer met XP kunnen werken. Weinig professioneel, en de reden dat ik dit een kans gaf was voornamelijk dat de vriend die me adviseerde er neutraal in stond :)

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Wim Leers
  • Laatst online: 10-02 23:13
NiteSpeed schreef op zondag 20 mei 2007 @ 20:13:
Weerstand:

Minder software beschikbaar. Ja, er zijn vaak genoeg alternatieven en nee, dat werkt niet altijd even lekker. Windows is nog steeds marktleider, daar is meer software voor en dat kan je wel eens missen.
Ik denk dat je gelijk hebt als het aankomt op bedrijfssoftware. Maar als het om consumentensoftware gaat, helemaal niet. Minder keuze, maar ook minder miskopen mogelijk. Over het algemeen is de kwaliteit van shareware voor Mac véél beter dan die voor Windows. Bijvoorbeeld: Xtorrent, NetNewsWire, TextMate, K.I.T., Parallels, Transmit, enzovoort.
Finder werkt niet zo lekker. De Windows Explorer werkt imho veel fijner, gedetailleerder en heeft nog een normale treeview.
Ik vind dat de Finder's column view veruit superieur is t.o.v. eender welke andere view op je filesystem.
Yep :)

• Romke

Romke

Dieselhead

OS X is opzich niet heel veel makkelijker, maar wel vriendelijker.
Dat de Finder niet altijd even goed werkt ben ik met NiteSpeed eens, maar Pathfinder schijnt beter te zijn.

Ik zit op mn mac minder te vloeken dan op mn pc.
Expose vind ik ook verrekte handig om te switchen tussen programma's en vooral ook om de switchen tussen verschillende vensters van programma's.

Verder is OS X ook een iets completer OS dan windows.
Toen ik OS X opnieuw installeerde toen ik mn macbook kreeg (ja, dat heb ik gedaan om talen en onnodige meuk als Garageband te verwijderen, scheelde mooi wat gigjes) kon ik direct aan de slag met verschillende zaken waar ik bij windows extra software voor moest installeren.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Step
  • Laatst online: 14:37

Step

step@tweakers.net#

Ik ben eigenaar van een Macbook Pro sinds januari en kan zeggen dat ik niets anders meer wil dan OS X, helaas dat de meeste spellen nog niet werken onder OS X.. maar het gaat daar ook zeer de goede kant op. Ik hou het bij OS X!

~Step @ Mac Mini M4 2024 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

• Schalkie
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

Schalkie

mac enzo.

Eigenaar sinds ik vorig jaar September een laptop moest aanschaffen ivm school. Weet niet zozeer de beweegredenen om een mac te nemen maar ben wel erg content.

- de looks van het os zelf, ik vind het er persoonlijk gelikt uitzien.
- geen gezeik meer met registers opschonen spyware en virusscanners, nou is dat bij windows ook niet zozeer een vereiste als je maar oppast.
- de gemakkelijkheid, wil je een app verwijderen, delete hem uit je app folder (en soms gooi m in een delete all prog).
- de stabiliteit, geen crash meegemaakt en dat wilde met windows nog wel eens foutgaan.

nadelen:
- dramatische snelheid van de mighty mouse?! niet zozeer iets wat aan het OS ligt maar kom op.
- compatibiliteit met netwerken van hoge scholen, komt voornamelijk door ActiveX dacht ik? of hoe heet dat gebeuren.

Verder willen vrienden van me na het zien van mijn laptop ook overstappen. Ik ga niet zeggen dat het over het algemeen fantastisch is, het zijn niet echt geinteresseerde mensen m.b.t. computers dus ik geef ze de tip dat het imo een beter OS is maar je moet wel zelf opzoek willen gaan naar mogelijke software waar je een vervanger voor moet vinden.

Als er nu opeens 4 berichten komen, oeps errortje van tweakers.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:10

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Zodra mensen termen als "inferieur" gaan hanteren dan gaan bij mij de haren overeind staan. Het valt mij op dat met name (nieuwe) apple-gebruikers andere producten in dergelijke harde termen moeten afkraken, waarbij schijnbaar geen rekening wordt gehouden met andermans behoeften.

Het zou wel netjes zijn om dit soort kreten aan te vullen met: "....naar mijn mening...." of "....in mijn situatie....".

Ik ben blij met mijn mac, maar ik ben er niet altijd trots op om een apple-gebruiker te zijn.

Prima voor mensen om eens te kijken wat nu de redenen zijn om op een mac over te stappen, maar ga geen andere OS-sen afzeiken.

• Romke

Romke

Dieselhead

Schalkie schreef op zondag 20 mei 2007 @ 22:18:
...
nadelen:
- dramatische snelheid van de mighty mouse?! niet zozeer iets wat aan het OS ligt maar kom op.
- compatibiliteit met netwerken van hoge scholen, komt voornamelijk door ActiveX dacht ik? of hoe heet dat gebeuren.
...
802.1x bedoel je?
Loopt als een tiet hier. (Noordelijke Hogeschool Leeuwarden)

• weeraanmelden
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-11-2025

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

Even denken,
de vakantie DVD bekijken was een groot succes, de flyer van het vrijgezellenfeest lag zelfs op de bruiloft, de iWeb gemaakte sites van uitstapjes hebben vaak rond de 100 hit, het foto boek werd zeer gewaardeerd, het iPhoto/iMovie filmpje was een succes op het huwelijk, en de laatste keer dat ik software geïnstalleerd had " om dingen te doen" bij de aankoop van MacBook, omdat de iMac naar meer smaakte.
Ja, het is zeker gelukt :)

Persoonlijk heeft het "Ja, maar zijn er wel programma's voor de mac" mij nooit geboeid.
De iMac heeft, op iWork & QuickTime Pro na, gewoon alles in huis om mee te werken als consument.
Er zit een goede brouwser op, een goed muziekbeheerprogramma & als ik gewoon een paar foto's online wil gooien, kan dat met een .Mac abbonement wat € 8,25 per maand kost.

Op mijn MacBook zit een Windows XP installatie, voor het geval dat.

"When you change, you change for the better"
Eigenlijk ben ik blij dat ik in de Windows wereld gestart ben, en later pas na Mac.
Zonder het slechte, kan je het goede niet herkennen.

De Windows Wereld kende ik nu wel, Vista was een verschrikkelijke tereurstelling - niet slecht, maar de hype was groter dan wat het waar maakte, en toen ik vorig zomer weer een crash had, en niet op vakantie ging, heb ik geyle iMac 17" standaard gehaald.
Na een maand of 4 heb ik er 512 MB bij geprikt, en sindsdien geen seconde spijt gehad.

Ow, de frontrow remote op zowel mijn MacBook als mijn iMac bevallen zo perfect.
Als ik mijn werklaptop op mijn 20" breedbeeld monitor aansluit, kan ik nog gewoon via FrontRow, zonder toetsenbord & muis, mijn muziek afspelen.

Enige nadeel is de Mighty Mouse, dat scrollballetje heeft wel veel onderhoud nodig.
Ze hebben de muisbal van onder naar boven verplaatst.
Fix that please.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Dit topic gaat op slot, omdat het weinig toevoegt aan het huidige aanbod aan overstapperservaringentopics. Als je zoekt naar overstappen zijn er meer dan genoeg ervaringen te vinden. Veel succes verder met je onderzoek :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.