Vista na flashen traag- wie helpt me met bios instelling?

Pagina: 1
Acties:
  • 800 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jipjo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-07-2025
Vanochtend vreemd probleem: geen optische drives meer. Waarschijnlijk gevolg bios setting (?) Zelf niets mee gedaan(!)

Bios via MSI site geflasht. Sindsdien wel weer optische drives, maar computer is su-per- traag. Nauwelijks mee te werken. Geeft vlak na te zijn gestart vreemde fout 'besturing bureaubladventers doet het niet meer' (of zoiets)

Ik kan de oude bios niet vinden op internet. En of dat het probleem oplost? ik denk toch vooral aan een verkeerde bios setting. fail safe en optimized defaults helpen helemaal niets.

wat ik verder vreemd vind is dat, vlak na het aanzetten van de computer 'hypertreading disable' in beeld verschijnt.
Wie helpt me??

vista
core 2 duo6300
2048mb 533
msi p4m900m2
geforce 8600gts

[ Voor 13% gewijzigd door jipjo op 20-05-2007 20:23 ]

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-03 21:00
Safe mode ook super traag?
en vermeld even welke versie van de bios je hebt, en welke je had.
En volgende keer wel eerst een backup van je bios maken he :)

[ Voor 72% gewijzigd door The Source op 20-05-2007 22:21 ]

• Klunssmurf
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Zijn je chipset drivers enzo nog wel in orde?

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-12-2025
Heb je niet heel toevallig de IDE controllers op PIO modus staan?

• jipjo
ja , van fouten leert men.... heb alleen geen floppy (tja )

Lastig te zeggen of safe mode ook traag is. Ik denk het wel, al valt het mee. Weet niet goed wat ik kan oplossen in safe mode.

heb nu bios versie 5.1 .Geen idee wat de oude versie was. Staat ook niet heel duidelijk in het boekje. Blijft vreemd dat een update de boel zo vertraagt toch?? overigens is het herinstalleren van de drivers nu wel over. Ik heb er alleen niet veel aan nu mijn computer nauwelijks nog werkt.

Ik heb de VIA drivers ge-update. Bedoel je dat met chipset??

De ide controllers staan op udma.

Alvast bedankt voor de reakties. Is er een oplsosing?

[ Voor 26% gewijzigd door jipjo op 20-05-2007 22:36 ]

• Klunssmurf
  • Niet online
Yep, de via drivers zijn voor je chipset.
Misschien staat er op je moederbord welke versie de originele bios was, soms zit deze op de bios chip.

• jipjo
Maar waar kan ik een oud bios downen?? En is het niet gewoon een instellinkje? of heeft een nieuwe installatie zin? Of ben je dan WEL alles kwijt (alle geinstallerde prog´s) en levert het toch niet veel op?

[ Voor 45% gewijzigd door jipjo op 20-05-2007 22:52 ]

• jipjo
Nog even goed bekeken: Veilige modus geeft ook problemen.

Heeft iemand nog een gouden tip???????

• Klunssmurf
  • Niet online
Zou i.d.d. je hele bios maar eens nalopen voor de juiste instellingen.
Geheugen timings, Misschien is de spanning op je geheugen wel te laag?
Ik heb zelf nooit gewerkt met DDR2 533, maar bij 667 zijn er heel wat geheugen reepjes die onder de 2,1V niet stabiel willen draaien.
En zo zijn er natuurlijk nog meer instellingen die je kunt optimaliseren.

Werkt dit niet dan zal je misschien wel een nieuwe instalatie moeten overwegen.
En een nieuwe instalatie kan je het beste schoon beginnen...dus weg met de oude progjes.

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Je hebt toch een CMOS reset uitgevoerd? Anders zeker eens doen.

Yes, but no.

• jipjo
CMOS = ritueel met jumpertje terwijl de computer uitstaat? Ja dat had ik al gedaan. Heeft geen verbetering gebracht.

• pnieuwla
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-02 17:00
heb je sata harde schijf? Dan eens proberen om 'm in een andere poort te pluggen

• jipjo
dat heb ik gedaan- geen effekt, helaas. inmiddels vista geherinstalleerd. loopt ietsie sneller maar ook, schoon geinnstalleerd is de opstarttijd veel langer. het lijkt mis te gaan bij het muziekje, ik bedoel de animatie van het logo. Na een tijdje werken krijg ik weer die foutmelding 'beheer van bureaubladvensters is gestopt'windows kan ook de prestaties niet indexeren, dan zegt hij dat er een fout is opgetreden. en dat na een schone installatie!!!...!!!

Heeft iemand nog een suggestie? of hoe kom dan toch maar weer aan mijn oude bios???

inmiddels ook memtest gedraaid. geen duidelijke errors.

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:12
En wat bedoel je met 'geen duidelijke errors'? Elke error is een error ;)

Verder kan het goed zijn dat er instabiliteit ontstaat als je je BIOS upgrade als je nog oudere chipsetdrivers gebruikt, of was het nou andersom? Anyways, zorg dat je even controleert op de MSI site of alles wel met elkaar zou moeten werken, en gebruik de nieuwste drivers voor je componenten.

• jipjo
Ik bedoel: geen errors.....

ja nieuwste bios met nieuwste drivers. geen succes hier vooralsnog.

blijft over de vraag:

- kan ik mijn oude bios nog terugkrijgen? is dat slim??
- zo nee: welke bios settings moet ik veranderen om een succesje te behalen? 8) ??!

• jipjo
De computerzaak heeft mijn moederbord vervangen.....

Nu draait vista weer, snel als vanouds. gelukkig.

het herinstalleren van de pci bridge en de modem blijft hij doen, helaas. blijkbaar chipset of mobo euvel.

tja tja tja.

en de bevestiging voor de floppy drive zit idioot ver van de drive zelf af. Ik heb daar geen verlengsbnoer voor. vandaar dat ik niet ´kon´bacuppen-al zal ik dat voortaan maar doen he? Kan ook op stick naar ´t schijnt.....

• jipjo
inmiddels mobo vervangen door een ander type. probleem opgelost. wel en vreemd verhaal en zeer frustrerend..

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Jammer dat je direct je moederbord hebt laten vervangen.

Kijk, als je dat ding dus niet zelf gebouwd hebt, dan denk ik namelijk dat je gewoon je BIOS niet goed ingesteld hebt. Zo zal die computerzaak je SATA wel op AHCI gezet hebben, ipv standaard IDE mode. Dat schilt al een slok op een borrel. ACPI kan ook effect hebben.

Voor de volgende keer, als je weer gaat flashen, onthou dan eerst (of schrijf het op) wat de belangrijkste BIOS instellingen waren, zodat je die na de flash weer terug kunt zetten.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• jipjo
Had hem wel zelf gebouwd. De zaak bood me aan het bord te vervangen. Mijn redenering was dat ze dat vast beter konden dan ikzelf (en het ziet er inderdaad wat netter uit....)

Ze deden dat gratis- dus why not?

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 16:38
jipjo schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 09:59:
Had hem wel zelf gebouwd. De zaak bood me aan het bord te vervangen. Mijn redenering was dat ze dat vast beter konden dan ikzelf (en het ziet er inderdaad wat netter uit....)

Ze deden dat gratis- dus why not?
mee eens wel netjes van die zaak trouwens

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Pagina: 1