Ik heb net een mooi doosje ontvangen met 1GB x 2 (2GB) PC3200 DDR, CL2.5 (Kingston HyperX, KHX3200K2/2G). Deze inmiddels in mijn A8N-SLI Deluxe gestoken. En krijg vervolgens in mijn bios te zien dat ie maximaal 3072 MB bezit (ik had al 2 x 512MB erin zitten), maar dat hij maar 2559 MB hiervan kan gebruiken. Hoe zit dat? En kan ik dit veranderen? Zo ja, hoe?
Staat inderdaad in de FAQ: Abbadon in "RAM FAQ"
2559MB overhouden van de 3GB is niet veel, draai je toevallig SLI of andere extra insteekkaarten? Hoe dan ook, de enige manier dit op te lossen is een 64bits OS.
2559MB overhouden van de 3GB is niet veel, draai je toevallig SLI of andere extra insteekkaarten? Hoe dan ook, de enige manier dit op te lossen is een 64bits OS.
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Dit heeft verder toch niks met zijn OS te maken. 32bits ondersteund ruim 3gb geheugen. TS moet gewoon in zijn BIOS remapping uitschakelen.
32bits ondersteunt dan wel ruim 3GB geheugen maar dat is het _maximum_. Het kan vaak genoeg voorkomen dat zo'n OS helemaal geen 3GB kan adresseren omdat er gewoonweg te weinig adressen zijn, zie het voorbeeld uit de FAQ. Het uitschakelen van memoryremapping (wat default al uit staat) zal er in zo'n geval zeker niet voor zorgen dat er 3GB wordt gezien.
Ruim 3GB is de bovengrens, niet een gegarandeerde hoeveelheid.
Ruim 3GB is de bovengrens, niet een gegarandeerde hoeveelheid.
Verwijderd
Probleem is dus dat je hardware ook een deel van de adresruimte inneemt.JCS schreef op maandag 21 mei 2007 @ 00:03:
Dit heeft verder toch niks met zijn OS te maken. 32bits ondersteund ruim 3gb geheugen. TS moet gewoon in zijn BIOS remapping uitschakelen.
Ik hou zelf 2.93 GB over in Windows XP 32-bit.
In XP x64 heb ik hetzelfde... Maar als ik een bios-optie omgooi, die de PCI-adressen remapt, dan ziet ie de volle 3 GB. Nadeel daarvan is dat de 32-bit versie dan nog maar 2.00 GB ziet.
Ik gebruik inderdaad SLI, m'n remapping stond aan btw, nadat ik dit heb uitgezet wordt er 2815 MB benut. Al een flinke verbetering dus. Valt verder weinig meer aan te doen neem ik aan?
[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2007 17:45 ]
Verwijderd
Zoals gezegd, 64-bit OS draaien en BIOS-functie omzetten, dat is de enige manier om al je geheugen te gebruiken.
Je bent nu officieel tegen de grenzen van 32-bit aangelopen.
Je bent nu officieel tegen de grenzen van 32-bit aangelopen.
Verwijderd
Even op het onderwerp inpikkende, bij het geval dat je 3 gig geheugen installeert.
In de Faq staat:
Ik snap niet hoe het komt dat er dan in de tabel uit de faq (die alsook hier in dit topic staat), toch maar 2.84 gig ipv 3 gig ter beschikking staat van het OS. Is 1gig adressen (4gig adresseerbaar - 3 gig ram) dan niet voldoende voor de devices?
Er vanuitgaande dat die 1 gig adressen alsnog niet genoeg blijken te zijn:
Uit de tabel interpreteer ik dat het de VGA memory en TSEG (wat die laatste ook moge zijn) zijn dewelke net nog wat van je hypothtische 3 gig ram afsnoepen. De omvangen zijn respectievelijk 16MB en 1MB (totaal dus 17MB).
Als ik 3gig - 17MB doe dan kom ik uit op 2.98 gig. Hoe kom je dan in de tabel aan het getalletje 2.84gig?
In de Faq staat:
Als ik mijn pc met 32bit XP nu upgrade van 2*512 naar 2*512 + 2*1024 megabyte (in totaal dus 3 gig hopelijk in DC tegen volle snelheid), dan is er 4 gig adresseerbaar. Hiervan mag tot 1 gig adressen gebruikt worden voor de devices en dan nog zijn er genoeg adressen om de 3 gig ram te adresseren voor windows.De architectuur van de hedendaagse PC is gebasseerd op een 32bits processor, hierdoor zijn er in totaal 2^32 (4294967296 = 4GB) adressen beschikbaar.
Ik snap niet hoe het komt dat er dan in de tabel uit de faq (die alsook hier in dit topic staat), toch maar 2.84 gig ipv 3 gig ter beschikking staat van het OS. Is 1gig adressen (4gig adresseerbaar - 3 gig ram) dan niet voldoende voor de devices?
Er vanuitgaande dat die 1 gig adressen alsnog niet genoeg blijken te zijn:
Uit de tabel interpreteer ik dat het de VGA memory en TSEG (wat die laatste ook moge zijn) zijn dewelke net nog wat van je hypothtische 3 gig ram afsnoepen. De omvangen zijn respectievelijk 16MB en 1MB (totaal dus 17MB).
Als ik 3gig - 17MB doe dan kom ik uit op 2.98 gig. Hoe kom je dan in de tabel aan het getalletje 2.84gig?
Daar hebben Abbadon en ik het toevallig net over gehad en het is een foutje in de tabel. Voor de rest klopt ie wel aardig
.
Verwijderd
Ok, wat zou het dan moeten zijn? Blijft de 3 gig ram ten allen tijde 3 gig omdat 1 gig adressen genoeg is voor de devices?
Het kan voorkomen dat 1GB adresruimte niet voldoende is, zie b.v. de topicstarter met z'n SLI setup, is geen uitzonderlijk voorval hoor
Het voorbeeld uit de FAQ klopt inderdaad niet, hoewel ik 'm gewoon heb overgenomen uit de Intel documentatie (4GB_Rev1.pdf, is met google zo te vinden). Maar het idee blijft hetzelfde.
Het voorbeeld uit de FAQ klopt inderdaad niet, hoewel ik 'm gewoon heb overgenomen uit de Intel documentatie (4GB_Rev1.pdf, is met google zo te vinden). Maar het idee blijft hetzelfde.
Een ander probleem lijkt op te duiken. Ik heb sinds de installatie van het nieuwe geheugen aanzienlijk vaker de Blue Screen Of Death. Sterker nog, ik kan me niet heugen dat ik de BSOD had voordat ik het geheugen erin had gepropt, en nu heb ik het al zeker 4 keer gehad. Enig idee hoe ik dit op kan lossen?
Verwijderd
Probeer eens of je systeem wél stabiel loopt met alleen gelijkwaardige geheugen reepjes. Misschien omdat het niet hetzelfde is, dat je mobo dat niet accepteert. *Ofterwijl .. probeer eens een dagje te draaien met 2 gig ram*
Of je houd even deze configuratie en test eens met Stress Prime (of als je een dualcore hebt Orthos, hetzelfde als stress prime maar dan voor DC's). Als je CPU niet overgeklokt is, zal je geheugen dus de schuldige zijn als je bij deze tests fouten krijgt. Als dat zo is, moet je reepje voor reepje deze test herhalen (zou eerst de nieuwste doen
) en kijken welke het veroorzaakt.
Luiheid van moederbord ontwerpers; de adresbus is 36 bits. (64 GB) - zie PAE stukje in de FAQ. En ja, als moederborden het niet ondersteunen, waarom zou Microsoft dan moeite doen? Er zijn overigens goede redenen om zelfs in dat geval maar 4GB RAM te ondersteunen, maar dat is een ander verhaal.
Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein
Pagina: 1