HiFi audio uit een PC?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• koekeeghan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-08-2024
Ik wil een audio PC gaan maken en daar mijn muziek in lossless formaat opslaan. Ik denk dat als ik met EAC rip en lossless opsla dat een perfecte 1 op 1 copie mogelijk is. Om goede weergave op mijn stereo set te krijgen moet ik of een goede geluidskaart nemen of een externe DAC. Als ik een goede externe DAC neem dan moet ik volgens mij hetzelfde geluid krijgen als van de originele CD. Volgens mij kan ik zelfs door de digitale input van een CD speler te gebruiken, die speler gebruiken voor de DA conversie en dan heb ik dezelfde geluidskwaliteit als van de CD en toch het gemak van een PC met Winamp. Toch?

A mind once stretched by a new idea never regains its original dimensions.

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01 14:39

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Ik zou een versterker met een goede dac nemen en digitaal naar de versterker gaan.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• koekeeghan
Waarom? Ik werk in stereo en dan heb je vrijwel nooit een DAC aan boord.

• Mr. Dave
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-02 16:06
Digitale input van een CD speler?

Ik heb een toslink-kabeltje van mijn PC naar mijn Onkyo receiver, werkt prima.

I'm sorry Dave, I'm afraid I can't do that.

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:35
dmv de coax of toslink aansluiting achter op je pc. Maakt niet uit als deze aansluiting onboard zit (dus niet op je geluidskaart) want de DAC in je computer wordt dan toch niet gebruikt. Het signaal wordt alleen doorgestuurd naar de versterker.

Verwijderd

Mr. Dave schreef op zondag 20 mei 2007 @ 16:58:
Digitale input van een CD speler?

Ik heb een toslink-kabeltje van mijn PC naar mijn Onkyo receiver, werkt prima.
^^ inderdaad :?

Als je een goede stand-alone DAC zoekt tik dan ff DAC960 in op marktplaats, daar staat er momenteel één op (als je de ad mag geloven zelfs met Silvercrown :9~ DAC erin) Heb er zelf al 15 jaar één (Mét Silvercrown :9~ ) en bevalt nog altijd bijzonder goed :)

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-02 16:32
Heb je wel eens gedacht aan een Squeezebox?

http://www.slimdevices.com/

Die dingen schijnen erg goed te klinken en ze staan al een tijdje op mijn verlanglijst. In combinatie met een NAS hoef je ook niet constant de pc te laten loeien.

[ Voor 52% gewijzigd door PHiXioN op 20-05-2007 17:12 ]

Verwijderd

Als ik jouw post zo lees ben je teveel bezig om het geluid van een cd-speler te benaderen. Een goede geluidskaart kan prima klinken, en verder kan je een computer ook gewoon digitaal aansluiten op een reciever, net zo als je dat doet met een cd-speler en dan is de kwaliteit (bijna) altijd goed.
Ik heb in mijn geluidskaart trouwens meer vertrouwen dan in in de meeste cd-spelers.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:08

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op zondag 20 mei 2007 @ 17:20:
Ik heb in mijn geluidskaart trouwens meer vertrouwen dan in in de meeste cd-spelers.
Dan mag jij wel een heel exotische geluidskaart hebben want je hoeft geen dure CD-speler te hebben om beter geluid te produceren dan een geluidskaart.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Exirion schreef op zondag 20 mei 2007 @ 17:26:
[...]

Dan mag jij wel een heel exotische geluidskaart hebben want je hoeft geen dure CD-speler te hebben om beter geluid te produceren dan een geluidskaart.
Ik heb een Prodigy 7.1 LT, op zich geen slechte kaart ;) .

Veel cd-spelers zijn niet zo heel goed trouwens, laatst las ik nog in een test (stond vermeld in een topic hier op got) waarbij de analoge uitgang van veel cd-spelers werd beinvloed door het lees gedeelte van de speler.

Maar ik geef toe dat mijn onboard geluidskaart een s/n niveau heeft van 50 db oid wat dus een duidelijk hoorbare ruis oplevert |:( .

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2007 17:36 ]

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:08

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op zondag 20 mei 2007 @ 17:34:
Veel cd-spelers zijn niet zo heel goed trouwens, laatst las ik nog in een test (stond vermeld in een topic hier op got) waarbij de analoge uitgang van veel cd-spelers werd beinvloed door het lees gedeelte van de speler.
Dat is veel vaker het geval bij DVD-spelers die half uit computercomponenten opgebouwd zijn; vaak ook met een schakelende voeding. Een CD-speler met een echt CD-loopwerkje, trafovoeding, redelijke DACs en uitgangselectronica, verslaat echter met gemak elke geluidskaart. En dan hoeft zo'n ding geen honderden euro's te kosten.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• koekeeghan
Verwijderd schreef op zondag 20 mei 2007 @ 17:34:
[...]

Neej beste mensen ik heb het ook over GOED geluid met GOEDE apparatuur! En goede CD spelers klinken goed.

Die philips DAC960 lijkt mij antiek en ik zit meer te denken aan een Musical Fidelity X-DACV3 als externe DAC. Best een kostbaar dingetje, maar wil ook echt goed geluid hebben uit mijn KEF Q7 speakers.

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-02 14:14
Ik gebruik als DAC een Denon DA500, die is tweedehands niet duur en staat bekend om z'n goede prijs/kwaliteit verhouding. Zeker zo goed als de ingebouwde DAC van een behoorlijke cd speler.
Hij heeft zowel optische als coax ingangen.

Verwijderd

koekeeghan schreef op zondag 20 mei 2007 @ 17:50:
[...]

Neej beste mensen ik heb het ook over GOED geluid met GOEDE apparatuur! En goede CD spelers klinken goed.

Die philips DAC960 lijkt mij antiek en ik zit meer te denken aan een Musical Fidelity X-DACV3 als externe DAC. Best een kostbaar dingetje, maar wil ook echt goed geluid hebben uit mijn KEF Q7 speakers.
Goede dingen hoeven niet duur te zijn en dure dingen zijn lang niet goed ;).
Mag ik vragen wat voor kaart je hebt in je computer want je kan nog zo'n dure AD conv kopen maar als je kaart het resampeled voordat die het op de spdif/coax zet dan is je geluid als verpest voordat het uit je computer komt.

• koekeeghan
Verwijderd schreef op zondag 20 mei 2007 @ 18:13:
[...]

Goede dingen hoeven niet duur te zijn en dure dingen zijn lang niet goed ;).
Dat heb ik ook niemand zien beweren in dit topic ;) . Maar inderdaad. Nu heb ik nog een Terratec Xfire 1024 geluidskaart maar wanneer ik dit project ga starten komt er een nieuwe geluidskaart. Ik zit te denken aan een M-Audio kaartje.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Deze is ook leuk:
http://www.apogeedigital.com/products/minidac.php

Geen geluidskaart nodig (USB), en met de ASIO plugin voor foobar2000 omzeil je ook de Windows mixer, wel zo fijn.

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-02 09:09
koekeeghan schreef op zondag 20 mei 2007 @ 16:53:
Volgens mij kan ik zelfs door de digitale input van een CD speler te gebruiken, die speler gebruiken voor de DA conversie en dan heb ik dezelfde geluidskwaliteit als van de CD en toch het gemak van een PC met Winamp. Toch?
Je hebt helemaal gelijk!

Ik heb dit nu ook, heb mijn hele cd collectie met EAC secure mode ingelezen en omgezet naar FLAC. In de PC heb ik een 18 euro kostend terratec kaartje gezet met optische uitgang. Deze gaat met een digitale kabel naar een externe dac - et volia: top geluidskwaliteit met het gemak van de pc (alle nummers tegelijk eenvoudig bereikbaar, zoeken, sorteren).

Als DAC gebruik ik een Diyeden SVDAC-01 Plus, licht gemodificeerd (ook elders hier op het forum te vinden). Goedkoop (<200 euro) en topkwaliteit. Uiteraard is qua DAC the sky the limit, je kunt hier ook vele duizenden euro's aan uitgeven. Deze DAC geeft echter bij mij een super goed geluid, veel detail en lucht. Ik beluister het geheel op een paar Infinity IRS Omega's met een AVM A2 versterker.

Ik kan alleen maar zeggen dat ik echt SUPER tevreden ben met deze setup. Ik heb inmiddels mijn cd collectie verkocht (het deel dat bijzonder was) en de rest in de vuilnisbak gegooid. Uiteraard heb ik gezorgd voor goede back-up maatregelen, ik moet er niet aan denken als ik dit kwijt raak!

Succes met je keuze, ik weet zeker dat dit je veel luisterplezier gaat opleveren.... 8)

EDIT - Oh ja, mijn DAC ondersteunt ook 24 bits geluidsbronnen met een samplefrequentie van 96 Khz, erg lekker bij Hi-res bronnen, deze zijn mondjesmaat te "verkrijgen" op het Internet.... _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 20-05-2007 18:41 ]

• koekeeghan
Dat Diyiden is wel héél onbekend en obscuur. Heb nog wat bedenkingen. Wat heb je precies gemodificeerd?

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Ik weet niet binnen welk budget je aan het zoeken bent, maar op diverse buitenlandse fora lees ik lovende reviews van de nieuwe Benchmark Media DAC1 USB. Je zit dan wel ergens rond de € 1300.

[ Voor 38% gewijzigd door Henk007 op 20-05-2007 19:11 ]

• koekeeghan
De Musical Fidelity Xdac v3 is wel de top met €750 verkoopprijs. Meer wil ik er eigenlijk niet aan uitgeven.

[ Voor 25% gewijzigd door koekeeghan op 20-05-2007 19:21 ]

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-02 09:09
Alexbartels (ook onder die naam hier het forum te vinden) heeft deze DAC voor me besteld en gemodificeerd. Wat precies weet ik niet meer, ben niet zo'n echte techneut. :X

Je kunt hem mogelijk pm-en voor meer info. Ik ben er voor dat geld echt tevreden mee, is de beste hifi aankoop die ik ooit heb gedaan - de rest van de setup was vele malen duurder. :'(

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-02 19:42

voodooless

Sound is no voodoo!

De vraag is wat voor een CD de TS als referentie heeft. Als dat een of andere vage 30 euro DVD speler is, dan is het geen enkel probleem om daar met een degelijke geluidskaart beter geluid uit te krijgen.

Een extere dac is natuurlijk geen slecht idee. Alleen om daar nu 750 euro aan uit te willen geven... Lijkt mij een beetje zonde van het geld.

Vergeet ook de PC kant niet. Als je gewoon een onboard kaartje hebt, moet je eerst maar eens kijken of deze wel 44.1 Khz kan outputten via SPDIF. Zoniet, dan moet je dus eerst weer een kaartje kopen die dat wel kan!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-02 00:35

Indoubt

Always be indoubt until sure

Let er wel op dat je geluidskaart niet automatisch sampled naar 48kHz. je kunt goede resultaten bereiken met de pc. Ik heb er wat mee gespeeld. Let o.a. op:
- sampling in native frequency, dus cd moet ook op 44Khz en niet op 48 (tenzij je er zelf voor kiest om te upsamplen om je filtering buiten het hoorbare gebied te brengen maar dan wel gelijk naar een flink hogere frequentie anders heeft het geen zin. Ook de sampler is hier van belang, een van de weinige goede schijnt de "secret rabbit code" te zijn die je als plugin voor Foobar misschien nog kunt vinden)
- Asio drivers of een andere methode om de windows Kmixer te omzeilen
- goede software bv Foobar 2000 (die gebruik ik)
- geluidskaart liefst extern op de usb met een eigen voeding

Ik heb een M-audio transit gebruikt en daar heel behoorlijke resultaten me behaald (vergeleken met enkele goede cd spelers, o.a Rega Apollo en Pioneer stable platter speler)

Redwine audio bied ook gemodificeerde transits aan in alu behuizing met een accuvoeding (doen ook nog upgrades)

Je kunt het natuurlijk zo gek maken als je wilt. Totdat ik dit zelf had geprobeerd was ik van mening dat computers ongeschikt waren als hoogwaardige bron (tenzij studiomateriaal tegen studio bedragen). Ik heb mijn mening inmiddels herzien maar er zijn wel veel aspecten waar je op moet letten

ps. ik gebruik een laptop, dat helpt zeker, die geven in principe minder storing op je signaal, mede door de accu.

Verwijderd

zijn er ook opties voor een laptop?? ik heb namelijk een digitale input in m'n stereo misschien dat ik deze is kan gaan gebruiken... :) Heb hier verder weinig verstand van alleen van flac en dergelijke.

ik heb een IBM thinkpad Intel Duo Core 1.83 GHz 1.5 GB ram

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 21 mei 2007 @ 21:51:
zijn er ook opties voor een laptop?? ik heb namelijk een digitale input in m'n stereo misschien dat ik deze is kan gaan gebruiken... :) Heb hier verder weinig verstand van alleen van flac en dergelijke.

ik heb een IBM thinkpad Intel Duo Core 1.83 GHz 1.5 GB ram
Jep. Mijn laptop heeft een 3.5 optische uitgang (zit in de headphone uitgang). Verloopstukje naar optisch toslink, en daarna kan je er alles mee doen wat je wilt. Bij mij gaat hij met 75cm toslink naar een converter om 10meter coaxiaal verder te gaan en te eindigen in een PS Audio DL Three.

Afbeeldingslocatie: http://homepage.uvt.nl/~s599887/ht/IMG_2867.png
Afbeeldingslocatie: http://homepage.uvt.nl/~s599887/ht/IMG_2870.png

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2007 22:18 ]

• Mystic_Jack
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
koekeeghan schreef op zondag 20 mei 2007 @ 19:20:
De Musical Fidelity Xdac v3 is wel de top met €750 verkoopprijs. Meer wil ik er eigenlijk niet aan uitgeven.
Musical Fidelity ken ik wel, hun versterkers een paar keer gehoord tijdens hifi shows(klonk erg goed), alleen hun DAC weet ik niet of hoe het zich verhoud met de concurrentie.

Als geluidskaart zou je ook de ESI Juli@ kunnen overwegen, moet nog beter zijn dan de M-audio. Al heb ik zelf ook een M-audio, de Audiophile 2496. :P

Zelf heb ik ook een DAC van M-audio, de SuperDAC 2496. Moet zeggen dat ze samen behoorlijk een goed presteren, wat niet echt onderdoet van een normale hifi set. Dit met een Quad33/303 versterker en Mission 760i luidsprekers.

'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Wat denken jullie hiervan?
http://cgi.ebay.com/ws/eB...PageName=ADME:B:WNA:US:12
(MHDTlabs USB Plus Constantine)

Ik kan hier en daar wat lovende dingen terugvinden, voornamelijk over de tube versie, het ziet er in ieder geval goed uit. En werkt blijkbaar prima met ASIO over USB. Interessant?

[ Voor 5% gewijzigd door wagenveld op 24-05-2007 13:08 ]

• bimbam711
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-02 19:28
Ik heb goede ervaring met de MF Dac,wel aangevuld met X-PSU en X-10, klinkt heel fraai, ligt wel een beetje aan de rest van je set of je de kwaliteit eruit haalt die erin zit, ik had in de pc eerst een M-Audio 7.1 omdat M-Audio een van de weinige merken is met een correct digitaal uitgangssignaal, maar omdat ik ook in hoge kwaliteit LP's wil digitaliseren ben ik overgestapt naar de EMU1212.

De Squeezebox trekt het audiosignaal via de ethernetaansluiting, dus buiten de geluidskaart om en kan analoog naar versterker of digitaal via een aparte DAC, afhankelijk van de kwaliteit kan je zo tot een fraai en bedieningsvriendelijke afspeelmogelijheid beschikken.

Nog een tip de Kiss 1600(Linksys): is te gebruiken als DVD-speler, mediaspeler via netwerk (ook draadloos) en via USB schijf, heeft ook digitale uitgang en zelfs HDMI voor wat bereft beeld.
Kan je alle cd's rippen naar USB bijvoorbeeld en zonder pc luisteren en zeer gebruiksvriendelijk, ik heb deze ook sinds kort en vind dit een betere oplossing als de pc.
Heeft ook digitale uitgangen.
Pagina: 1