temp verschil moederbord sensor - cpu

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Ik heb begrepen dat een cpu niet heter dan een graad of 75 mag worden. Ik heb een moederbord dat met sensoren is uitgerust, de cpu zelf (XP 2400+) heeft geen sensor.
Volgens mijn moederbord is de case 28 graden, de cpu 56. Maar die laatste is dus door het moederbord gemeten, en ligt dus lager dan de werkelijke cpu temperatuur.
Mijn vragen:
1) Wat is ongeveer de werkelijke temperatuur van de die?
2) Is een temperatuur verschil van 28 - 29 graden tussen case en cpu normaal? Of zou dit lager moeten zijn? Wat voor verschil meten jullie?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je cpu heeft een max temp van 85C (zie http://balusc.xs4all.nl/srv/har-cpu-amd-k7.php).
Dus als je op 58C zit, is dat niet zo extreem warm (maar zou koeler kunnen). De sensor van je mobo zit vaak net onder de socket, dus het verschil is miniem, dus ga gewoon uit van de 56C die het ding aangeeft.
En een verschil van zo'n 28C is niet abnormaal, dat hangt immers van meerdere dingen af, waaronder de plaatsing van de tempsensor, de airflow, de onderdelen etc.

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-01 14:46
De cpu temperatuur zal rond die temperatuur liggen die gemeten wordt. Door middel van een berekening wordt de temperatuur geschat van de cpu. De temperatuur die jij op dit moment hebt is dat terwijl je cpu gestressed is of is dit de idle temperatuur. In het laatste geval zou ik eens uitzoeken wat de maximale temperatuur is en eventueel de koeling iets verbeteren.

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Bedankt. De genoemde temperatuur is stessed (Folding). De aangegeven waarden zijn vrijwel gelijk aan die in de BIOS, dus denk ik dat er geen correctie voor het verschil tussen de sensor en de processor die wordt toegepast.
Als ik de belasting naar nul terug breng, zakt de temperatuur in 75 seconden 3 graden. Uiteindelijk zakt hij zo'n 6 graden, dat duurt 8 minuten. De temperatuursdaling gaat dus vrij langzaam, en dat suggereert dat er toch een redelijk verschil zit tussen de temperatuur van de cpu en die van de sensor. De processor kern zelf zal er niet zo lang over doen om af te koelen.
Ik vroeg me dus af hoe groot dat verschil is.

• Ernie
  • Laatst online: 20-01 14:46
Die berekening is ook al toegepast op de temperatuur in de bios.

Als die temperatuur stressed is dan is er volgens mij niks aan de hand. Je zou nog even met je hand aan je koelblok kunnen voelen om te kijken of het extreem warm is, ik denk echter dat je je zorgen maakt om niks. Zeker als het systeem verder gewoon stabiel is. Dat grote verschil in temperatuur tussen CPU en omgeving is ook niet heel vreemd. Dat zie je bij veel systemem met de standaard koeler.

Dat de temperatuur zo langzaam zakt is wel een beetje vreemd, alleen ik heb verder geen ervaring met Athlon XP dus ik weet niet of deze erg warm blijven terwijl ze idle zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Ernie op 20-05-2007 22:33 ]

• m_t
  • Laatst online: 07-01 18:56

m_t

Waar zit de tempsensor die de temp weergeeft van het mobo??

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Dat zal allicht van het moederbord/fabrikant/chipset afhangen.
Pagina: 1