[XP] Boot slaat cd-rom over ?

Pagina: 1
Acties:
  • 865 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Shiznit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-10-2024
Ik probeer nu op een oude Dell Optiplex GX240 van kennissen een nieuwe XP Pro te installeren, met een bootable XP cd-rom.

Ik heb in de Bios de boot volgorde veranderd, zodat de pc eerst gaat booten vanaf CD-Rom,
en daarna HDD.

Ik krijg te zien " Druk op een toets om vanaf cd-rom te starten"

Normaal gezien moet je dan windows setup krijgen, en de rest wijst vanzelf...

Maar waneer ik dus op een toets druk, om vanaf cd-rom te starten, slaat hij dit gewoon over
en gaat vrolijk de gammele xp op starten die er nu op staat.

Iemand een idee wat ik hier mee aan moet ?

Mijn R7 5800X + 3060Ti build op HWInfo -> Zit nu een RX 6800 XT Midnight Black Ed. in 😎

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Werkt dat tobo wel goed?
Haal anders de hele HD uit de bootvolgorde.
Probeer ook de BIOS te resetten e.d. Als laatste redmiddel kan je de XP CD zo aanpassen dat ie meteen naar de setup gaat mbv nLite.

@Lism: Zou ie anders wel in de BIOS komen?

[ Voor 10% gewijzigd door fsfikke op 20-05-2007 16:39 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-03 01:12
Als je wel die melding krijgt te zien van de Windows CD, heb je het BIOS wel gewoon goed ingesteld. Is het een zelf-gebrande CD of niet? Ik heb het namelijk ook weleens gehad, nog een keertje branden deed het 'm voor mij.

Je kunt ook nog even proberen om bij het opstarten F8 in te drukken (bij een Dell is dat misschien F11 of F12?), je krijgt dan een opstartmenu waar je kunt kiezen vanaf welk apparaat de computer moet booten :)

Verwijderd

Usb legacy support aanzetten, mocht je een USB keyboard hebben :>

• FreddyFish
Verwijderd schreef op zondag 20 mei 2007 @ 16:36:
Usb legacy support aanzetten, mocht je een USB keyboard hebben :>
Als dat niet aan staat betekent het voor de TS toch dat dat toetsenbord helemaal niet zou werken?

Verwijderd

Als ik mijn USB legacy support niet aanzet (dus op disabled) dan kan ik niets. Geen Key indrukken of de windows setup volgen.

Maar ik kan het ook scheef hebben, was gewoon puur een gok.

• Shiznit
fsfikke schreef op zondag 20 mei 2007 @ 16:33:
Werkt dat tobo wel goed?
Haal anders de hele HD uit de bootvolgorde.
Probeer ook de BIOS te resetten e.d. Als laatste redmiddel kan je de XP CD zo aanpassen dat ie meteen naar de setup gaat mbv nLite.

@Lism: Zou ie anders wel in de BIOS komen?
Vergeten te zeggen, sorry, dat had ik al geprobeerd, om verder alles uit te vinken behalve de CD-rom, in de boot sequence.

En wat ik vaag vind is dat, ik heb, toen ik er al flauw van begon te worden de HD in de bios
helemaal uitgeschakeld, en toen kreeg ik dus wel Windows Setup te zien, maar de setup kon
niet door gaan omdat er dus geen harde schijf werd gevonden :+
FreddyFish schreef op zondag 20 mei 2007 @ 16:35:
Als je wel die melding krijgt te zien van de Windows CD, heb je het BIOS wel gewoon goed ingesteld. Is het een zelf-gebrande CD of niet? Ik heb het namelijk ook weleens gehad, nog een keertje branden deed het 'm voor mij.

Je kunt ook nog even proberen om bij het opstarten F8 in te drukken (bij een Dell is dat misschien F11 of F12?), je krijgt dan een opstartmenu waar je kunt kiezen vanaf welk apparaat de computer moet booten :)
De cd is opzich wel goed, want ik heb natuurlijk mijn laptop bij me, en daar start de cd-tje wel gewoon op :)

En dat wat je zegt over F12 klopt, dan kun je nog handmatig kiezen waar hij van moet opstarten
zonder in de bios te gaan...

Maar dan krijg ik dus in beeld, druk een toets in.....en dat negeerd hij dus ....
Verwijderd schreef op zondag 20 mei 2007 @ 16:40:
Als ik mijn USB legacy support niet aanzet (dus op disabled) dan kan ik niets. Geen Key indrukken of de windows setup volgen.

USB Legacy support kan ik dus in de bios nergens vinden .....

Mijn R7 5800X + 3060Ti build op HWInfo -> Zit nu een RX 6800 XT Midnight Black Ed. in 😎

Verwijderd

Onboard perhepials mischien ?

Maar je hebt wel een USB keyboard toch? Als je dat niet hebt hoef je er ook niet eens naar te zoeken. Maar mocht je het wel hebben, probeer het dan eens met een PS2 keyboard.

Elk modern moederbord + bios heeft de optie om legacy USB te enablen of disablen.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
..En wat doet hij als je er een andere bootCD in stopt, zoals een willekeurige Linux LiveCD, of Hiren's?

Verder moet je eens proberen je HDD fysiek los te halen, misschien dat die hidden partitie lekker in de weg zit ofzo.

Als je deze twee geprobeerd hebt, zou ik ook nog een andere Windows CD proberen, misschien is je huidige stuk.

• Shiznit
Verwijderd schreef op zondag 20 mei 2007 @ 16:56:
Onboard perhepials mischien ?

Maar je hebt wel een USB keyboard toch? Als je dat niet hebt hoef je er ook niet eens naar te zoeken. Maar mocht je het wel hebben, probeer het dan eens met een PS2 keyboard.

Elk modern moederbord + bios heeft de optie om legacy USB te enablen of disablen.
Dat is Integrated Devices ( LegacySelect Options)

En daar staat alleen in USB Emulation, en USB Controller.
En die staan allebij op ON.

Maar dat kan het toch niet zijn, zou t anders wel in de BIOS werken en niet wanneer hij
zegt ` Druk op een toets om vanaf CDrom te starten` .......

• FreddyFish
Verwijderd schreef op zondag 20 mei 2007 @ 16:40:

Ja dat bedoelde ik dus ook. Als de TS die optie niet aan had, zou hij zelf snel genoeg doorhebben waarom hij setup niet inkomt, aangezien het hele toetsenbord dan niet werkt :+

• Shiznit
TheZeroorez schreef op zondag 20 mei 2007 @ 16:59:
..En wat doet hij als je er een andere bootCD in stopt, zoals een willekeurige Linux LiveCD, of Hiren's?

Verder moet je eens proberen je HDD fysiek los te halen, misschien dat die hidden partitie lekker in de weg zit ofzo.

Als je deze twee geprobeerd hebt, zou ik ook nog een andere Windows CD proberen, misschien is je huidige stuk.
Sorry ik heb geen andere Bootable cdroms voorhanden.

En deze XP bootable cdrom start wel gewoon op op mijn laptop die ik bij me heb,....

En welke Hidden partitie ?

• Sagacitus
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-02 16:54
FreddyFish schreef op zondag 20 mei 2007 @ 17:03:
[...]

Ja dat bedoelde ik dus ook. Als de TS die optie niet aan had, zou hij zelf snel genoeg doorhebben waarom hij setup niet inkomt, aangezien het hele toetsenbord dan niet werkt :+
Ligt er aan hoe je het bekijkt. Ik had met mijn USB toetenbord het probleem dat ik niet met F8 in dat keuze menu kon komen voor Veilige modus enzo. Ik kon echter wel in het Bios komen met dat toetsenbord.

Ergens in de Peripheral sectie kon je kiezen of je USB Keyboard werd aangestuurd door je OS of door je Bios. Door aan te geven dat het Bios dat moet aansturen werkte de F8 knop wel. :)

Kleinigheden leiden tot perfectie, maar perfectie is geen kleinigheid

Verwijderd

En dat is dus het hele eieren eten :P

Die moet dus aanstaan, of je kan niets met Windows setup doen, tenzij je een PS2 keyboard hebt.

• FreddyFish
Wat ik vreemd vind, is dat je de setup wel inkomt als je je HDD loskoppelt. Ik weet niet in hoeverre dit invloed kan hebben op de situatie, maar je kan het allicht proberen:

- Hang de HDD op de Primary ATA aansluiting, in Master (evt. meerdere HDD's dan in Slave-modus)
- De optische drive op de Secondary ATA, ook in Master (evt meerdere drives in Slave-modus)

• AmdJunk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-12-2025
Laat de TS even vermelden welk TB hij heeft PS2 of USB dan kunnen we dat eventueel uitsluiten

• Shiznit
FreddyFish schreef op zondag 20 mei 2007 @ 17:09:
Wat ik vreemd vind, is dat je de setup wel inkomt als je je HDD loskoppelt. Ik weet niet in hoeverre dit invloed kan hebben op de situatie, maar je kan het allicht proberen:

- Hang de HDD op de Primary ATA aansluiting, in Master (evt. meerdere HDD's dan in Slave-modus)
- De optische drive op de Secondary ATA, ook in Master (evt meerdere drives in Slave-modus)
Dat heb ik al, de enige HD zit op "primary drive 0" en de optische station zit op "Secundary Drive 0"

Tis overigens IDE....
AmdJunk schreef op zondag 20 mei 2007 @ 17:14:
Laat de TS even vermelden welk TB hij heeft PS2 of USB dan kunnen we dat eventueel uitsluiten
Het toetsenbord is een Packerd Bell, USB

[ Voor 17% gewijzigd door Shiznit op 20-05-2007 17:16 ]

• AmdJunk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-12-2025
Er moet ergens in de bios staan dat USB onder dos werkt of zo, iets van die geest, vind je er niets dan is het toch handig om via een ps2 TB op te starten want ik weet haast zeker dat het daar in zit, ben zelf ook al eens aan het prutsen geweest op die manier.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:36
Die optie wat lism zegt aanzetten, of (als je die optie niet kan vinden) een PS/2 toetsenbord eraan hangen.

Of een verloopje van USB naar PS/2 zoeken.

• Shiznit
Dan zal ik van de week even zo'n PS/2 verloopje moeten halen, en probeer het dan wel weer...

Moet ook naar huis btw, dus zal ik mijn pogingen voor nu moeten staken.

Bedankt allemaal voor jullie reacties, word vervolgt, waarschijnlijk volgend weekend....

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-03 23:58
half on topic:

IDE = P ATA

Dus dat is hetzelfde ;)

Het kan wel eens kloppen dat als je de hdd eraf trekt dat hij dan wel opstart. Doet iedere pc namelijk. Forced boot on only boot device.(niet meer lezen) Het lijkt mij handig om even te vermelden usb of ps2 tobo. Mocht je een usb hebben (wel weer lezen modus) probeer het dan aub eens met een ps2 tobo.

Denk dat het dan perfect zal gaan werken

[ Voor 6% gewijzigd door muppet99 op 20-05-2007 17:32 ]

Carpe Diem

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

muppet99 schreef op zondag 20 mei 2007 @ 17:31:
half on topic:

IDE = P ATA
IDE = S-ATA
Dus dat is hetzelfde ;)
Maar waar het volgens mij eerder om gaat nu is om die HD in de setup te zien te krijgen. Dat heeft weinig met bootvolgorde te maken maar meer met F6 drivers.

Verwijderd

ik heb er ook een , een 260 en een 260 zelfs maar je moet gewoon je BIOS settings goed zetten (boot secence of zo iets ... ) in die setup moet je ook je USB emulation aanzetten ;)

succes

• FreddyFish
fsfikke schreef op zondag 20 mei 2007 @ 17:51:
[...]

Maar waar het volgens mij eerder om gaat nu is om die HD in de setup te zien te krijgen. Dat heeft weinig met bootvolgorde te maken maar meer met F6 drivers.
fsfikke, lees alsjeblieft toch de posts wat beter door voor je zo'n onzin post plaatst. Ten eerste heb je muppet99 verkeerd gequote, door te beweren dat PATA en SATA hetzelfde zijn?

Ten tweede is de HDD het probleem niet. Die had de TS uit ellende gewoon even losgekoppeld, en toen kwam 'ie wel in de setup, maar kon 'ie natuurlijk niet installeren.

• Neko Koneko
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
(overleden)
FreddyFish schreef op zondag 20 mei 2007 @ 17:09:

Windows setup detecteert de HD, als er Windows partities worden aangetroffen krijg je de optie om van CD te starten, als hij geen windows partities vind zal setup automatisch starten :)

End-users are clingy complaining dipshits who will never ever be grateful for any concession you make. The moment you shut out their shrill, tremulous voices, the happier you will be for it.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

FreddyFish schreef op zondag 20 mei 2007 @ 18:47:
[...]

fsfikke, lees alsjeblieft toch de posts wat beter door voor je zo'n onzin post plaatst. Ten eerste heb je muppet99 verkeerd gequote, door te beweren dat PATA en SATA hetzelfde zijn?

Ten tweede is de HDD het probleem niet. Die had de TS uit ellende gewoon even losgekoppeld, en toen kwam 'ie wel in de setup, maar kon 'ie natuurlijk niet installeren.
Wat ik met die quote bedoel staat in principe idd verkeerd, wat ik bedoel is dat IDE gelijk is aan P-ATA, maar ook aan S-ATA.
Ten tweede reageerde de TS op mijn post waarin ik oa suggereerde om de HD helemaal uit de bootvolgorde te halen met de opmerking dat ie een keer de hele HD eruit had gehaald. Dat kan je op meerdere manieren lezen, maar aangezien het als reactie op mijn post was dacht ik dat hij bedoelde dat ie hem inderdaad uit de bootvolgorde had en dat de setup toen wel tevoorschijn kwam. (losgekoppeld lees ik iig nergens)

Misschien is het dus eerder aan te raden om zelf posts beter te lezen, dat betekend ook op meerdere manieren lezen, dat jij hem op een manier leest betekend nog niet dat iemand anders hem niet anders kan interpreteren. Pas als je daar aan gedacht hebt mag je met je grote mond voorbij komen.

Pagina: 1