Toon posts:

New PC start niet op! te zwakke voeding?

Pagina: 1
Acties:
  • 386 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
ik heb gister een nieuw moederbord en processor gekocht hieronder staat de samenstelling:

moederbord: Asrock 4CoreDual-VSTA
processor: Intel Core 2 Duo E6420
Graphics: Asus V9999ge ( 6600)

Het probleem is dat ik heb niet aan krijg! ik denk dat het aan mijn voeding ligt want deze heeft 4 extra pins inplaats van 20 die nodig zijn voor het moederbord, maar op mijn vorige werkte deze wel terwijl er ook geen gebruik werd gemaakt van de 4 "extra" pinnetjes.

Ik heb een hele oude voeding van een pentium 3 getest 240 Watt, maar ik krijg wel een beweging in de ventilator van de processor. Kan ik er dan vanuit gaan dat wanneer ik een andere voeding koop die sterker is dat het wel gaat werken?

Alvast bedankt!
Sorry als dit een stomme vraag is, maar ik heb wel graag wat zekerheid want als het niet werkt neem ik het morgen gelijk weer mee terug naar die zaak!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Een voeding van 240 watt zal de nieuwe configuratie nooit aankunnen. Daar hoef je niet lang over na te denken.

ARME AOW’er

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Andere voeding, overduidelijk.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:31
Zo'n oude voeding heeft niet genoeg prik op de 12V lijn voor moderne systemen. Verder is de +5V SB niet toereikend voor moderne borden. Ik heb zelf 200W voedingen van Astec gehad die met gemak stroomvreters kon trekken (ATI Radeon 8500LE, ECS K7S5APro, 7200RPM hdd en een Athlon 1700+). Verving je echter het moederbord door de K7S6A, die inschakelt met hulp van +5VSB, dan kwam deze PSU met zijn 0.1A op die lijn te kort en schoot ie in de kortsluitingsbeveiliging. de meeste Asrock borden weigeren ook te werken met deze voedingen, mijn K7S8XE+ werkt ook niet met die PSU.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:07
Guardian Angel schreef op zondag 20 mei 2007 @ 14:13:
Een voeding van 240 watt zal de nieuwe configuratie nooit aankunnen. Daar hoef je niet lang over na te denken.
Lezen jullie nou niet ? De TS heeft een 24 pins voeding gebruikt, deze is niet aan de gang te krijgen.
Maak je wellicht ergens sluiting of is de cooler niet goed aangesloten ?
Heb je de extra 4pins 12V stekker ook nog aangesloten

• ERIKvanPAASSEN
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-09-2025

ERIKvanPAASSEN

Bug Killer

Jongens, even goed lezen. Een 24-pins voeding zal nooit 240W zijn. Hij heeft alleen een 240W GEPROBEERD, omdat die 20-pins was. Een 24-pins voeding op een 20-pins moederbord is nooit een probleem, zolang het maar past (dus als je ruimte hebt voor die 4 extra pins naast de aansluiting). Daarbij geldt wel dat je voeding voldoende vermogen moet hebben, maar dat is met een 20-pins voeding absoluut niet anders.

Heb je beide stekkers op het moederbord (20/24-pins en de 4-pins ATX-stekker) aangesloten? En hoeveel vermogen heeft je voeding?

• joh14vers6
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-06-2024
mad-dog schreef op zondag 20 mei 2007 @ 17:49:
[...]

Lezen jullie nou niet ? De TS heeft een 24 pins voeding gebruikt, deze is niet aan de gang te krijgen.
Maak je wellicht ergens sluiting of is de cooler niet goed aangesloten ?
Heb je de extra 4pins 12V stekker ook nog aangesloten
Ik denk dat ze wel lezen, maar dat TS onvolledig is. De TS meldt alleen dat hij een oude PSU heeft van 240W. Deze heeft gegarandeerd niet de vereiste extra 4pins 12V stekker.
Voorts meldt de TS eerder dat hij het mobo vanuit de PSU voedt met een 24-polige stekker terwijl hij er een 20-polige connector heeft op het mobo. Die oude PSU van 240W kan nooit een 24-polige stekker hebben voor het mobo. Dus er moet nog een PSU zijn die de TS niet nader (gespecificeerd) genoemd heeft. Zonder deze info is het voor ieder hier giswerk.

De vraag van mad-dog blijft staan:

Heb je de extra 4pins 12V stekker voor de CPU ook nog aangesloten?

Systeem van Joh14vers6 Team Joh14vers6 Gear: Sony 550, HS3600, Minolta 50mm/1.7, Tamron 10-24mm, Minolta 24-105, Minolta 100-300 (D) Te koop: Sigma 10-20mm KM 18-70mm

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Neem eens het PMG Beleid en aansluitend de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door aangaande opstartproblemen. Daarnaast loopt in Overige Hardware een "Welke voeding moet ik nemen?" topic met een uitgebreide topicstart :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.